Overswichten naar nieuwe/andere studio
Moderator: admin6
Overswichten naar nieuwe/andere studio
Puur voor mijn nieuwsgierigheid en misschien ook voor die van anderen:
Hoe gaat het overswitchen naar een nieuwe studio kwa verbindingen etc? Je zou toch verwachten dat het een enkele seconde stil zou moeten vallen ofzo? Zelfde geld voor bijvoorbeeld Qmusic die tussen studio 1/2 switchen en voor Mediahuis die nu aan het verhuizen zijn van Naarden naar Amsterdam
Hoe gaat het overswitchen naar een nieuwe studio kwa verbindingen etc? Je zou toch verwachten dat het een enkele seconde stil zou moeten vallen ofzo? Zelfde geld voor bijvoorbeeld Qmusic die tussen studio 1/2 switchen en voor Mediahuis die nu aan het verhuizen zijn van Naarden naar Amsterdam
Re: Overswichten naar nieuwe/andere studio
Ik neem aan dat het signaal van de oude studio gewoon op het mengpaneel van de nieuwe studio binnen komt.
Dan de ene schuif dict en de andere open. En zo hoor je geen enkele overgang.
Dan de ene schuif dict en de andere open. En zo hoor je geen enkele overgang.
- Aart Rietveld
Bij een verhuizing zal je e.e.a. in de infrastructuur moeten aanpassen en dan kun je, afhankelijk van je budget/beschikbaarheid voor noodverbindingen, wel eens een paar seconden stilte krijgen. Meestal zal men dat dan 's nachts doen.
Een wisseling tussen 2 permanente studio's gaat geheel naadloos en zal je dus ook niet horen, hier is de infrastructuur op gebouwd.
Een wisseling tussen 2 permanente studio's gaat geheel naadloos en zal je dus ook niet horen, hier is de infrastructuur op gebouwd.
- Aart Rietveld
Maar dan moet je nog wel voordat moment de nieuwe studio aan de zender knopen. En dat kun je afhankelijk je infrastructuur een korte stilte cq. slordige overgang krijgen.
Klopt, heel even stil kan ook best. En gebeurd midden in de nacht of heel laat in de avond.Aart Rietveld schreef: ↑12 okt 2024 18:08Maar dan moet je nog wel voordat moment de nieuwe studio aan de zender knopen. En dat kun je afhankelijk je infrastructuur een korte stilte cq. slordige overgang krijgen.
Simpel gezegd loopt de nieuwe studio via de oude studio en die nieuwe studio schakel je dan direct op de oude zendlijn. Dit kan onhoorbaar.
De oude zendlijn geef je ook retour aan de nieuwe lokatie. Vervolgens vraag je aan de afnemers (FM, Kabel, DAB etc) of ze vanaf moment X op je nieuwe lokatie willen ophalen. Dat schakelen kan je wel even horen, klein hikje ergens.
-
Om het even simpel te zeggen, een radiostation draait non-stop muziek vanuit een server. Op het moment dat je een live gepresenteerd programma wilt hebben log je de studio in op de server, waarmee je de besturing van die server overneemt. Dat schakelen tussen studio’s kan heel eenvoudig tijdens de reclame. Studio 1 logt uit, studio 2 logt in en op zender hoor je helemaal niets omdat de reclame loopt. Dat hele proces speelt zich af voordat het signaal de uitzendstraat in gaat, de verbinding op naar de zender. Daarom hoor je dat niet in de uitzending.
Bij een verhuizing van het oude naar de nieuwe pand hoeft dat niet veel meer moeite te kosten. Er komen twee verbindingen binnen op de zender, de ene vanuit het oude pand, de ander vanuit het nieuwe pand. Als in het oude pand de plaat afloopt wordt in het nieuwe pand een plaat gestart. Daar merk je als luisteraar niets van maar, je bent wel verhuisd.
