Zet 10 techs bij elkaar om te discussiëren over zendlijnprocessing, en je krijgt net zoveel uitgesproken meningen als wanneer je 10 live techs bij elkaar zet om te discussiëren over de optimale klank van een snare drum. Dus die conclusie van Alex klopt: het zal nooit goed zijn voor iedereen, en dan is er ook nog iets als smaak

. En om bij Lex aan te sluiten: laten we vooral ook van elkaar respecteren dat mensen andere meningen en smaken hebben. Kritiek geven is niets mis mee, maar probeer het wel opbouwend te houden zodat iemand er iets mee kan. Dat Alex iets moet doen met de slechte MP3's in zijn collectie, dat zal hem inmiddels zelf ook wel duidelijk zijn. Toch Alex??
Qua processing: ik vind het klankbeeld een beetje vlak. Bij de tracks die in de afgelopen pakweg drie kwartier voorbijkomen vanaf een blokje met Stef Bos, 1 of ander latin nummer en Elvis Presley's Love me Tender maakt de composer hoorbaar een grotere compressieslag dan het ding eigenlijk aankan. De meters doen vermoeden dat zowel de attack als releasetijden vrij hoog staan, waardoor de fynamiek nogal wordt ingeperkt en het klankbeeld dicht loopt. Aan de andere kant: afgezien van een aantal slechte MP3's en een wat te nadrukkelijk mid (ik wil aan de 2K5 en 4K draaien

) komen er ook geen heel enge clips of gruwelijke onbalans dingen voorbij en dat is inderdaad nog wel eens anders bij internet stations (en niet alleen die, helaas

). Ik denk ook dat een goede StereoTool preset er meer uit kan halen, maar dat is een keuze die aan TS zelf is. Laten we niet vergeten dat dit gewoon een leuk en gemotiveerd hobbyproject is, met bijbehorende tijd, budget en kennis!
Twee tips die ik je wel mee zou willen geven:
- Overweeg eens oml zowel de attack als releasetijden wat korter in te stellen, en je treshold wat dichter bij de 0 dB. De composer levelt daardoor wel wat minder, maar je audio blijft ook frisser. Veel meer dan 6 dB gainreduction, met in een enkele piek hooguit 9 dB kan een composer gewoon echt niet aan en dynamiek is niets mis mee. En voor de katten-op-Behringer fans: ook veel duurdere wideband compressors vinden dat niet altijd even leuk.
- Behringer composers hebben een prima prijs-/kwaliteitsverhouding maar als je ze als buscompressor e.d. gebruikt is het in mijn ervaring beter om de 'dual mono' setting te gebruiken, en het 2e kanaal akelig nauwkeurig met de hand gelijk te leggen aan het 1e kanaal. In stereo couple mode klinken ze in imho duffer en tasten ze het stereobeeld (teveel) aan.
Last but not least als nadenkertje: nee, ik luister niet op 'flutboxen' af (sterker nog: vaak klinken dingen daar juist al sneller 'wel aardig' op), en aan mijn oortjes scheelt ook niets. Maar heel veel luisteraars luisteren tegenwoordig wel op 'flutspeakers'. Al te vaak zijn de smartphone-, tablet "speakers" of als een krant klinkende mono Bluetooth speakertjes de weergevers van dienst. Dat wordt vaak makkelijk weggewoven, maar daarbij wordt vergeten dat je met die vernieuwing 'ouderwetse' problemen als mono-compatibiliteit ineens weer terug op je bord krijgt. Vanuit dat standpunt is een wat beperktere processing soms misschien wel eens beter

.
Doe gewoon lief voor elkaar, radio is veel te leuk om ruzie te maken

.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.