De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+

Alles wat met landelijke omroepen te maken heeft.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Vanjeafisharder

Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+

Bericht door Vanjeafisharder »

Titel en artiestweergave werkt nu keurig in mijn player dus dat is opgelost.
De Nachtwacht

Re: De Nederlandse versie van FIP: Cream Radio vanaf 14 februari online en op DAB+

Bericht door De Nachtwacht »

Idd. Fijn.

Uurtje geluisterd, op de achtergrond. Best leuk voor af en toe, hoor dingen die ik zelf niet zo snel zou tegenkomen maar toch wel aardig zijn om eens te horen.

Gezien de muziek uit alle windstreken lijkt te komen, is het ontbreken van Nederlands product wel opvallend. Maar goed, wellicht komt het nog, of ik luister nog niet lang genoeg.
Vanjeafisharder

Hoorde Robert Long vandaag, van LP of single (!) zelfs. Maar ook wel Franse chansons, geheel in stijl met moeder station FIP.

Vormgeving van dit nieuwe station wordt overigens gemaakt door Top Format maar alleen gesproken station ID's:

https://www.jingleweb.nl/index.php/2025 ... les-cream/

In Frankrijk bij FIP hebben ze overigens zwoele dames die de muziek af en toe aan en afkondigen, nauwelijks vormgeving.
De Nachtwacht

Ja, dat soort muziek bedoel ik idd. Dan is het er toch wel kennelijk, thanks.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Leuk dat het er komt, al zou het me verbazen als het lang gaat duren. Een dergelijke combinatie van nummers heeft voor veel Nederlanders al snel een reuk van 'elitair', naast dat het wat onduidelijk lijkt. Een doorsnee Nederlander luistert met andere oren dan een doorsnee Fransman.

Of het format wordt na een tijdje al strakgetrokken en meer mainstream, zoals ook met Kink is gebeurd.

Pinguin Pluche (ook zoiets) overleeft het vooralsnog, maar het zou kunnen helpen dat het een van de vele subkanalen van een bekendere zender is. En er zitten geen Dab-kosten aan vast.
rodie

Bericht door rodie »

De Nachtwacht schreef: 09 jan 2025 22:48 Gezien de muziek uit alle windstreken lijkt te komen, is het ontbreken van Nederlands product wel opvallend. Maar goed, wellicht komt het nog, of ik luister nog niet lang genoeg.
Genoeg Nederlands product in het systeem, dat kan ik je garanderen.
De Nachtwacht

rodie schreef: 10 jan 2025 08:46
De Nachtwacht schreef: 09 jan 2025 22:48 Gezien de muziek uit alle windstreken lijkt te komen, is het ontbreken van Nederlands product wel opvallend. Maar goed, wellicht komt het nog, of ik luister nog niet lang genoeg.
Genoeg Nederlands product in het systeem, dat kan ik je garanderen.
Dank voor je reactie. Dan ga ik het vast nog horen.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

ViaWifi schreef: 10 jan 2025 07:02 Leuk dat het er komt, al zou het me verbazen als het lang gaat duren. Een dergelijke combinatie van nummers heeft voor veel Nederlanders al snel een reuk van 'elitair', naast dat het wat onduidelijk lijkt. Een doorsnee Nederlander luistert met andere oren dan een doorsnee Fransman.

Of het format wordt na een tijdje al strakgetrokken en meer mainstream, zoals ook met Kink is gebeurd.

Pinguin Pluche (ook zoiets) overleeft het vooralsnog, maar het zou kunnen helpen dat het een van de vele subkanalen van een bekendere zender is. En er zitten geen Dab-kosten aan vast.
Het concept doet mij ergens ook wel aan Pinguin Pluche denken, al draait die niet veel jazz en nauwelijks klassiek. Wel redelijk veel kleinkunst. Maar dat Pluche overleeft heeft ook te maken met de lage kosten: de afdracht naar Buma van internetstreams is laag, en de samensteller doet het vrijwillig (in het dagelijks leven is ze muziekverzorger bij uitvaarten en muzieksamensteller bij een programma op Radio 5).
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Christian De La Rue

Bericht door Christian De La Rue »

