Lokaal DAB+ 8B Allotment 49

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

krabjefm

Lokaal DAB+ 8B Allotment 49

Bericht door krabjefm »

Sinds maandag 30 juni is vanaf een uur of 14:00 Lokaal DAB+ 8B voor allotment 49 in de lucht.
In deze MUX zitten Omroep Tholen, SLOS en ZuidWest FM.

Heeft er iemand al ervaringen m.b.t. de ontvangst kwaliteit en andere zaken?
Pascal. K

Re: Lokaal DAB+ 8B Allotment 49

Bericht door Pascal. K »

Vanaf Roosendaal richting Breda was het voor Etten-Leur al wegvallen van signaal. Vermoed dat de gebruikte richtantennes richting Tolen Zeeland zijn gericht.

Slos heeft wat te verbeteren aan de audio die uit balans is en raar klinkt.

Zuid-West klinkt het beste.
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Pascal. K schreef: 30 jun 2025 17:07 Vanaf Roosendaal richting Breda was het voor Etten-Leur al wegvallen van signaal. Vermoed dat de gebruikte richtantennes richting Tolen Zeeland zijn gericht.

Slos heeft wat te verbeteren aan de audio die uit balans is en raar klinkt.

Zuid-West klinkt het beste.
Ik deel je mening m.b.t. de antenne richting. Allotment 50 zal het richting Breda wel beter gaan maken voor ZuidWest.
Ik heb eens naar de SLOS geluisterd, dat lijkt zeker uit balans / uit fase. Tholen mist voor mijn gevoel wat hoog. Hoe de
SLOS en Tholen aanleveren weet ik niet, ZuidWest lijkt, als ik andere posts hier lees, EDI aan te leveren.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

De vraag is alleen wanneer wordt Allotment 50 aangezet gaat dit werkelijk nog uiterlijk op 1 september gebeuren?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

DAB+ fan schreef: 01 jul 2025 08:33 De vraag is alleen wanneer wordt Allotment 50 aangezet gaat dit werkelijk nog uiterlijk op 1 september gebeuren?
Zolang er een deelnemende partij niet akkoord is, zal er niets in de lucht gaan en dat met boetes tot gevolg. Andere partijen worden hierdoor benadeeld en zullen dan gezamenlijk een advocaat in handen moeten nemen en eventueel een bezoekje aan de rechtbank.
DAB+ fan

Bericht door DAB+ fan »

Jammer dat dit zo verziekt gaat worden? En dat de zender Roosendaal niet het bereik richting het oosten heeft
Ik heb wel nog geïnformeerd bij mijn lokale omroep de Orts daar kreeg ik het antwoord reken maar op ergens in het najaar
Maar hoeverre deze informatie klopt weet ik niet?
Ik luister thuis en in mijn auto helemaal geen fm meer !
Maurice

Bericht door Maurice »

Op m'n werk in Moerdijk helemaal niets van 49.
Met een nieuwe scan wordt ie niet eens opgepakt.
Wel flarden van. ZFM (Zoetermeer) ZOS, Hofstad....
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Pascal. K schreef: 01 jul 2025 08:56
DAB+ fan schreef: 01 jul 2025 08:33 De vraag is alleen wanneer wordt Allotment 50 aangezet gaat dit werkelijk nog uiterlijk op 1 september gebeuren?
Zolang er een deelnemende partij niet akkoord is, zal er niets in de lucht gaan en dat met boetes tot gevolg. Andere partijen worden hierdoor benadeeld en zullen dan gezamenlijk een advocaat in handen moeten nemen en eventueel een bezoekje aan de rechtbank.
Nee hoor, dan zal de NLPO en RDI ingrijpen en oordelen... Daar is geen advocaat en rechtbank voor nodig...
Laatst gewijzigd door krabjefm op 01 jul 2025 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
krabjefm

Bericht door krabjefm »

DAB+ fan schreef: 01 jul 2025 09:19 Jammer dat dit zo verziekt gaat worden? En dat de zender Roosendaal niet het bereik richting het oosten heeft
Ik heb wel nog geïnformeerd bij mijn lokale omroep de Orts daar kreeg ik het antwoord reken maar op ergens in het najaar
Maar hoeverre deze informatie klopt weet ik niet?
Ik luister thuis en in mijn auto helemaal geen fm meer !
Die zender is niet bedoelt voor oosten....
Laatst gewijzigd door krabjefm op 01 jul 2025 14:25, 1 keer totaal gewijzigd.
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Maurice schreef: 01 jul 2025 12:59 Op m'n werk in Moerdijk helemaal niets van 49.
Met een nieuwe scan wordt ie niet eens opgepakt.
Wel flarden van. ZFM (Zoetermeer) ZOS, Hofstad....
Die hoort daar ook niet te ontvangen te zijn...
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Vreemd dat men verwacht dat 8B in Moerdijk en oostelijk van Roosendaal te ontvangen moet zijn. Verdiep je eens in de allotment verdeling en hoogfrequent technieken. Zaken over allotment 50 graag in een nieuw topic.
Maurice

Bericht door Maurice »

Ik weet wel dat Moerdijk daar niet ondervalt, maar hemelsbreed is het een afstand van niets. En dan 4KW...dan zou je toch wel iets moet opvangen.
En ik ontvang wel ZuidHolland en Midden Brabant.
En nee....ik heb geen kaas gegeten van antennediagrammen.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

Je hebt gelijk krabjefm; een mux bedoeld voor Tholen, Roosendaal en Bergen op Zoom zou in principe niet zover buiten zijn eigen gebied te ontvangen zijn, maar in de praktijk pakt dat bij veel allotments compleet anders uit. Ik woon zelf in Den Haag maar ontvang zonder problemen de muxen uit o.a. Zandvoort, Almere maar bijvoorbeeld ook 8A Loon op Zand. Die van Roosendaal komt in iedergeval niet bij mij binnen terwijl het vermogen hoger zou liggen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Maurice schreef: 01 jul 2025 15:32 Ik weet wel dat Moerdijk daar niet ondervalt, maar hemelsbreed is het een afstand van niets. En dan 4KW...dan zou je toch wel iets moet opvangen.
En ik ontvang wel ZuidHolland en Midden Brabant.
En nee....ik heb geen kaas gegeten van antennediagrammen.
Juist de diagrammen zijn bepalend, afstand zegt helemaal niets...
krabjefm

Bericht door krabjefm »

Madurodam FM schreef: 01 jul 2025 15:45 Je hebt gelijk krabjefm; een mux bedoeld voor Tholen, Roosendaal en Bergen op Zoom zou in principe niet zover buiten zijn eigen gebied te ontvangen zijn, maar in de praktijk pakt dat bij veel allotments compleet anders uit. Ik woon zelf in Den Haag maar ontvang zonder problemen de muxen uit o.a. Zandvoort, Almere maar bijvoorbeeld ook 8A Loon op Zand. Die van Roosendaal komt in iedergeval niet bij mij binnen terwijl het vermogen hoger zou liggen.
Antenne diagrammen.... afscherming... enz... enz....
Plaats reactie