Record aantal luisteraars voor Almeerse radiozender Easy FM in aanloop naar feestdagen

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Record aantal luisteraars voor Almeerse radiozender Easy FM in aanloop naar feestdagen

Bericht door Echtwel »

Madurodam FM schreef: 15 dec 2023 12:48 SALTO heeft vrij recent weer een vergunning gekregen om ook de komende jaren door te modderen. Onder SALTO vallen ook de lokale editie van FunX en tv-zender AT5, die overigens wel prima in elkaar zitten. Maar de lokale radiozenders van SALTO zijn inderdaad een lappendeken aan iedere gek die tegen betaling zendtijd wil huren. Eind jaren '80, begin '90 had ik heel even de hoop dat SALTO het professioneel ging aanpakken met o.a. AFM, Radio Amsterdam en Extra108. Maar als ik de stations (ze hebben er maarliefst vier) nu beluister durf ik serieus te beweren dat SALTO het meest onprofessioneel klinkt van alle lokale omroepen in het land. En, misschien is dat nu juist ook hun bedoeling. Een open kanaal, ruimte bieden aan iedere inwoner, zo divers mogelijk. Resultaat; radio voor een handje vol mensen. Dan die andere grote stad; Rotterdam. De lokale omroep OPEN heeft daar bedacht geen aandacht te schenken aan een verouderd medium als radio. Nee, OPEN ging voor tv- en vooral online content....helemaal van deze tijd. Met die constructie zijn ze nog zelfs lokale omroep van het jaar geworden; hoe mooi is dat? Nou, voor Rotterdammers die he-le-maal niets met internet hebben, en hun stadsnieuws via korte youtube-achtige clips moeten bekijken is het ontbreken van een lokale omroep op FM of DAB+ een groot gemis. Stadsradio Rotterdam was inderdaad megapopulair, maar dat was ook in een periode dat er weinig concurrentie was. Megastad had het al een stuk lastiger. Hopen dat volgend jaar met de komst van lokale DAB+ in de stad er goede lokale alternatieven komen en hierbij de taak van de lokale omroep voor hun rekening nemen.
En vergeet de voorlopiger niet havenstad in Rotterdam was keigoed!
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Zwarte Stoomboot

Re: Record aantal luisteraars voor Almeerse radiozender Easy FM in aanloop naar feestdagen

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Echtwel schreef: 15 dec 2023 16:28 En vergeet de voorlopiger niet havenstad in Rotterdam was keigoed!
Bedoel je niet Europoort?

Ik ken Easy FM niet, maar afgaande op de beschrijving zou het kunnen lijken op Radio 106 / Radio 916 (Groene Hart).
Johnny_

Bericht door Johnny_ »

Een van de grootste waa toch wel keizerstad Nijmegen!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ivory schreef: 15 dec 2023 11:29 Easy FM begrijpt het radiovak. Een strak format dat afwijkt van de grote landelijke radiozenders, ieder uur nieuws uit Almere en omgeving en een goede vormgeving. De basisingrediënten voor een succesvol radiostation. Daarnaast weet de eigenaar prima hoe je succesvol met ondernemers omgaat en hiermee je lokale reclameblokken vult. Daarnaast is er nog een samenwerking met Epower waardoor er ook landelijke adverteerders te horen zijn.
Kost wat centen maar dan heb je ook wat. Geen uurtje Kerk, Raadsvergadering of Country muziek maar gewoon wat de luisteraar wil. Wel veel voicetrack waardoor je minder snel actueel kunt zijn maar het klinkt wel strak.
Met voice tracks kan je prima platen af- en aankondigen. Dat lokale nieuws kan je gewoon verversen.

Overigens werd het commerciële broertje Easy Radio in Amersfoort met hetzelfde format geen succes, aangezien dat radiostation alweer verdwenen is.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Zwarte Stoomboot schreef: 15 dec 2023 21:19
Echtwel schreef: 15 dec 2023 16:28 En vergeet de voorlopiger niet havenstad in Rotterdam was keigoed!
Bedoel je niet Europoort?

Ik ken Easy FM niet, maar afgaande op de beschrijving zou het kunnen lijken op Radio 106 / Radio 916 (Groene Hart).
Nee Havenstad was een tussen station hierna werd het Megastad
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Echtwel schreef: 02 jan 2024 10:17
Zwarte Stoomboot schreef: 15 dec 2023 21:19 Bedoel je niet Europoort?
Nee Havenstad was een tussen station hierna werd het Megastad
Aha, ik las 'voorlopiger' als 'voorloper'.
De voorloper van Stadsradio was Europoort. Het voorlopige station ná Stadsradio was inderdaad Havenstad (niet te verwarren met de piraat uit Rotterdam-West met dezelfde naam waar begin jaren 80 volgens mij Mark van Dale programma's maakte).
Plaats reactie