Ik kijk alvast uit naar de komst van Cream. Vroeger luisterde ik veel naar FIP maar ik vind het tegenwoordig wat minder toegankelijk.
Een ander eclectisch station is https://radioparadise.com/home, veruit het meest professionele internetstation ter wereld, vind ik tenminste. Er is de Main Mix maar ook op de Mellow Mix zijn er echte pareltjes te horen. Bovendien kan je je favoriete nummers in je eigen mix stoppen. Mijn favoriete mix bevat inmiddels zon 500 nummers. De geluidskwaliteit is top, de app is fantastisch (ook offline te beluisteren via buffering). Allemaal gratis en zonder reclame.
Vanjeafisharder

Pinguin Pluche heb je inderdaad ook nog, hier zit Angelique Steijn achter, vroeger DJ bij de VARA. Heel veel kleinkunst inderdaad, en niet zozeer klassiek of jazz. Paradise is ook geweldig, maar meer rock/americana georiënteerd. Zit technisch gezien ook erg knap in elkaar.

P.s. zowaar zojuist de eerste station ID gehoord. Stem ken ik niet.
ViaWifi

Bericht door ViaWifi »

Christian De La Rue schreef: 10 jan 2025 10:30 Vroeger luisterde ik veel naar FIP maar ik vind het tegenwoordig wat minder toegankelijk.
Ik luister inmiddels een jaar of 20, en hoor het verschil niet zo. Maar misschien zijn de muziektrends (die FIP niet blind volgt, maar die ook niet volledig te negeren zijn) veranderd op een manier dat het jou minder aanspreekt.
Vanjeafisharder

Er is bij FIP wel een andere music director/program director gekomen die van Nova Radio komt, ook in Parijs. Ik meen in 2023 of vorig jaar. Misschien dat ze de muziekmix een klein beetje onderhanden genomen maar het blijft nog steeds FIP zoals ik het ken. FIP heeft hier ooit nog wel eens op de kabel gezeten in Nederland en wat mij betreft mag het liever vandaag dan morgen nog op DAB+ hier in Nederland verschijnen! Maar Cream lijkt me een aardig alternatief, maar er gaat niets boven het origineel zoals vaker.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Cream ook maar eens opgezet. Het stoort me geen moment maar er zijn ook geen uitschieters in energie. Ik denk prima voor af en toe een uurtje overdag bij ons op kantoor.
jessica

Bericht door jessica »

Christian De La Rue schreef: 10 jan 2025 10:30 Ik kijk alvast uit naar de komst van Cream. Vroeger luisterde ik veel naar FIP maar ik vind het tegenwoordig wat minder toegankelijk.
Een ander eclectisch station is https://radioparadise.com/home, veruit het meest professionele internetstation ter wereld, vind ik tenminste. Er is de Main Mix maar ook op de Mellow Mix zijn er echte pareltjes te horen. Bovendien kan je je favoriete nummers in je eigen mix stoppen. Mijn favoriete mix bevat inmiddels zon 500 nummers. De geluidskwaliteit is top, de app is fantastisch (ook offline te beluisteren via buffering). Allemaal gratis en zonder reclame.
Ja de app van radioparadise is top. Je kan zelfs daar vertraagd een show afspelen. Dus bijvoorbeeld de ochtendshow 1 uur later starten en toch helemaal luisteren. Of helemaal offline luisteren. Mooi wat daarmee allemaal kan. Kunnen de Nederlandse radio app bouwers nog iets van leren.
Vanjeafisharder

In het kader van teststream wel wat opvallends, de uren beginnen wel met rare keuzes voor een station wat toch wat anders wil gaan doen en uitstralen. Ze beginnen behoorlijk mainstream, Madonna, Simple Minds, Queen als eerste track van het uur en daarna schiet het ineens alle kanten op de ene keer hoor ik Sky Radio er in, dan weer Sublime maar met zo'n uurstarter lijkt het wel weer op Radio 10 of Veronica. Het lijkt me juist dat je gelijk de toon wil zetten aan het begin van het uur. Hopelijk dammen ze dit soort extremen nog een beetje in richting launch date van het station. Vormgeving klinkt mooi, maar had liever voor een vrouwenstem gekozen, klinkt toch wat zachter van toon wat meer bij de uitstraling past. De 'Fipettes' zoals de presentatrices bij FIP worden genoemd zijn niet te overtreffen maar het past wel bij de flow van het station en het klopt aan alle kanten, daar hoor je ook minder extreme van hele populaire mainstream classic pop hits maar allemaal in een juiste blend en uitgebalanceerde mix. Maar zoals gezegd, het is een teststream dus het kan zijn dat de verschillende 'clocks' nog niet mee draaien of dat hier nog in gefinetuned worden.
Plaats reactie