Hulp bij idee format

Discussieer over de formats van de stations of de muziek. Het is niet de bedoeling om muziek uit te wisselen.

Moderator: admin6

Plaats reactie
lucapols

Hulp bij idee format

Bericht door lucapols »

Beste mede-RF gebruikers,

Ik zat laatst even te knutselen met een format maar mij lijkt het leuk als jullie eventueel wat tips kunnen geven voor een passende format.

Op dit moment heb ik:

- Dance/pop vibes van 1999-2022 (normale rotatie, niet alles staat er in ik ben er mee bezig)
- TOP40 van 2023-2024 (hogere rotatie)
- Bekende oldies (1985-1999) (Lagere Rotatie)

In totaal heb ik 3000 in mijn database maar ik mis wat extras in mijn format. Wat ik al eerder vermelde tips ben ik heel blij mee! Alvast bedankt.
DJ en Non-Stop beheerder bij Lokale Omroep Goirle, helpt een Ierse radiostation met van alles wat in mijn vrije tijd :D!!!
big T

Re: Hulp bij idee format

Bericht door big T »

Gitaren werk mis je, Julian Sas of zo?
lucapols

Bericht door lucapols »

big T schreef: 02 aug 2024 12:08 Gitaren werk mis je, Julian Sas of zo?
Ook wel een leuk idee! Thnx
DJ en Non-Stop beheerder bij Lokale Omroep Goirle, helpt een Ierse radiostation met van alles wat in mijn vrije tijd :D!!!
peellandfm

Bericht door peellandfm »

big T schreef: 02 aug 2024 12:08 Gitaren werk mis je, Julian Sas of zo?
Volgens mij mis je die niet echt, althans in Top40 23-24 en oldies 85-99 kan best gitaren voor komen.
Ligt er nogal aan hoe en welke clock je maakt met dit format
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

lucapols schreef: 02 aug 2024 11:47 Beste mede-RF gebruikers,

Ik zat laatst even te knutselen met een format maar mij lijkt het leuk als jullie eventueel wat tips kunnen geven voor een passende format.

Op dit moment heb ik:

- Dance/pop vibes van 1999-2022 (normale rotatie, niet alles staat er in ik ben er mee bezig)

In totaal heb ik 3000 in mijn database maar ik mis wat extras in mijn format. Wat ik al eerder vermelde tips ben ik heel blij mee! Alvast bedankt.
Wat is de reden dat je zo'n uitgebreid format wilt draaien? Pakweg 40 jaar is namelijk best wel lang.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
lucapols

Bericht door lucapols »

GerjanCluistra schreef: 04 aug 2024 23:03

Op dit moment heb ik:

Wat is de reden dat je zo'n uitgebreid format wilt draaien? Pakweg 40 jaar is namelijk best wel lang.
Het lijkt mij leuk om iets nieuws aan te bieden, ik vind een brede format altijd wel leuk maar ik mis meer top40 liedjes bij zulke zenders (NPO R2 bijv)
GerjanCluistra

lucapols schreef: 05 aug 2024 15:04
GerjanCluistra schreef: 04 aug 2024 23:03

Op dit moment heb ik:

Het lijkt mij leuk om iets nieuws aan te bieden, ik vind een brede format altijd wel leuk maar ik mis meer top40 liedjes bij zulke zenders (NPO R2 bijv)
Dat brede is dan vooral langs de maatstaf van de jaren gelegd. Wil je alleen muziek draaien uit de Top 40?
Ivory

Bericht door Ivory »

Om een format voor een radiostation samen te stellen is het raadzaam om je eerst af te vragen wie je doelgroep is.
Je kunt wel klakkeloos de formats van bekende stations kopiëren maar dit heeft weinig zin.

Je kunt je muziek indelen in verschillende categorieën en daarbij een selectie maken van tracks die je uit die categorie nog wel en niet wilt draaien.

Voorbeeld categorieën:

1999 - 2004 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen. (selectie van 300 tracks waar uit te kiezen is)
2005- 2009 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2010- 2014 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2015- 2019 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2020- 2022 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2023 - Hoge rotatie, gedraaide track mag na 72 uur weer voorbij komen.
Top 40 ( hoge rotatie, 5 hits per uur, waarbij een hit maximaal 5 keer per dag gedraaid wordt)
Tipparade hits: Nieuwe tracks, maximaal 1 per uur.
80's (alleen hits die in de Top 25 van de Top 40 hebben gestaan en iedereen kent en passen bij het radiostation)
Voorbeeld: De Vogeltjesdans heeft 29 weken in de Top 40 gestaan maar past zeer waarschijnlijk niet in het format)
Kies hierbij voor de bekende artiesten uit de 80's. Michael Jackson, Madonna, Queen, etc...

