Hoe klikt het geluid
Moderator: admin6
Re: Hoe klikt het geluid
Heel eerlijk? Al die apparaten lekker weg laten als je een radio geluid wil. Dit was leuk in de jaren 80… maar er is nu mee mogelijk. Kijk eens naar softwarematige processing zoals het deels gratis stereotool. Waar je meer mee kan dan deze apparaten.
- alex de groot
Ik heb de compressie opgetrokken naar -12DB. Ik denk dat het nu goed staat.remco_k schreef: ↑23 aug 2023 19:27 Het is al wat beter nu.
Er zit nog steeds veel te veel compressie op.
Je signaal is te zacht, je komt uit rond -9dB. Mag wel een dB of 5 harder.
Je stream is mp3@128kbps, maak daar ten minste 192kbps van, of schakel over naar AAC+.
Het linker kanaal is 2..5 dB zachter dan het rechter kanaal. En soms juist het rechter kanaal. (ja, het wisselt. Stekker met slecht contact of een knop die geen goed contact maakt - probleem van je apparatuur). (en nu ik dit schrijf lijkt het wel of je ermee bezig bent en staat het (bijna) recht)
Plaatje wat ik zie:
(Voor wie deze applicatie niet kent: Orban Loudness Meter)
Ik zou hier geen tijd of geld meer insteken als ik jouw was, het (de MDX2600) is het verkeerde gereedschap voor dit werk. Ga gewoon lekker naar een software oplossing welke hier wel voor is bedoeld.
Ik heb altijd al een compressor met EQ gebruikt om de muziek in te regelen en toen stond het goed.
Met de verhuis nu heb ik natuurlijk alles opnieuw moeten opbouwen en dan is het altijd terug een beetje opnieuw zoek om alles goed ingeregeld te krijgen.
Tot de studio klaar was heb ik wel een tijdje Stereotools gebruikt, maar heb toch liever wat flikkerende lichtjes in de studio (het oog wil ook wat anders is het maar een kale bedoeling). Ik heb ook een AAC+ stream op 64 kbps https://jenny.torontocast.com:8034/mobile
Bij mij gaan de kanalen wel gelijk

12dB compressie bij muziek op een el-cheapo wideband compressor is nog steeds veel te veel. Ja echt, dat gaat gewoon niet goed klinken op deze manier. Denk eerder aan max 6dB en dan nog blijven de nadelige effecten erdoorheen komen en platgeslagen laag.alex de groot schreef: ↑23 aug 2023 23:39 Ik heb de compressie opgetrokken naar -12DB. Ik denk dat het nu goed staat.
Ik ben bang dat jouw definitie van goed niet aansluit bij die van mij (of anderen hier).Ik heb altijd al een compressor met EQ gebruikt om de muziek in te regelen en toen stond het goed.
Het is echt al beter dan dat het was, maar je kan dit niet goed noemen. Maar ik stuur je zo even een linkje per PB, dan hoor je daar een door Stereotool processed stream lopen, die wel goed klinkt. Luister daar eens 10 minuten naar en schakel dan eens terug naar je eigen stream. Kijken of je 'm nog steeds goed vindt. En doe die handeling een paar keer, bij voorkeur.

Ah, jij draait de muziek voor jezelf. Zet je stream maar uit dan.maar heb toch liever wat flikkerende lichtjes in de studio (het oog wil ook wat anders is het maar een kale bedoeling)

Koop een kalender waar je naar kan kijken (of kijk naar Stereotool?). Hang er een knipperende led strip bij, sluit desnoods die MDX2600 voor spek en bonen aan dat ie lekker staat te knipperen maar niks doet. Maar gebruik 'm niet in je soundprocessing chain.
We hebben het over geluidskwaliteit. Ik kan me niet verplaatsen in dat je de looks in de studio daarboven plaatst. Wat is dan nog de waarde van een topic ervoor aanmaken?
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
Snel even geluisterd..... Een verkrachting van 'Marina'k heb ook een AAC+ stream op 64 kbps https://jenny.torontocast.com:8034/mobile
Bij mij gaan de kanalen wel gelijk

