Radio Stad Montfoort en streekomroep vorming

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

GerjanCluistra

Re: Radio Stad Montfoort en streekomroep vorming

Bericht door GerjanCluistra »

Piet Puk schreef: 05 apr 2024 15:51
Toch mis ik ik wel een belangrijk aspect bij jullie omroep dat de basis is voor de hedendaaagse pub lokale omroep en dat is de nieuwscontent (nieuws, informatie, agenda/activiteiten, verslag etc).
Als we eerlijk zijn, is dit niet alléén een uitdaging bij Radio Stad Montfoort maar bij vrijwel alle lokale omroepen, toch? Hoeveel lokale omroepen hebben (voldoende) capabele medewerkers om daadwerkelijk lokaal nieuws te maken of te duiden, en niet enkel extern nieuws door te geven. Geheel eens met progmog dat dit eigenlijk het bestaansrecht en de basis is van een lokale omroep. Of de streekomroep dit fenomeen gaat verbeteren, is een andere vraag...
Ik denk dat je voor goede lokale radio vooral je wortels in de samenleving moet hebben. Nieuws is er daar zeker een van maar, je moet vooral de straat op gaan. Je moet er zijn als er een evenement is in bet dorp of streek. Mensen uit alle lagen van de bevolking moeten wekelijks te horen zijn met den interview.

Bij RTV NOF deden we 2 uur van dat soort radio op de zaterdagmorgen. Even voor de beeldvorming, aan dat programma werkte wekelijks een ploeg van zo’n 8 tot 10 mensen, in wisselende samenstellingen. Zat daar zelf als technicus in het team.

En ja, er konden echt wel dingen beter maar, ik ken ook weinig omroepen die het zo aanpakken.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
wave

Bericht door wave »

GerjanCluistra schreef: 06 apr 2024 08:32 Ik denk dat je voor goede lokale radio vooral je wortels in de samenleving moet hebben. Nieuws is er daar zeker een van maar, je moet vooral de straat op gaan. Je moet er zijn als er een evenement is in bet dorp of streek. Mensen uit alle lagen van de bevolking moeten wekelijks te horen zijn met den interview.
Volledig eens! En toch is dat precies hetgeen wat veel lokale omroepen en streekomroepen juist níet doen. “Te moeilijk”, “geen mensen voor te vinden”, “niet passend in het format”, “geen journalistieke meerwaarde”: er wordt genoeg bedacht om vooral niet regelmatig buiten te zijn. Terwijl het niet alleen dé manier is om contact met de samenleving te hebben, maar ook gewoon heel erg leuk is om te doen. En nee, daar heb je geen omniplayer en broadcastmixer op locatie voor nodig…
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

wave schreef: 06 apr 2024 11:38
GerjanCluistra schreef: 06 apr 2024 08:32 Ik denk dat je voor goede lokale radio vooral je wortels in de samenleving moet hebben. Nieuws is er daar zeker een van maar, je moet vooral de straat op gaan. Je moet er zijn als er een evenement is in bet dorp of streek. Mensen uit alle lagen van de bevolking moeten wekelijks te horen zijn met den interview.
Volledig eens! En toch is dat precies hetgeen wat veel lokale omroepen en streekomroepen juist níet doen. “Te moeilijk”, “geen mensen voor te vinden”, “niet passend in het format”, “geen journalistieke meerwaarde”: er wordt genoeg bedacht om vooral niet regelmatig buiten te zijn. Terwijl het niet alleen dé manier is om contact met de samenleving te hebben, maar ook gewoon heel erg leuk is om te doen. En nee, daar heb je geen omniplayer en broadcastmixer op locatie voor nodig…
Zeker niet. Hoeft bovendien helemaal niet live, al kan dat natuurlijk wel. Geen mensen voor, dat vind ik een zwak argument. Meestel is het motiveren van de mensen die er wel zijn het probleem. Geen journalistieke meerwaarde de grootst mogelijke flauwekul. Een plaat draaien van Michael Jackson (of wie dan ook), dat heeft geen journalistieke meerwaarde.

Lokale radio moet benaderbaar en aanraakbaar zijn in alle facetten. Bij RTV NOF zitten ze in een pand, net buiten het winkelcentrum van De Westereen waar de studio in een soort aquarium zit. Mensen konden van buiten naar binnen kijken en de deur was open voor diegene die een bakje koffie wilde komen drinken. Daar begint het mijns inziens mee. Gevolg was wel dat je tijdens de uitzending regelmatig naar passanten aan het zwaaien bent.

De medewerkers die de straat op gingen hadden allemaal een trui/vest/jas/shirt/whatever met een groot RTV NOF logo aan. Daarnaast was er een mooie wisselwerking tussen de mensen van de radio en de televisie. Een van de mensen maakte bijna wekelijks een audioproductie met mensen op de straat over een of ander lokaal onderwerp. Thuis even knippen en plakken en er was weer een mooi stukje lokale content.

Probleem bij veel omroepen is toch wel dat de groep mensen die er zit er vooral zit vanuit passie voor radio. Er zijn echter ook bestuursleden nodig, mensen met ondernemerschap en iemand die ze in het bedrijfsleven een hr manager noemen. Linksom moet je gericht op zoek gaan naar mensen voor een bepaalde functie. Rechtsom de mensen die binnenkomen uit zichzelf eerst maar laten leeglopen over hetgeen ze willen komen doen en dan vragen wat ze eventueel voor de omroep willen doen.

Durf ook eens te informeren hoe andere organisaties dat doen. Ik ken een hockeyclub waar alle spelers (en bij kleine kinderen hun ouders) ook enkele uren per jaar als vrijwilliger actief moeten zijn. Als Cowboy Willy alleen twee uur country wil draaien dan is hij misschien niet de meest geschikte vrijwilliger van je omroep. Maar als Cowboy Willy naast die twee uur zijn kennis over techniek gebruikt bij de technische dienst, dan is hij misschien wel die waardevolle vrijwilliger die je zoekt. En als koffie inschenken het enige is wat Cowboy Willie kan, laat hem dan eens per maand optreden als gastheer bij programma's waar gasten binnen lopen.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Trekhaak

Bericht door Trekhaak »

radiogolfje schreef: 04 apr 2024 09:35 Denk het niet Wave, zoals ik het nu hoor vervallen de vergunningen per 2026 en krijgen alleen de streekomroepen nog een FM vergunning.
Dan gaat het aantal lokale omroepen op DAB ook terug naar 1
Dat is op dit moment nog helemaal niet bekend. Er staat nergens beschreven dat je niet lokaal zou mogen blijven uitzenden op een mux voor een gemeente.
Plaats reactie