Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Moderator: admin6
Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Wat mij niet verbaast is dat de commerciële interesse voor lokaal DAB+ laag is. Lokaal DAB+ is daarom gedoemd te mislukken.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/commerci ... mislukken/
https://www.totaaltv.nl/nieuws/commerci ... mislukken/
-
Re: Commerciële interesse voor lokaal DAB+ is laag
Misschien moeten we maar eens stoppen met deze bovenregionale pakketten lokaal te noemen. Deze DAB+ muxen hebben niets met lokale radio te maken.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Als de FM-band wordt gesloten voor regionale- en lokale zenders, dan willen ze vast wel. Wat er nu aan de hand is, is dat veel stations niet willen/kunnen meebetalen aan de optuiging van het zenderpark.
Als je de prijzen ziet, hoe wil je hier nog geld mee maken?
-
Niet. Lokale DAB+ zal voor de meeste commerciële lokale omroepen een bodemloze put blijken. En de publieken kunnen het alleen betalen als er flink gesubsidieerd wordt.
die subsidie zal niet lang meer duren... sommige omroepen mogen ze erafhalen en dit mag van mijw el naar de omroepen gaan die het hards nodig hebben.GerjanCluistra schreef: ↑16 aug 2024 14:15 Niet. Lokale DAB+ zal voor de meeste commerciële lokale omroepen een bodemloze put blijken. En de publieken kunnen het alleen betalen als er flink gesubsidieerd wordt.
Geen idee. "Men" heeft zich bij het bedenken van dit plan ook verkeken op de intenties van de gebruikers van de "experimenteerlicenties"; veelal internetstations die het wel leuk vonden om DAB erbij te doen op 1, of enkele, plaatsen. Was ook wel te doen voor de vriendenprijsjes die gevraagd werden om op de MUX te verschijnen.
En ja, toen kwam Buma/Stemra om de hoek kijken en met een (zoals altijd) tarief wat niet echt reeel was voor het aantal luisteraars wat je extra trekt met DAB. Want DAB is eigenlijk alleen interessant voor op de bouwplaats en in de auto. En voor dat laatste wil je eigenlijk een groter (gekoppeld) bereik hebben - en dat wordt te duur voor die kleinere stations.
Wil je commercieel succesvol zijn (en voor mij is dat "minimaal kostendekkend") moet daar volgens mij in investeren, zeker met een medium als DAB. En dat kost weer tijd en geld. Voor relatief kleine gebieden gaat dat gewoon niet uitkomen; je kunt een paar keer het plaatselijke krantje of website mobiliseren, maar daar houdt het dan ook wel mee op. En dat voor, zoals gezegd, die paar luisteraars. Anno 2024 is er voor velen genoeg ruimte in het mobiele telefoon om een paar uur per dag internetradio te luisteren, en heb je landelijke - wat zeg ik, wereldwijde - dekking.
-
Ik zou zeggen, de streekomroepen mogen eerst een goed, inhoudelijk plan presenteren, dan kan er daarna nagedacht worden over subsidie voor de streekomroep. Want subsidie vertrekken om 20/7 non-stop muziek uit te zenden + 4 uurtjes hobby radio lijkt mij overbodig.Johnny_ schreef: ↑16 aug 2024 23:07die subsidie zal niet lang meer duren... sommige omroepen mogen ze erafhalen en dit mag van mijw el naar de omroepen gaan die het hards nodig hebben.GerjanCluistra schreef: ↑16 aug 2024 14:15 Niet. Lokale DAB+ zal voor de meeste commerciële lokale omroepen een bodemloze put blijken. En de publieken kunnen het alleen betalen als er flink gesubsidieerd wordt.
Laatst gewijzigd door GerjanCluistra op 17 aug 2024 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wereldwijde dekking die in Nederland nog wel eens wegvalt maar, daar zullen we het maar niet over hebben.Calypso schreef: ↑17 aug 2024 05:56Geen idee. "Men" heeft zich bij het bedenken van dit plan ook verkeken op de intenties van de gebruikers van de "experimenteerlicenties"; veelal internetstations die het wel leuk vonden om DAB erbij te doen op 1, of enkele, plaatsen. Was ook wel te doen voor de vriendenprijsjes die gevraagd werden om op de MUX te verschijnen.
En ja, toen kwam Buma/Stemra om de hoek kijken en met een (zoals altijd) tarief wat niet echt reeel was voor het aantal luisteraars wat je extra trekt met DAB. Want DAB is eigenlijk alleen interessant voor op de bouwplaats en in de auto. En voor dat laatste wil je eigenlijk een groter (gekoppeld) bereik hebben - en dat wordt te duur voor die kleinere stations.
Wil je commercieel succesvol zijn (en voor mij is dat "minimaal kostendekkend") moet daar volgens mij in investeren, zeker met een medium als DAB. En dat kost weer tijd en geld. Voor relatief kleine gebieden gaat dat gewoon niet uitkomen; je kunt een paar keer het plaatselijke krantje of website mobiliseren, maar daar houdt het dan ook wel mee op. En dat voor, zoals gezegd, die paar luisteraars. Anno 2024 is er voor velen genoeg ruimte in het mobiele telefoon om een paar uur per dag internetradio te luisteren, en heb je landelijke - wat zeg ik, wereldwijde - dekking.
