Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Groninger

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door Groninger »

big T schreef: 29 dec 2024 10:50 Hoho ik ben geen econoom, en niet verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering van deze zenders :))
Ik constateer gewoon niet meer of minder.
Jij bent toch directeur van Tpot, hier vlak over de grens in het Drentse?
Dan moet jij toch ook zicht hebben op kosten en baten en luistercijfers om de boel draaiend te houden?
Andres ben je in no time failliet.
Zo gaat het ook met de zenders op fm en dab.
big T

Bericht door big T »

Nogmaals ik heb totaal geen zicht op de handel en wandel hoe het bij de stations toegaat mbt hun bank handel.
Mijn eigen station gaat het prima mee, daar gelden de markt wetten niet.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 27 dec 2024 20:52 Als ik het goed heb begrepen gaat die 30% over de zendernaam. Een dj syndicated uitzenden mag voor zover ik weet wel gewoon.
Op zich klopt dat. Maar toch vraag ik mij af, of het geluid langdurig hetzelfde mag zijn. Hetzelfde programma op verschillende tijdstippen uitzenden mag natuurlijk altijd. Ook voicetracking biedt geheel legale mogelijkheden. En twee programma's tegelijkertijd live doen, (op het ene station presenteren, op het andere een plaat,) is dat te doen?
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

EtherScout schreef: 30 dec 2024 10:55
GerjanCluistra schreef: 27 dec 2024 20:52 Als ik het goed heb begrepen gaat die 30% over de zendernaam. Een dj syndicated uitzenden mag voor zover ik weet wel gewoon.
Op zich klopt dat. Maar toch vraag ik mij af, of het geluid langdurig hetzelfde mag zijn. Hetzelfde programma op verschillende tijdstippen uitzenden mag natuurlijk altijd. Ook voicetracking biedt geheel legale mogelijkheden. En twee programma's tegelijkertijd live doen, (op het ene station presenteren, op het andere een plaat,) is dat te doen?
Toen Felix Meurders op Hilversum 3 zat heeft hij een nacht op FM en AM een apart programma gemaakt, dus het is wel mogelijk. Toch denk ik dat de meesten radiomakers dat niet heel erg goed gaan trekken.

Wanneer is een geluid langdurig hetzelfde? Ik denk dat er genoeg mogelijkheden zijn te bedenken om van de mazen in de wet gebruik te kunnen maken.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
retep

Bericht door retep »

er zullen zien wat er allemaal mag, en tegenwoordig kun je met computers veel meer dan vroeger.
Groninger

Bericht door Groninger »

https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... -augustus/

Mooi detail ook dat 2 nl piraten plaatjes zenders hier in het noorden geen verlenging hebben gekregen, om dat ze de verlichte digitalisering om via dab+ te zenden hebben geweigerd.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Groninger schreef: 03 jan 2025 18:41 https://radiowereld.nl/medianieuws/2025 ... -augustus/

Mooi detail ook dat 2 nl piraten plaatjes zenders hier in het noorden geen verlenging hebben gekregen, om dat ze de verlichte digitalisering om via dab+ te zenden hebben geweigerd.
Ook Eemland en Koekstad. Toch twee aardige zenders. Ze zullen niet voor niets niet verder willen met DAB+.

Wie weet kunnen ze het met alleen internet af.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Gelijke monniken, gelijk kappen en niet de ene wel en de andere niet de verlenging 'gunnen' want zo komt het nu over.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Die gelijke monniken zijn er toch. De radiostations die kozen voor DAB+ zijn nog steeds te horen, de radiostations die het niet deden zwijgen weer. Dat is zonde maar, ik begrijp het wel.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
zenderantenne

Bericht door zenderantenne »

GerjanCluistra schreef: 04 jan 2025 11:29 Die gelijke monniken zijn er toch. De radiostations die kozen voor DAB+ zijn nog steeds te horen, de radiostations die het niet deden zwijgen weer. Dat is zonde maar, ik begrijp het wel.
Ik zou graag weten hoe jullie aan deze wijsheid komen, want ik kan het niet duiden... Baseren jullie je op het vage artikel van Radiowereld? Of hebben jullie een andere betrouwbare bron?

