Jawel, omdat dit de richting is waarop de NPO aan het bewegen is, en dat kan ook uitwerking hebben op het radiobeleid.Phoenix schreef: 24 dec 2023 15:33Ok dan. Jij bent immers de topicstarter, maar als het op een bepaald moment over Khalid & Sophie en Op1 gaat dan heeft het met verwachtingen op radiovlak weinig meer te maken.Oortjes schreef: 24 dec 2023 12:29De politieke toekomst van de NPO is één van de vraagstukken voor 2024, dus ik zie het probleem niet. Verwachtingen zijn leuk, maar erover discussiëren kan ook best.Phoenix schreef: 24 dec 2023 11:06
Kan de omroep politieke discussie elders voortgezet worden? Het vertroebelt dit topic.
Verwachtingen voor 2024
Moderator: admin6
Re: Verwachtingen voor 2024
Je bent ouder en je wil wat...
Leuk dat je dat noemt. Mijn voorspelling is dat DPG als totaal het goed gaat doen. Toen ik dat schreef, twijfelde ik wel een beetje aan het effect van prominent aanwezige presentatie op Joe. Ik denk wel dat DPG snel ingrijpt als dat gebeurt en Joe sowieso succesvol gaat worden, met marktaandeel boven de 5%.Radio Actief schreef: 24 dec 2023 11:52 Joe gaat meer presenteren en minder muziek draaien. de luistercijfers zullen daarom dalen en komt op een vergelijkbaar niveau van Veronica uit.
Rock 'n roll is better than music!
Ondanks (of dankzij) de toename van gepresenteerde programma's heeft JOE moeite om een groter luisteraarspubliek aan te trekken.
Hoewel Gerard Ekdom aanwezig is op een zender, blijkt het marktaandeel niet aan hem toe te schrijven.
Lokale radiostations bundelen hun krachten en fuseren om een sterker regionaal geluid te creëren.
Giel Beelen maakt een terugkeer naar 3FM, waarbij hij niet alleen een rol achter de schermen vervult.
Radio Veronica krijgt een ochtendshow met Rob van Someren, dat blijkt een schot in de roos te zijn.
Coen Swijnenberg en Sander Lantinga blijken op JOE niet de verwachte populariteit te genieten.
Timur Perlin gaat een nieuw programma presenteren op Radio 2.
Radio 2 intensiveert exploitatie van de Top 2000 nóg verder.
Toename van vrouwelijke presentatoren op alle zenders.
De ochtend- en middagshows op 3FM blijven onveranderd. Deze stabiliteit geeft vertrouwen in de huidige programmering.
Regionale zenders herontdekken hun roots en focussen op lokale artiesten en bands. Door regionaal talent te promoten en lokale muziekscènes te ondersteunen, versterken deze zenders hun band met de lokale gemeenschap.
Hoewel Gerard Ekdom aanwezig is op een zender, blijkt het marktaandeel niet aan hem toe te schrijven.
Lokale radiostations bundelen hun krachten en fuseren om een sterker regionaal geluid te creëren.
Giel Beelen maakt een terugkeer naar 3FM, waarbij hij niet alleen een rol achter de schermen vervult.
Radio Veronica krijgt een ochtendshow met Rob van Someren, dat blijkt een schot in de roos te zijn.
Coen Swijnenberg en Sander Lantinga blijken op JOE niet de verwachte populariteit te genieten.
Timur Perlin gaat een nieuw programma presenteren op Radio 2.
Radio 2 intensiveert exploitatie van de Top 2000 nóg verder.
Toename van vrouwelijke presentatoren op alle zenders.
De ochtend- en middagshows op 3FM blijven onveranderd. Deze stabiliteit geeft vertrouwen in de huidige programmering.
Regionale zenders herontdekken hun roots en focussen op lokale artiesten en bands. Door regionaal talent te promoten en lokale muziekscènes te ondersteunen, versterken deze zenders hun band met de lokale gemeenschap.
