Kosten lokale commerciële DAB+ zender.
Moderator: admin6
Kosten lokale commerciële DAB+ zender.
Ik ben benieuwd naar de kosten van een lokale commerciële omroep. Ik heb er al naar gezocht, maar kan nergens een volledig overzicht vinden.
Het gaat mij alleen om de onderstaande maandelijkse kosten:
• DAB+ zender
• BUMA/SENA
• Toezichtskosten Agentschap Telecom
• Reclame Code Commissie
• Eventuele andere kosten
Kosten voor de studio en medewerkers hoeven niet meegenomen te worden.
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen. Alvast bedankt!
Het gaat mij alleen om de onderstaande maandelijkse kosten:
• DAB+ zender
• BUMA/SENA
• Toezichtskosten Agentschap Telecom
• Reclame Code Commissie
• Eventuele andere kosten
Kosten voor de studio en medewerkers hoeven niet meegenomen te worden.
Ik hoop dat jullie me hier mee kunnen helpen. Alvast bedankt!
Re: Kosten lokale commerciële DAB+ zender.
• DAB+ zender reken op een leuk bedrag als je alles zelf moet opzetten. 50.000 euro ben je zo kwijt.
• BUMA/SENA je gaat per inwoner betalen, hoe meer mensen hoe meer kosten. Overzichten staan op de site.
• Toezichtskosten Agentschap Telecom Hier kun je alle kosten terug vinden op de site.
• Reclame Code Commissie Je betaald zo veel % van in bruto inkomsten, deze verdeelsleutel en lidmaatschap staan op de site vermeld.
• Eventuele andere kosten Mocht je de hele studio kant nog moeten inrichten, reken hier ook op de nodige euro welke in de duizenden kunnen oplopen.
• BUMA/SENA je gaat per inwoner betalen, hoe meer mensen hoe meer kosten. Overzichten staan op de site.
• Toezichtskosten Agentschap Telecom Hier kun je alle kosten terug vinden op de site.
• Reclame Code Commissie Je betaald zo veel % van in bruto inkomsten, deze verdeelsleutel en lidmaatschap staan op de site vermeld.
• Eventuele andere kosten Mocht je de hele studio kant nog moeten inrichten, reken hier ook op de nodige euro welke in de duizenden kunnen oplopen.
Vergeet ook de jaarlijkse toezichtkosten van het CvDM niet. Hoe hoog die zijn, ligt aan je (technisch) bereik en hoeveel uren je gaat uitzenden. Eerlijk gezegd denk ik dat je dit idee heel snel uit je hoofd moet zetten
. Ik heb nog nooit gehoord dat een lokale DAB-zender winstgevend is geweest. Eigenlijk ken ik ook geen lokale DAB-zenders die break even draaien. En nee, dan bedoel ik niet. de RadioNL's en de Tukkers van dit land...

-
DAB, is nu nog tussen de 50 en 200 euro pm, maar na 1 september schat ik 500 euro PM, dit wegens de verplichte netverbeteringen.
Vergunning 750 euro + jaarlijks een bedrag van rond de 133 euro.
Buma stemra, reclame code commissie en Sena, geen idee, moet je ze bellen.
In deze ga je er van uit dat je een plekje huurt.
Ik begreep uit TS zijn vraag dat hij zelf zo een zender wil hebben.
Ik begreep uit TS zijn vraag dat hij zelf zo een zender wil hebben.
-
Tja, een eigen zender, klein zendertje met multiplex en antenne, denk aan vanaf 3000 euro, beetje sap, vanaf 15000 euro
Dank voor de informatie. Het was niet de bedoeling om een zender aan te schaffen, dat heb ik verkeerd opgeschreven. Het gaat om huren, volgens het bericht van radiogolfje dus ongeveer 500 euro per maand.
De meeste informatie had ik voor het plaatsen van mijn bericht al op de websites van de betreffende instanties gelezen. Niet alles was mij helemaal duidelijk, vandaar mijn vraag op dit forum. Uit de informatie van BUMA/SENA lees ik bijvoorbeeld dat er een korting is voor DAB+ zenders, en in de informatie over FM lees ik dat je een minimumbedrag betaalt als de zender geen winst maakt. In het bericht van big T staat dat je per inwoner betaalt. Hoe zit het precies?
