Verschil tussen diverse soundprocessoren van hetzelfde merk op de landelijke radio

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Vanjeafisharder

Verschil tussen diverse soundprocessoren van hetzelfde merk op de landelijke radio

Bericht door Vanjeafisharder »

Soundprocessing is natuurlijk een kwestie van smaak, dat moge duidelijk zijn. Maar hier in Nederland wordt met name heel veel Optimod gebruikt bij de landelijke radio. Nu wilde ik wel eens weten wat jullie van de verschillende instellingen vinden van deze Optimods bij de zenders die hem gebruiken. Ik vind zelf een groot verschil te horen bij de Optimod van JOE en de Optimod in gebruik bij Veronica en bij de Talpa zenders. Bij JOE klinkt het veel krachtiger, meer body en een mooier stereobeeld. Bij Veronica klinkt het sinds het niet meer onder Talpa valt wel beter maar nog steeds te wollig en niet open. Bij Talpa overigens ook, waarbij Radio 10 dan weer wat beter klinkt maar een beetje saai in mijn beleving. Wat vinden jullie?
Roup01

Re: Verschil tussen diverse soundprocessoren van hetzelfde merk op de landelijke radio

Bericht door Roup01 »

Via Open web rx, kun je de processing van verschillende buitenlandse zenders bekijken, https://www.receiverbook.de/?type=openw ... mbroadcast
Superlex80

Re: Verschil tussen diverse soundprocessoren van hetzelfde merk op de landelijke radio

Bericht door Superlex80 »

Ik vind dat alle zenders die via BP worden uitgezonden wollig klinken. Iedere zender heeft wel iets van een herkenbaar eigen geluid, maar dat wordt grotendeels teniet gedaan door wat BP er als laatste mee doet lijkt het.
Het is weer wat jaren geleden, maar toen SLAM nog via KPN ging klonk het geweldig op FM vond ik. Op het moment dat BP dat overnam was het gedaan en klonk het net zo vlak en wollig als de rest.

En dan heb ik het nog niet eens over verschil in geluidsbeeld tussen de verschillende frequenties van dezelfde zender. Bijvoorbeeld bij Veronica. De 93.8 (Megen) klinkt toch echt wat vetter en voller dan de 91.1 Hilversum. Dit is ook al jaren het geval, eerst bij Slam en nu ook bij Veronica.
Vanjeafisharder

Wat vreemd is want de zender bepaald toch de klankkleur en niet de zender operator? De zender operator zet door hoe het aangeleverd wordt. Het zou b.v. wel kunnen dat een bepaald merk zenders een ander geluid hebben maar dat is op details misschien merkbaar.
Feivel

Bericht door Feivel »

Ik denk niet dat het aan de operator ligt, maar aan de mindset dat je zonder Optimod niet meedoet. Op de een of andere manier is de standaard regel hier: ‘SM7b + DHD + Symetrix + Optimod en al het andere is niet goed genoeg.’ Tja, dan kun je ervan uitgaan dat de meeste zenders hetzelfde klinken. En ergens in dat rijtje moet het woord ‘OmniPlayer’ ook nog, maar dat heeft niks met het geluid te maken.
Vanjeafisharder

Ze zullen per station wel een andere preset hebben die Optimods maar feit blijft dat je het wel hoort, welke preset dan ook, dat het een Optimod betreft en eigen 'signature sound' wat ze dan noemen, wat Veronica b.v. vroeger had op Radio 3 is niet meer waarneembeer.
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

Hehe eindelijk een topic over soundprocesing in 2024,

Ik vond de orban 2200 al mooi klinken, zoals ik eerder noemde luister ik naar 4ever49 zij gebruiken een 5700i deze klinkt voor hun doelgroep behoorlijk goed alleen de platen keuze schommels zo draaide ze van de week Kensington en erna een dansplaat die Kensington plaat kwam niet helemaal tot de processing die ze Daar wilde bereiken je hoordebgewoon de rock plaat sissen met een 5700i zou dit niet mogen lijkt me. Ik zal maar weer eens bij de landelijke gaan inschakelen . Als ex geluidstechnicus . Haat reclame op die zenders allemaal ugh
Vanjeafisharder

En nu in het Nederlands?
big T

Bericht door big T »

Das ook knap, het hele stuk in het Frans geschreven, maar verwijderd in het Nederlands :))
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

big T schreef: 21 okt 2024 17:28 Das ook knap, het hele stuk in het Frans geschreven, maar verwijderd in het Nederlands :))

Dat noemen ver talen
station-drz

Bericht door station-drz »

zijn er uberhaupt nog stations in nederland die met andere processing draaien dan orban? En dat bedoel ik dan even los van de grote namen op landelijke radio. Ik neem toch aan dat er ergens in nederland nog grotere localo's zitten die met een vorsis of omnia te werk gaan? of misschien zelfs wel digitaal met stereo tool oid?

mvg
Hey ho, hey ho, je krijgt je orban niet cadeau! :))
EddePet FM

Bericht door EddePet FM »

Uit een betrouwbare bron weet ik dat de regionale omroep Radio Rijnmond met Omnia processing on-air en online uitzend. En om gedeeltelijk ontopic te blijven, er zijn meerde regionale en zelfs lokale omroepen met van ditzelfde merk.
Vanjeafisharder

EddePet FM schreef: 24 nov 2024 14:20 Uit een betrouwbare bron weet ik dat de regionale omroep Radio Rijnmond met Omnia processing on-air en online uitzend. En om gedeeltelijk ontopic te blijven, er zijn meerde regionale en zelfs lokale omroepen met van ditzelfde merk.
Welke versie 11 of 9? Er zijn inderdaad een aantal, maar geen landelijke zenders actief met Omnia. Veel regionale zoals in Friesland, Flevoland en Rijnmond dan blijkbaar nu ook. Ook FunX is geheel Omnia. Voorheen Sublime ook maar die zijn weer over naar Orban 8700.
EddePet FM

Bericht door EddePet FM »

Vanjeafisharder schreef: 24 nov 2024 15:00 Welke versie 11 of 9? Er zijn inderdaad een aantal, maar geen landelijke zenders actief met Omnia. Veel regionale zoals in Friesland, Flevoland en Rijnmond dan blijkbaar nu ook. Ook FunX is geheel Omnia. Voorheen Sublime ook maar die zijn weer over naar Orban 8700.
Omnia.9 bij Rijnmond en een paar jaar al.
Plaats reactie