-
Ik denk dat de discussie dat frequentie 3FM naar Radio 5 ook in 2024 nog doorgaat
-
Timur Perlin naar JOE samen met Toine van peperstraten en verder word hun programmering verder uitgebreid en stijgen de luistercijfers
Veronica loopt leeg. En de luistercijfers willen niet stijgen.
3fm gaat na serious request lekkerder lopen, mensen geven de zender weer een kans waardoor de luistercijfers stabiel zijn.
Hierdoor gaat radio2 verschuivingen hanteren, zo veranderd de weekend programmering & de doordeweekse programmering
538 loopt stabiel
Radio10 gaat meer problemen krijgen, ekdom & van Someren vertrekken uiteindelijk toch.
Ekdom gaat naar veronica en Hierdoor heeft stenders er een ochtendshow bij, na 2x een verkeerde kans te hebben gegeven.
Veronica loopt leeg. En de luistercijfers willen niet stijgen.
3fm gaat na serious request lekkerder lopen, mensen geven de zender weer een kans waardoor de luistercijfers stabiel zijn.
Hierdoor gaat radio2 verschuivingen hanteren, zo veranderd de weekend programmering & de doordeweekse programmering
538 loopt stabiel
Radio10 gaat meer problemen krijgen, ekdom & van Someren vertrekken uiteindelijk toch.
Ekdom gaat naar veronica en Hierdoor heeft stenders er een ochtendshow bij, na 2x een verkeerde kans te hebben gegeven.
-
Ik durf eigenlijk niet meer :)
1. Rob Stenders gaat naar radio 2, maar is daar wel pas vanaf medio juni te horen.
2. Timur gaat een weekendprogramma maken op joe.
3. 3fm weet een kleine stijging te berwerkstelligen, , mede door een succesvolle editie van serious request 2023.
4. Veronica komt niet of nauwelijks meer boven de 3% uit.
5. Niek van der Bruggen gaat naar Joe.
6. Radio 538 krijgt een nieuwe middagshow.
7. Lex Gaarthijs krijgt weer een drivetime programma.
8. Gerard Ekdom stopt in de ochtend op radio 10.
9. Kink verliest de aangespannen rechtzaak tegen talpa/Mediahuis, maar krijgt gelijk wat betreft radio4all.
10. Rob van Someren stopt met Somertijd bij radio 10.
11. Joe groeit tnaa7%.
12. Kink komt op het fm kavel van radio Decibel, maar dit heeft nauwelijks effect op de luistercijfers.
13. Marcel de Vries keert terug op radio NL
14. Edwin Cornelisen wordt vaste presentator bij langs de lijn.
15. Anne de Jong gaat ook voetbalwedstrijden verslaan voor langs de lijn.
1. Rob Stenders gaat naar radio 2, maar is daar wel pas vanaf medio juni te horen.
2. Timur gaat een weekendprogramma maken op joe.
3. 3fm weet een kleine stijging te berwerkstelligen, , mede door een succesvolle editie van serious request 2023.
4. Veronica komt niet of nauwelijks meer boven de 3% uit.
5. Niek van der Bruggen gaat naar Joe.
6. Radio 538 krijgt een nieuwe middagshow.
7. Lex Gaarthijs krijgt weer een drivetime programma.
8. Gerard Ekdom stopt in de ochtend op radio 10.
9. Kink verliest de aangespannen rechtzaak tegen talpa/Mediahuis, maar krijgt gelijk wat betreft radio4all.
10. Rob van Someren stopt met Somertijd bij radio 10.
11. Joe groeit tnaa7%.
12. Kink komt op het fm kavel van radio Decibel, maar dit heeft nauwelijks effect op de luistercijfers.
13. Marcel de Vries keert terug op radio NL
14. Edwin Cornelisen wordt vaste presentator bij langs de lijn.
15. Anne de Jong gaat ook voetbalwedstrijden verslaan voor langs de lijn.
Laatst gewijzigd door admin5 op 25 dec 2023 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wat wijzigingen op verzoek doorgevoerd
Reden: Wat wijzigingen op verzoek doorgevoerd
Stenders? Die heeft niets meer te vertellen...Jari de Jonge schreef: 24 dec 2023 21:55 Ekdom gaat naar veronica en Hierdoor heeft stenders er een ochtendshow bij, na 2x een verkeerde kans te hebben gegeven.
