Vanaf vandaag starten we bij de lokale omroep Wageningen (RTV Rijnstreek) met een nachtprogramma met Lotte en Stephan. Stephan, ben ik, ik heb de technische realisatie in handen. Lotte is AI en kunstmatige Intelligentie. Zij zal het programma begeleiden door iets te vertellen over de muziek. Het programma wordt inclussief teksten en programma content automatisch gegenereerd door AI en kunstmatige intelligentie. Alleen de De Nacht jingels zijn echt (van Top Format in 2005) en de muziek is echt. De rest ontstaat ter plekke.
Het radio programma is (zonder tegenspraak) elke nacht van 00:00 uur tot 01:00 uur.
Ik vertel dit vanwege het AI gehalte en de komst van het eerste radio programma dat op deze manier runt. Ik vertel dit niet om reklame te maken voor RTV Rijnstreek of voor het radio programma opzich. Het gaat meer over hoe het werkt, dat we de eerste lijken te zijn met een vast item dagelijks op AI, dan dat het als reklame bedoelt is.
Alles is in eigen huis ontwikkeld zoals je elders kon volgen op dit forum !
ehwald schreef: ↑04 dec 2023 10:12
Tof ben benieuwd!
Wil je ook wat delen over de achterkant van dit project? Hoe dit gerealiseerd is?
Ik ben een van de personen die er niet rijk van hoeft te worden of commercieel gaat gebruiken, dus heb al een tijd dingen gedeeld, die je hier http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=33014 kunt vinden. Als je zelf zoiets wilt hebben of hulp bij dit soort dingen nodig hebt, geef me dan een seintje.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Vandaag is de officiele persbericht de deur uit gegaan. je raad het al, deze is ook weer door AI geschreven, met dank aan Jan Verbiesen.
---
**Titel: "De Nacht Wordt Nooit Meer Hetzelfde" - Een Innovatief Radioprogramma Bij RTV Rijnstreek**
In de rustige uren tussen middernacht en één uur in Wageningen komt de stad tot leven met een uniek radioprogramma genaamd "De Nacht Wordt Nooit Meer Hetzelfde." Dit baanbrekende programma, gepresenteerd door de AI-gegenereerde Lotte en voorzien van zorgvuldig samengestelde muziek door Stephan Verrips, belooft luisteraars een ervaring die de nacht transformeert.
**Lotte: De AI-gastvrouw van de Nacht**
Een opvallend kenmerk van het programma is de presentator zelf - Lotte, een vrouw gecreëerd door kunstmatige intelligentie. Lotte's stem is warm, haar presentatiestijl is boeiend en ze lijkt de perfecte metgezel te zijn voor de nachtelijke luisteraars. Haar vermogen om natuurlijk te communiceren en een scala aan emoties uit te drukken, heeft haar snel tot een favoriet gemaakt onder de luisteraars van RTV Rijnstreek.
Lotte's gepersonaliseerde benadering van het radioprogramma, mogelijk gemaakt door geavanceerde AI-algoritmen, zorgt ervoor dat elke uitzending uniek aanvoelt. Ze is in staat om de voorkeuren van luisteraars te leren en aan te passen, waardoor een persoonlijke band ontstaat die traditionele radiopresentatoren misschien niet kunnen evenaren.
**Stephan Verrips: De Muzikale Architect van de Nacht**
Een ander essentieel element van "De Nacht Wordt Nooit Meer Hetzelfde" is de muzikale selectie samengesteld door Stephan Verrips. Als getalenteerde muziekarchitect heeft Verrips een eclectische mix van genres en stijlen gecreëerd die de luisteraars meenemen op een sonische reis door de nacht. Van rustgevende ambientklanken tot opwindende elektronische beats, de muziek weerspiegelt de diverse stemmingen van de nacht.
