Onlangs hebben alle commerciële radio stations een nieuwe studio gekregen, MediaHuis. Dus SLAM! Veronica, 100%NL & Sublime, maar ook Radio538.
Uit mijn beleving weet ik dat al die genoemde radio stations jarenlang gebruik hebben gemaakt van de Rode Broadcaster.
Een top mic.
Maar nu met de verhuizing. Maakt elk station gebruik van de Shure sm7b.
Alleen Radio10 heeft de Broadcaster nog.
Hebben jullie een idee waarom ze nu geen Broadcaster meer hebben?
Klinkt de shure beter? Is ie qua looks mooier?
Zelf heb ik beide mics, lang gebruik gemaakt van de shure. Maar sindskort gebruik ik de broadcaster.
Maar ik zit nogsteeds in gevecht welke nou echt beter is.
Beide mics gaan bij mij door de DBX 286s
Shure sm7b VS. Rode Broadcaster
Moderator: admin6
-
Re: Shure sm7b VS. Rode Broadcaster
Ik ben voor de Rode gegaan, klinkt net wat voller en heeft wat meer output.
De SM7 heb ik ook staan, maar daar willen gasten graag door praten
Want dat doen 'ze' daar ook.
De SM7 heb ik ook staan, maar daar willen gasten graag door praten

Want dat doen 'ze' daar ook.
Een antwoord van iemand die daadwerkelijk bij de landelijke radio werkt (Jimboe):
.
Nou, dan weten we dat weer. Persoonlijk ben ik het er niet mee eens, maar ik werk dan ook niet bij de landelijke radioJimboe schreef: ↑30 sep 2024 14:40Misschien heeft het er wel mee te maken dat, en daar ga ik iets zeggen waar sommigen hier van in de gordijnen vliegen, de SM7B een uitstekende microfoon is waar de broadcaster in vele opzichten een puntje aan kan zuigen?
"Ja maar ruis"
Gewoon goeie spullen gebruiken.
"Ja maar wollig"
Gewoon goed inregelen.

Als je puur met een broadcast / pro AV bril op kijkt, dan geef ik Jimboe geen ongelijk. Qua klank is de SM7B wat opener (niet zo gek als je bedenkt dat de SM7 is ontwikkeld op basis van hetzelfde element als in de SM57 wordt toegepast) en in een 24/7 productie omgeving liggen je eisen qua degelijkheid en afschrijving anders. Bovendien speelt daar natuurlijk een grote druk mee vanuit DJ's die persé een SM7B voor hun neus willen. Maar buiten de landelijke en commerciële omroepen? Elke bron en elke microfoon heeft zijn eigen karakter, en juist op de combinatie van bron en karakter kies je het type microfoon. Dat kan voor de één een SM7B zijn, voor de ander een Rode Broadcaster. Kies waar jij blij van wordt en wat jij goed vindt klinken.
En weer anderen, waarvan ik er één ben, worden van allebei die microfoons niet enthousiast. Ik hang veel liever een EV RE320 op, het "goedkope" broertje van de legendarische RE20. Die geeft een stuk meer signaal af en in de meeste gevallen volstaat een minimale eq. Veel gebruikt in andere landen voor omroep en voice-over maar in Nederland onbekend, dus onbemind en ongewenst.
En weer anderen, waarvan ik er één ben, worden van allebei die microfoons niet enthousiast. Ik hang veel liever een EV RE320 op, het "goedkope" broertje van de legendarische RE20. Die geeft een stuk meer signaal af en in de meeste gevallen volstaat een minimale eq. Veel gebruikt in andere landen voor omroep en voice-over maar in Nederland onbekend, dus onbemind en ongewenst.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Zelf vind ik de Shure SM7B qua looks sowieso de mooiste.
Wanneer je de Rode Broadcaster gebruikt, en er een Pop Filter (Windshield) bij hebt, is ie qua formaat echt huge.
En het is misschien een kwestie van smaak, maar ik vind de Shure SM7B wat voller en wolliger klinken.
Ik weet het, je moet er van houden. Maar dat heeft wel mijn voorkeur.
Wanneer je de Rode Broadcaster gebruikt, en er een Pop Filter (Windshield) bij hebt, is ie qua formaat echt huge.
En het is misschien een kwestie van smaak, maar ik vind de Shure SM7B wat voller en wolliger klinken.
Ik weet het, je moet er van houden. Maar dat heeft wel mijn voorkeur.