Je bent ouder en je wil wat...
-
Helemaal mee eens!Oortjes schreef: 24 dec 2023 12:29 Eens. Ik vind wel dat die kaarten opnieuw geschud mogen worden, maar domweg kaarten wegtrekken lost niks op.
Maar dan wel met een lange-termijn visie en een onafhankelijke, journalistieke verankering. Eentje die strookt met de Grondwet: afgewogen pluriformiteit en vrije meningsuiting.
Dat moeten de uitgangspunten zijn.
En niet: kaasschaaf erlangs of censureren op basis van de vergankelijke, wispelturige zetelverdeling in het Parlement.
Met partijen met gisteren 30 zetels, vandaag 10 en over 2 jaar weer in de gratie met 25.
Laat staan dat financiering afhankelijk mag zijn van wie er op een gegeven moment politiek touwtjes even in handen heeft.
Marieke Elsinga wordt zwanger van baby 2
Wietze de Jager gaat naar Joe
Ekdom gaat de plek van Stenders invullen
Mattie neemt een sabbatical
Wietze de Jager gaat naar Joe
Ekdom gaat de plek van Stenders invullen
Mattie neemt een sabbatical
Ja, maar hij deed dat in 2023.....;)
Radio 1
- Omroepen zeuren nog steeds weer om zendtijd.
- De Nieuws BV en Frits Spits stoppen
- Marktaandeel blijft stabiel (circa 8%)
Radio 2
-Stenders gaat de uren in de avond overnemen (20:00-22:00 uur)
- Ruud de Wild vertrekt
- Marktaandeel gedurende zakt het jaar en komt uit op circa 12%
3FM
- Geen grote wijzigingen
- Ze gaan een eigen festival organiseren
- Mark van der Molen vertrekt
- Marktaandeel rond de 2%
Radio 5
- Geen grote wijzigingen
- Blijven stabiel qua marktaandeel (rond 6,5%), groei is er wel uit. Nog steeds de winnaars betreft luisterijd
FunX
- Igmar Felicia gaat dagelijks een programma maken
Qmusic
- Geen definitieve opvolgers voor Tom en Joe
- Marktaandeel blijft schommelingen behouden, maar uiteindelijk wel een lichte daling. Ze blijven weekbereikleider
538
- Avondprogrammering wordt weer (zonder succes) aangepast
- Er wordt weer een (tijdelijke) lunchshow neergezet
- Luistercijfers stabiel (circa 8,0-8,5%)
Radio 10
- Nieuwe vrijdagmiddagshow met Lex Gaarthuis
- Edwin Diergaarde stopt met radiomaken
- Marktaandeel gaat zakken (circa 8%, JOE profiteert)
Sky Radio
- Weer een poging om een ochtendshow te krijgen wordt bekend, maar lukt niet
JOE
- De programmering wordt beetje bij beetje uitgebreid, met een vroege avondprogrammering en een paar programma’s in het weekend. Met name ingevuld door de huidige DJ’s
- Edwin Noorlander nog gewoon tussen 13:00 en 16:00 uur.
- Toine van Peperstraten naar vrijdagmiddag en mogelijk weekend
- Kas van Iersel wordt stationsvoice
- Marktaandeel groeit naar ongeveer 4,5-5,0%
- Verbreding in muziek richting zeroes
100%NL
- Marktaandeel blijft schommelen
- Ze halen een voormalig 538-DJ binnen
Veronica
- Het blijft een rommeltje met veel tijdelijke programma's. - Grote namen komen niet.
