aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Madurodam FM

Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??

Bericht door Madurodam FM »

Als ik het goed heb kom jij net als ik uit Den Haag. Op 'onze' lokale DAB-zender zitten momenteel drie publieke lokale stations (Den Haag FM, Radio Midvliet en Centraal+) waarvan je inderdaad geen variatie hoeft te verwachten. Die moet toch echt uit de hoek van de commerciele partijen komen. Op de Haagse DAB+ zit bijvoorbeeld Arrow Bluesbox, Feel Good 60's&'70 en Radio 972 met een afwijkend format t.o.v. de publieke stations. Echter Excellent, Hofstad en GirlPower doen dat weer niet. Voor de Hindoestanen zijn er twee stations op onze DAB+, Radio Sangam en Sunrise FM. Blijven er nog twee plekken over die opgevuld gaan worden met o.a. de Haagse editie van FunX en een tot nu toe onbekend project. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit toch een behoorlijk aanbod aan variatie. Wat had jij graag op de mux gezien? Als subkanalen waren toegestaan had enkel die van Den Haag Totaal er nog bij kunnen komen, maar geloof me daar mis je niets aan.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Maar op het kavel in Almere hoor je toch ook gewoon subkanalen zoals DanceRadio en Soulradio om maar wat voorbeelden te noemen?
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 07 jan 2025 16:00 Maar op het kavel in Almere hoor je toch ook gewoon subkanalen zoals DanceRadio en Soulradio om maar wat voorbeelden te noemen?
Dat zijn gewoon commerciële kanalen. Onder sub kanalen versta ik een extra station van bijvoorbeeld de lokale omroep.

Voorbeelden van een sub kanaal:

Een Veronica Goud van Oud, 538 dancedepartment enz. Valt allemaal onder een hoofdkanaal als subzender. De door jouw genoemde voorbeelden zijn gewoon zelfstandig.
Vanjeafisharder

Bericht door Vanjeafisharder »

Is Easy FM in Almere dan geen commercieel station want die zenden uit onder de vergunning van Almere 1 of zo.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Vanjeafisharder schreef: 07 jan 2025 16:52 Is Easy FM in Almere dan geen commercieel station want die zenden uit onder de vergunning van Almere 1 of zo.
Nee Easy FM is gewoon de radiotak van de publieke lokale omroep van Almere. 1Almere is het TV kanaal.

Wikipedia:

Easy FM is een lokale omroep in de gemeente Almere die uitzendt onder de licentie van Stichting Productie Fabriek Almere.

1Almere is een onderdeel van de lokale omroep in de gemeente Almere die uitzendt onder de licentie van Stichting Productie Fabriek Almere
DX'r

Bericht door DX'r »

Hoe kan het dan dat op allotment 13 er subkanalen worden uitgezonden incl. een paar niet vergunde commercielen :eek:
EtherScout

Bericht door EtherScout »

DX'r schreef: 07 jan 2025 19:37 Hoe kan het dan dat op allotment 13 er subkanalen worden uitgezonden incl. een paar niet vergunde commercielen :eek:
Da's allotment Bergen aan Zee. In dat deel van Noord-Holland zijn er in het verleden wel meer dingen gebeurd op DAB+. Zolang er niet gehandhaafd wordt...
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

DX'r schreef: 07 jan 2025 19:37 Hoe kan het dan dat op allotment 13 er subkanalen worden uitgezonden incl. een paar niet vergunde commercielen :eek:
Er zijn voor dat allotment maar 5 vergunningen uitgegeven…
DX'r

Bericht door DX'r »

Pascal. K schreef: 07 jan 2025 20:28
Er zijn voor dat allotment maar 5 vergunningen uitgegeven…
Er zijn gewoon 9 radiostations te horen..
big T

Bericht door big T »