Daarnaast kan je in de meeste formatplanners instellen dat een gedraaide track opnieuw wordt gepland maar dan op een ander tijdstip.
bijvoorbeeld 9 augustus gedraaid om 11:15 wordt opnieuw gepland op 17 augustus om 09:33.
GerjanCluistra

Ivory schreef: 09 aug 2024 11:44 Om een format voor een radiostation samen te stellen is het raadzaam om je eerst af te vragen wie je doelgroep is.
Je kunt wel klakkeloos de formats van bekende stations kopiëren maar dit heeft weinig zin.

Je kunt je muziek indelen in verschillende categorieën en daarbij een selectie maken van tracks die je uit die categorie nog wel en niet wilt draaien.
waarbij ook weer een selectie wordt gemaakt van tracks die wel en niet bij het station passen.

Voorbeeld:

1999 - 2004 track mag na 1 week weer voorbij komen.
2005- 2009 track mag na 1 week weer voorbij komen.
2010- 2014 track mag na 1 week weer voorbij komen.
2015- 2019 track mag na 1 week weer voorbij komen.
2020- 2022 track mag na 1 week weer voorbij komen.
2023 - Hoge rotatie, plaat mag na 72 uur weer voorbij komen.
Top 40 ( hoge rotatie, 5 hits per uur, waarbij een hit maximaal 5 keer per dag gedraaid wordt)
80's (alleen hits die in de Top 20 van de Top 40 hebben gestaan en iedereen kent en passen bij het radiostation)

Daarnaast kan je in de meeste formatplanners instellen dat een gedraaide track opnieuw wordt gepland maar dan op een ander tijdstip.
bijvoorbeeld 9 augustus gedraaid om 11:15 wordt opnieuw gepland op 17 augustus om 09:33.
Het maakt ook verschil of je online of een zendmast gebruikt voor je uitzendingen. Online kan je ook zelf de doelgroep zijn waar je luisteraars naar zoeken. Dan moet je wel meer te bieden hebben dan muziek alleen.
lucapols

Bericht door lucapols »

Ivory schreef: 09 aug 2024 11:44 Om een format voor een radiostation samen te stellen is het raadzaam om je eerst af te vragen wie je doelgroep is.

Voorbeeld categorieën:

1999 - 2004 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen. (selectie van 300 tracks waar uit te kiezen is)
2005- 2009 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2010- 2014 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2015- 2019 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2020- 2022 gedraaide track mag na 1 week weer voorbij komen.
2023 - Hoge rotatie, gedraaide track mag na 72 uur weer voorbij komen.
Tipparade hits: Nieuwe tracks, maximaal 1 per uur.
80's (alleen hits die in de Top 25 van de Top 40 hebben gestaan en iedereen kent en passen bij het radiostation)
Voorbeeld: De Vogeltjesdans heeft 29 weken in de Top 40 gestaan maar past zeer waarschijnlijk niet in het format)
Kies hierbij voor de bekende artiesten uit de 80's. Michael Jackson, Madonna, Queen, etc...

DIt is echt een goede! Hiermee ga ik PowerGold netjes instellen. Bedankt!
Feivel

Bericht door Feivel »

Ga je online, @lucapols? In dat geval vooral kiezen voor wat je zelf plezier brengt. Is dat huidige top40-muziek, lekker doen. Is dat dance, lekker doen. Maar ik kan me niet voorstellen je echt álles fijn vindt om uit te zenden, uit 40 jaar muziek. Probeer de doelgroep te vinden bij waar je zelf enthousiast van wordt. Mooi voorbeeldje: Ferry Maat is nog altijd online met z'n Soulshow. De beste man is helemaal gek op 1 soort muziek en heeft een schare luisteraars gevonden die dat met hem delen.

Ga je radiomaken met een format 'om veel luisteraars te krijgen', vergeet het dan maar. Dat doe je online 1 dag, en dan heb je het wel gezien. Bedenk je dat je online een tijdje je enige luisteraar zult zijn. Dan helpt het als de muziek je door de opstartfase heen sleept. Denk nog niet te strak in formats maar doe iets waar je plezier in hebt.

