Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Moderator: admin6
Re: Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Maar welke commerciele zenders hebben nu een vergunning aangevraagd?
Mijn ervaring is dat ik, in de auto, via de telefoon die in een houder staat, eigenlijk altijd prima internetradio kan luisteren zonder haperingen. In tegenstelling tot landelijke DAB zenders via de radio (en antenne op het autodak).GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:35 Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.
Calypso schreef: ↑18 aug 2024 10:00Mijn ervaring is dat ik, in de auto, via de telefoon die in een houder staat, eigenlijk altijd prima internetradio kan luisteren zonder haperingen. In tegenstelling tot landelijke DAB zenders via de radio (en antenne op het autodak).GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:35 Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.
klopt! ik ervaar dit zelfde. ben alleen nog omaan het zoeken naar een vaste koppel methode voor internetradio zonder dure radio. dus niet altijd verschillende telefoons te gebruiken. of je eigen. zat te denken aan een oude telefoon en die dan te koppelen als hotspot.
-
Kermerk Streekomroepen gaat toch ook over TV en online?Streekstad Media schreef: ↑17 aug 2024 12:21Dat is dus precies wat er gaande is. Er wordt flink aan de boom geschud. Eén van de middelen daarvoor is het Keurmerk Streekomroepen.GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:29 Ik zou zeggen, de streekomroepen mogen eerst een goed, inhoudelijk plan presenteren, dan kan er daarna nagedacht worden over subsidie voor de streekomroep. Want subsidie vertrekken om 20/7 non-stop muziek uit te zenden + 4 uurtjes hobby radio lijkt mij overbodig.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
-
Misschien dat het aan mij netwerk aanbieder ligt, dat zou natuurlijk ook kunnen. Feit is dat ik een behoorlijk aantal plekken in mijn woonomgeving kan aanwijzen waar online radio wegvalt.Calypso schreef: ↑18 aug 2024 10:00Mijn ervaring is dat ik, in de auto, via de telefoon die in een houder staat, eigenlijk altijd prima internetradio kan luisteren zonder haperingen. In tegenstelling tot landelijke DAB zenders via de radio (en antenne op het autodak).GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:35 Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.
Neemt niet weg dat DAB+ radio ook wegvalt, dat klopt.
Misschien ligt het niet aan het netwerk, maar aan de stream. Want ook radiostreams op de computer kunnen weleens happeren.GerjanCluistra schreef: ↑18 aug 2024 16:24Misschien dat het aan mij netwerk aanbieder ligt, dat zou natuurlijk ook kunnen. Feit is dat ik een behoorlijk aantal plekken in mijn woonomgeving kan aanwijzen waar online radio wegvalt.Calypso schreef: ↑18 aug 2024 10:00Mijn ervaring is dat ik, in de auto, via de telefoon die in een houder staat, eigenlijk altijd prima internetradio kan luisteren zonder haperingen. In tegenstelling tot landelijke DAB zenders via de radio (en antenne op het autodak).GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:35 Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.
- Streekstad Media
Zeker, gaat over de organisatie als geheel en over de 'content' op alle kanalen. Daarmee verdwijnen dus de publieke lokale hobbystations.GerjanCluistra schreef: ↑18 aug 2024 16:22Keurmerk Streekomroepen gaat toch ook over TV en online?Streekstad Media schreef: ↑17 aug 2024 12:21Dat is dus precies wat er gaande is. Er wordt flink aan de boom geschud. Eén van de middelen daarvoor is het Keurmerk Streekomroepen.
Ik luister tegenwoordig radio via Android auto. Onlangs heb ik een dongel gekocht. Deze dongel zoekt meteen contact met je telefoon zodra je de sleutel omdraait. En binnen een paar tellen heb je de radiozender, navigatie of andere dingen op het scherm van de auto. Dit bevalt zo goed dat ik niet meer anders wil.Johnny_ schreef: ↑18 aug 2024 12:47Calypso schreef: ↑18 aug 2024 10:00Mijn ervaring is dat ik, in de auto, via de telefoon die in een houder staat, eigenlijk altijd prima internetradio kan luisteren zonder haperingen. In tegenstelling tot landelijke DAB zenders via de radio (en antenne op het autodak).GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:35 Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.
klopt! ik ervaar dit zelfde. ben alleen nog omaan het zoeken naar een vaste koppel methode voor internetradio zonder dure radio. dus niet altijd verschillende telefoons te gebruiken. of je eigen. zat te denken aan een oude telefoon en die dan te koppelen als hotspot.
