Voor wie wat anders dan anders wil en Cream nog teveel bekende nummers draait heb ik dit weekend een alternatief gevonden: het meest eclectische station wat ik ooit heb gehoord: WFMU’s Give the drummer radio. Een Amerikaanse non-stop subzender waar de muziek gaat van Japan tot Afrika en alles wat daartussen en voorbij ligt. In volstrekt willekeurige volgorde. Persoonlijk vind ik het heel grappig om naar te luisteren
Het enige alternatief voor Cream is gewoon FIP zelf vind ik. Dit format zit zo goed in elkaar, alles in elkaar overvloeiend zonder irritatie momenten die er nog steeds zijn op Cream. Als ze een track draaien in een bepaald genre gaan ze daar vaak nog even op door, om zo weer over te vloeien naar een ander genre. Dat noem ik nou een 'blend' waar Cream het over heeft maar nog niet echt wil lukken tijdens deze testuitzendingen. Hoor ook wel heel vaak tracks van dezelfde artiesten dus die blend mag nog wel wat beter.
Vanjeafisharder schreef: ↑20 jan 2025 12:59
Het enige alternatief voor Cream is gewoon FIP zelf vind ik. Dit format zit zo goed in elkaar, alles in elkaar overvloeiend zonder irritatie momenten die er nog steeds zijn op Cream. Als ze een track draaien in een bepaald genre gaan ze daar vaak nog even op door, om zo weer over te vloeien naar een ander genre. Dat noem ik nou een 'blend' waar Cream het over heeft maar nog niet echt wil lukken tijdens deze testuitzendingen. Hoor ook wel heel vaak tracks van dezelfde artiesten dus die blend mag nog wel wat beter.
Alleen jammer dat ze geen titel en artiest info mee zenden in hun streams daar. Ik heb nu zelf maar een web app gemaakt van hun stream player waar dat wel getoond wordt.
FIP is een prima alternatief. Het was meer bedoeld om de aandacht te vestigen op een zender die echt volledig zonder format werkt. Bij FIP en Cream zit er nog een bepaalde volgorde en logica in. Bij WFMU’s Give the drummer radio is daar geen enkele sprake van.
Uiteraard is het niet te doen om er een dag lang naar te luisteren zonder door te draaien
WFMU is een college station, en dat subkanaal draait enkel muziek wat te maken heeft met drums, dus je hoort veel drums in de muziek en daarom ook niet echt te vergelijken met FIP. Dat is, mag ik wel zeggen, het meest unieke station in zijn soort wat er is in de wereld. Geen enkel station benaderd dat vooralsnog, ook Cream dus niet. Natuurlijk heb je stations die alle muziek draaien maar hoe hun dat doen met zoals hun dat noemen de 'Fipettes'/Presentatrices hoor je nergens.
Valt nogal mee hoor, met die drums. Het is maar een ondertitel. Vrijwel elke muzieksoort heeft wel iets van drums of andere ritmesectie, dus alles kan er onder vallen. Het is een zender waar populaire muziek uit elke uithoek van de wereld wordt gedraaid. Ik neem aan dat het wel duidelijk is dat het me vooral ging om het eclectische waarin je enigszins de vergelijking kunt maken met de eerder genoemde zenders. Verder lijkt het geen spat op elkaar. Zie het als het onder de aandacht brengen van een zender die nog weirder is dan je je ooit hebt voorgesteld. Niets meer dan dat
Ze maken het wel erg bont nu, zat weer eens even te luisteren hoe ze varen in hun testuitzendingen, maar Dua Lipa kwam zelfs voorbij. Ja sorry, dan ben je af als z.g.n. 'eclectische zender' die je wilt zijn.
Vanjeafisharder schreef: ↑30 jan 2025 11:21
Ze maken het wel erg bont nu, zat weer eens even te luisteren hoe ze varen in hun testuitzendingen, maar Dua Lipa kwam zelfs voorbij. Ja sorry, dan ben je af als z.g.n. 'eclectische zender' die je wilt zijn.
Waarom precies? Eclectisch betekent dat je alle kanten op gaat, dus dan kan je ook hitartiesten draaien.
Overigens lees ik net op Radiowereld dat Cream de DAB+ – frequenties van Kink Distortion gaat overnemen. Die op zijn beurt dan weer het pakket van Kink90S krijgt. Opvallend, want daarmee heeft Cream volgens mij geen landelijk dekkend pakket.
Sterker nog: door Dua Lipa te draaien bevestig je juist hoe eclectisch je bent als zender. Als ze nu ook Willempie van André van Duin gaan draaien is het eclecticisme van Cream compleet
Vind ik niet, je geeft in je persbericht totaal andere artiesten op en Dua Lipa valt niet bepaald in de doelgroep die ze willen aanspreken, het ietwat grachtengordel publiek wat van cultuur, musea en muziek houdt. En ik schaar daar dus ook muziek van Duran Duran, Queen etc. o.a., de grote jaren 80 hitjes die ik in een behoorlijk hoge rotatie voorbij hoor komen. Maar goed, ik blijf hopen dat dit een 'test bandje' is en dat vanaf 14 feb. het echte format gaat draaien.
Mwah, ik denk niet dat de bedoeling is dat ze heel veel hitjes gaan knallen. Je moet het wel doseren vind ik bij het dit eclectische idee achter deze zender. Ik hoor namelijk nu op dit moment nog een teveel geformatteerd station zoals elk ander, getuige elk uur starten met een grote jaren 80 hit, dan een anderstalig dan Engels nummer, dan een klassiek nummer, en dan zo'n Dua Lipa er tussen door. Je kunt het wel doen, maar niet elk uur maar zo random eens tussen alles in. Zo doet FIP het ook. Het is altijd weer verrassend als je er naar luistert. Ook gaan ze vaak door in stijlen om dan weer naadloos over te blenden in andere stijl. Zit echt een idee achter.