Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Vanjeafisharder

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door Vanjeafisharder »

Meer van hetzelfde zal wel mee doen, hetgeen er nu ook al zit. Dus maak je maar geen illusies dat er nu ineens diversiteit komt aan allerlei nieuwe gegadigde en interessante zenders....
EtherScout

Bericht door EtherScout »

progmog schreef: 25 nov 2024 17:11
De Nachtwacht schreef: 25 nov 2024 15:58 Morgen begint de veiling;
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... van-start/
Nee, morgen begint de aanvraagperiode tot 20 januari 2025. De veiling, als die nodig zou zijn, zal dan ergens in feburai plaatsvinden.

Maar heel eerlijk gezegd verwacht ik geen grote belangstelling.
Ik verwacht wel dat het bedrijf van Nico Silvius gaat bieden voor z'n stations. RadioNL mag maar 30% halen, maar bedenk een paar extra stationsnamen voor extra stations en er is weer een landelijke keten met hetzelfde format. Ook heb je kans dat landelijke stations als Kink voor de volle 30% aan plekjes zullen gaan.

Die DAB+only-vergunningen zijn wel iets voor stations als Arrow Bluesbox, Dance Radio, Sunrise FM, Hofstad, GirlPower enz. Die hoeven dan geen lokale muxen meer aan elkaar te rijgen.

Op deze site staat veel info.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

EtherScout schreef: 25 nov 2024 17:26
De Nachtwacht schreef: 25 nov 2024 15:58 Morgen begint de veiling;
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... van-start/
Nee, morgen begint de aanvraagperiode tot 20 januari 2025. De veiling, als die nodig zou zijn, zal dan ergens in feburai plaatsvinden.

Ik verwacht wel dat het bedrijf van Nico Silvius gaat bieden voor z'n stations. RadioNL mag maar 30% halen, maar bedenk een paar extra stationsnamen voor extra stations en er is weer een landelijke keten met hetzelfde format. Ook heb je kans dat landelijke stations als Kink voor de volle 30% aan plekjes zullen gaan.

Die DAB+only-vergunningen zijn wel iets voor stations als Arrow Bluesbox, Dance Radio, Sunrise FM, Hofstad, GirlPower enz. Die hoeven dan geen lokale muxen meer aan elkaar te rijgen.

Daarnaast Verwacht ik ook dat de partij achter Simone fm en hitzzz gaat mee doen
EtherScout

Vliegendereporter schreef: 25 nov 2024 17:39
EtherScout schreef: 25 nov 2024 17:26 Ik verwacht wel dat het bedrijf van Nico Silvius gaat bieden voor z'n stations. RadioNL mag maar 30% halen, maar bedenk een paar extra stationsnamen voor extra stations en er is weer een landelijke keten met hetzelfde format. Ook heb je kans dat landelijke stations als Kink voor de volle 30% aan plekjes zullen gaan.

Daarnaast Verwacht ik ook dat de partij achter Simone fm en hitzzz gaat mee doen
Klopt. En er zijn er meer.

In het noorden zitten ook Team FM, Radio Continu en Gigant FM op DAB+.
In het westen heb je ook o.a. Wild FM, 247Spice en het Hindoestaanse Ujala en Amor.
In het zuiden heb je ook nog Radio JND.
En stations als Slam, Arrow Classic Rock, GLXY en Grand Prix Radio willen ook vast een plekje.

En dan heb je de kleintjes op FM nog, al vraag ik mij af of die regionaal willen gaan.
waterveenmos

Bericht door waterveenmos »

Echtwel schreef: 23 okt 2024 12:36 Hoeveel steunzender van Radio 2 wil je hebben dan Of Radio 4 ( NPO Klassiek) kan allemaal een tandje minder zeker Radio4.

Een beter indeling van de FM (zoals in de andere landen bijvoorbeeld USA) zou veel beter zijn.
Waarom "zeker Radio4"? NPO Klassiek heeft 14 zenders, NPO Radio 2 heeft er 18, dus me dunkt zou juist die laatste er een paar kunnen inleveren. Overigens denk ik ook dat een betere indeling zou kunnen zorgen voor minder zenders en dus meer ruimte. Maar daarvoor zou je met minder zenders maar wel met meer vermogen moeten gaan werken, en sterke zenders kunnen nog wel eens voor veel interferentie op andere apparatuur zorgen. Dus je moet ergens keuzes maken.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Vliegendereporter schreef: 25 nov 2024 17:39
EtherScout schreef: 25 nov 2024 17:26

Die DAB+only-vergunningen zijn wel iets voor stations als Arrow Bluesbox, Dance Radio, Sunrise FM, Hofstad, GirlPower enz. Die hoeven dan geen lokale muxen meer aan elkaar te rijgen
Dat mag toch al niet meer max 2 ofzo.
Daarnaast betwijfel ik dat 972 , Hofstad, GirlPower wel het geld hebben voor een deze mux.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

Echtwel schreef: 23 okt 2024 12:36 Hoeveel steunzender van Radio 2 wil je hebben dan Of Radio 4 ( NPO Klassiek) kan allemaal een tandje minder zeker Radio4.

Een beter indeling van de FM (zoals in de andere landen bijvoorbeeld USA) zou veel beter zijn.
Een indeling zoals in de VS gaat ervoor zorgen, dat er geen volledige dekking meer is op de FM. Een grote FM-zender dekt een kwart tot hooguit een derde van het land. De meeste FM-frequenties die Nederland bezit, zijn nog veel kleiner dan dat, wat komt doordat wij twee buurlanden hebben. Daarbij komt ook nog, dat een deel van de FM-frequenties in Nederland voor NSFN ingedeeld zijn, waardoor deze niet geschikt zijn voor losse stations.

