Sleeswijk-Holstein gaat FM uitzetten

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Roup01

Re: Sleeswijk-Holstein gaat FM uitzetten

Bericht door Roup01 »

station-drz schreef: 02 jul 2024 21:49
Roup01 schreef: 02 jul 2024 16:34
Echtwel schreef: 02 jul 2024 16:25 DAB zal nooit het niveau van FM halen, eenvoudig omdat DAB bij het minste geringste wegvalt (dit tot in tegenstelling van FM of AM).
Ik zou "mijn geld "op internet zetten en het maken van een app. Voor je station.
Denk dat dit "de echte toekomst van radio" is.
Wat een onzin ik heb nog nooit een probleem met DAB+ gehad. Er moeten betere gevoelige ontvangers op de markt komen. Want in theorie is DAB+ een hooguit perfect systeem.
mag ik je eens uitnodigen eens uit de randstad te komen en hier op het platteland in een bedrijfshal te komen met je ontvanger? wedden dat die van jou ook weg valt. Zo geweldig is de ontvangst voor DAB+ buiten de randstad echt niet. :???:
Ik kom uit Zuid-oost brabant, en bij mij valt het signaal niet weg. Alleen binnen op sommige plekken net voldoende signaalsterkte voor ontvangst.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

progmog schreef: 02 jul 2024 16:52
GerjanCluistra schreef: 02 jul 2024 14:22
fdboer schreef: 02 jul 2024 13:48 Het mag duidelijk zijn dat je anti-DAB bent GC maar dat wil niet zeggen dat de wereld stil staat. Bij de overgang van AM naar FM waren er ook stemmen die zeiden dat het niets zou worden en was FM in het begin de underdog. Het heeft ook decennia geduurt voor de FM eindelijk koploper was.
Dat ik van middengolf radio hou is iets anders dan dat ik anti-DAB+ ben. Er is bovendien een verschil tussen de radiomaker en de ondernemer in mij.

De radiomaker in mij is blij dat er meer keuze komt in de ether en hoopt dat die keuze ook wordt gebruikt voor mooie radio. Sterker nog, ik had graag gezien dat AM, FM en DAB+ naast elkaar waren blijven bestaan.

De ondernemer in mij ziet het verdienmodel voor commerciële radio wegvallen door het grote aanbod, danwel het aanbod versmallen om het verdienmodel voor een paar zenders in stand te kunnen houden.

Als iemand is die mij in de praktijk kan overtuigen van succesvolle DAB+ only radio (lees; spraakmakende radio door betaalde dj’s bij een bedrijf wat winst maakt), ik hou me aanbevolen.
Het voldoet niet helemaal aan je geschetste vraag want het is geen bedrijf waar winst wordt gemaakt, maar NPO Radio 5 heeft wel een hoog DAB luistercijfer zonder FM. Dus het succes kan wel in DAB zitten. Maar eigenlijk koppel je het product radioprogramma aan een distributie maar die koppeling wordt steeds vager. Vroeger, in den beginne werden radioprogramma's gemaakt en uitgezonden via FM en AM, maar nu heb je verschillende vormen van distributie (FM/DAB/4G/IP,App) waarmee lineair en non-lineaire (podcast) radioprogramma's worden aangeboden. Dus je kunt een radioprogramma niet koppelen aan een distributie.

En terug naar de discussie: FM en DAB zijn gelijk: radio distributie via de ether. alleen de één is analoog en der ander digitaal. En ja, DAB heeft iets meer voordelen als het gaat om content (meer radiozenders en data) en FM heb je dat ouderwetse ruis nog. Maar wees eerlijk, geen enkel consument boeit dat nou. Het gaat om het radioproduct toch?
Wat Radio 5 betreft kom je precies bij het punt wat ik als eerste maakte. Als je de subsidiekraan open zet kan er prima radio op DAB+ bestaan. Sterker nog, ik denk dat het gesubsidieerde Radio 5 nog steeds succesvol zou zijn als het alleen op internet zou uitzenden.

Alleen koppel ik een verdienmodel (de verkoop van commercials) aan de distributiemethode (en daarmee het aanbod van radiozenders). Dan hebben we het anno 2024 over 13 landelijke radiostations op FM tegenover (op dit moment) 48! radiostations op DAB+.

