Sleeswijk-Holstein gaat FM uitzetten

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Roup01

Sleeswijk-Holstein gaat FM uitzetten

Bericht door Roup01 »

Coomerciele en publieke radiostations in de duitse deelstaat Sleeswijk-Holstein gaan de FM in geleidelijke stappen uitzetten: https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... anaf-2025/
fdboer

Re: Sleeswijk-Holstein gaat FM uitzetten

Bericht door fdboer »

Je ziet deze berichten steeds meer, het einde van de FM is nabij.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Het einde van de radio is nabij ligt meer in de lijn der verwachtingen. DAB+ only is de dood in de pot.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
fdboer

Bericht door fdboer »

Als het aan sommigen had gelegen luisterden we nog steeds naar de middengolf. Radio is wel over zijn hoogtijdagen heen maar er zal altijd een broadcast medium blijven. In welke vorm dan ook zal dat niet op de FM band zijn.
GerjanCluistra

fdboer schreef: 01 jul 2024 20:46 Als het aan sommigen had gelegen luisterden we nog steeds naar de middengolf. Radio is wel over zijn hoogtijdagen heen maar er zal altijd een broadcast medium blijven. In welke vorm dan ook zal dat niet op de FM band zijn.
Als de subsidiekraan open wordt gezet zal er inderdaad wel radio blijven bestaan. De middengolf en FM hebben iets wat op DAB+ ontbreekt, een verdienmodel. De radiostations weten dat allang. Nu de radiorukkers nog.

Wat de toegevoegde waarde is van DAB+ als je er alleen publieke radio kunt maken ontgaat mij volledig. Daarvoor voldoet de FM ook.
fdboer

Bericht door fdboer »

De tijd zal het leren maar ik denk dat je ongelijk krijgt.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Er zijn al vele radiostations die het alleen op DAB+ en internet overleven. En het grotere aanbod aan radiostations is alleen maar een voordeel.
GerjanCluistra

Overleven is precies het goede woord. Voor een goed radiostation is meer nodig dan overleven.

Leg dat voordeel eens uit van een reclamebudget wat over meer radiostations verdeeld moet worden?
fdboer

Bericht door fdboer »

Het mag duidelijk zijn dat je anti-DAB bent GC maar dat wil niet zeggen dat de wereld stil staat. Bij de overgang van AM naar FM waren er ook stemmen die zeiden dat het niets zou worden en was FM in het begin de underdog. Het heeft ook decennia geduurt voor de FM eindelijk koploper was.
GerjanCluistra

fdboer schreef: 02 jul 2024 13:48 Het mag duidelijk zijn dat je anti-DAB bent GC maar dat wil niet zeggen dat de wereld stil staat. Bij de overgang van AM naar FM waren er ook stemmen die zeiden dat het niets zou worden en was FM in het begin de underdog. Het heeft ook decennia geduurt voor de FM eindelijk koploper was.
Dat ik van middengolf radio hou is iets anders dan dat ik anti-DAB+ ben. Er is bovendien een verschil tussen de radiomaker en de ondernemer in mij.

De radiomaker in mij is blij dat er meer keuze komt in de ether en hoopt dat die keuze ook wordt gebruikt voor mooie radio. Sterker nog, ik had graag gezien dat AM, FM en DAB+ naast elkaar waren blijven bestaan.

De ondernemer in mij ziet het verdienmodel voor commerciële radio wegvallen door het grote aanbod, danwel het aanbod versmallen om het verdienmodel voor een paar zenders in stand te kunnen houden.

Als iemand is die mij in de praktijk kan overtuigen van succesvolle DAB+ only radio (lees; spraakmakende radio door betaalde dj’s bij een bedrijf wat winst maakt), ik hou me aanbevolen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

DAB zal nooit het niveau van FM halen, eenvoudig omdat DAB bij het minste geringste wegvalt (dit tot in tegenstelling van FM of AM).
Ik zou "mijn geld "op internet zetten en het maken van een app. Voor je station.
Denk dat dit "de echte toekomst van radio" is.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Roup01

Bericht door Roup01 »

Echtwel schreef: 02 jul 2024 16:25 DAB zal nooit het niveau van FM halen, eenvoudig omdat DAB bij het minste geringste wegvalt (dit tot in tegenstelling van FM of AM).
Ik zou "mijn geld "op internet zetten en het maken van een app. Voor je station.
Wat een onzin ik heb nog nooit een probleem met DAB+ gehad. Er moeten betere gevoelige ontvangers op de markt komen. Want in theorie is DAB+ een hooguit perfect systeem.
progmog

Bericht door progmog »

GerjanCluistra schreef: 02 jul 2024 14:22
fdboer schreef: 02 jul 2024 13:48 Het mag duidelijk zijn dat je anti-DAB bent GC maar dat wil niet zeggen dat de wereld stil staat. Bij de overgang van AM naar FM waren er ook stemmen die zeiden dat het niets zou worden en was FM in het begin de underdog. Het heeft ook decennia geduurt voor de FM eindelijk koploper was.
Dat ik van middengolf radio hou is iets anders dan dat ik anti-DAB+ ben. Er is bovendien een verschil tussen de radiomaker en de ondernemer in mij.