Radiowereld schrijft: "Zij hebben verzuimd om vorig jaar een vergunning voor lokale DAB+ uit te zenden, waardoor ze niet voldoen aan de digitaliseringsverplichting".
Naast het feit dat deze zin grammaticaal niet klopt, klopt hij inhoudelijk ook niet.

Nergens in de oorspronkelijke vergunning van de lokale FM kavels staat namelijk dat er een digitaliseringsverplichting is. Sterker nog: heel veel stations hadden graag ook een DAB+ kavel bij hun lokale FM frequentie gehad, maar dat was niet mogelijk volgens het ministerie EZK en RDI. De kavels waren FM only, dus zonder DAB+ en digitaliseringsverplichting. Daarom zijn sommige van die "nl piraten plaatjes zenders in het noorden", zoals "Groninger" ze noemt, samenwerkingen aangegaan met andere vergunninghouders zodat ze naast FM ook via DAB+ kunnen uitzenden (Gigant FM bijvoorbeeld met Radio Simone).
Team FM heeft zich zelfs ingeschreven voor het lokale DAB+ allotment in Zuid-Oost Drenthe en hier ook een plekje toegewezen gekregen door de RDI, en dit allotment zal binnenkort in de lucht worden gebracht samen met ZO!34 (de lokale omroep) net als alle andere lokale allotments. Dus hoezo voldoen zij dan niet aan de digitaliseringsverplichting, voor zover die al aanwezig zou zijn? Hun FM vergunning in Emmen (93.5) is immers niet verlengd terwijl ze overal aan voldaan hebben.

Bij de vorige verlenging van de lokale kavels (eind augustus vorig jaar) is er ook sprake van een ambtshalve verlenging geweest en ook hier is er met geen woord gerept over een digitaliseringsverplichting. Je kunt ook niet zomaar de spelregels veranderen en moet dit op zijn minst mededelen aan de vergunninghouders. Navraag bij de betrokken omroepen leert dat zij allen van niets weten en ook in bezwaar gaan tegen deze gedeeltelijke verlenging.
De gronden die nu hier worden aangevoerd zijn nergens op gebaseerd. Het DAB+ allotment in Breda/Etten-Leur is ook nog niet in de lucht (Radio Mexico & Suc6) en toch zijn die FM vergunningen wel verlengd. Bovendien: Zou het niet kunnen zijn dat partijen als Gigant FM, Koekstad en Eemland liever een regionaal DAB+ kavel (en wellicht zelfs FM) willen (waarvan momenteel het veilingsproces loopt) en zich daarom destijds niet hebben ingeschreven op een lokale DAB+ allotment? Want je mag immers niet én een lokale DAB+ vergunning én een regionale DAB+ vergunning bezitten. En hun huidige lokale FM vergunning gaan over naar regionale FM pakketten, dus zo gek is het niet dat ze deze proberen te behouden...

Kortom: wazig verhaal waar alleen het ministerie en RDI verduidelijking over kunnen geven lijkt mij...
EtherScout

zenderantenne schreef: 05 jan 2025 11:28 -knip-
Nergens in de oorspronkelijke vergunning van de lokale FM kavels staat namelijk dat er een digitaliseringsverplichting is.
-knip-
Bovendien: Zou het niet kunnen zijn dat partijen als Gigant FM, Koekstad en Eemland liever een regionaal DAB+ kavel (en wellicht zelfs FM) willen (waarvan momenteel het veilingsproces loopt) en zich daarom destijds niet hebben ingeschreven op een lokale DAB+ allotment? Want je mag immers niet én een lokale DAB+ vergunning én een regionale DAB+ vergunning bezitten. En hun huidige lokale FM vergunning gaan over naar regionale FM pakketten, dus zo gek is het niet dat ze deze proberen te behouden...
-knip-
Die verplichting kan ik mij ook niet herinneren. Wat voor Team FM wel mee zou kunnen spelen, is dat zij, naast het lokale kavel B44 (Emmen 93,5), ook in het bezit zijn van kavel B34 (96,0 Stadskanaal), dat onder de oude regionale regeling valt. Hetzelfde geldt in min-of-meer voor Gigant FM, dat de vergunningen en de DAB+, volgens mij, via Radio Simone heeft. Ik kan mij vaag herinneren, dat het niet de bedoeling was dat die lokale kaveltjes in het bezit kwamen van regionale radiobedrijven met vergunningen uit de serie B01 - B38.

