De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Moderator: admin6
-
Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Het is ook een station wat je lang aan kunt houden inderdaad.
-
Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+
Nu een paar dagen geluisterd en ik vind het erg goed klinken. Heerlijk die breedte!
Voor het nieuws van 12 uur zaten vandaag een stuk of drie reclameberichten, allemaal vrij rustig alsof ze in format pasten...
Voor het nieuws van 12 uur zaten vandaag een stuk of drie reclameberichten, allemaal vrij rustig alsof ze in format pasten...
-
Ja ik hoor daar ook cultuurtips rond het hele uur. Het geheel is nogal druk rond het hele uur, ik zou daarom die cultuurtips verhuizen naar het half uur. Of dit doen ze bewust om de muziekflow niet te onderbreken waar ook iets voor te zeggen is. Ik vind avonden en nachten tot nu toe beter, ook geen nieuws op de hele uren. Het is zo jammer dat je verplicht bent om nieuws uit te zenden anders had ik dit ook geskipt om de muziekflow te bevorderen.
-
Valt me trouwens wel op dat er wel erg veel Italiaans en Frans product voorbij komt. Het mag wel wat uitgebalanceerder ook hierin. Het aanbod klassiek en jazz vind ik ook wat summier en er is een te hoog popmuziek gehalte waar je dus al die jaren 80 classic hits onder zou kunnen scharen. Dus om meer uitgebalanceerder te klinken zullen je concessies moeten doen en het niveau van het een omlaag te brengen ten faveure van een ander genre.
Klopt. Knappe prestatie van Cream Radio.Janno schreef: ↑16 feb 2025 12:15Hier heb je heel erg een punt. Deze zender heeft voor mij persoonlijk een van de laagste irritatiegraden die ik bij radiostations heb meegemaakt tot nu toe. Ik kan echt blijven luisteren zonder het zat te worden. Dat is toch knap gedaan.NIcone900 schreef: ↑16 feb 2025 11:06Maar laten we het even het omdenken principe doen. Welke zender draait zo breed en zo gelikt qua overgangen muziek?Vanjeafisharder schreef: ↑15 feb 2025 22:11 Het format is dus niet echt aangepast, eigenlijk helemaal niet ten opzichten van de 'test weken'. Ik vind het nog steeds te geformatteerd klinken, ik hoor het format, je weet precies wat je kunt verwachten per uur. Misschien dat het per dagdeel iets anders klinkt maar over het algemeen houden ze de line up van genre keuzes aan, het uur begint met een jaren 80 classic, en best grote hit van het kaliber Duran Duran, daarna een buitenlandse productie, dan weer een ander genre, jazz/klassiek etc. Er zou eigenlijk echt random gedraaid mogen worden zodat elk uur verrassend klinkt en het altijd maar weer de vraag is welk genre er voorbij komt. Begin b.v. het uur met een klassiek of jazz track en hussel het volgende uur weer de genres door elkaar zodat de volgorde hiervan elk uur weer anders is. Het zou eigenlijk gewoon totaal op 'shuffle play' mogen zodat je een verrassende mix krijgt. Dit concept leent zich niet echt voor een strak format. Aan de ene kant wil je eclectisch zijn, maar het klinkt tegelijkertijd weer super geformatteerd net als andere zenders doen en dat is een beetje jammer. Ook hoor ik nog steeds teveel van dezelfde artiesten in een kort tijdsbestek. Hele albums komen er voorbij. Ook dat mag wel wat meer aangescherpt worden.
Ik vind de overgangen qua muziek logischer en minder irriteren dan een Veronica wat van rock naar een gezapig nummer gaat. Hier is echt wel wat meer over nagedacht dan jij nu laat voorkomen ;)
Laatst gewijzigd door NIcone900 op 16 feb 2025 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Aha!
Nu weet ik waarom Cream Radio zo een goede geoliede muziekmix heeft.
De muzieksamensteller = Merijn Tiemessen
Dat is een man die best een indrukwekkend cv heeft als ik zijn achtergrond zie. Jaren bij Classic FM gezeten en Program Director Sublime FM. Tsja, dan heb je iets moois binnen gehaald als Cream Radio.
Hint Radio Veronica, doe hem eens een aanbod. ( met totaal onlogische muziek overgangen in de playlist nog steeds)
Want je kunt veel zeggen van Cream, maar de muziekmix irriteert gewoonweg niet.
Wat knap als nieuwkomer!
Bron: FB Cream Radio.
Nu weet ik waarom Cream Radio zo een goede geoliede muziekmix heeft.
De muzieksamensteller = Merijn Tiemessen
Dat is een man die best een indrukwekkend cv heeft als ik zijn achtergrond zie. Jaren bij Classic FM gezeten en Program Director Sublime FM. Tsja, dan heb je iets moois binnen gehaald als Cream Radio.
Hint Radio Veronica, doe hem eens een aanbod. ( met totaal onlogische muziek overgangen in de playlist nog steeds)
Want je kunt veel zeggen van Cream, maar de muziekmix irriteert gewoonweg niet.
Wat knap als nieuwkomer!
Bron: FB Cream Radio.
-
Ook stationvoice volgens mij.
-
Stukje uit de Volkskrant vandaag: https://archive.is/0nDIx
Goed artikel. Ik ben in elk geval een van de luisteraars die graag verrast wordt. Cream staat bij mij dagelijks een paar uur aan. Het is mijn favoriete vluchtstation geworden als ik wel even genoeg hits heb gehoord of om welke reden dan ook even wat anders wil horen.