Ik opperde het al eerder, piraterij? :))
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Je mag de niet vergunde restruimte gebruiken voor subkanalen.
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Madurodam FM schreef: 07 jan 2025 14:58 Als ik het goed heb kom jij net als ik uit Den Haag. Op 'onze' lokale DAB-zender zitten momenteel drie publieke lokale stations (Den Haag FM, Radio Midvliet en Centraal+) waarvan je inderdaad geen variatie hoeft te verwachten. Die moet toch echt uit de hoek van de commerciele partijen komen. Op de Haagse DAB+ zit bijvoorbeeld Arrow Bluesbox, Feel Good 60's&'70 en Radio 972 met een afwijkend format t.o.v. de publieke stations. Echter Excellent, Hofstad en GirlPower doen dat weer niet. Voor de Hindoestanen zijn er twee stations op onze DAB+, Radio Sangam en Sunrise FM. Blijven er nog twee plekken over die opgevuld gaan worden met o.a. de Haagse editie van FunX en een tot nu toe onbekend project. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dit toch een behoorlijk aanbod aan variatie. Wat had jij graag op de mux gezien? Als subkanalen waren toegestaan had enkel die van Den Haag Totaal er nog bij kunnen komen, maar geloof me daar mis je niets aan.
Commerciële partijen komen. Op de Haagse DAB+ zit bijvoorbeeld Arrow Bluesbox, Feel Good 60's&'70

Feel Good 60's&'70 is een lokale omroep (Rijswijk) dat weet jij toch ook ?
Een van de weinigen trouwens Op Unity FM die ook een Nederlandse station(of die nog uitzend is de vraag).

Ik vind het wel lef hebben om een 2e sub kanaal er bij te prikken.

Blijven er nog twee plekken over die opgevuld gaan worden met o.a. de Haagse editie van FunX en een tot nu toe onbekend project.

Als er in Den Haag nog een mux vrij is zou men het oude 3e kanaal (toegangsradio) voorheen op de kabel 95.9 weer toe kunnen laten en dan mensen de radio willen maken in Den Haag toegang geven via een DAB+ toegang kanaal ook leuk. Weet wel wat ex piraten die daar graag wat uurtjes willen vullen. -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
voorenmedia

Bericht door voorenmedia »

Echtwel schreef: 08 jan 2025 10:36
Madurodam FM schreef: 07 jan 2025 14:58
Feel Good 60's&'70 is een lokale omroep (Rijswijk) dat weet jij toch ook ?
Een van de weinigen trouwens Op Unity FM die ook een Nederlandse station(of die nog uitzend is de vraag).
UnityNL zendt nog steeds uit. Is officieel de lokale omroep voor de gemeente Leiderdorp, en is te ontvangen op FM 106,1 MHz en DAB+ kanaal 9D (Leidse regio/Duin- en Bollenstreek).
Piet.
Madurodam FM

Bericht door Madurodam FM »

@Echtwel; er is een groot verschil tussen Feel Good Radio en Feel Good 60's&70's. Komt het uit dezelfde stal? Jazeker, maar groot verschil is dat Feel Good Radio de publieke lokale omroep voor Rijswijk, Pijnacker-Nootdorp is, en Feel Good 60's&'70 een commercieel project wat dus ook buiten de regio op DAB+ mag.
Wat betreft Unity is dit geen subkanaal, maar zoals Voorenmedia hierboven al schreef de publieke lokale omroep voor Leiderdorp. Dat het vervolgens iets van doen heeft met Centraal+ maakt het geen subkanaal.
In Den Haag hebben we nu 1 lokale mux, en daar blijft het ook bij. De twee plekken die nu nog beschikbaar zijn worden t.z.t. opgevuld met FunX Den Haag en een project van Haagse Beek Beheer met een station wat tot nu toe de werktitel ToTheBeat heeft gekregen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
DX'r

Bericht door DX'r »

radiogolfje schreef: 07 jan 2025 23:33 Je mag de niet vergunde restruimte gebruiken voor subkanalen.
Nou dan de vraag wie er gelijk heeft want Pascal.K schrijft
"Tot nu toe alleen vergunning voor het hoofdkanaal. Over subkanalen is niet gesproken."
Plaats reactie