- Marktaandeel blijft rond de 2,5% hangen
- Rob Stenders, Johan Derksen en Danny Vera vertrekken
- De playlist wordt versmald
SLAM
- Op team Daniël wordt bezuinigd
- Marktaandeel blijft onder de 1%
KINK
- Bezuinigingen leiden tot kleinere programmering
- Michiel Veenstra stopt als PD
Voor de rest:
- Er worden voor 2025 bezuinigingen doorgevoerd bij de NPO, in eerste instantie verdwijnen veel themazenders en wordt er verder bezuinigd op de nachtprogrammeringen.
- NPO Blend wordt geen succes, bijna geen DJ’s maken een overstap en er komen nauwelijks programma’s
- DPG wordt eigenaar van RTL
- Timur Perlin komt niet definitief terug, gaat misschien nog wat invallen bij Veronica
- Regionale FM veiling zorgt voor klappen bij RadioNL
- Rechtszaak van KINK tegen Talpa wordt niet gewonnen, dus geen gevolgen
- Omroepen zeuren nog steeds weer om zendtijd.
- De Nieuws BV en Frits Spits stoppen
- Marktaandeel blijft stabiel (circa 8%)
Radio 2
-Stenders gaat de uren in de avond overnemen (20:00-22:00 uur)
- Ruud de Wild vertrekt
- Marktaandeel gedurende zakt het jaar en komt uit op circa 12%
3FM
- Geen grote wijzigingen
- Ze gaan een eigen festival organiseren
- Mark van der Molen vertrekt
- Marktaandeel rond de 2%
Radio 5
- Geen grote wijzigingen
- Blijven stabiel qua marktaandeel (rond 6,5%), groei is er wel uit. Nog steeds de winnaars betreft luisterijd
FunX
- Igmar Felicia gaat dagelijks een programma maken
Qmusic
- Geen definitieve opvolgers voor Tom en Joe
- Marktaandeel blijft schommelingen behouden, maar uiteindelijk wel een lichte daling. Ze blijven weekbereikleider
538
- Avondprogrammering wordt weer (zonder succes) aangepast
- Er wordt weer een (tijdelijke) lunchshow neergezet
- Luistercijfers stabiel (circa 8,0-8,5%)
Radio 10
- Nieuwe vrijdagmiddagshow met Lex Gaarthuis
- Edwin Diergaarde stopt met radiomaken
- Marktaandeel gaat zakken (circa 8%, JOE profiteert)
Sky Radio
- Weer een poging om een ochtendshow te krijgen wordt bekend, maar lukt niet
JOE
- De programmering wordt beetje bij beetje uitgebreid, met een vroege avondprogrammering en een paar programma’s in het weekend. Met name ingevuld door de huidige DJ’s
- Edwin Noorlander nog gewoon tussen 13:00 en 16:00 uur.
- Toine van Peperstraten naar vrijdagmiddag en mogelijk weekend
- Kas van Iersel wordt stationsvoice
- Marktaandeel groeit naar ongeveer 4,5-5,0%
- Verbreding in muziek richting zeroes
100%NL
- Marktaandeel blijft schommelen
- Ze halen een voormalig 538-DJ binnen
Veronica
- Het blijft een rommeltje met veel tijdelijke programma's. - Grote namen komen niet.
- Marktaandeel blijft rond de 2,5% hangen
- Rob Stenders, Johan Derksen en Danny Vera vertrekken
- De playlist wordt versmald
SLAM
- Op team Daniël wordt bezuinigd
- Marktaandeel blijft onder de 1%
KINK
- Bezuinigingen leiden tot kleinere programmering
- Michiel Veenstra stopt als PD
Voor de rest:
- Er worden voor 2025 bezuinigingen doorgevoerd bij de NPO, in eerste instantie verdwijnen veel themazenders en wordt er verder bezuinigd op de nachtprogrammeringen.