-
Ik lees toch een hoop tegenstellingen van Merijn Tiemessen. Je wilt verrassen, maar je komt daarentegen wel met een super geformatteerd station waar elk uur hetzelfde klinkt qua genre en opbouw met een te hoog popmuziekgehalte waardoor andere genres die je ook pretendeert te draaien in het niet vallen.
Ik vind je in mijn ogen wat te kritisch.Vanjeafisharder schreef: ↑17 feb 2025 14:38 Ik lees toch een hoop tegenstellingen van Merijn Tiemessen. Je wilt verrassen, maar je komt daarentegen wel met een super geformatteerd station waar elk uur hetzelfde klinkt qua genre en opbouw met een te hoog popmuziekgehalte waardoor andere genres die je ook pretendeert te draaien in het niet vallen.
Het is geformatteerd in de zin dat er een logische opbouw in zit. Ik vind de muziekkeuze juist heel knap in mekaar overvloeiend.
Stations als Radio Veronica kunnen alleen maar dromen van zo weinig zapmomentjes….
Zolang er parels voorbij komen zoals nu Nick Drake met River Man dan hoor je mij niet klagen. Muzikaal genot

Dat er een bepaalde opbouw in zit vind ik juist wel prettig. Het moet wel beluisterbaar blijven. De sfeer die neergezet wordt maakt dat je blijft luisteren. De verrassing zit in de muziek die je voor een groot deel nergens ander hoort en die niet slechts één stijl of genre bevat, maar popliefhebbers ook kennis laat maken met jazz, klassiek, wereldmuziek en wel zo dat het niet afschrikt. Vandaag had ik 12:20 pas voor de eerste keer een stuk waarvan ik dacht: dit hoeft van mij niet per se. Een operazangeres, een genre waar ik persoonlijk niet zo dol op ben. Maar dat duurt maar 5 minuten, dus daar kom ik dan wel overheen.
-
Ik hoor alleen maar bekende muziek, een jazz ,klassiek liedje, Frans/Italiaans of de nieuwste hit uit Abu Dabi per uur maakt het nog niet verrassend. En dan wordt er in het artikel in de Volkskrant gesproken over FIP dat dit teveel chansons en jazz is, maar FIP is diverser dan dat en zakt helemaal niet teveel weg in tempo. Dan hebben ze niet goed geluisterd. Daar wordt je echt verrast en klinkt de opbouw van uur elke uur weer anders. Je kunt ook beluisterbaar zijn zonder opbouw en daar wat speelser mee om springen. Je weet precies wat er gaat komen en dat is bij mainstream commerciële zenders idem.
Ik ken best veel muziek, maar ik hoor toch echt niet alleen bekende muziek. Zeker zit die er tussen, maar niet ‘alleen maar’. Er worden regelmatig onbekendere nummers gedraaid van bekende artiesten. Bovendien zijn wij hier waarschijnlijk wat meer bekend met verschillende muziekstijlen dan de gemiddelde luisteraar. De vergelijking met FIP, die geregeld wordt gemaakt, gaat sowieso mank. Dat is een Frans publiek station wat in principe geen grote luisterschare nodig heeft om te kunnen bestaan en wat al ruim 50 jaar draait. Cream is een particulier initiatief dat het zo te lezen zal moeten gaan hebben van reclame, dus er moet wel een minimaal luisterpubliek komen om voldoende reden van bestaan te hebben. Dan moet het wel af en toe herkenbaar zijn, anders haken luisteraars af
-
Maar het slaat af en toe wel door in herkenbaarheid waardoor het af en toe net lijkt op Sky of Radio 10 met af en toe een vreemde eend in de bijt. Vanmiddag om 12.00 uur:
David Bowie-Rebel Rebel
Buitenlandse track, Afrikaans vermoedelijk
Michael Jackson-Stranger in Moscow
Duits nummer, Ohne Dich (Schlaf' Ich Heut Nacht Nicht Ein)
Münchener Freiheit
Klassieke track
John Mayer
Bob Marley
Nico & Vinz
etc.
Zo tel ik hier al 5 bekende tracks van het kaliber bekende popartiesten/hits binnen een halfuur/35 minuten. Dat is echt te kort op elkaar vind ik. Je mag deze muziek zeker verwachten, maar laat de ruimtes daar tussen wat breder zodat je niet alleen maar bekende popliedjes hoort achter elkaar. Blijf ook eens in een genre hangen, wissel het per uur af. Dit gaat echt vervelen, tenminste als ik voor mezelf spreek, zeker voor een station wat 'luister verder' pretendeert en een lang doorluistereffect probeert te creëren.
David Bowie-Rebel Rebel
Buitenlandse track, Afrikaans vermoedelijk
Michael Jackson-Stranger in Moscow
Duits nummer, Ohne Dich (Schlaf' Ich Heut Nacht Nicht Ein)
Münchener Freiheit
Klassieke track
John Mayer
Bob Marley
Nico & Vinz
etc.
Zo tel ik hier al 5 bekende tracks van het kaliber bekende popartiesten/hits binnen een halfuur/35 minuten. Dat is echt te kort op elkaar vind ik. Je mag deze muziek zeker verwachten, maar laat de ruimtes daar tussen wat breder zodat je niet alleen maar bekende popliedjes hoort achter elkaar. Blijf ook eens in een genre hangen, wissel het per uur af. Dit gaat echt vervelen, tenminste als ik voor mezelf spreek, zeker voor een station wat 'luister verder' pretendeert en een lang doorluistereffect probeert te creëren.