SB92 schreef: 14 okt 2024 21:02
Oké, wat zijn vergelijkbare zenders dan? Alleen het budget van NPO Klassiek verbaast mij een beetje. De rest vind ik aardig in verhouding met hun line-up, taak en formats.
Met name het budget van Radio 2 vind ik hoog in vergelijking met 3FM en Radio 5.
Het sterrengehalte is bij Radio 2 toch een stuk hoger dan bij 3FM. Dus vermoed dat de salarissen flink hoger liggen. Dat vind ik persoonlijk niet raar.
De salarissen worden door de afzonderlijke omroepen betaald, dat zit niet in de begroting van de zenders.
Voor Radio 2 zelf werken meer mensen dan voor de andere genoemde, daar wordt meer geld uitgegeven aan vormgeving, productie (Top2000!), marketing (Top2000!), etc. En ja, deels zijn het ook weer dezelfde mensen, maar goed over en weer schuiven met geld zeg maar.
Vanjeafisharder schreef: 14 okt 2024 20:35
Eens. Blend is een speeltje voor en door de woke-gemeenschap met inwisselbare R&B etc. waar FunX nota bene voor is en dat kan dus prima onder hun paraplu, sterker nog, volgens mij wordt dit bij FunX geproduceerd. Ik zie niet in wat dit toevoegt en hoop daarom ook dat de minister hier niet akkoord mee gaat.
Net zoals we sterren.nl hebben, Radio 4 en andere doelgroepspecifieke (digitale) PO-kanalen, behoort het maken van Blend tot de taken van de publieke omroep: content creeeren voor ALLE inwoners van Nederland. Blend is een logisch kanaal voor de ouder wordende FunX luisteraar die zich daar niet helemaal thuis meer voelt. Die strategie past de PO vaker toe bij radio, zoals je weet. Vanuit het succes van FunX vind ik Blend een logisch kanaal.
De doelgroep van FunX en Blend wordt in Nederland al nauwelijks bediend. Ik ben blij dat de PO in elk geval zijn best doet mensen te betrekken. Waarom je dat als woke bestempelt ontgaat me volledig en die kwalificatie lijkt me niet bevorderlijk voor de discussie.
Mocht blijken over een x aantal jaar dat er geen mens naar luistert, wordt het gewoon gestopt. Maar dan is het in elk geval geprobeerd. Dat is wat waard, vind ik.
Pot schreef: 14 okt 2024 22:29
...
3FM levert in op de NOSop3. Straks ook geen nieuwsbulletins meer in de avonden en weekenden. Hoe veel meer kan je nog op een zender bezuinigen? Zeker omdat zo’n NOS Journaal echt veel te degelijk is voor 3FM. Zeker zo’n keuze voor de weekenden begrijp ik niet. Dan is het bereik overdag nog steeds hoog. Dan had ik wellicht eerder gekozen voor het kleinere Radio 5 of de weekenden van Radio 2. Zeker omdat de NOSop3-bulletins ook op FunX zouden kunnen.
Als NOSop3 veel geld kost lijkt mij dit een prima manier om te bezuinigen als je toch moet. Avonden en weekend kan prima met het algemene nieuws.
Persoonlijk mag van mij het hele NOSop3 nieuws wel weg. Behalve wat populaire woordkeuze (iemand mag zijn LinkedIn veranderen omdat hij/zij een nieuwe baan heeft) en elke scheet in Amerika als nieuws melden voegt het niet zo heel veel toe t.o.v. een standaard bulletin. Maar goed, dat is dan vooral persoonlijk.
Streampie schreef: 15 okt 2024 12:04
Net zoals we sterren.nl hebben, Radio 4 en andere doelgroepspecifieke (digitale) PO-kanalen, behoort het maken van Blend tot de taken van de publieke omroep: content creeeren voor ALLE inwoners van Nederland.
Hoe zie je dat dan met jazz, blues, country, etc? Wat maakt het verschil tussen muziekstromingen?
