Kosten lokale commerciële DAB+ zender.

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Pascal. K

Re: Kosten lokale commerciële DAB+ zender.

Bericht door Pascal. K »

john21 schreef: 19 jan 2024 16:37 Veel dank voor jullie hulp! Hier kan ik verder mee. Nu maar wachten op de veiling.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/commerci ... -voor-dab/
dj-chris

Bericht door dj-chris »

sverrips schreef: 19 jan 2024 19:36
radiogolfje schreef: 15 jan 2024 22:14 DAB, is nu nog tussen de 50 en 200 euro pm, maar na 1 september schat ik 500 euro PM, dit wegens de verplichte netverbeteringen.
Vergunning 750 euro + jaarlijks een bedrag van rond de 133 euro.

Buma stemra, reclame code commissie en Sena, geen idee, moet je ze bellen.
Hoi radiogolfje,

Wil je hier iets over uitleggen ? We huren in Wageningen DAB+ van iemand en wordt dat dus straks anders voor lokale omroepen, bijvoorbeeld alleen verplicht zijn via broadcast partners ? Ik merk de laatste 2 a 3 jaar een erg veel verplichtingen en extra kosten, gewoon niet leuk meer !
Hallo Stephan, ik heb bij de eerste uitleg van Broadcast Partners afgelopen maandag avond gezeten. Ik adviseer iedereen met interesse om hier naar toe te gaan. Of je nu lokaal bent, streekomroep en zelfs de commerciële omroepjes. Op zo'n avond hoor je dat het echt wel serieuze business is en dat het "ff een zendertje/zenders neerzetten" niet wordt getolereerd door de RDI. Dat heeft zoals Radiogolfje aangeeft oa te maken met de netverbetering en de indoor dekking. Na het verhaal die op deze avonden wordt gehouden weet ik zeker dat het gros van de vragen die je hebt hier op dit forum zijn beantwoord en tevens weet jij als (huidige) huurder ook meer af van wat er in de toekomst mogelijk is.

Ik raad het ook aan bij andere geïnteresseerden in dit forum om deze praatjes bij te wonen. Het is geheel vrijblijvend en je hoeft niet een aankoop te doen bij Broadcast Partners.

Ik verkoop niks en prijs het ook niet aan namens deze firma. Ik ben er geïnteresseerd naar toe gegaan namens de lokale omroep.
Je hebt lokaal nieuws en wereldnieuws,alleen kan lokaal nieuws ook wereldnieuws zijn!
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

En de komende tijd gaat de concurrent van BP ook bijeenkomsten houden. De DAB Partners hebben dat in het noorden al gedaan.
Maar ook die zeggen dat het serieus geld is.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Ook Radio Netwerk Nederland is bezig met marketing en informatie rondom lokale dab+
sverrips

Bericht door sverrips »

Ik weet wel als de kosten behoorlijk gaan oplopen nu met DAB+, dat het voor ons als lokale omroep niet meer op te hoesten is. Met een budget van bijna 30.000 euro per jaar maken we radio en televisie, hebben we een positieve bankrekening en betalen we alles van, ook de huur van het pand. Maar er is echt geen ruimte voor dit soort dingen meer. Ik snap dat het verplicht wordt, maar dat zou bij ons een doodvonnis zijn. Streekomroep is lastig in onze regio is onze beleving. Anders gezegd, lokale omroep is serieuze business, maar door allerlei en strengere regels in de afgelopen 35 jaar dat ik met de lokale omroep werk, merk ik met toen en nu dat we behoorlijk ingeperkt zijn qua bewegingsvrijheid. Toegeven, je wilt het serieus doen, maar verplichtingen scheppen zonder daar financieeen tegenover te stellen voelen we de dus in de portomonee.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
rmtech

Bericht door rmtech »

Maar DAB+ kost lokale omroepen helemaal niets, in ieder geval niet tot de streekvorming met betere financiering afgerond is. Dat heeft de NLPO al gecommuniceerd en geld voor vanuit het rijk gekregen.
sverrips

Bericht door sverrips »

Ok, dat was me niet bekend !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Streek omroepen krijgen daar subsidie voor ja, maar hoe dat zit met lokale omroepen die niet in een streekomroep zitten, geen idee.
Feit is dat de communicatie uit de NLPO slecht is.

En als je wilt weten wat je bereik straks wordt, bij BP kan je voor 995 euro een berekening laten voor een optimaal netwerk.
Bij VCOMM.nl kan je dat gratis laten doen.
rmtech

Bericht door rmtech »

Twee quotes van de NLPO-site:

https://www.nlpo.nl/nieuws/vraag-uw-dab ... uari-2024/
De NLPO zal de eenmalige kosten die gemoeid zijn met het aanvragen van een DAB+ vergunning (EUR 786) en de jaarlijkse toezichtkosten in ieder geval tot de ingangsdatum van het nieuwe stelsel aan elke lokale publieke omroep vergoeden. In februari 2024 ontvangen omroepen meer informatie over de wijze waarop uw omroep deze kosten kan declareren.
https://www.nlpo.nl/kenniscentrum/dab/
Cruciaal daarin is wel de beschikbaarheid van investeringsmiddelen om de DAB+ infrastructuur ook daadwerkelijk voor de lokale omroepsector te kunnen ontwerpen en te implementeren. Het ministerie van OCW heeft hiervoor eind 2022 middelen beschikbaar gesteld aan de NLPO. De NLPO zal daarmee de komende twee jaar de DAB+ infrastructuur gaan realiseren van de lokale publieke omroepen in Nederland.
Het woord streekomroep komt niet in die beschrijvingen voor. Het gaat specifiek om lokale publieke omroepen.
Plaats reactie