Ik zou ze allemaal verlengd hebben. Wat maakt dat ene half jaartje nu uit?

Ik verwacht ook, dat de komende veiling kansen biedt voor stations als Team FM en Gigant FM. Er zijn genoeg kavels te winnen in noord- en oost-Nederland. Als een van die twee kavel B26 pakt, dan heeft 'ie z'n eigen frequenties terug en meer...
zenderantenne

EtherScout schreef: 05 jan 2025 13:29 Die verplichting kan ik mij ook niet herinneren. Wat voor Team FM wel mee zou kunnen spelen, is dat zij, naast het lokale kavel B44 (Emmen 93,5), ook in het bezit zijn van kavel B34 (96,0 Stadskanaal), dat onder de oude regionale regeling valt. Hetzelfde geldt in min-of-meer voor Gigant FM, dat de vergunningen en de DAB+, volgens mij, via Radio Simone heeft. Ik kan mij vaag herinneren, dat het niet de bedoeling was dat die lokale kaveltjes in het bezit kwamen van regionale radiobedrijven met vergunningen uit de serie B01 - B38.

Ik zou ze allemaal verlengd hebben. Wat maakt dat ene half jaartje nu uit?

Ik verwacht ook, dat de komende veiling kansen biedt voor stations als Team FM en Gigant FM. Er zijn genoeg kavels te winnen in noord- en oost-Nederland. Als een van die twee kavel B26 pakt, dan heeft 'ie z'n eigen frequenties terug en meer...
Wat betreft Team FM zou je nog wel eens een punt kunnen hebben. Geen idee hoe dat precies zit. Gigant heeft de vergunningen op eigen naam staan (kun je terugzien in de Staatscourant) en bezit geen B01-B38 kavel (hebben ze ook nooit gehad). Dus dat zou geen probleem mogen zijn. Zelfde geld voor Koekstad en Eemland.

Denk niet dat er een andere partij dan het bedrijf achter RadioNL ook maar serieus een kans maakt op een FM frequentie in Noord en Oost Nederland. Vanuit Sneek zullen ze er vast alles aan doen om alle kavels in dat gebied te bemachtigen (monopolist willen blijven) en dat is ze tot nu toe altijd bijna overal gelukt met zoveel partijen met geld achter de hand die hun steunen. En met de nieuwe regels kunnen ze alsnog in meerdere provincies alles opkopen zonder die 30% FM en 50% DAB+ te overschrijden.
Wat overblijft op FM in NO-Nederland is (denk ik): RadioNL, JoyRadio, Tukker FM en Waterstad FM. Misschien zelfs nog wel een Frysk of Grunn FM. Wellicht op DAB+ verdwaald in het noorden des lands nog een Gigant FM, Continu, Team FM, Simone FM of Hits, maar zelfs dat betwijfel ik, want of die partijen tienduizenden euro's tot tonnen hebben liggen voor enkel een DAB+ kavel: ik betwijfel het. Dat wordt helemaal niets om dat terug te verdienen.
In het Westen en Zuiden gaat het op FM een strijd worden tussen: Grand Prix Radio, RadioNL, Kink, Slam!, Sublime en wellicht nog wat andere themastations van Q (Foute Uur Radio zou bijvoorbeeld prima kunnen, zolang Q maar niet in de naam voorkomt). NL zal daar wel de verliezer worden. Stromannetje genoeg die de diverse radiostations voor hun karretje kunnen spannen.
Kortom: meer van het zelfde na 1-9.
EtherScout

