Ik zou me vooral afvragen of het wel bij je past om dit te doen. Bijna alles is aan te leren, maar er zal toch ook een stukje creativiteit uit jezelf moeten komen (of vooral zitten) om dit soort dingen te maken. Als je dat simpelweg niet ziet of daar geen gevoel bij hebt, dan gaat het heel lastig worden om dit uit te werken.GerjanCluistra schreef: ↑27 jan 2025 16:30Ik zou beginnen met het zoeken naar onderwerpen waar je überhaupt grappen over kunt maken.Jelle ter Horst schreef: ↑26 jan 2025 12:10 Hoe ziet zon sketch van een lokaal onderwerp eruit. Stel je hebt dit nieuwsbericht https://www.rtvlove.nl/lokaal-nieuws/ed ... raadschap/
In de tijd dat ik nog bij Midland door de speakers knalde hadden we in Veenendaal een dominee die behalve het woord ook bepaalde lichaamssappen deelde met vrouwelijke kerkgangers. Dat kon natuurlijk prima, tot zijn godvrezend zaad een schaapje bevruchte. Een rel was geboren en ik kon daar perfect een stukje comedy van maken.
Maar als je een sketch wil maken over zo’n berichtje over een weg die overgenomen is, dan zou ik een denkbeeldige verslaggever in een auto op pad sturen met de wethouder en hem met een rammelend kunstgebid laten uitleggen dat de weg echt fantastisch is.
Items lokale omroepen
Moderator: admin6
-
Re: Items lokale omroepen
-
Volledig mee eens.Herman ven Schippers schreef: ↑30 jan 2025 13:28Ik zou me vooral afvragen of het wel bij je past om dit te doen. Bijna alles is aan te leren, maar er zal toch ook een stukje creativiteit uit jezelf moeten komen (of vooral zitten) om dit soort dingen te maken. Als je dat simpelweg niet ziet of daar geen gevoel bij hebt, dan gaat het heel lastig worden om dit uit te werken.GerjanCluistra schreef: ↑27 jan 2025 16:30Ik zou beginnen met het zoeken naar onderwerpen waar je überhaupt grappen over kunt maken.Jelle ter Horst schreef: ↑26 jan 2025 12:10 Hoe ziet zon sketch van een lokaal onderwerp eruit. Stel je hebt dit nieuwsbericht https://www.rtvlove.nl/lokaal-nieuws/ed ... raadschap/
In de tijd dat ik nog bij Midland door de speakers knalde hadden we in Veenendaal een dominee die behalve het woord ook bepaalde lichaamssappen deelde met vrouwelijke kerkgangers. Dat kon natuurlijk prima, tot zijn godvrezend zaad een schaapje bevruchte. Een rel was geboren en ik kon daar perfect een stukje comedy van maken.
Maar als je een sketch wil maken over zo’n berichtje over een weg die overgenomen is, dan zou ik een denkbeeldige verslaggever in een auto op pad sturen met de wethouder en hem met een rammelend kunstgebid laten uitleggen dat de weg echt fantastisch is.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
-
Goede journalistiek en creativiteit kan toch samen, hand in hand ?!. Daarmee spreek je toch een breder publiek aan, wat juist de doelgroep van de lokale omroep is ?!. Het moet natuurlijk geen circus worden op radio, tv en internet, dat ben ik met je eens.Feivel schreef: ↑31 jan 2025 12:56 Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
-
De lokale omroep is juist de plek waar lokaal talent zich kan en mag ontplooien. "Idioten horen we al genoeg op de radio", luister je naar alle lokale zenders dan?Feivel schreef: ↑31 jan 2025 12:56 Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
Nee, niet naar alle lokale zenders. Maar het niveau bij veel lokale omroepen is bedroevend laag. Met de ‘idioten’ doel ik ook op regionale zenders en landelijke zenders.Herman ven Schippers schreef: ↑31 jan 2025 14:32De lokale omroep is juist de plek waar lokaal talent zich kan en mag ontplooien. "Idioten horen we al genoeg op de radio", luister je naar alle lokale zenders dan?Feivel schreef: ↑31 jan 2025 12:56 Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
En kun je niet talentvol zijn als je je journalistiek ontwikkelt, dan? Moet het allemaal per se ‘grappig, brutaal en ad rem’? Dat is echt iets wat talentencoaches mensen wijsgemaakt hebben. Helaas.