De radiomaker in mij is blij dat er meer keuze komt in de ether en hoopt dat die keuze ook wordt gebruikt voor mooie radio. Sterker nog, ik had graag gezien dat AM, FM en DAB+ naast elkaar waren blijven bestaan.

De ondernemer in mij ziet het verdienmodel voor commerciële radio wegvallen door het grote aanbod, danwel het aanbod versmallen om het verdienmodel voor een paar zenders in stand te kunnen houden.

Als iemand is die mij in de praktijk kan overtuigen van succesvolle DAB+ only radio (lees; spraakmakende radio door betaalde dj’s bij een bedrijf wat winst maakt), ik hou me aanbevolen.
Het voldoet niet helemaal aan je geschetste vraag want het is geen bedrijf waar winst wordt gemaakt, maar NPO Radio 5 heeft wel een hoog DAB luistercijfer zonder FM. Dus het succes kan wel in DAB zitten. Maar eigenlijk koppel je het product radioprogramma aan een distributie maar die koppeling wordt steeds vager. Vroeger, in den beginne werden radioprogramma's gemaakt en uitgezonden via FM en AM, maar nu heb je verschillende vormen van distributie (FM/DAB/4G/IP,App) waarmee lineair en non-lineaire (podcast) radioprogramma's worden aangeboden. Dus je hoeft een radioprogramma niet langer meer te koppelen aan een distributie om er een succes van te maken. het product is simpelweg beschikbaar via verschillende winkels (distributies).

En terug naar de discussie: FM en DAB zijn gelijk: radio distributie via de ether. alleen de één is analoog en der ander digitaal. En ja, DAB heeft iets meer voordelen als het gaat om content (meer radiozenders en data) en FM heb je dat ouderwetse ruis nog. Maar wees eerlijk, geen enkel consument boeit dat nou. Het gaat om het radioproduct toch?
Laatst gewijzigd door progmog op 02 jul 2024 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Roup01

Bericht door Roup01 »

progmog schreef: 02 jul 2024 16:52
GerjanCluistra schreef: 02 jul 2024 14:22

Het voldoet niet helemaal aan je geschetste vraag want het is geen bedrijf waar winst wordt gemaakt, maar NPO Radio 5 heeft wel een hoog DAB luistercijfer zonder FM. Dus het succes kan wel in DAB zitten. Maar eigenlijk koppel je het product radioprogramma aan een distributie maar die koppeling wordt steeds vager. Vroeger, in den beginne werden radioprogramma's gemaakt en uitgezonden via FM en AM, maar nu heb je verschillende vormen van distributie (FM/DAB/4G/IP,App) waarmee lineair en non-lineaire (podcast) radioprogramma's worden aangeboden. Dus je kunt een radioprogramma niet koppelen aan een distributie.

En terug naar de discussie: FM en DAB zijn gelijk: radio distributie via de ether. alleen de één is analoog en der ander digitaal. En ja, DAB heeft iets meer voordelen als het gaat om content (meer radiozenders en data) en FM heb je dat ouderwetse ruis nog. Maar wees eerlijk, geen enkel consument boeit dat nou. Het gaat om het radioproduct toch?
En je hebt Radiotekst+ op FM. Waarmee je de artiest en song mee kunt zenden.
station-drz

Bericht door station-drz »

Roup01 schreef: 02 jul 2024 16:34
Echtwel schreef: 02 jul 2024 16:25 DAB zal nooit het niveau van FM halen, eenvoudig omdat DAB bij het minste geringste wegvalt (dit tot in tegenstelling van FM of AM).
Wat een onzin ik heb nog nooit een probleem met DAB+ gehad. Er moeten betere gevoelige ontvangers op de markt komen. Want in theorie is DAB+ een hooguit perfect systeem.
mag ik je eens uitnodigen eens uit de randstad te komen en hier op het platteland in een bedrijfshal te komen met je ontvanger? wedden dat die van jou ook weg valt. Zo geweldig is de ontvangst voor DAB+ buiten de randstad echt niet. :???:
Hey ho, hey ho, je krijgt je orban niet cadeau! :))
Plaats reactie