Wat is best mogelijke geluid op FM?
Moderator: admin6
Wat is best mogelijke geluid op FM?
Hoe mooi kan het geluid op FM worden denk je? Net zo goed als DAB+. Want het is toch mogelijk dat door processing zo’n dynamiek ontstaat dat FM daarmee net zo goed klinkt als je bluetooth speaker of Spotify.
Re: Wat is best mogelijke geluid op FM?
FM kan beter klinken dan DAB+, omdat er op FM niet per se zwaar lossy codec tussen zit zoals bij DAB+. (Dus geen MP3 in je systeem, geen lossy verbinding tussen studio en zender...) De enige beperking is dan de ruisvloer op FM, dus je zult wel iets van dynamische compressie moeten toepassen, maar het hoeft echt niet platgeslagen.
En de grote grap: de ruisvloer van "jouw" FM-station wordt voor een groot deel bepaald door hoe luid je directe buren op de band moduleren. Dus als iedereen nou eens wat zachter/dynamischer zou moduleren, waren een hoop ontvangstproblemen ook meteen opgelost.
En de grote grap: de ruisvloer van "jouw" FM-station wordt voor een groot deel bepaald door hoe luid je directe buren op de band moduleren. Dus als iedereen nou eens wat zachter/dynamischer zou moduleren, waren een hoop ontvangstproblemen ook meteen opgelost.
Misschien is niets geheel waar, en zelfs dát niet.
- Multatuli
- Multatuli
Maar wordt door een betere geluidskwaliteit het signaal zegmaar niet de dik?
Wat Jimboe zegt ^^. Bluetooth en Spotify gebruiken beiden ook lossy compressie algoritmes. Spotify “normal” is bijna net zo zwaar gecomprimeerd als DAB+: premium zit ruimer in zijn jasje. Bij Bluetooth is de compressie ook weer afhankelijk van de gebruikte codec, maar lossless is het zeker niet. Maximale zwaai en Stokkemasker blijven een feit, maar op het moment dat je zachter en dynamischer moduleert, zoek je ook minder de grenzen op. En uiteindelijk klinkt dat sowieso beter, want juist die dynamiek maakt soundprocessing meestal korte metten mee….
Zero-base, de herindeling van het FM spectrum stond overigens ooit mede aan de basis van de hard, harder, hardst moduleren ratrace. De wat mindere dekking die her en der ontstond waardoor de ruisvloer daar omhoog ging, compenseerde men door zo hard mogelijk te moduleren.
Zero-base, de herindeling van het FM spectrum stond overigens ooit mede aan de basis van de hard, harder, hardst moduleren ratrace. De wat mindere dekking die her en der ontstond waardoor de ruisvloer daar omhoog ging, compenseerde men door zo hard mogelijk te moduleren.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
-
De best klinkende FM-zenders die ik heb gehoord zijn: helwegg radio uit Duitsland en ook Meloradio uit Wroclaw 97.8 FM klonk erg goed.
Als zogenaamd zachter klinkt, neem je minder ruimte in beslag waardoor er meer ruimte is voor dynamiek. Maar het nadeel is wel dat zacht en slap klinkt, en dat de luisteraar de volume knop hoog moet zetten.Vanjeafisharder schreef: ↑25 jul 2024 23:04Dan krijg je het Duitse geluid, heel mild en minder luid maar wel meer dynamiek. Daar is het een norm wat hier nog niet gehanteerd wordt.
- RadioOudeStijl
FM of AM kan niet zo goed klinken als je eigen geluid uit je CD.
Technisch kan het gewoon.
Hier ben ik het niet mee eens.
De ruisvloer wordt tegenwoordig ook mede bepaald door storingen van omvormers, computerapparatuur en andere electronica. Die factor moet je niet vergeten.
Alleen in de auto speelt het deel van de directe buren aan de band mee, stationair zou je op een hutje op de hei moeten wonen om alleen daar last van te hebben.
Toevallig als dx-er afgelopen week een stroomstoring in de wijk gehad met als gevolg dat de ruis op de FM band van 10- 22 db terugviel naar 0 db.
Maar die ruisvloer doet er toch nie toe? Het belangrijkste is toch dat bijvoorbeeld de signalen van 97.4 en 97.6 even sterk zijn, dan storen ze elkaar minder. Ook als de FM-zenders zich blijven houden aan de 75 Kh regel komt het toch goed.
-
En misschien ook eens andere processoren de kans geven. Nederland is een Orban Optimod land maar ik vind Omnia voor het doel om meer open, clean maar niet ten kosten van luidheid de beste papieren hebben van wat ik hoor om me heen in de wereld. Ook vind ik hier meer dynamiek in zitten.
En je hebt stereotool.Vanjeafisharder schreef: ↑26 jul 2024 17:33 En misschien ook eens andere processoren de kans geven. Nederland is een Orban Optimod land maar ik vind Omnia voor het doel om meer open, clean maar niet ten kosten van luidheid de beste papieren hebben van wat ik hoor om me heen in de wereld. Ook vind ik hier meer dynamiek in zitten.
-
Ja, wordt veel bij onlinestations gebruikt, maar de grotere stations bijna uitsluitend Optimod hier in Nederland dan.