Ik zou zeggen, richt je dan op Blend en stop met 3FM, het is allemaal zo dubbel want je 'A merk' fungeert nog steeds niet voldoende, en dan kom je met nog een luisteroptie, terwijl je juist je aandacht moet vestigen op je hoofdkanaal 3FM, en dat is zoals te begrijpen is hoognodig. Het is allemaal wat onnodig en niet goed uit te leggen nu in deze situatie.
Net zoals we sterren.nl hebben, Radio 4 en andere doelgroepspecifieke (digitale) PO-kanalen, behoort het maken van Blend tot de taken van de publieke omroep: content creeeren voor ALLE inwoners van Nederland.
Hoe zie je dat dan met jazz, blues, country, etc? Wat maakt het verschil tussen muziekstromingen?
Je gaat nooit voldoende zenders krijgen die alle luistergroepen bedienen. Ook de NPO zal zich (gedeeltelijk) met een vraagkant bezig moeten houden. Er zal voorafgaand aan dit project ongetwijfeld onderzoek naar zijn gedaan. Dat is ook de reden dat er waarschijnlijk nooit een Hindoestaanse muziekzender of schlagerzender komt. En zo ver ik weet zijn er ook geen landelijke (online) zenders, met een serieuze programmering, die hetzelfde doet als BLEND.
Het gaat niet specifiek over muziekstromingen maar om luistergroepen bedienen. Blend doet meer dan alleen muziek meen ik. Doel is ook het behouden van de ouder wordende FunX luisteraar voor een NPO kanaal. Gezien het succes van FunX als publieke omroep kan ik me dat best inbeelden als strategische keus van de NPO.
Streampie schreef: 15 okt 2024 21:54
Het gaat niet specifiek over muziekstromingen maar om luistergroepen bedienen. Blend doet meer dan alleen muziek meen ik. Doel is ook het behouden van de ouder wordende FunX luisteraar voor een NPO kanaal. Gezien het succes van FunX als publieke omroep kan ik me dat best inbeelden als strategische keus van de NPO.
Daar kan ik me vanuit marketingperspectief vanalles bij voorstellen, maar dat geeft toch niks te maken met "content creeeren voor ALLE inwoners van Nederland"?
Streampie schreef: 15 okt 2024 22:11
Het hoeft niet voor alle inwoners tegelijk he . Ik denk dat de NPO vooral doelgroepen wil bedienen die anders grotendeels genegeerd worden.
Vanjeafisharder schreef: 14 okt 2024 20:35
Eens. Blend is een speeltje voor en door de woke-gemeenschap met inwisselbare R&B etc. waar FunX nota bene voor is en dat kan dus prima onder hun paraplu, sterker nog, volgens mij wordt dit bij FunX geproduceerd. Ik zie niet in wat dit toevoegt en hoop daarom ook dat de minister hier niet akkoord mee gaat.
Gelukkig bepaalt de omroep onafhankelijk wat ze prioriteiten vindt.
En dat hoort ook zo te blijven. We zijn geen Hongarije of Slowakije.
Vanjeafisharder schreef: 16 okt 2024 20:27
Ik zie dat anders dus.
Maar goed dus dat het rechtsstatelijk/grondwettelijk niet kan.
Politiek onafhankelijke, veelkleurige media horen thuis in een democratie.
Zwart-wit staatsmedia in een dictatuur.
Vanjeafisharder schreef: 16 okt 2024 20:27
Ik zie dat anders dus.
Maar goed dus dat het rechtsstatelijk/grondwettelijk niet kan.
Politiek onafhankelijke, veelkleurige media horen thuis in een democratie.
Zwart-wit staatsmedia in een dictatuur.
Dit dus. Zelfs de wappies van ON! hebben een plek in het publieke bestel (en echt, die mogen van mij persoonlijk gisteren al kappen met hun onzin). Maar dat is ergens ook het bijzondere aan een open bestel, er is plek voor heel veel stemmen, stromingen en smaken.