Veiling regionale kavels

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
De Nachtwacht

Veiling regionale kavels

Bericht door De Nachtwacht »

Ik dacht dat hier al een topic over was maar kan het niet vinden.
De consultatie voor het veilen van de regionale kavels is van start (zeg je dat zo?), met daarbij flinke veranderingen in de kavels:
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... mmercieel/
Vliegendereporter

Re: Veiling regionale kavels

Bericht door Vliegendereporter »

Ben nu al benieuwd hoe dit gaat uitpakken voor die club uit Sneek
Roup01

Bericht door Roup01 »

Die 104.2 fm uit Roermond sluit het beste aan bij Joe. Anders heb je misschien storing.
DX'r

Bericht door DX'r »

De Nachtwacht schreef: 17 mei 2024 20:27 Ik dacht dat hier al een topic over was maar kan het niet vinden.
De consultatie voor het veilen van de regionale kavels is van start (zeg je dat zo?), met daarbij flinke veranderingen in de kavels:
dit draadje was er al viewtopic.php?t=32553&start=195
De Nachtwacht

Thanks, die was het idd. Zal admin om samenvoeging verzoeken.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

DX'r schreef: 19 mei 2024 11:18
De Nachtwacht schreef: 17 mei 2024 20:27 Ik dacht dat hier al een topic over was maar kan het niet vinden.
dit draadje was er al viewtopic.php?t=32553&start=195
Nou, de veiling van de regionale kavels is toch iets anders dan dat de 'kleine FM-frequenties' uitgegeven werden voor kleine lokale stations. Dit gaat over de niet-landelijke commerciële stations die ook een DAB verplichting krijgen. Zou het daarom toch liever apart houden. En anders past het beter bij viewtopic.php?t=32787&start=60
De Nachtwacht

ja, bij nader inzien toch maar apart houden dan inderdaad.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

Ik heb het document doorgelezen en de nieuwe frequentieindeling vind ik echt prima. Zo zou ik dat zelf ook gedaan hebben. Ik zou zeggen: houden zo.

Wel zou ik de nieuwe kavels B05 (8B en 5B) en B16 (5A en 7C-N) een DAB+vergunning in twee allotments geven. Bij de overige kavels is de overlap daarvoor, naar mijn mening, te klein, zelfs wanneer er een FM-zendertje buiten het aangewezen DAB+allotment staat. Het is goed, dat de overige DAB+ruimte (96 kb/s per station) los geveild gaat worden.

Nu dan de verdeling: ik ben benieuwd welke beperkingen er zullen zijn. Op hoeveel kavels mag één station uitzenden? Blijft dat maximumbereik van 30% van de bevolking voor één station bestaan en gaat die nu ècht gehandhaafd worden? En hoeveel stations mag één vergunninghouder binnen hetzelfde gebied hebben?
De Nachtwacht

Vandaag is er weer wat meer bekendgemaakt:
https://radiowereld.nl/medianieuws/2024 ... fm-kavels/

Aanzienlijke gevolgen denk ik, vooral in Sneek.
Vliegendereporter

Bericht door Vliegendereporter »

De Nachtwacht schreef: 23 mei 2024 19:01 Vandaag is er weer wat meer bekendgemaakt:

Dat denk ik ook en dat Randstad kavel B05 pakketje zal net als nu wel naar partij gaan die het weer verhuurt aan landelijke partij ik denk sowieso minder RadioNL edities
Echtwel

Bericht door Echtwel »

De Nachtwacht schreef: 23 mei 2024 19:01 Vandaag is er weer wat meer bekendgemaakt:

Ach Sneek heeft zijn zakken genoeg gevuld. :))
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
jassy

Bericht door jassy »

Op DAB zal de restruimte ook geveild gaan worden. Dat betekent dat voor de capaciteit die nu voor bijvoorbeeld Arrow Classic Rock, Magic FM, GP Radio, 4EVER49, Gigant FM, Ujala en deels Vibe FM een vergunning zal moeten worden bemachtigd. Dit is tot nu toe allemaal ondergebracht in de extra capaciteit die een huidige vergunninghouder heeft.
Kijk live mee op de ensembles 11C DAB+, 12C NPO, 9C...., 7D MTVNL, 6A Overijssel en 9D Mein NRW DAB+ op

http://www.dabmonitor.nl/
Echtwel

Bericht door Echtwel »

jassy schreef: 28 mei 2024 13:29 Op DAB zal de restruimte ook geveild gaan worden. Dat betekent dat voor de capaciteit die nu voor bijvoorbeeld Arrow Classic Rock, Magic FM, GP Radio, 4EVER49, Gigant FM, Ujala en deels Vibe FM een vergunning zal moeten worden bemachtigd. Dit is tot nu toe allemaal ondergebracht in de extra capaciteit die een huidige vergunninghouder heeft.
En dat wordt "dus "toch ook op DAB+ radio dringen om een plekje te krijgen. En de belofte om meer ruimte voor allerijl radio is de loos geweest.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
EtherScout

Bericht door EtherScout »

jassy schreef: 28 mei 2024 13:29 Op DAB zal de restruimte ook geveild gaan worden. Dat betekent dat voor de capaciteit die nu voor bijvoorbeeld Arrow Classic Rock, Magic FM, GP Radio, 4EVER49, Gigant FM, Ujala en deels Vibe FM een vergunning zal moeten worden bemachtigd. Dit is tot nu toe allemaal ondergebracht in de extra capaciteit die een huidige vergunninghouder heeft.
Klopt, maar in de documenten staat ook, dat het maximum van 50% van de bevolking op de regionale DAB+ ook voor de losse DAB+vergunningen geldt. En dit geldt ook in combinatie met de FM-vergunningen. Dit betekent, dat er geen landelijke dekking meer toegestaan is op de regionale DAB+muxen.

Vanaf nu geldt: regionale radio kan niet meer op de lokale DAB+muxen en landelijke radio kan niet meer op de regionale DAB+muxen. De extra regionale DAB+vergunningen zijn er, naast uitbreiding voor de B-kavels, ook voor stations als Hofstad Radio, Arrow Bluesbox, Dance Radio, GirlPower, enz, die nu nog op de lokale testmuxen zitten.

De dekking van het MTVNL-net zal flink moeten verbeteren, om extra landelijke stations als Arrow Classic Rock, 4Ever49 enz. van landelijke DAB+dekking te voorzien. De frequenties 7D/9A van MTVNL zijn gewoon prima landelijk dekkend in te zetten.
Roup01

Bericht door Roup01 »

Dit wordt een probleem voor Slam! en Kink. Ze kunnen landelijke DAB+ niet meer combineren met Regionale FM-frequenties.
Plaats reactie