Ik weet, de vergelijking gaat aan alle kanten mank maar, die 13 radiostations op FM hebben voor zo'n 220 miljoen aan commercials verkocht. https://audify.nl/nieuws/2023-markeert- ... joen-euro/ Voor 3FM was in 2024 7 miljoen euro gereserveerd (dat bedrag zal bij andere radiostations echt niet heel veel verschillen). Met bijna 17 miljoen euro gemiddeld per landelijk radiostation kan dat allemaal prima uit (neem gerust alle mitsen en maren mee, die 17 miljoen wordt alleen maar minder).

Als die commercial verkoop van 220 miljoen euro moet worden verdeeld onder 48 radiostations op DAB+ dan hebben die gemiddeld nog geen 4,6 miljoen euro over. Ook de luistercijfers zullen versnipperen, dus ook daar hoef je geen heel grote verwachtingen bij te hebben. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te weten dat een radiostation wat jaarlijks 2,4 miljoen euro tekort komt op een omzet van 7 miljoen geen heel lang leven beschoren is.

Maar nogmaals, er zitten allerlei mitsen en maren aan. Ik denk dat commerciële radio ook op DAB+ echt wel mogelijk is maar, voor 48 succesvolle, landelijke radiostations is er geen markt.

Nu zijn er van die 48 DAB+ radiostations 10 NPO zenders, dus die worden gesubsidieerd. Van de 38 commerciële radiostations zijn er zo'n 20 non-stop computers van de 13 FM landelijke FM zenders. die voor de rest weinig met radio te maken hebben en vooral als opvulling dienen.

Hou je serieuze 18 radiostations over waarvan er 9 een landelijke FM kavel hebben, 4 hebben een regionaal FM kavel en 1 wordt gesubsidieerd door de Britse overheid. Dan hou je zenders als Groot Nieuws Radio, Radio Maria, Grand Prix Radio, GLXY Radio en 4ever49 Radio over.

Om even terug te keren naar Radio 5, de zender waar jij het over had. Dat radiostation was ook succesvol op de middengolf, dus daarvoor had je DAB+ niet aan hoeven zetten. Hetzelfde verhaal gaat op voor Groot Nieuws Radio. Laat Nederland nu precies 5 landelijke middengolf frequenties hebben en nog wat 'regionale' pakketen die je ook tot een landelijk pakket kunt koppelen.

Dan kom je aan het einde van het verhaal uit in een situatie dat DAB+ nog geen enkel extra radiostation heeft opgeleverd voor de luisteraar. En eerlijk, ik denk dat 20 landelijke radiostations voor Nederland ook wel het maximum is. Daarvoor is DAB+ totaal overbodig, dat hadden we prima met AM/FM afgekund en de mensen die de geluidskwaliteit ondermaats vinden kunnen dan online meeluisteren.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Echtwel schreef: 02 jul 2024 16:25 DAB zal nooit het niveau van FM halen, eenvoudig omdat DAB bij het minste geringste wegvalt (dit tot in tegenstelling van FM of AM).
Ik zou "mijn geld "op internet zetten en het maken van een app. Voor je station.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Als ik bij een van mijn opdrachtgevers in de bedrijfshal sta, dan kan ik DAB+ sowieso vergeten, evenals de AM. Op FM komt de lokale omroep wel binnen, maar de rest stoort ook enorm. Let wel, die hal staat in midden Nederland. Het is niet zo dat FM en AM heilig zijn. Voor de rest kan ik ook verschillende plekken opnoemen waar DAB+ wegvalt, maar dat geldt ook voor mijn internet verbinding en daarmee de online radiostations.
big T

Bericht door big T »

In huis ontvangst hoeft ook niet, dus je krijgt waar voor je geld.
Zeker met de BBQ boys -smok
Ik woon ook op het platteland en heb prima DAB ontvangst, veel te veel dezelfde piraten stations muziek.
Wordt je echt niet blij van.
En dat ook nog eens in huis :))
Gelukkig zijn er Duitse DAB zenders, klinken totaal anders dan de ingeblikte, als het maar BOEM doet in het laag Nederlandse stations.
En nee die ontvang ik niet allemaal probleemloos in huis.
GerjanCluistra

Wat een onzin ik heb nog nooit een probleem met DAB+ gehad. Er moeten betere gevoelige ontvangers op de markt komen. Want in theorie is DAB+ een hooguit perfect systeem.
Om naar de radio te luisteren heb je een praktische oplossing nodig. En die biedt DAB+ onvoldoende. Zeker in bedrijfshallen en wat afgelegen zijn er veel problemen.
big T

Bericht door big T »