Verrips is niet alleen een curator van geluid; hij is ook betrokken bij het creatieve proces achter de schermen. Zijn samenwerking met Lotte en de AI-technologie heeft geleid tot een naadloze integratie van gesproken woord en muziek, waardoor een meeslepende luisterervaring ontstaat die de grenzen van traditionele radioprogramma's overstijgt.
**Uitzendingstijd en Lokale Impact**
"De Nacht Wordt Nooit Meer Hetzelfde" wordt uitgezonden op RTV Rijnstreek, de lokale omroep van Wageningen, elke nacht tussen 12 en 1 uur. Deze uren zijn gekozen om een intieme en persoonlijke sfeer te creëren, waarin luisteraars de gelegenheid hebben om te ontspannen, te reflecteren en te genieten van de zorgvuldig geselecteerde muziek.
De lokale impact van het programma is indrukwekkend, met luisteraars die niet alleen uit Wageningen komen, maar ook uit omliggende gebieden. Het programma heeft een gemeenschapsgevoel gecreëerd en fungeert als een verbindend element voor de nachtelijke cultuurliefhebbers in de regio.
In conclusie brengt "De Nacht Wordt Nooit Meer Hetzelfde" niet alleen baanbrekende technologie naar de lokale radio, maar creëert het ook een unieke ervaring die de nachtelijke uren in Wageningen transformeert. Met Lotte als charmante AI-gastvrouw en Verrips als meesterlijke muzikale curator, blijft dit programma een inspirerende mijlpaal in de wereld van de lokale radio.
Heb even geluisterd en hoewel in het technische vlak kan waarderen, was ik niet zo onder de indruk van de stem zelf. Het lijkt een beetje op een navigatie-stem. Die AI-stemmen klinken gewoon nog niet erg natuurlijk.
Uit het persbericht: “Haar vermogen om natuurlijk te communiceren en een scala aan emoties uit te drukken” hoor je niet echt wanneer Lotte bijvoorbeeld zegt: “Het heeft zo'n pakkende melodie en de tekst raakt me echt”. Dat is net zo gortdroog als de rest.
rmtech schreef: ↑05 dec 2023 23:10
Heb even geluisterd en hoewel in het technische vlak kan waarderen, was ik niet zo onder de indruk van de stem zelf. Het lijkt een beetje op een navigatie-stem. Die AI-stemmen klinken gewoon nog niet erg natuurlijk.
Uit het persbericht: “Haar vermogen om natuurlijk te communiceren en een scala aan emoties uit te drukken” hoor je niet echt wanneer Lotte bijvoorbeeld zegt: “Het heeft zo'n pakkende melodie en de tekst raakt me echt”. Dat is net zo gortdroog als de rest.
Schrijft een algoritme ook de teksten tussen de nummers of geef je die zelf in?
Het lastige is (ik snap je/jullie vragen) dat men al bijna ervan uit gaat dat alles al perfect is. Een jaar geleden (30 november 2022) kwam openai met chatgpt. Alles is nu net een jaar op de markt, het is nog maar heel erg kort dat het er is. Het kan dus ook nog niet perfect zijn en ontwikkelingen kosten tijd. In gesprekken met anderen, gaat men er bijna vanuit dat alles al perfect is, optimaal moet werken en dan is het erg lastig praten. Tenminste... dat gevoel heb ik steeds. AI is nog niet klaar en is bezig met verbeteringen en het kan in deze korte tijdbestek ook niet klaar zijn. Wel goed om dit te delen, en ik snap jullie vragen. Maar of dat realistisch is, is maar de vraag....
Zij (Lotte) genereerd ook zelf de tekst ! Ik geef niets in zelf !
Yep, dat klopt. Er is vanacht iets fout gegaan met de omschakeling van het AI platform. Ik heb het nu getest, maar of het vanacht goed gaat, is een tweede. Ik kan geen fout vinden, ook in die van vannacht niet ;)
Ik ben tijdens het radio programma van Lotte in slaap gevallen en werd vanmorgen om iets voor negen wakker met het belangrijkste nieuws met als mededeling dat "De computer begeeft het....", zie hier https://www.mixcloud.com/kleurvangeluid ... -0857-uur/ Dat is dus iets dat Lotte niet kan ;)
sverrips schreef: ↑06 dec 2023 10:50
Het lastige is (ik snap je/jullie vragen) dat men al bijna ervan uit gaat dat alles al perfect is. Tenminste... dat gevoel heb ik steeds. Maar of dat realistisch is, is maar de vraag....
Nee joh, dat het perfect is verwacht niemand. Ik heb er zelf ook mee zitten stoeien (WaveNet en Elevenlabs) en vond 't nog niet goed genoeg om uit te zenden.
Maar met zinnen als "Lotte's stem is warm, haar presentatiestijl is boeiend en ze lijkt de perfecte metgezel te zijn voor de nachtelijke luisteraars. Haar vermogen om natuurlijk te communiceren en een scala aan emoties uit te drukken, heeft haar snel tot een favoriet gemaakt onder de luisteraars van RTV Rijnstreek." in het persbericht schep je de indruk dat het een fantastische stem is. Die het in werkelijkheid niet is.
Ik had het, zeker als je weet dat het nog niet perfect is, opgeschreven als "Het programma is een eerste experiment met een radioprogramma dat helemaal door AI is gegeneerd. De ontwikkelingen zijn het afgelopen jaar razendsnel gegaan. Een menselijke presentator vervangen, dat kan Lotte nog niet. Ze voegt wel waardevolle interactie toe op momenten waarop normaal alleen non-stop muziek te horen zou zijn" en de verwachtingen wat temperen.
Oke terug naar de inhoud. Heb je OpenAI's GPT gefinetuned op presentatieteksten of gebruik je een uitgebreide prompt met daarin de playlist-info verwerkt?
sverrips schreef: ↑06 dec 2023 10:50
Het lastige is (ik snap je/jullie vragen) dat men al bijna ervan uit gaat dat alles al perfect is. Tenminste... dat gevoel heb ik steeds. Maar of dat realistisch is, is maar de vraag....
Nee joh, dat het perfect is verwacht niemand. Ik heb er zelf ook mee zitten stoeien (WaveNet en Elevenlabs) en vond 't nog niet goed genoeg om uit te zenden.
Maar met zinnen als "Lotte's stem is warm, haar presentatiestijl is boeiend en ze lijkt de perfecte metgezel te zijn voor de nachtelijke luisteraars. Haar vermogen om natuurlijk te communiceren en een scala aan emoties uit te drukken, heeft haar snel tot een favoriet gemaakt onder de luisteraars van RTV Rijnstreek." in het persbericht schep je de indruk dat het een fantastische stem is. Die het in werkelijkheid niet is.
Ik had het, zeker als je weet dat het nog niet perfect is, opgeschreven als "Het programma is een eerste experiment met een radioprogramma dat helemaal door AI is gegeneerd. De ontwikkelingen zijn het afgelopen jaar razendsnel gegaan. Een menselijke presentator vervangen, dat kan Lotte nog niet. Ze voegt wel waardevolle interactie toe op momenten waarop normaal alleen non-stop muziek te horen zou zijn" en de verwachtingen wat temperen.
Oke terug naar de inhoud. Heb je OpenAI's GPT gefinetuned op presentatieteksten of gebruik je een uitgebreide prompt met daarin de playlist-info verwerkt?
Mijn collega van RTV Rijnstreek heeft deze tekst gemaakt. Maar je heb gelijk, misschien moeten we dat nog aanpassen als een "experiment".
Ik gebruik openai api, geen chatgpt. Uitkomst is vrijwel hetzelfde, maar chatgpt is echt iets waar niet veel aan te tornen valt, maar een api call kan je veel meer ;)
Ik denk dat je tekst helemaal goed is en ga deze gebruiken voor het omschrijven van het radio programma. Dank !