Bij een verhuizing van het oude naar de nieuwe pand hoeft dat niet veel meer moeite te kosten. Er komen twee verbindingen binnen op de zender, de ene vanuit het oude pand, de ander vanuit het nieuwe pand. Als in het oude pand de plaat afloopt wordt in het nieuwe pand een plaat gestart. Daar merk je als luisteraar niets van maar, je bent wel verhuisd.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Jij hebt het waarschijnlijk over een lokale omroep manier. Regionaal en landelijk gaat dat echt anders.GerjanCluistra schreef: ↑12 okt 2024 23:08 Om het even simpel te zeggen, een radiostation draait non-stop muziek vanuit een server. Op het moment dat je een live gepresenteerd programma wilt hebben log je de studio in op de server, waarmee je de besturing van die server overneemt. Dat schakelen tussen studio’s kan heel eenvoudig tijdens de reclame. Studio 1 logt uit, studio 2 logt in en op zender hoor je helemaal niets omdat de reclame loopt. Dat hele proces speelt zich af voordat het signaal de uitzendstraat in gaat, de verbinding op naar de zender. Daarom hoor je dat niet in de uitzending.
In de meeste gevallen komt de reclame uit dezelfde output als de muziek. (je multi A zegmaar). Alleen bij een paar regionale omroepen niet. Daar is de reclame playout een ingest op de zendlijn. (vertrouw me...ik heb er zelf een aantal gebouwd :-) )
-
Bij de verschillende omroepen waar ik werkte schakelden we altijd tijdens de reclame (of nieuws/weer/verkeer) de studio in en/of uit. Dat is de reden waarom ik reclame als voorbeeld gaf. Dat in- en uitschakelen kon ook gewoon tijdens de muziek, dat hoorde je ook niet op zender. Dat is het punt wat ik wilde maken. Wat overigens niet wegneemt dat het advies in alle gevallen wel was om het tijdens de commercials of het nieuws te doen.DaletBoy schreef: ↑13 okt 2024 12:04Jij hebt het waarschijnlijk over een lokale omroep manier. Regionaal en landelijk gaat dat echt anders.GerjanCluistra schreef: ↑12 okt 2024 23:08 Om het even simpel te zeggen, een radiostation draait non-stop muziek vanuit een server. Op het moment dat je een live gepresenteerd programma wilt hebben log je de studio in op de server, waarmee je de besturing van die server overneemt. Dat schakelen tussen studio’s kan heel eenvoudig tijdens de reclame. Studio 1 logt uit, studio 2 logt in en op zender hoor je helemaal niets omdat de reclame loopt. Dat hele proces speelt zich af voordat het signaal de uitzendstraat in gaat, de verbinding op naar de zender. Daarom hoor je dat niet in de uitzending.
In de meeste gevallen komt de reclame uit dezelfde output als de muziek. (je multi A zegmaar). Alleen bij een paar regionale omroepen niet. Daar is de reclame playout een ingest op de zendlijn. (vertrouw me...ik heb er zelf een aantal gebouwd :-) )
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Toevallig heb ik dit as we speak in de praktijk aan de hand. We zitten hier bij de lokale omroep aan de vooravond van een verhuizing die we over een paar dagen willen uitsmeren ivm beschikbaarheid van het "personeel". Maar om nou de oude studio te ontmantelen, paar dagen stil en ondertussen de nieuwe opbouwen, is iets te stil voor ons.Gerben KR schreef: ↑12 okt 2024 14:08 Hoe gaat het overswitchen naar een nieuwe studio kwa verbindingen etc? Je zou toch verwachten dat het een enkele seconde stil zou moeten vallen ofzo? Zelfde geld voor bijvoorbeeld Qmusic die tussen studio 1/2 switchen en voor Mediahuis die nu aan het verhuizen zijn van Naarden naar Amsterdam
Ik heb daarom ons backup transport stream machientje opgepakt en op een andere lokatie aangezet, dit ding zorgt normaal voor de backup soundprocessing en aanlevering naar onze diverse streams, DAB+ en de FM zender. Ik heb de playout software erbij opgezet en het hele radiostation komt nu uit 1 piepklein mini pc-tje. Meer niet.

De schakeling en dus korte stilte was een uurtje geleden rond 0:30, platform voor platform. FM, DAB+ en de streams zijn niet langer dan 10 sec stil geweest. Ik zit het spul voor de zekerheid even een uurtje in de gaten te houden, maar het gedraagt zich prima.
Dit blijft de komende dagen zo draaien totdat de nieuwe studio (ergens dit weekend) de lucht in kan, dan is er nogmaals zo'n schakeling.
De luisteraar gaat het verschil niet merken, zij het dat onze live programma's (door het ontbreken van een werkende studio

Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.