Lokale radio moet je vooral lokaal houden. Zodra dat wegvalt vind je de dood in de pot. Als je met DAB+ wilt werken, dan heeft ieder dorp zijn eigen DAB+ mux nodig om het rendabel te maken..
GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:29Ik zou zeggen, de streekomroepen mogen eerst een goed, inhoudelijk plan presenteren, dan kan er daarna nagedacht worden over subsidie voor de streekomroep. Want subsidie vertrekken om 20/7 non-stop muziek uit te zenden + 4 uurtjes hobby radio lijkt mij overbodig.Johnny_ schreef: ↑16 aug 2024 23:07die subsidie zal niet lang meer duren... sommige omroepen mogen ze erafhalen en dit mag van mijw el naar de omroepen gaan die het hards nodig hebben.GerjanCluistra schreef: ↑16 aug 2024 14:15 Niet. Lokale DAB+ zal voor de meeste commerciële lokale omroepen een bodemloze put blijken. En de publieken kunnen het alleen betalen als er flink gesubsidieerd wordt.
Helemaal mee eens.
Sterker nog, niet alleen een gedegen inhoudelijk plan presenteren, maar er ook op handhaven. Valse beloftes doen en na jaren nog steeds enkel voornamelijk non-stop radio brengen, er zou tegen opgetreden moeten worden. Subsidie intrekken totdat aan de afspraken en voorwaarden wordt voldaan.Ik zou zeggen, de streekomroepen mogen eerst een goed, inhoudelijk plan presenteren, dan kan er daarna nagedacht worden over subsidie voor de streekomroep. Want subsidie vertrekken om 20/7 non-stop muziek uit te zenden + 4 uurtjes hobby radio lijkt mij overbodig.
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison
- Streekstad Media
Dat is dus precies wat er gaande is. Er wordt flink aan de boom geschud. Eén van de middelen daarvoor is het Keurmerk Streekomroepen.GerjanCluistra schreef: ↑17 aug 2024 08:29 Ik zou zeggen, de streekomroepen mogen eerst een goed, inhoudelijk plan presenteren, dan kan er daarna nagedacht worden over subsidie voor de streekomroep. Want subsidie vertrekken om 20/7 non-stop muziek uit te zenden + 4 uurtjes hobby radio lijkt mij overbodig.
-
Ik weet dat ik niet steeds de vergelijking mag maken met lokale radio in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, want het luistergedrag van de gemiddelde Nederlandse luisteraar is anders dan die van een Brit. Toch laten ze daar zien dat er op kleine schaal wel degelijk interessante lokale radio gemaakt kan worden via DAB+, en dat het financieel haalbaar is met een relatief kleine groep luisteraars. Groot verschil is dat lokale stations zich daar veelal op doelgroepen richten die landelijk- of regionaal nauwelijks worden bediend. Iedere lokatie heeft ook (vaak) een andere samenstelling en doelgroep. Ik denk persoonlijk dat lokale commerciele stations die exact hetzelfde doen als landelijke of regionale zenders het in Nederland niet gaan redden. Stations die echter mikken op een specifieke doelgroep (multicultureel, LHBTI+, kids, religie etc.) of niche sub-genre (Latin, Country, Wereldmuziek etc.) het, zoals we in de VK zien moeten kunnen redden mits ze in het juiste gebied uitzenden en juist aanpakken met bekendheid binnen hun doelgroep en bijhorende adverteerders. De vele Hindoestaanse stations geven het goede voorbeeld en breiden in rap tempo uit.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Madurodam FM schreef: ↑17 aug 2024 16:42 Ik weet dat ik niet steeds de vergelijking mag maken met lokale radio in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk, want het luistergedrag van de gemiddelde Nederlandse luisteraar is anders dan die van een Brit. Toch laten ze daar zien dat er op kleine schaal wel degelijk interessante lokale radio gemaakt kan worden via DAB+, en dat het financieel haalbaar is met een relatief kleine groep luisteraars. Groot verschil is dat lokale stations zich daar veelal op doelgroepen richten die landelijk- of regionaal nauwelijks worden bediend. Iedere lokatie heeft ook (vaak) een andere samenstelling en doelgroep. Ik denk persoonlijk dat lokale commerciele stations die exact hetzelfde doen als landelijke of regionale zenders het in Nederland niet gaan redden. Stations die echter mikken op een specifieke doelgroep (multicultureel, LHBTI+, kids, religie etc.) of niche sub-genre (Latin, Country, Wereldmuziek etc.) het, zoals we in de VK zien moeten kunnen redden mits ze in het juiste gebied uitzenden en juist aanpakken met bekendheid binnen hun doelgroep en bijhorende adverteerders. De vele Hindoestaanse stations geven het goede voorbeeld en breiden in rap tempo uit.
Hoewel ik je begrijp, heeft de VK een andere radiocultuur dan NL. In het VK heb je zelfs communityradio’s en studenradio’s op FM en DAB+.
In Nederland hebben we dus een andere situatie. Wel hebben we low power AM.
-
En in de UK heb je niet die uitrol verplichting die je hier opgelegd wordt.
daar is het sparen, is er weer wat geld, dan uitbreiding.
Beginnen klein en rollen langzaam uit.
daar is het sparen, is er weer wat geld, dan uitbreiding.
Beginnen klein en rollen langzaam uit.