En alles tegen het dak omhoog geprocest zodat het maar LUID klinkt, mooi is totaal iets anders

Moderator: admin6
Vindt je stereotool dan niet geschikt voor FM en DAB+? mag ik vriendelijk vragen? Ik denk dat je prima op DAB+ hetzelfde kan klinken als op internet. Als die bitrate maar hoog genoeg is.Vanjeafisharder schreef: ↑26 jul 2024 17:52 Ja, wordt veel bij onlinestations gebruikt, maar de grotere stations bijna uitsluitend Optimod hier in Nederland dan.
Ik denk dat dat komt doordat het luide modulerende signaal, zegmaar zwaarder is, waardoor er meer signaalsterkte nodig.
Ik heb alleen even Duitsland eruit gepakt, omdat ik daarvan vrij zeker weet dat daar de regelgeving met betrekking tot FM modulatie anders is als in NL. Waar we het in NL moeten doen met het "stokkemasker" en we (de radio stations) allemaal bijna gedwongen worden om strak binnen de lijntjes ervan te kleuren (lees: luid moduleren tot clippen en andere truken aan toe), mogen ze in Duitsland voldoen aan ITU-BS-412. Op meerdere vlakken is dat een betere set aan regels als je kijkt naar de (haalbare) geluidskwaliteit en behoud van dynamiek in de content.
Dat zou sowieso niet mogen gebeuren bij FM. Bij FM is de signaalsterkte niet gekoppeld aan de modulatie (zoals dat bij AM wel zo is - dacht ik, pin me er niet op vast). Dus als hij zich zo gedraagt, moet daar een andere reden aan ten grondslag liggen, b.v. omdat je gewoon dichter bij die betreffende zender staat, die zender gewoon meer power uitstuurt of jouw richting uit straalt. (Of je batterij van je ontvanger is bijna leeg waardoor er bij zachtere modulatie meer prik overblijft om meer lampjes te laten branden bij de signaalsterkte.
Na jouw reactie uitgebreid te hebben bekeken. Door harde processing is er een betere signaal-ruis verhouding, wat het potentiele bereik vergroot. Geluidskwaliteit blijft subjectief. Dus tja ik zal het hierbij laten.remco_k schreef: ↑29 jul 2024 17:56 Lees er maar wat meer over, dan kom je al snel tot de conclusie dat wat jij denkt dat kan, niet kan en in de praktijk niet werkt.
Immers om dat te doen zal je als radiostation significant minder luid moeten moduleren wat de signaal ruis verhouding op zijn beurt zo significant omhoog haalt dat de ruis van de zee erbij verbleekt. En daarmee ook zendbereik. Een hele belangrijke parameter.
Of je wijkt in luidheid zo erg af van je buur stations. Dat is ook niet wenselijk.
En zoals ik mijn bericht al eerder afsloot: de regels en de techniek achter FM maken dat sommige dingen gewoonweg niet mogelijk zijn. Bij FM is bijna elke keuze die je maakt een afweging op een weegschaal. Een trade-off. Iets meer dit, levert minder dat op.
Radio stations willen zoveel mogelijk zendbereik hebben dus eenvoudig gezegd op de weegschaal ligt links luid met meer zendbereik en rechts betere kwaliteit met een gigantische penalty.
Één keer raden welke ze gaan kiezen.
En dit is niet het enige wat op de weegschaal ligt.
Ik weet niet precies wat ik publiek mag zeggen, maar Stereo Tool draait op meer dan 200 FM-frequenties in Nederland (ik weet zo niet precies hoeveel maar zeker meer dan dat), waaronder ook een landelijk station, en stations van groepen die landelijk opereren. Een die ik sowieso kan noemen omdat ze daar zelf ook over gepubliceerd hebben is RadioNL - ik weet niet goed of ik die onder 'landelijk' moet scharen, zo ja dan zijn er 2 landelijke stations.Vanjeafisharder schreef: ↑29 jul 2024 11:43 Op landelijk niveau alleen (nog) Optimod. Het enige station die Omnia gebruikte, Sublime is een aantal jaren geleden over gestapt op Optimod. FUNX gebruikt overigens wel Omnia.9