Ik heb in de vakantie gemerkt dat je met een 3G verbinding al voldoende hebt om online radio te luisteren. Dat zal het probleem niet zijn. De enige verklaring die ik heb zijn zwakke plekken in het netwerk, in mijn geval van Odido.Roup01 schreef: ↑19 aug 2024 17:01Maar radio luisteren vereist in principe weinig internetsnelheid, tenzij je in zeer hoge kwaliteit luistert. Als Instagram of Netflix werken, werkt online radio meestal ook, want die vereist geen bijzonder snellere verbinding.GerjanCluistra schreef: ↑19 aug 2024 16:57Dat zou natuurlijk ook nog het geval kunnen zijn maar, als meerdere online radiostations op dezelfde plek wegvallen denk ik dat het meer aan het netwerk dan aan de streams ligt.
Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Moderator: admin6
-
Re: Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Noem maar eens een paar plekken.GerjanCluistra schreef: ↑19 aug 2024 16:56FM en middengolf doen het ook slecht in veel tunnels, dus dat mag wat mij betreft buiten beschouwing gelaten worden.
Buiten die gebieden kan ik je denk ik wel een paar plekken noemen waar je DAB+ radio wegvalt.
-
Op verschillende plekken op de Veluwe.Noordzee schreef: ↑19 aug 2024 19:53Noem maar eens een paar plekken.GerjanCluistra schreef: ↑19 aug 2024 16:56FM en middengolf doen het ook slecht in veel tunnels, dus dat mag wat mij betreft buiten beschouwing gelaten worden.
Buiten die gebieden kan ik je denk ik wel een paar plekken noemen waar je DAB+ radio wegvalt.
Het hoogste punt op de veluwe is wel 100 meter. Dan reikt het signaal van de laagliggende zendmasten de hoge punten niet.GerjanCluistra schreef: ↑19 aug 2024 19:55Op verschillende plekken op de Veluwe.Noordzee schreef: ↑19 aug 2024 19:53Noem maar eens een paar plekken.GerjanCluistra schreef: ↑19 aug 2024 16:56
FM en middengolf doen het ook slecht in veel tunnels, dus dat mag wat mij betreft buiten beschouwing gelaten worden.
Hoewel er een zendmast is op 75 meter hoogte boven nap.
-
en er wordt al weer hard geroeptoetert : https://www.totaaltv.nl/nieuws/commerci ... ook.com%2F
- Ane Sybesma
Klopt er iets niet in dat artikel? Serieuze vraag.radiogolfje schreef: ↑20 aug 2024 15:13 en er wordt al weer hard geroeptoetert : https://www.totaaltv.nl/nieuws/commerci ... ook.com%2F
-
Nee, het artikel beschrijft datgene waarvan je wist dat het zou komen. Alleen is het nu onderzocht.Ane Sybesma schreef: ↑20 aug 2024 17:44Klopt er iets niet in dat artikel? Serieuze vraag.radiogolfje schreef: ↑20 aug 2024 15:13 en er wordt al weer hard geroeptoetert : https://www.totaaltv.nl/nieuws/commerci ... ook.com%2F
-
Als mij in de afgelopen jaren één ding duidelijk geworden is, dan is het dat iedereen in de radiowereld lobbyt voor z'n eigen belang. De waarheid zal dus wel ergens in het midden liggen. Dat wil niet zeggen, dat dingen niet anders kunnen.
Wat wel vast ligt, is dat na jaren en jaren van moeizame internationale onderhandelingen er nu eindelijk een fatsoenlijke frequentie-indeling is voor DAB+ in Nederland. Is 'ie perfect? Nee, maar beter dan dit zal het niet gaan worden.
Ik zou het volgende voorstellen:
- De lokale publieke stations behouden hun vergunning. Zij mogen geen ruimte bezitten in muxen, die geheel buiten hun toegewezen gemeentes liggen.
- 50% van iedere mux is gereserveerd voor lokale programmering. Bezetten de publieke omroepen minder dan 50% van de totale ruimte, dan is overige ruimte in deze 50% alleen bestemd voor particuliere lokale omroepen.
- De overige 50%, voor zover niet bezet door publieke omroepen, is vrijer te gebruiken. Ik stel een maximumbereik van twee provincies voor.
- Het minimale bereik moet afgestemd zijn op de gebruikte foutcorrectie. Bij een sterkere foutcorrectie is een lager vermogen toegestaan.
- Stel het aantal stations per mux weer op 12 (dat geeft 72 kb/s bij EEP-2A). Waar het nu 13 is, laat het zo.
