Sport-uitzending live verbinding
Moderator: admin6
Sport-uitzending live verbinding
Goede dag,
Al jaren zenden wij live sport uit op de radio, dit doen wij met een mobiel met een headset erop aangesloten.
De laatste tijd lijkt het wel of de verbinding steeds slechter word.
We zijn dus op zoek naar een andere oplossing. het moet klein en makkelijk zijn.. (whatsapp werkt niet, door de herrie in het staion werkt de retour niet helaas, deze hadden we al getest).
Zijn er andere omroepen die dit op een "Andere" manier doen ?
m.v.g.
Jürgen van Bakel
ICT Ros Radio
www.ros-radio.nl
Al jaren zenden wij live sport uit op de radio, dit doen wij met een mobiel met een headset erop aangesloten.
De laatste tijd lijkt het wel of de verbinding steeds slechter word.
We zijn dus op zoek naar een andere oplossing. het moet klein en makkelijk zijn.. (whatsapp werkt niet, door de herrie in het staion werkt de retour niet helaas, deze hadden we al getest).
Zijn er andere omroepen die dit op een "Andere" manier doen ?
m.v.g.
Jürgen van Bakel
ICT Ros Radio
www.ros-radio.nl
- Aart Rietveld
Re: Sport-uitzending live verbinding
Ik zou gaan voor de Luci-Live-app. Fantastische audio en prima ondersteuning. Als je deze app gebruikt hebt wil je nevernooit meer terug naar de audiokwaliteit van een GSM-verbinding.
Kijk eens op luci.eu
Wij gebruiken zelf al jarenlang 5 sets met de SE-versie waardoor we vijf verslaggevers tegelijkertijd in de uitzending kunnen brengen.
Kijk eens op luci.eu
Wij gebruiken zelf al jarenlang 5 sets met de SE-versie waardoor we vijf verslaggevers tegelijkertijd in de uitzending kunnen brengen.
Is dat dezelfde die op radio 1 zo vaak weg valt?
Luci is zeker een optie, net als bijvoorbeeld Comrex of een basic one als Skype of Zoom. Maar aan alles hangt een prijskaartje. Kun je een indicatie van je budget geven wat je hiervoor hebt? Als dat heel laag is dan zou je misschien ook eens kunnen kijken naar een oplossing als Miki met een simpele batterij gevoede Powerplay P2 hoofdtelefoonversterker voor meer volume. Een stabiele 4G verbinding is voor alle oplossingen wel een must, heb je die niet.. dan hebben zelfs Luci grootgebruikers als de NPO een uitdaging. Best dus eerst even wat speedtesten draaien op de locatie, ook bij een wedstrijd, om te zien hoe snel en hoe stabiel de 4G is. Idealiter doe je dat voor alle 3 de netwerkoperators: Vodafone, KPN en Odido.
Houd met Luci wel in de gaten dat je niet alleen een X aantal licenties voor je verslaggevers nodig hebt, maar ook een licentie voor Luci Studio met aanvulling voor het aantal streams. Plus een machine in de studio om Luci Studio op te draaien.
Houd met Luci wel in de gaten dat je niet alleen een X aantal licenties voor je verslaggevers nodig hebt, maar ook een licentie voor Luci Studio met aanvulling voor het aantal streams. Plus een machine in de studio om Luci Studio op te draaien.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
-
Ik heb een tijdlang met Skype gewerkt. Dat ging prima maar, de geluidskwaliteit was niet om over naar huis te schrijven.
Begin dit jaar ben ik overgestapt naar cleanfeed. Dat werkt beter maar, ik weet niet of het ook met een mobiele telefoon werkt. Zelf gebruik ik een laptop en een Rodecaster daarvoor. Alles behalve klein zeg maar.
Stuur gerust even een pb als je vragen heb, dan kunnen we even bellen.
Begin dit jaar ben ik overgestapt naar cleanfeed. Dat werkt beter maar, ik weet niet of het ook met een mobiele telefoon werkt. Zelf gebruik ik een laptop en een Rodecaster daarvoor. Alles behalve klein zeg maar.
Stuur gerust even een pb als je vragen heb, dan kunnen we even bellen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Ja, dat kan ik uit eigen ervaring onderschrijven. Werkt als een trein, kost niet de hoofdprijs.Aart Rietveld schreef: ↑25 aug 2024 17:46 Ik zou gaan voor de Luci-Live-app. Fantastische audio en prima ondersteuning. Als je deze app gebruikt hebt wil je nevernooit meer terug naar de audiokwaliteit van een GSM-verbinding.
Kijk eens op luci.eu
Alles wat over internet loopt, kent dezelfde beperkingen. Ook een duur hardware-apparaat als een Comrex. En ja, ook mijn Netflix hapert wel eens thuis. Ondanks glasvezel 200 Mbit...
Doe het goed of doe het niet...
- Aart Rietveld
Dat is in de basis dezelfde software. Alleen heeft de NOS een versie waarbij ze een onbeperkt aantal app's kunnen laten installeren door hun gasten. Deze versie is dan wel beperkt tot gebruik naar de studio van Radio 1.
Daarin zit direct het probleem met de wegvallende verbindingen. Doordat de gasten zelf de software gaan installeren heeft Radio 1 geen direct zicht op de manier waarop de Luci Live-app gebruikt wordt. Als een gast op een locatie zit met brakke wifi gaat het dus mis terwijl de 4G mogelijk prima zou werken. Als je als omroep een set samenstelt kun je al heel veel problemen voorkomen door op de bijbehorende smartphone de wifi uit te zetten. Gebruik de wifi alleen maar als de 4G ter plaatse te zwak is en je weet dat de wifi wel stabiel is. Gebruik dus geen openbare wifi op een sportpark maar bv. wel de wifi van de business-club.
Ik heb in het verleden wel eens een netwerkscan gedaan van de open wifi tijdens een wedstrijd bij een voetbalclub op het hoogste amateurnivo in de Bollenstreek. Daar bleken meer dan 1500 mensen op ingelogd te zijn, je kunt dan wel begrijpen dat er geen stabiele verbinding op te bouwen is.
- Aart Rietveld
Mijn ervaring met o.a. Skype is dat dit stukje software als anti-rondzing beveiliging de onhebbelijke eigenschap heeft om de inkomende audio te ducken als er in de microfoon gesproken wordt. Bij veel omgevingslawaai wordt dan je retour-audio constant verzwakt of zelfs gemute. Versterken van de audio heeft dan geen zin.wave schreef: ↑25 aug 2024 21:23 Luci is zeker een optie, net als bijvoorbeeld Comrex of een basic one als Skype of Zoom. Maar aan alles hangt een prijskaartje. Kun je een indicatie van je budget geven wat je hiervoor hebt? Als dat heel laag is dan zou je misschien ook eens kunnen kijken naar een oplossing als Miki met een simpele batterij gevoede Powerplay P2 hoofdtelefoonversterker voor meer volume.
Als de retour-audio werkelijk te zacht is moet je eens gaan kijken of de insturing van de studio-kant wel hard genoeg is. Als je met een simpele GSM-verbinding wel genoeg volume op je retour kunt krijgen moet dit met een juiste insturing met Skype en consorten ook mogelijk zijn.
Sonobus al eens geprobeerd? Gratis en voor niets 
Ik ken dit systeem niet maar lees wel het volgende: "For best results, and to achieve the lowest latencies, connect your computer with wired ethernet to your router." Wifi wordt afgeraden. Je moet dan wel op locatie dus goed, stabiel bekabeld internet hebben blijkbaar.
Doe het goed of doe het niet...
In het algemeen is dat toch altijd zo? Als ik die website van Luci bekijk dan denk ik dat Sonobus op eenzelfde manier werkt. En mochten er dan toch wat problemen zijn met de verbinding dan heeft de app nog wat opties om te tweaken. Er is een Android en iPhone cliënt en die zijn toch over het algemeen nooit bekabeld?
Het pakket is volledig gratis dus even uittesten lijkt me, dan kom je het snelst te weten of het voldoet.
Het pakket is volledig gratis dus even uittesten lijkt me, dan kom je het snelst te weten of het voldoet.
Wat mensen in een thuishobby hoek doen moeten ze helemaal zelf weten, maar In een professionele streaming/broadcast omgeving is een draadloos device de enige valide reden om via Wifi te werken. Voor alle andere devices is bekabeld met CAT6 S/FTP gewoon de gouden regel. Waarom? Bekabeld is altijd stabieler, sneller en betrouwbaarder. Zeker waar Wifi congestie inmiddels steeds meer een serieus probleem wordt. Eigenlijk geldt voor netwerk gewoon dezelfde regel als al jaren voor audio/video geldt: bekabeld als het kan, draadloos alleen als het moet.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Ik wil iedereen bedanken voor de antwoorden, en ga met al deze opties aan de gang.