- NPO Blend wordt geen succes, bijna geen DJ’s maken een overstap en er komen nauwelijks programma’s
- DPG wordt eigenaar van RTL
- Timur Perlin komt niet definitief terug, gaat misschien nog wat invallen bij Veronica
- Regionale FM veiling zorgt voor klappen bij RadioNL
- Rechtszaak van KINK tegen Talpa wordt niet gewonnen, dus geen gevolgen
We weten nu al zeker dat dit geen goede voorspelling voor 2024 is

Maar toch chapeau voor je voorspellend vermogen

Rock 'n roll is better than music!
Ik ga uit van een dienstverband dat 31 december eindigt en Van der Bruggen dus per 1 januari 2024 uit dienst gaat.
Een paar jaar geleden werden ook kudos uitgekeerd aan diegenen die het vertrek van Dane uit de ochtend hadden voorspeld. Ik verwacht nu een gelijke behandeling
God is a DJ
-
Komt ie:
RADIO 10
Ik verwacht geen enkele wijziging, alles blijft hetzelfde als sinds september. Marktaandeel leeft alleen op tijdens Top 4000, de rest van het jaar wat lager maar wel wat overstappende luisteraars van Radio 2.
Marktaandeel zo rond de 9 gemiddeld%.
SKY RADIO
Blijft helemaal hetzelfde als in 2023.
RADIO 538
Zij gaan denk ik het hele jaar doen met de programmering die per 01-02 ingaat, ik verwacht geen overstappende dj's meer.
Pas als 538 weer hogere marktaandelen gaat scoren, willen er in 2025 misschien toch wat dj's overstappen van Q-Music naar 538.
QMUSIC
Zij blijven net zo succesvol, er verandert weinig. De ochtendshow zal wel iets teruglopen in populariteit vanwege het missen van Tom en Joe.
Maar verder verwacht ik weinig spannends.
JOE
Zij gaan alleen programma's maken op maandag tot en met vrijdag van 06 uur tot 19 uur. Pas later (2025) zullen ze de andere uren op gaan vullen. Als er meer dj's naar Joe zouden vertrekken, hadden we het al lang geweten.
In de middag komt "een vrouw", want dat moet blijkbaar tegenwoordig.
Qua marktaandeel gaan ze rustig stijgen, maar ik verwacht geen wonderen: maximaal 5,5% in november 2024.
3FM
Zij klimmen iets omhoog, maar meer dan 2,5 wordt het niet denk ik. De programmering wordt amper tot niet aangepast, iedereen blijft voor de stabiliteit op dezelfde plek zitten.
RADIO 2
Gaat last krijgen van Joe, een deel van het marktaandeel gaat naar Joe. Ik verwacht wel dat de zender wat sleets gevonden gaat worden
en dat Radio 10 en Joe daarvan gaan profiteren.
Stenders komt terug in de avond en verder verandert er niets.
SLAM
Blijft rond de 1% en er komen geen nieuwe programma's bij. Mediahuis wil investeren in 100% NL en Veronica en daar is SLAM de dupe van.
100% NL
Zij blijven rond hetzelfde marktaandeel als in 2023, Mediahuis investeert wel meer in dj's. Maar dat is niet zo lastig te voorspellen, want volgens mij doen ze dat nu al.
VERONICA
Daar zie ik het somber in. Stenders vertrekt, andere jocks moeten noodgedwongen ook vertrekken en er blijft een schrale programmering over. Vooral het weekend zal nog verder uitgekleed worden.
Ik zie geen grote namen als Ekdom naar Veronica komen en het marktaandeel zal gemiddeld rond de 2,5% blijven.
Robbert Jan van de Velde gaat dit niet recht kunnen trekken. In 2025 trekt Mediahuis een ervaren zwaargewicht aan die de zender wel verder gaat helpen.