Wat wel vast ligt, is dat na jaren en jaren van moeizame internationale onderhandelingen er nu eindelijk een fatsoenlijke frequentie-indeling is voor DAB+ in Nederland. Is 'ie perfect? Nee, maar beter dan dit zal het niet gaan worden.
Ik zou het volgende voorstellen:
- De lokale publieke stations behouden hun vergunning. Zij mogen geen ruimte bezitten in muxen, die geheel buiten hun toegewezen gemeentes liggen.
- 50% van iedere mux is gereserveerd voor lokale programmering. Bezetten de publieke omroepen minder dan 50% van de totale ruimte, dan is overige ruimte in deze 50% alleen bestemd voor particuliere lokale omroepen.
- De overige 50%, voor zover niet bezet door publieke omroepen, is vrijer te gebruiken. Ik stel een maximumbereik van twee provincies voor.
- Het minimale bereik moet afgestemd zijn op de gebruikte foutcorrectie. Bij een sterkere foutcorrectie is een lager vermogen toegestaan.
- Stel het aantal stations per mux weer op 12 (dat geeft 72 kb/s bij EEP-2A). Waar het nu 13 is, laat het zo.
-
Zou het kunnen dat heel veel bomen een muur vormen waar het DAB+ signaal erg veel moeite mee heeft?Roup01 schreef: ↑19 aug 2024 19:58Het hoogste punt op de veluwe is wel 100 meter. Dan reikt het signaal van de laagliggende zendmasten de hoge punten niet.
Hoewel er een zendmast is op 75 meter hoogte boven nap.
Nee, ik denk het eerlijk gezegd niet. Maar bijvoorbeeld zend torens als de Gebrandytoren (Utrecht) zijn hoog genoeg om daar storingsvrij te worden ontvangen. En verder heeft Veluwe zelf een zendmast op 75 meter boven nap, waar bijvoorbeeld RadioGLD 103,5 fm wordt uigezonden. Ik weet niet of die zendmast ook voor DAB+ wordt gebruikt. Maar dit had ik zo op Fmscan.org gezien.GerjanCluistra schreef: ↑21 aug 2024 23:58Zou het kunnen dat heel veel bomen een muur vormen waar het DAB+ signaal erg veel moeite mee heeft?
Dichte begroeiing zoals een bos en ook bedrijventerreinen dempen inderdaad de signalen in VHF band III, waarin DAB wordt uitgezonden. Dit is met name te merken door het verschil tussen ontvangst in de winter (als de bladeren gevallen zijn) en het voorjaar (met verse bladeren aan de bomen met flink wat water).GerjanCluistra schreef: ↑21 aug 2024 23:58 Zou het kunnen dat heel veel bomen een muur vormen waar het DAB+ signaal erg veel moeite mee heeft?
-
De toeval wil dat ik vannacht onder de rook van die zendmast aan het hangen was. Radio Gelderland, 100%NL en BNR kon mijn radiootje op FM prima ontvangen met de antenne dicht. Ook DAB+ werkte daar met het antennetje dichtgeklapt, dus ik vermoed dat er ook DAB+ in die mast hangt.Roup01 schreef: ↑22 aug 2024 09:36Nee, ik denk het eerlijk gezegd niet. Maar bijvoorbeeld zend torens als de Gebrandytoren (Utrecht) zijn hoog genoeg om daar storingsvrij te worden ontvangen. En verder heeft Veluwe zelf een zendmast op 75 meter boven nap, waar bijvoorbeeld RadioGLD 103,5 fm wordt uigezonden. Ik weet niet of die zendmast ook voor DAB+ wordt gebruikt. Maar dit had ik zo op Fmscan.org gezien.GerjanCluistra schreef: ↑21 aug 2024 23:58Zou het kunnen dat heel veel bomen een muur vormen waar het DAB+ signaal erg veel moeite mee heeft?
-
Helder. Op bedrijventerreinen had ik inderdaad gemerkt ja. Daar is het signaal op sommige plekken ook om te huilen. Ik ga er eens op letten of wegvallende DAB+ in het voorjaar groter is als in de zomer.glokhoff schreef: ↑22 aug 2024 17:43Dichte begroeiing zoals een bos en ook bedrijventerreinen dempen inderdaad de signalen in VHF band III, waarin DAB wordt uitgezonden. Dit is met name te merken door het verschil tussen ontvangst in de winter (als de bladeren gevallen zijn) en het voorjaar (met verse bladeren aan de bomen met flink wat water).GerjanCluistra schreef: ↑21 aug 2024 23:58 Zou het kunnen dat heel veel bomen een muur vormen waar het DAB+ signaal erg veel moeite mee heeft?