Wat mij betreft gaan lokale omroepen klinken zoals in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk. Daar ben je als radiomaker nog hoofdzakelijk journalist, in plaats van clown.
-
De C in ICE staat voor Cultuur. Satire en comedy zijn een vorm van cultuur. Daarmee voldoe je dus gewoon aan die ICE norm.Feivel schreef: ↑31 jan 2025 12:56 Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
-
Maar, hoe weet je dat dan wanneer je niet naar alles luisterd en dit baseert op de 'idioten' van de regionale en landelijke?Feivel schreef: ↑31 jan 2025 16:31Nee, niet naar alle lokale zenders. Maar het niveau bij veel lokale omroepen is bedroevend laag. Met de ‘idioten’ doel ik ook op regionale zenders en landelijke zenders.Herman ven Schippers schreef: ↑31 jan 2025 14:32De lokale omroep is juist de plek waar lokaal talent zich kan en mag ontplooien. "Idioten horen we al genoeg op de radio", luister je naar alle lokale zenders dan?Feivel schreef: ↑31 jan 2025 12:56 Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
En kun je niet talentvol zijn als je je journalistiek ontwikkelt, dan? Moet het allemaal per se ‘grappig, brutaal en ad rem’? Dat is echt iets wat talentencoaches mensen wijsgemaakt hebben. Helaas.
Wat mij betreft gaan lokale omroepen klinken zoals in bijvoorbeeld Duitsland en Oostenrijk. Daar ben je als radiomaker nog hoofdzakelijk journalist, in plaats van clown.
Iedereen heeft een talent. Het is toch juist mooi dat je dit bij de lokale kunt ontwikkelen? Bij de een is dat als journalistiek presentator, de ander dj, de ander nieuwslezer en weer een ander blijkt een geniaal sidekick of hilarisch contentmaker.
Geef iedereen de kans om dit te ontdekken zonder alles meteen kapot te maken. Ook daar is een lokale omroep voor.
-
Moet radio dan per se journalistiek zijn dan? Kan je niet talentvol zijn als je wel grappig, brutaal en ad rem bent?Feivel schreef: ↑31 jan 2025 16:31Nee, niet naar alle lokale zenders. Maar het niveau bij veel lokale omroepen is bedroevend laag. Met de ‘idioten’ doel ik ook op regionale zenders en landelijke zenders.Herman ven Schippers schreef: ↑31 jan 2025 14:32De lokale omroep is juist de plek waar lokaal talent zich kan en mag ontplooien. "Idioten horen we al genoeg op de radio", luister je naar alle lokale zenders dan?Feivel schreef: ↑31 jan 2025 12:56 Ik vind de lokale omroep ook geen plek voor satire en comedy. Vreemd dat zoveel radiomakers per se grappig en creatief moeten doen. Dat is de taak van de lokale omroep niet. Niet voor niets wordt er gewerkt met ICE-normen. Probeer eerst je informatievoorziening maar eens op orde te krijgen. Idioten horen we al genoeg op de radio. Tijd voor wat serieuze, diepgravende, onthullende en confronterende journalistiek. Daar is de regio bij gebaat. Niet bij mensen die zichzelf heel grappig vinden.
Volgens mij is een lokale omroep een mix van die twee.
Ik begrijp wel wat Feivel bedoelt, maar ben het ook met de reagerende forummers eens. Radio in Duitsland en Oostenrijk klinkt voor Nederlandse begrippen wel heel saai, maar is duidelijk vooral gericht op het journalistiek brengen van actueel (lokaal) nieuws. Dit echter, het maken én brengen van lokaal nieuws, wordt door vrijwel geen enkele lokale omroepen meer gedaan. Dan is het je druk maken om een creatief of grappig item zeker goed en leuk, maar wel prioriteit 2.
Overigens ben ik al blij als er uberhaubt nog gepresenteerde programma's op een lokale omroep zijn i.p.v. een non-stop computer
Overigens ben ik al blij als er uberhaubt nog gepresenteerde programma's op een lokale omroep zijn i.p.v. een non-stop computer

Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison