Roosendaal. Breda komt later.
aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
Moderator: admin6
Re: aanvraag digitale (DAB) lokale omroep van start ??
-
Die 8B vanuit Roosendaal is een frequentie die verder niet voorkomt in Nederland, dus verwacht dat die 4kW met gemak bij mij in Den Haag gaat binnenkomen.
"de grootste hits voor 't kleinste stadje van Nederland"
-
Dat dit de enige lokale 8B is, is niet zo verwonderlijk. Kanaal 8B is in gebruik voor het regionale pakket Noord-Holland en Flevoland. Dus of je die in Den Haag zal kunnen ontvangen, hangt af van de kwaliteit van jouw richtantenne. Je zal afscherming naar het noorden nodig hebben.Madurodam FM schreef: 23 jun 2025 12:28 Die 8B vanuit Roosendaal is een frequentie die verder niet voorkomt in Nederland, dus verwacht dat die 4kW met gemak bij mij in Den Haag gaat binnenkomen.
-
haha, je hebt helemaal gelijk Etherscout. Ik zat mij blind te staren op lokale DAB, maar er bestaat ook nog zoiets als regionaal en landelijk. En ja, die van Noord-Holland komt hier zonder probleem binnen, dus is de kans voor Roosendaal meteen vervlogen want ik heb geen richtantenne maar dipooltje.
Over Roosendaal hebben ze ook een artikel over geschreven met dat ze nogal in gaan zetten op metadata blijkbaar https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/zu ... ve-op-dab/
“Digitale radio is geen experiment meer, het is de toekomst,” zegt Pieter Hendriks, radiomanager bij Streekomroep ZuidWest
BRON: https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/zu ... ve-op-dab/
Nou ik denk dat dab radio nog een jaartje of 25 moet doorgroeien.
Voorlopig zijn we van FM (gelukkig) nog niet af.
Voorlopig zijn we van FM (gelukkig) nog niet af.

The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
-
Sinds eergisteren weer eens een update van de lijst met vergunninghouders op de website van RDI. Zie echter niet zo snel welke aanpassingen er zijn doorgevoerd maar bij een update lijkt mij dat er wel ergens een afvaller moet zijn.
Benieuwd wanneer belangstellende partijen de (nog) vrije plekken op lokale DAB+ mogen gaan opvullen.
Benieuwd wanneer belangstellende partijen de (nog) vrije plekken op lokale DAB+ mogen gaan opvullen.
Heb je een linkje?Madurodam FM schreef: 26 jun 2025 10:22 Sinds eergisteren weer eens een update van de lijst met vergunninghouders op de website van RDI. Zie echter niet zo snel welke aanpassingen er zijn doorgevoerd maar bij een update lijkt mij dat er wel ergens een afvaller moet zijn.
En wat heeft Roosendaal daar specifiek mee te maken?jur schreef: 24 jun 2025 10:59 Over Roosendaal hebben ze ook een artikel over geschreven met dat ze nogal in gaan zetten op metadata blijkbaar https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/zu ... ve-op-dab/
Het gaat er over dat ZIJ metadata zullen toepassen. Zenderlocaties hebben er niets mee te maken.
Het is maar net waar een station voor kiest. Een ieder kan gewoon meta aanleveren b.v. middels EDI.
Ook b.v. Rucphen RTV kan dat, kwestie van keuzes en in-house kennis.
Laatst gewijzigd door krabjefm op 26 jun 2025 10:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Ga daar maar niet van uit. Wel eens van antenne diagrammen gehoord?Madurodam FM schreef: 23 jun 2025 12:28Die 8B vanuit Roosendaal is een frequentie die verder niet voorkomt in Nederland, dus verwacht dat die 4kW met gemak bij mij in Den Haag gaat binnenkomen.
EENS !! DAB staat qua bereik zeker in nog minder dan de kinderschoenenEchtwel schreef: 24 jun 2025 11:30 “Digitale radio is geen experiment meer, het is de toekomst,” zegt Pieter Hendriks, radiomanager bij Streekomroep ZuidWest
Voorlopig zijn we van FM (gelukkig) nog niet af.![]()
Tja DLS / SLS is niet zo'n uitzondering hoor. Je moet om het te kunnen wel de nodigie zaken dik op orde hebben.jur schreef: 24 jun 2025 10:59 Over Roosendaal hebben ze ook een artikel over geschreven met dat ze nogal in gaan zetten op metadata blijkbaar https://www.zuidwestupdate.nl/nieuws/zu ... ve-op-dab/
Je hebt het over RATO? Die praat veel, weet wel wat.. Maar kan dit nooit zelf voor elkaar krijgen.EtherScout schreef: 18 jun 2025 21:24 Toch jammer dat één dwarsliggend station de uitrol in een hele regio tegen kan houden. Ja, zelf doen is een leuke hobby, maar die muxen zijn er ook voor de luisteraars van lokale publieke stations, die gewoon recht hebben op een goede ontvangst. Die dwarsligger moet blij zijn met de mogelijkheid om zijn station straks een net zo goede ontvangst te geven. Vroeger kreeg 'ie überhaupt geen plekje in de ether...
Ook hun website vermeld het inderdaad.
Laatst gewijzigd door krabjefm op 26 jun 2025 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet alleen ZuidWest hoor... Er zijn er nog 2 in 49...