Ik kan het weten: ooit startte ik een online hit station, met het idee dat veel mensen daar wel naar zouden luisteren. Elke plaat die ik draaide, was ik na een week al beu. Dat houd je niet lang vol. Maak gebruik van de kansen die het internet je biedt: lekker experimenteren tot je je draai vindt. Maar draai ook niet té breed: je luisteraar moet er nog wel een touw aan vast kunnen knopen (ik snap niks van stations die eerst DJ Snake - Teka en daarna Marillion - Kayleigh draaien).

Was getekend, iemand die al 20 jaar online radio maakt :)) .
lucapols

Bericht door lucapols »

Feivel schreef: 24 sep 2024 16:53 Ga je online, @lucapols? In dat geval vooral kiezen voor wat je zelf plezier brengt. Is dat huidige top40-muziek, lekker doen. Is dat dance, lekker doen. Maar ik kan me niet voorstellen je echt álles fijn vindt om uit te zenden, uit 40 jaar muziek. Probeer de doelgroep te vinden bij waar je zelf enthousiast van wordt. Mooi voorbeeldje: Ferry Maat is nog altijd online met z'n Soulshow. De beste man is helemaal gek op 1 soort muziek en heeft een schare luisteraars gevonden die dat met hem delen.

Ga je radiomaken met een format 'om veel luisteraars te krijgen', vergeet het dan maar. Dat doe je online 1 dag, en dan heb je het wel gezien. Bedenk je dat je online een tijdje je enige luisteraar zult zijn. Dan helpt het als de muziek je door de opstartfase heen sleept. Denk nog niet te strak in formats maar doe iets waar je plezier in hebt.

Ik kan het weten: ooit startte ik een online hit station, met het idee dat veel mensen daar wel naar zouden luisteren. Elke plaat die ik draaide, was ik na een week al beu. Dat houd je niet lang vol. Maak gebruik van de kansen die het internet je biedt: lekker experimenteren tot je je draai vindt. Maar draai ook niet té breed: je luisteraar moet er nog wel een touw aan vast kunnen knopen (ik snap niks van stations die eerst DJ Snake - Teka en daarna Marillion - Kayleigh draaien).

Was getekend, iemand die al 20 jaar online radio maakt :)) .
Klopt, kijk ik vind zijn idee goed qua categorieën, maar ik gooi er mijn eigen draai in en dat is Dance/Pop/EDM/House. Wij hebben nu al de zender draaien op een test linkje met max 600 nummers :D
Feivel

Bericht door Feivel »

Dan gooi je die oldies er dus uit en blijft alleen dance/pop/edm/house over. Van de top 40 van nu, pak je dan alleen wat in dat straatje past. Nu is het nog een kwestie van rotatie: hoe vaak moeten welke tracks voorbij komen? Grote dance stations pakken meestal de nieuwe/top40 tracks en herhalen die meerdere keren per dag. Hier en daar een dance classic tussendoor, en je bent al mooi onderweg.

Naar dat linkje ben ik trouwens wel nieuwsgierig. Nog een korte opmerking, mocht je dit daadwerkelijk in Nederland gaan starten: vergeet de registratie bij het CvdM voor webradio (250 euro per jaar) en Buma Stemra/SENA (50 euro per maand voor 100 luisteraars, alleen hobbymatig) niet. Anders kan een leuke stream je zomaar een hoop geld kosten.
lucapols

Bericht door lucapols »

Feivel schreef: 24 sep 2024 17:25 Dan gooi je die oldies er dus uit en blijft alleen dance/pop/edm/house over. Van de top 40 van nu, pak je dan alleen wat in dat straatje past. Nu is het nog een kwestie van rotatie: hoe vaak moeten welke tracks voorbij komen? Grote dance stations pakken meestal de nieuwe/top40 tracks en herhalen die meerdere keren per dag. Hier en daar een dance classic tussendoor, en je bent al mooi onderweg.

Naar dat linkje ben ik trouwens wel nieuwsgierig. Nog een korte opmerking, mocht je dit daadwerkelijk in Nederland gaan starten: vergeet de registratie bij het CvdM voor webradio (250 euro per jaar) en Buma Stemra/SENA (50 euro per maand voor 100 luisteraars, alleen hobbymatig) niet. Anders kan een leuke stream je zomaar een hoop geld kosten.
Dit radiostation is voor een vriend uit Ierland, ik wou hem gewoon het beste advies geven uit hartje Nederland en een handje helpen. :razz: :D
Plaats reactie