Optimod-TV 8282 probleem met connecten software

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

Plaats reactie
mcpoesen

Optimod-TV 8282 probleem met connecten software

Bericht door mcpoesen »

Hallo allen,

Ik zit met het probleem dat ik mijn Optimod-TV 8282 wil koppelen aan de 8282PC software, echter krijg ik alleen maar een "Negotiation Failed" melding, ik gebruik netjes de RS232 poort, met een Null-Modem kabel (zoals aangegeven in de documentatie) en heb Windows XP draaiende. maar helaas zonder succes.

De Orban draait firmware v1.30
Iemand die mij uit de brand kan helpen?

Afbeelding
Eigenaar van Radio Fomix, en technicus bij ZFM Zoetermeer. :D
MFM

Re: Optimod-TV 8282 probleem met connecten software

Bericht door MFM »

Heb je de Windows Firewall al wel uitgezet of de Orban software toegang verleend in de firewall instellingen?
remco_k

Bericht door remco_k »

^^ Het is seriële communicatie, daar heeft Windows Firewall toch niets mee van doen?

Ik denk aan 2 mogelijke oorzaken. 1 of beide kunnen aan de hand zijn:

1. Je gebruikt in of aan je computer een RS232 interface welke op TTL nivo (0...3V of 5V) werkt terwijl de "normale" RS232 (die wellicht op je Optimod zit) werkt op levels tussen -10V en 10V of nog hoger. Dat gaat doorgaans niet samen en als je echt een pechvogel bent heb je daarmee je RS232 TTL interface ook gesloopt nu. (één troost: dat laatste heb ik nog nooit zien gebeuren, maar het is niet ondenkbaar). Ter referentie: de meeste USB RS232 interfaces zijn TTL nivo. (https://en.wikipedia.org/wiki/RS-232)
2. Toch even proberen de RX en TX lijntjes terug te kruisen en kijken wat er dan gebeurd.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
mcpoesen

Bericht door mcpoesen »

MFM schreef: 26 feb 2024 19:52 Heb je de Windows Firewall al wel uitgezet of de Orban software toegang verleend in de firewall instellingen?
Ja zeker, helaas heeft het geen verschil uitgemaakt...
mcpoesen

Bericht door mcpoesen »

remco_k schreef: 26 feb 2024 19:54 ^^ Het is seriële communicatie, daar heeft Windows Firewall toch niets mee van doen?

Ik denk aan 2 mogelijke oorzaken. 1 of beide kunnen aan de hand zijn:

1. Je gebruikt in of aan je computer een RS232 interface welke op TTL nivo (0...3V of 5V) werkt terwijl de "normale" RS232 (die wellicht op je Optimod zit) werkt op levels tussen -10V en 10V of nog hoger. Dat gaat doorgaans niet samen en als je echt een pechvogel bent heb je daarmee je RS232 TTL interface ook gesloopt nu. (één troost: dat laatste heb ik nog nooit zien gebeuren, maar het is niet ondenkbaar). Ter referentie: de meeste USB RS232 interfaces zijn TTL nivo. (https://en.wikipedia.org/wiki/RS-232)
2. Toch even proberen de RX en TX lijntjes terug te kruisen en kijken wat er dan gebeurd.
Het vreemde is dat daar, helemaal niks over beschreven staat in de handleiding van de 8282. er staat zelfs (tot mijn verbazing) weinig informatie over die hele 8282PC in, moest daarom naar de 8382 manual kijken want daar staat het uitgebreider in, maar komt natuurlijk niet helemaal overeen.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Ik heb de 8200 FM die is toch hetzelfde als de 8282 minus de MPX opties?
In de map van de 8200 is een apart gedeelte gewijd aan het remote bedienen van het apparaat incl de aansluitschema's van de kabels.
Wellicht kun je die ergens downloaden? Het zijn behoorlijk wat bladzijden. Scannen is voor mij geen optie.

Operating manual for remote control of Optimod FM 8200
95.4 FM & Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
mcpoesen

Bericht door mcpoesen »

ottoderuig schreef: 27 feb 2024 19:38 Ik heb de 8200 FM die is toch hetzelfde als de 8282 minus de MPX opties?
In de map van de 8200 is een apart gedeelte gewijd aan het remote bedienen van het apparaat incl de aansluitschema's van de kabels.
Wellicht kun je die ergens downloaden? Het zijn behoorlijk wat bladzijden. Scannen is voor mij geen optie.

Operating manual for remote control of Optimod FM 8200
Daar heb ik inderdaad ook naar zitten kijken, maar de remote connector is voor andere doeleinde, zoals remote schakelen van presets, maar is totaal anders dan de RS232 connector voor 8282PC.

Ik denk dat ik een email ga schrijven naar Orban, misschien weet men nog hoe het werkte.
ottoderuig

Bericht door ottoderuig »

Ik volg de ontwikkelingen met belangstelling.
95.4 FM & Radio Eemland
Meer variatie in classic hits!
mcpoesen

Bericht door mcpoesen »

Heb contact met Orban's Legacy support opgenomen, en ze zeggen eigenlijk, dat ze niks ermee kunnen, Men zegt "Gaat niet werken v1.30 met v1.20 software", maar ze hebben de v1.30 software niet meer liggen. ("The FTP site is all we technicians ever had.")

Met een email daaropvolgend:
"The only other person here is a DJ doing an air-shift.
He told me to buzz-off.
Contact the place you bought this from.
Certainly they still have their 1995 Dell and can’t wait to help you.
Certainly."

Als iemand de v1.30 software heeft liggen, kan iemand een download linkje hier plaatsen?
Plaats reactie