Denken jullie dat het mogelijk is om voor rond de 1000 euro per maand een lokale zender te exploiteren? Ik heb het dan alleen over de kosten voor het uitzenden. Kosten voor de studio, medewerkers, etc. hoeven niet meegerekend te worden.
De meeste informatie had ik voor het plaatsen van mijn bericht al op de websites van de betreffende instanties gelezen. Niet alles was mij helemaal duidelijk, vandaar mijn vraag op dit forum. Uit de informatie van BUMA/SENA lees ik bijvoorbeeld dat er een korting is voor DAB+ zenders, en in de informatie over FM lees ik dat je een minimumbedrag betaalt als de zender geen winst maakt. In het bericht van big T staat dat je per inwoner betaalt. Hoe zit het precies?
Denken jullie dat het mogelijk is om voor rond de 1000 euro per maand een lokale zender te exploiteren? Ik heb het dan alleen over de kosten voor het uitzenden. Kosten voor de studio, medewerkers, etc. hoeven niet meegerekend te worden.
Ja dat kan.
Dit is was wij kwijt waren (wij zenden uit op 1 mux) hoewel de tarieven altijd veranderen en voor het cvdm en sena bepaald wordt aan het aantal inwoners in je vergunningsgebied met daarbij een korting voor dab+ berekend op basis van hoeveel mensen een dab+ radio hebben.
Ik ga er even vanuit dat je al een rechtspersoon hebt, na mijn onderzoek bleek een stichting het handigst.
Eenmalige opstartkosten:
700 euro voor de vergunning bij RDI
Volgens mij ook kosten bij de cvdm, maar dat weet ik niet meer.
Terugkerende kosten per maand:
Zenderhuur: 150 euro maar dat is erg verschillend per mux
Terugkerende kosten per jaar:
Buma: 150 euro als je op max 2 muxen zit en je omzet niet meer is dan 20.000 euro per jaar
Sena: 350 euro op basis van inwoners en omzet
Toezichtskosten cvdm: rond de 1000 euro (staffel op basis van inwoners)
Reclamecodecommissie: 150 euro per jaar
Agentschap telecom: paar tientjes
Denk dan nog aan kosten voor je stichting zoals de bank etc.
Dit is was wij kwijt waren (wij zenden uit op 1 mux) hoewel de tarieven altijd veranderen en voor het cvdm en sena bepaald wordt aan het aantal inwoners in je vergunningsgebied met daarbij een korting voor dab+ berekend op basis van hoeveel mensen een dab+ radio hebben.
Ik ga er even vanuit dat je al een rechtspersoon hebt, na mijn onderzoek bleek een stichting het handigst.
Eenmalige opstartkosten:
700 euro voor de vergunning bij RDI
Volgens mij ook kosten bij de cvdm, maar dat weet ik niet meer.
Terugkerende kosten per maand:
Zenderhuur: 150 euro maar dat is erg verschillend per mux
Terugkerende kosten per jaar:
Buma: 150 euro als je op max 2 muxen zit en je omzet niet meer is dan 20.000 euro per jaar
Sena: 350 euro op basis van inwoners en omzet
Toezichtskosten cvdm: rond de 1000 euro (staffel op basis van inwoners)
Reclamecodecommissie: 150 euro per jaar
Agentschap telecom: paar tientjes
Denk dan nog aan kosten voor je stichting zoals de bank etc.
Kwak kwak!
Er zijn trouwens vanaf eind januari informatie-avonden over dab+ van Broadcast Partners. Ik denk dat je daar ook antwoorden kan krijgen.
Dan qua vergunning, hou er rekening mee dat de huidige maar geldig zijn tot augustus van dit jaar. Vanaf volgende maand worden de nieuwe geveild maar daar is nog weinig info over.
Dan qua vergunning, hou er rekening mee dat de huidige maar geldig zijn tot augustus van dit jaar. Vanaf volgende maand worden de nieuwe geveild maar daar is nog weinig info over.
Kwak kwak!
Als je op DAB+ wilt uitzenden zou ik adviseren om met een streekomroep/commerciële omroep in jouw uitzendgebied contact te leggen. Je kunt uiteraard zelf een installatie aanschaffen maar je bent wel verplicht deze te synchroniseren met andere installaties binnen jouw allotment.
De huidige contracten voor DAB+ lopen tot eind augustus 2024.
Vanaf september 2024 gaan de nieuwe vergunningen in en deze zijn geldig tot 31 augustus 2030.