In de huidige Nederlandse situatie is minder steunzenders prima, maar dan heb je alleen wat aan de frequenties die niet NSFN gebonden zijn. Dit levert dan wel mindere dekking op voor het netwerk in kwestie.

Wil je goede dekking met minder frequenties, dan ontkom je niet aan het flink verminderen van het aantal grote netten, bijvoorbeeld landelijk teruggaan naar 2 publiek en 5 commercieel. Op dit moment is de FM-band overvol, wat het inzetten van steunzenders noodzakelijk maakt.
EtherScout

Echtwel schreef: 26 nov 2024 11:19 Die DAB+only-vergunningen zijn wel iets voor stations als Arrow Bluesbox, Dance Radio, Sunrise FM, Hofstad, GirlPower enz. Die hoeven dan geen lokale muxen meer aan elkaar te rijgen
Dat mag toch al niet meer max 2 ofzo.
Daarnaast betwijfel ik dat 972 , Hofstad, GirlPower wel het geld hebben voor een deze mux.
Maximaal 3, geloof ik. Is het verschil tussen één regiomux of meerdere lokale muxen zó groot? Veel lokale muxen krijgen nu ook professionele dekking, dus echt supergoedkoop zijn die straks ook niet meer.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Nou Nou eens gekeken op de RDI website.
Ik vraag me echt af wat je met deze postzegel frequenties aan moet.

zo klein daar kan je niks mee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Babyfoontjes inderdaad.
EtherScout

Vanjeafisharder schreef: 27 nov 2024 11:12
Echtwel schreef: 27 nov 2024 11:08 Nou Nou eens gekeken op de RDI website.

Babyfoontjes inderdaad.
Tsja, mee eens. Maar dit zijn dan ook absolute restfrequenties. De FM-band is vol en dit is wat er nog van te maken is. De netwerken waren hiervoor nog kariger. Er zijn maar drie fatsoenlijke frequenties bij:

98,0 Amsterdam uit B01
97,6 Rotterdam uit B06
98,7 Hoogersmilde uit B16

Wat je met die kavels met kleine zendertjes kan, is laten zien dat je (ook) op FM zit. Dan pak je toch een paar oude autoradio's mee. De echte dekking haal je uit je DAB+netwerk, waarmee je wel de hele provincie goed kan dekken.
Superlex80

Bericht door Superlex80 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En het kan zoveel beter... Even naar mijn eigen regio kijken: waarom is het toch al onnodig kleine verzorgingsgebied van 99.5 Amersfoort getekend naar de provinciegrens met Gelderland? Naast dat het een onmogelijk te realiseren patroon is in de praktijk, is het ook gebaseerd op iets wat niet relevant is (regiogebondenheid hangt niet samen met provinciegrens)
Daarnaast is de 99.5 Amersfoort een frequentie die veel groter in te zetten is (relatief schoon/vrij)

De nieuwe 93.4 Apeldoorn gaat botsen met de 93.5 Barneveld, zeker omdat ze hem naar het westen gaan richten. Nog meer ethervervuiling!

96.0 Ede kan trouwens ook best iets meer vermogen op (of naar betere hogere locatie) zie daar geen belemmering met zendrichting naar noord west. Ook die frequentie kan veel beter benut worden.
Superlex80

Bericht door Superlex80 »

Superlex80 schreef: 27 nov 2024 15:49

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En het kan zoveel beter... Even naar mijn eigen regio kijken: waarom is het toch al onnodig kleine verzorgingsgebied van 99.5 Amersfoort getekend naar de provinciegrens met Gelderland? Naast dat het een onmogelijk te realiseren patroon is in de praktijk, is het ook gebaseerd op iets wat niet relevant is (regiogebondenheid hangt niet samen met provinciegrens)
Daarnaast is de 99.5 Amersfoort een frequentie die veel groter in te zetten is (relatief schoon/vrij)

De nieuwe 93.4 Apeldoorn gaat botsen met de 93.5 Barneveld, zeker omdat ze hem naar het westen gaan richten. Nog meer ethervervuiling!

96.0 Ede kan trouwens ook best iets meer vermogen op (of naar betere hogere locatie) zie daar geen belemmering met zendrichting naar het noorden. Ook die frequentie kan veel beter benut worden.
EtherScout

Superlex80 schreef: 27 nov 2024 15:49 De nieuwe 93.4 Apeldoorn gaat botsen met de 93.5 Barneveld, zeker omdat ze hem naar het westen gaan richten. Nog meer ethervervuiling!
Als het goed is, staat deze al aan. Salland 747 heeft 'm verworven bij de laatste verdeling van commerciële lokale kaveltjes. Deze kleine kaveltjes gaan verdwijnen en de frequenties daarvan gaan deel uitmaken van de te veilen regionale kavels. Ik denk niet dat ze er in Barneveld veel last van hebben. De zender mag in de nieuwe vergunning maar 177 W worden en de Veluwe ligt er immers nog tussen.
EtherScout

De gebruikelijke lobbymachine draait weer op volle toeren. Men wil nog steeds wel de lusten van een beschermde markt voor regionale omroepen, maar zonder de lastige regeltjes die daar bij komen. Wat mij betreft is het:

- Een beschermde markt met beperkt bereik, ook op DAB+. En dat zonder landelijke merken als Q-Music.
of
- Een open markt met weinig regels, waar dan wel alle partijen aan mee mogen doen, dus ook de grote jongens.

Ook lees ik in dat stuk de stem van Radio Netwerk Nederland, dat graag de regionale DAB+netten wil gaan verzorgen. Op zich heb ik daar geen bezwaren tegen. Laat de stations in overleg vrij een zenderbeheerder kiezen.
Plaats reactie