Ik heb bij de aankoop van mijn auto een speciale DAB-buitenantenne op het dak laten monteren. En daarmee heb ik in heel Nederland prima ontvangst. Alleen enkele tunnels uitgezonderd.GerjanCluistra schreef: ↑18 aug 2024 16:24Calypso schreef: ↑18 aug 2024 10:00Mijn ervaring is dat ik, in de auto, via de telefoon die in een houder staat, eigenlijk altijd prima internetradio kan luisteren zonder haperingen. In tegenstelling tot landelijke DAB zenders via de radio (en antenne op het autodak).GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:35 Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.
De prijs (deels als gevolg van de beperkte interesse) is de zaak waar ik me wel wat zorgen over maak.
Als ik kijk naar ons Allotment 37 (voorheen Allotment 47) dan gaan we van ik dacht 12 gebruikers in de mux naar 8.
De kosten van deze mux worden verdeeld over alle gebruikers, dus het wordt voor iedereen c.a. 33% duurder. Ik kan me zo voorstellen dat alleen daar al over lichte paniek is ontstaan bij de overgebleven 8 publieken en commerciëlen. Vallen er nog meer af (wat m.i. nog steeds kan) dan wordt dat probleem exponentieel groter. Ik mag voor iedereen hopen dat er nog een stuk of 4 bijkomen. Of dat er een paar zijn die voor 2 slots gaan betalen voor een extra kanaal of extra bandbreedte.
Dat het aantal gebruikers zo hard daalt geeft denk ik wel prima aan dat de kosten-baten verhouding niet goed ligt voor zowel commerciële lokalen maar wellicht ook voor publieke lokalen. Immers, als je dezelfde investering even in je eigen online platform (website, app, streams) doet, dan haal je daar niet een klein beetje, maar heel veel meer uit in vergelijking met wat er nu met DAB+ aan het gebeuren lijkt te zijn. Potentieel heb je online nog meer bereik ook. En je hoeft niet perse samen te werken met- en (financieel) afhankelijk te zijn van andere partijen.
Ik weet de oplossing niet, maar als er niet meer interesse op komt, wordt dit een probleem.
En dat vind ik jammer, want ik vind DAB+ evengoed van toegevoegde waarde op de andere distributie methoden. Alleen niet tegen elke prijs. DAB+ is nu al bij onze lokale omroep by far de duurste distributie methode die we gebruiken (en dat wordt dus duurder) en levert (voor zover we dat voorzichtig kunnen inschatten) de minste luisteraars op. Dat gat dichten met één of andere subsidie lost het probleem financieel dan wel op. Hartstikke leuk. Maar dan staat dat verkwanselen van zo veel geld gewoon niet in verhouding tot wat het oplevert. Dat is ethisch niet meer te verantwoorden.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
-
Heb je ook een goed voorbeeld van een streekomroep met keurmerk? Ben benieuwd wat die uitzenden.Streekstad Media schreef: ↑18 aug 2024 18:12Zeker, gaat over de organisatie als geheel en over de 'content' op alle kanalen. Daarmee verdwijnen dus de publieke lokale hobbystations.GerjanCluistra schreef: ↑18 aug 2024 16:22Keurmerk Streekomroepen gaat toch ook over TV en online?Streekstad Media schreef: ↑17 aug 2024 12:21Dat is dus precies wat er gaande is. Er wordt flink aan de boom geschud. Eén van de middelen daarvoor is het Keurmerk Streekomroepen.
-
FM en middengolf doen het ook slecht in veel tunnels, dus dat mag wat mij betreft buiten beschouwing gelaten worden.Noordzee schreef: ↑19 aug 2024 15:58Ik heb bij de aankoop van mijn auto een speciale DAB-buitenantenne op het dak laten monteren. En daarmee heb ik in heel Nederland prima ontvangst. Alleen enkele tunnels uitgezonderd.
Buiten die gebieden kan ik je denk ik wel een paar plekken noemen waar je DAB+ radio wegvalt.
-
Dat zou natuurlijk ook nog het geval kunnen zijn maar, als meerdere online radiostations op dezelfde plek wegvallen denk ik dat het meer aan het netwerk dan aan de streams ligt.Roup01 schreef: ↑18 aug 2024 17:18Misschien ligt het niet aan het netwerk, maar aan de stream. Want ook radiostreams op de computer kunnen weleens happeren.GerjanCluistra schreef: ↑18 aug 2024 16:24Misschien dat het aan mij netwerk aanbieder ligt, dat zou natuurlijk ook kunnen. Feit is dat ik een behoorlijk aantal plekken in mijn woonomgeving kan aanwijzen waar online radio wegvalt.