zenderantenne schreef: 05 jan 2025 15:13 Wellicht op DAB+ verdwaald in het noorden des lands nog een Gigant FM, Continu, Team FM, Simone FM of Hits, maar zelfs dat betwijfel ik, want of die partijen tienduizenden euro's tot tonnen hebben liggen voor enkel een DAB+ kavel: ik betwijfel het. Dat wordt helemaal niets om dat terug te verdienen.
Als die kleintjes het niet redden, dan zouden enkele stations samen kunnen gaan werken bij de veiling. Als je met z'n drieën bijvoorbeeld kavel B26 pakt, dan kunnen de frequenties en de kosten gedeeld worden. Doe daar een DAB+vergunning bij en je hebt plaats voor 3x 64 kb/s op DAB+. Met name kavel B26, met veel frequenties en weinig NSFN, is hier erg geschikt voor.

Maar, dan moeten de mensen van de stations in kwestie natuurlijk wel kunnen samenwerken...
zenderantenne

EtherScout schreef: 05 jan 2025 15:52
zenderantenne schreef: 05 jan 2025 15:13 Wellicht op DAB+ verdwaald in het noorden des lands nog een Gigant FM, Continu, Team FM, Simone FM of Hits, maar zelfs dat betwijfel ik, want of die partijen tienduizenden euro's tot tonnen hebben liggen voor enkel een DAB+ kavel: ik betwijfel het. Dat wordt helemaal niets om dat terug te verdienen.
Als die kleintjes het niet redden, dan zouden enkele stations samen kunnen gaan werken bij de veiling. Als je met z'n drieën bijvoorbeeld kavel B26 pakt, dan kunnen de frequenties en de kosten gedeeld worden. Doe daar een DAB+vergunning bij en je hebt plaats voor 3x 64 kb/s op DAB+. Met name kavel B26, met veel frequenties en weinig NSFN, is hier erg geschikt voor.

Maar, dan moeten de mensen van de stations in kwestie natuurlijk wel kunnen samenwerken...
Radio en samenwerken? Dat is altijd een utopie gebleken. Men vecht elkaar tot nu toe liever kapot, dan dat er ook maar 1 vinger wordt toegereikt. Alles of niets is het vaak. Waarna het voor de kleine partijen vaak niet meer op te brengen en ze bij RadioNL uiteindelijk de helpende hand uitsteken om een faillissement af te wenden; uiteraard wel op voorwaarde dat alles voor Bassie is. Zo gaat het al meer dan 20 jaar, dat zal nu heus niet veranderen. Bovendien: samenwerken mag niet eens voor aanvang van de veiling (onderlinge afspraken maken is verboden en kan zorgen tot uitsluiting van de veiling). Ik zie het echt niet gebeuren, maar wellicht dat 2025 een keer voor een andere wending in het verhaal kan zorgen. Inderdaad: Als iedereen elkaar nou eens iets gunt, al is het maar 1 frequentie, dan was het voor iedereen een stuk beter te behappen.
radio.digitaal

Bericht door radio.digitaal »

zenderantenne schreef: 05 jan 2025 11:28 Team FM heeft zich zelfs ingeschreven voor het lokale DAB+ allotment in Zuid-Oost Drenthe en hier ook een plekje toegewezen gekregen door de RDI, en dit allotment zal binnenkort in de lucht worden gebracht samen met ZO!34 (de lokale omroep) net als alle andere lokale allotments. Dus hoezo voldoen zij dan niet aan de digitaliseringsverplichting, voor zover die al aanwezig zou zijn? Hun FM vergunning in Emmen (93.5) is immers niet verlengd terwijl ze overal aan voldaan hebben.
Team FM heeft zich inmiddels uitgeschreven voor het lokale DAB+ allotment in Zuid-Oost Drenthe.

Ook is er een voorgenomen toestemming (zie staatscourant) om kavel B34 te wisselen van Stichting Radio Team naar Radio Team B.V..
Plaats reactie