Lokale publieke omroepen kunnen vanaf 12 december 2023 tot en met 6 februari 2024 een vergunning aanvragen. Als u voor meerdere gemeenten bent aangewezen en deze vallen geheel of gedeeltelijk binnen meerdere allotments dan kunt u in elk van deze allotments één vergunning aanvragen. Na 6 februari 2024 stelt het ministerie vast hoeveel vergunningen er nog beschikbaar zijn. Daarna start de aanvraag- en verdeelprocedure voor de commerciële omroepen. (Bron: RDI.NL)
De huidige contracten voor DAB+ lopen tot eind augustus 2024.
Vanaf september 2024 gaan de nieuwe vergunningen in en deze zijn geldig tot 31 augustus 2030.
Lokale publieke omroepen kunnen vanaf 12 december 2023 tot en met 6 februari 2024 een vergunning aanvragen. Als u voor meerdere gemeenten bent aangewezen en deze vallen geheel of gedeeltelijk binnen meerdere allotments dan kunt u in elk van deze allotments één vergunning aanvragen. Na 6 februari 2024 stelt het ministerie vast hoeveel vergunningen er nog beschikbaar zijn. Daarna start de aanvraag- en verdeelprocedure voor de commerciële omroepen. (Bron: RDI.NL)
-
Hallo John 21, ik welke omgeving zit je, via https://radio-tv-nederland.nl/dab/allot ... lokaal.jpg kan je mooi zien wat je uitzendgebied is.
Hou rekening dat de huidige vergunning en alles wat men nu nog doet verstrekken, een beperkte geldigheid heeft. Er komt dit jaar een heruitgifte aan de publieke lokale omroepen die voorrang hebben en de overgebleven ruimte zal aan commerciële partijen waarschijnlijk via een veiling worden verkocht. Wat dat moet gaan kosten, hangt totaal af van de regio, het startbedrag en of er nog meer partijen zijn die tegenelkaar op bieden. Voor lokale FM is enkele jaren geleden zelfs duizenden euro’s geboden voor een frequentie. Voor DAB+ kan dit ook zomaar eens flink oplopen. Dit is los van de jaarlijkse toezicht en licentie kosten.john21 schreef: ↑16 jan 2024 16:21 Dank voor de informatie. Het was niet de bedoeling om een zender aan te schaffen, dat heb ik verkeerd opgeschreven. Het gaat om huren, volgens het bericht van radiogolfje dus ongeveer 500 euro per maand.
Veel dank voor jullie hulp! Hier kan ik verder mee. Nu maar wachten op de veiling.
Hoi radiogolfje,radiogolfje schreef: ↑15 jan 2024 22:14 DAB, is nu nog tussen de 50 en 200 euro pm, maar na 1 september schat ik 500 euro PM, dit wegens de verplichte netverbeteringen.
Wil je hier iets over uitleggen ? We huren in Wageningen DAB+ van iemand en wordt dat dus straks anders voor lokale omroepen, bijvoorbeeld alleen verplicht zijn via broadcast partners ? Ik merk de laatste 2 a 3 jaar een erg veel verplichtingen en extra kosten, gewoon niet leuk meer !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
-
Je hebt een uitrol verplichting van 90% van je allotment oppervlakte met een veldsterkte van >60dBuV/m en 75% van de bevolking moet een indoor dekking van >66dBuV/m zijn.
Daar heb je dikke vermogens voor nodig, en mogelijk meerdere opstelpunten.
Jouw regio wordt opgedeeld, Wageningen komt dacht ik bij Arnhem, tot aan de grens.
Dus Wageningen, Ede, Arnhem, Doesburg en Zevenaar om maar wat te noemen.
En omdat je vermogen aan de grens van 20km buiten je allotment lager is dan de meeste, moet je meerdere minder grote zenders inzetten om aan je dekking te voldoen.
Veenendaal gaat naar een andere regio
Daar heb je dikke vermogens voor nodig, en mogelijk meerdere opstelpunten.
Jouw regio wordt opgedeeld, Wageningen komt dacht ik bij Arnhem, tot aan de grens.
Dus Wageningen, Ede, Arnhem, Doesburg en Zevenaar om maar wat te noemen.
En omdat je vermogen aan de grens van 20km buiten je allotment lager is dan de meeste, moet je meerdere minder grote zenders inzetten om aan je dekking te voldoen.
Veenendaal gaat naar een andere regio