RADIO4ALL
Heeft niet de mensen, de marketing, kennis en bereik om een succes te worden. In het najaar begint het traject om de zender te stoppen en een andere zender op het kavel te zetten.
Ik had met de veiling van afgelopen zomer een flinke verschuiving verwacht in de radiowereld, die is niet gekomen. En dus verwacht ik eigenlijk ook niet zo veel van 2024, het lijkt wel alsof de meeste programmeringen en mensen vast zitten.
In 2025 zal het wel losbarsten als de eerste experimenten (R4All) e.d. geprobeerd zijn.
RADIO 10
Ik verwacht geen enkele wijziging, alles blijft hetzelfde als sinds september. Marktaandeel leeft alleen op tijdens Top 4000, de rest van het jaar wat lager maar wel wat overstappende luisteraars van Radio 2.
Marktaandeel zo rond de 9 gemiddeld%.
SKY RADIO
Blijft helemaal hetzelfde als in 2023.
RADIO 538
Zij gaan denk ik het hele jaar doen met de programmering die per 01-02 ingaat, ik verwacht geen overstappende dj's meer.
Pas als 538 weer hogere marktaandelen gaat scoren, willen er in 2025 misschien toch wat dj's overstappen van Q-Music naar 538.
QMUSIC
Zij blijven net zo succesvol, er verandert weinig. De ochtendshow zal wel iets teruglopen in populariteit vanwege het missen van Tom en Joe.
Maar verder verwacht ik weinig spannends.
JOE
Zij gaan alleen programma's maken op maandag tot en met vrijdag van 06 uur tot 19 uur. Pas later (2025) zullen ze de andere uren op gaan vullen. Als er meer dj's naar Joe zouden vertrekken, hadden we het al lang geweten.
In de middag komt "een vrouw", want dat moet blijkbaar tegenwoordig.

Qua marktaandeel gaan ze rustig stijgen, maar ik verwacht geen wonderen: maximaal 5,5% in november 2024.
3FM
Zij klimmen iets omhoog, maar meer dan 2,5 wordt het niet denk ik. De programmering wordt amper tot niet aangepast, iedereen blijft voor de stabiliteit op dezelfde plek zitten.
RADIO 2
Gaat last krijgen van Joe, een deel van het marktaandeel gaat naar Joe. Ik verwacht wel dat de zender wat sleets gevonden gaat worden
en dat Radio 10 en Joe daarvan gaan profiteren.
Stenders komt terug in de avond en verder verandert er niets.
SLAM
Blijft rond de 1% en er komen geen nieuwe programma's bij. Mediahuis wil investeren in 100% NL en Veronica en daar is SLAM de dupe van.
100% NL
Zij blijven rond hetzelfde marktaandeel als in 2023, Mediahuis investeert wel meer in dj's. Maar dat is niet zo lastig te voorspellen, want volgens mij doen ze dat nu al.

VERONICA
Daar zie ik het somber in. Stenders vertrekt, andere jocks moeten noodgedwongen ook vertrekken en er blijft een schrale programmering over. Vooral het weekend zal nog verder uitgekleed worden.
Ik zie geen grote namen als Ekdom naar Veronica komen en het marktaandeel zal gemiddeld rond de 2,5% blijven.
Robbert Jan van de Velde gaat dit niet recht kunnen trekken. In 2025 trekt Mediahuis een ervaren zwaargewicht aan die de zender wel verder gaat helpen.
RADIO4ALL
Heeft niet de mensen, de marketing, kennis en bereik om een succes te worden. In het najaar begint het traject om de zender te stoppen en een andere zender op het kavel te zetten.
Ik had met de veiling van afgelopen zomer een flinke verschuiving verwacht in de radiowereld, die is niet gekomen. En dus verwacht ik eigenlijk ook niet zo veel van 2024, het lijkt wel alsof de meeste programmeringen en mensen vast zitten.
In 2025 zal het wel losbarsten als de eerste experimenten (R4All) e.d. geprobeerd zijn.