Maar radio luisteren vereist in principe weinig internetsnelheid, tenzij je in zeer hoge kwaliteit luistert. Als Instagram of Netflix werken, werkt online radio meestal ook, want die vereist geen bijzonder snellere verbinding.GerjanCluistra schreef: ↑19 aug 2024 16:57Dat zou natuurlijk ook nog het geval kunnen zijn maar, als meerdere online radiostations op dezelfde plek wegvallen denk ik dat het meer aan het netwerk dan aan de streams ligt.Roup01 schreef: ↑18 aug 2024 17:18Misschien ligt het niet aan het netwerk, maar aan de stream. Want ook radiostreams op de computer kunnen weleens happeren.GerjanCluistra schreef: ↑18 aug 2024 16:24
Misschien dat het aan mij netwerk aanbieder ligt, dat zou natuurlijk ook kunnen. Feit is dat ik een behoorlijk aantal plekken in mijn woonomgeving kan aanwijzen waar online radio wegvalt.
-
Ga er maar vanuit dat de meeste lokale DAB+ muxen het einde alleen halen als er forse subsidies voor de publieke streekomroepen tegenover staat. De stapeling van kosten (duurder uitzenden - groter uitzendergebied - meer techniek - hogere muziekrechten) is nu misschien te betalen maar, die kan in de loop der tijd nog hoger worden als er radiostations wegvallen.remco_k schreef: ↑19 aug 2024 16:46De prijs (deels als gevolg van de beperkte interesse) is de zaak waar ik me wel wat zorgen over maak.
Als ik kijk naar ons Allotment 37 (voorheen Allotment 47) dan gaan we van ik dacht 12 gebruikers in de mux naar 8.
De kosten van deze mux worden verdeeld over alle gebruikers, dus het wordt voor iedereen c.a. 33% duurder. Ik kan me zo voorstellen dat alleen daar al over lichte paniek is ontstaan bij de overgebleven 8 publieken en commerciëlen. Vallen er nog meer af (wat m.i. nog steeds kan) dan wordt dat probleem exponentieel groter. Ik mag voor iedereen hopen dat er nog een stuk of 4 bijkomen. Of dat er een paar zijn die voor 2 slots gaan betalen voor een extra kanaal of extra bandbreedte.
Dat het aantal gebruikers zo hard daalt geeft denk ik wel prima aan dat de kosten-baten verhouding niet goed ligt voor zowel commerciële lokalen maar wellicht ook voor publieke lokalen. Immers, als je dezelfde investering even in je eigen online platform (website, app, streams) doet, dan haal je daar niet een klein beetje, maar heel veel meer uit in vergelijking met wat er nu met DAB+ aan het gebeuren lijkt te zijn. Potentieel heb je online nog meer bereik ook. En je hoeft niet perse samen te werken met- en (financieel) afhankelijk te zijn van andere partijen.
Ik weet de oplossing niet, maar als er niet meer interesse op komt, wordt dit een probleem.
En dat vind ik jammer, want ik vind DAB+ evengoed van toegevoegde waarde op de andere distributie methoden. Alleen niet tegen elke prijs. DAB+ is nu al bij onze lokale omroep by far de duurste distributie methode die we gebruiken (en dat wordt dus duurder) en levert (voor zover we dat voorzichtig kunnen inschatten) de minste luisteraars op. Dat gat dichten met één of andere subsidie lost het probleem financieel dan wel op. Hartstikke leuk. Maar dan staat dat verkwanselen van zo veel geld gewoon niet in verhouding tot wat het oplevert. Dat is ethisch niet meer te verantwoorden.
Bij stijgende kosten horen stijgende luistercijfers en vooral, stijgend aantal adverteerders. Let wel, voor alle radiostations in dezelfde mux want, als de een het bij de ander weghaalt, gaat de ander failliet waardoor de een nog meer moet betalen.
Ik betwijfel eerlijk gezegd of alle aangevraagde DAB+ überhaupt wel in de lucht komen, ook weer vanwege de kosten. Mijn verwachting is dat zonder subsidie, hooguit de helft van de allotments überhaupt de lucht in gaat en dat slechts een handvol het einde zullen halen.