GerjanCluistra schreef: 02 jul 2024 22:10 Dat radiostation was ook succesvol op de middengolf,
Eehhh de cijfers zijn toch iets anders.
Middengolf verdween en er was geen achteruitgang in de luistercijfers te zien.
Ik zou zeggen schakel de anloge FM af, dan moet iedereen wel over gaan.
En daarmee maak je voor iedereen een gelijk speelveld, met ruimte voor thema kanalen.
Roup01

Bericht door Roup01 »

big T schreef: 02 jul 2024 22:14 In huis ontvangst hoeft ook niet, dus je krijgt waar voor je geld.
Zeker met de BBQ boys -smok
Ik woon ook op het platteland en heb prima DAB ontvangst, veel te veel dezelfde piraten stations muziek.
Wordt je echt niet blij van.
En dat ook nog eens in huis :))
Gelukkig zijn er Duitse DAB zenders, klinken totaal anders dan de ingeblikte, als het maar BOEM doet in het laag Nederlandse stations.
En nee die ontvang ik niet allemaal probleemloos in huis.
Geldt de Duitse BS412 regel ook op de Duitse DAB+zenders, want door een speciale wet geldt op de Duitse FM een limiet van 0dBr volume.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

station-drz schreef: 02 jul 2024 21:49
mag ik je eens uitnodigen eens uit de randstad te komen en hier op het platteland in een bedrijfshal te komen met je ontvanger? wedden dat die van jou ook weg valt. Zo geweldig is de ontvangst voor DAB+ buiten de randstad echt niet. :???:
Zo geweldig is de ontvangst voor DAB+ buiten de randstad echt niet.
Ook in de randstad niet trouwens, als je rijd naast een grote flats in de binnenstad valt deze * weg, **heb het hier o.a. over Hofstad op DAB .
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
GerjanCluistra

big T schreef: 02 jul 2024 22:20
GerjanCluistra schreef: 02 jul 2024 22:10 Dat radiostation was ook succesvol op de middengolf,
En daarmee maak je voor iedereen een gelijk speelveld, met ruimte voor thema kanalen.
Die thema kanalen kunnen ook prima online.
big T

Bericht door big T »

Je gaat niet in op datgene wat men zegt op jouw schrijven.
Wil je nu beweren dat er alleen maar thema kanalen zijn op de huidige FM?
Het onderwerp gaat over de analoge FM en in mijn stukje welke je citeert, heb ik het niet over thema kanalen.
Laat staat over online. :D
Roup01

Bericht door Roup01 »

GerjanCluistra schreef: 03 jul 2024 13:05
Maar je moet wel twee of meer distrubutiemogelijkheden openstellen. Heeft de luisteraar wel keuzevrijheid.
GerjanCluistra

big T schreef: 03 jul 2024 14:41 Je gaat niet in op datgene wat men zegt op jouw schrijven.
Wil je nu beweren dat er alleen maar thema kanalen zijn op de huidige FM?
Het onderwerp gaat over de analoge FM en in mijn stukje welke je citeert, heb ik het niet over thema kanalen.
Laat staat over online. :D
Jij schreef dat je de FM moet afschakelen zodat je wel moet overstappen op DAB+, waar ook ruimte is voor themakanalen. Althans, zo heb ik je post geïnterpreteerd.

Daar hoef je wat mij betreft geen DAB+ voor aan te zetten. De radiozenders op FM blijven zitten waar ze zitten, de themakanalen doe je online. Dat is wat ik bedoelde.
GerjanCluistra

Roup01 schreef: 03 jul 2024 14:46
GerjanCluistra schreef: 03 jul 2024 13:05

Maar je moet wel twee of meer distrubutiemogelijkheden openstellen. Heeft de luisteraar wel keuzevrijheid.
Voor een computer die non-stop muziek uitkotst? Als dat dan zo nodig moet kan dat ook via de mediahub en de kabelexploitant.
fdboer

Bericht door fdboer »

Iets minder suggestief taalgebruik zou de discussie ten goede kunnen komen. Dat zaken niet naar jouw smaak lopen of de smaak van je in-crowd wil niet zeggen dat de weg die gekozen wordt per definitie verkeerd is.
GerjanCluistra

fdboer schreef: 04 jul 2024 15:14 Iets minder suggestief taalgebruik zou de discussie ten goede kunnen komen. Dat zaken niet naar jouw smaak lopen of de smaak van je in-crowd wil niet zeggen dat de weg die gekozen wordt per definitie verkeerd is.
Ik zeg nergens dat het verkeerd is, naar mijn mening voegen al die non-stop streams niets toe aan het radiolandschap.
Plaats reactie