en dan is er koffie......
- alex de groot
Ik heb de processing nu herleid tot 6 DBremco_k schreef: ↑24 aug 2023 00:4712dB compressie bij muziek op een el-cheapo wideband compressor is nog steeds veel te veel. Ja echt, dat gaat gewoon niet goed klinken op deze manier. Denk eerder aan max 6dB en dan nog blijven de nadelige effecten erdoorheen komen en platgeslagen laag.alex de groot schreef: ↑23 aug 2023 23:39 Ik heb de compressie opgetrokken naar -12DB. Ik denk dat het nu goed staat.Ik ben bang dat jouw definitie van goed niet aansluit bij die van mij (of anderen hier).Ik heb altijd al een compressor met EQ gebruikt om de muziek in te regelen en toen stond het goed.
Het is echt al beter dan dat het was, maar je kan dit niet goed noemen. Maar ik stuur je zo even een linkje per PB, dan hoor je daar een door Stereotool processed stream lopen, die wel goed klinkt. Luister daar eens 10 minuten naar en schakel dan eens terug naar je eigen stream. Kijken of je 'm nog steeds goed vindt. En doe die handeling een paar keer, bij voorkeur.
Ah, jij draait de muziek voor jezelf. Zet je stream maar uit dan.maar heb toch liever wat flikkerende lichtjes in de studio (het oog wil ook wat anders is het maar een kale bedoeling)![]()
Koop een kalender waar je naar kan kijken (of kijk naar Stereotool?). Hang er een knipperende led strip bij, sluit desnoods die MDX2600 voor spek en bonen aan dat ie lekker staat te knipperen maar niks doet. Maar gebruik 'm niet in je soundprocessing chain.
We hebben het over geluidskwaliteit. Ik kan me niet verplaatsen in dat je de looks in de studio daarboven plaatst. Wat is dan nog de waarde van een topic ervoor aanmaken?
Volgens mij heb jij aandelen in Stereotool, dat je er zoveel reclame rond maakt.

Andere radiostations hebben ook hardware processing in plaats van Stereotool en die hebben wel een goede geluidskwaliteit.
Dan moet dat bij ook wel lukken. Het was vroeger wel gelukt om een goede geluidskwaliteit te hebben. Ik zou nu Stereotool kunnen inschakelen maar ik ben er nu al zeker van dat je dan ook zult komen zeggen dat het geluid niet goed is.
Nee, ik probeer je te helpen om voor 0 euro een fatsoenlijk klinkende stream te publiceren. Dat wordt alleen niet helemaal goed ontvangen aan jouw kant.alex de groot schreef: ↑24 aug 2023 13:53 Volgens mij heb jij aandelen in Stereotool, dat je er zoveel reclame rond maakt.![]()
Voor mijn part pak je een andere soft- of hardware oplossing, betaalt of niet betaalt. I don't care. Als je die MDX2600 er maar uit gooit.
Die gebruiken compleet andere hardware processing, in de verste verte geen vergelijkbaar spul met wat jij hier gebruikt. Jij hebt niet de juiste spullen in huis voor dit doel, maar dit advies lijkt keer op keer aan dovemans oren gericht. Je lijkt te denken dat we hier allemaal maar ongelijk hebben ofzo. Waarom vraag je dan hoe je stream klinkt?Andere radiostations hebben ook hardware processing in plaats van Stereotool en die hebben wel een goede geluidskwaliteit.
Wil je graag hardware processing? Geen probleem! Succes met kiezen, vanaf c.a. €2200,- ben je lekker op weg: https://www.broadcastpartners.nl/produc ... popularity
Nee, niet zonder forse investering zoals ik hierboven neerzet. Met een hamer kan je geen borrelglaasjes wassen. Alleen met geweld een spijker ergens in meppen. De MDX2600 is je hamer. En jij wilt borrelglaasjes wassen. Verkeerde gereedschap voor het werk.Dan moet dat bij ook wel lukken.
Ik betwijfel dat. Je zal wel gedacht hebben dat het goed was. Dat is wat anders dan dat het daadwerkelijk goed is.Het was vroeger wel gelukt om een goede geluidskwaliteit te hebben.
Of misschien stond de MDX2600 per ongeluk in bypass. Dan zal het wel goed hebben geklonken.

En dan zijn er heel veel mogelijkheden in Stereotool om het wel goed te maken.Ik zou nu Stereotool kunnen inschakelen maar ik ben er nu al zeker van dat je dan ook zult komen zeggen dat het geluid niet goed is.
Maar als dit je inzet is, dan zijn we hierbij wel klaar met jouw helpen. Succes met je radio station.

- alex de groot
@remco-k jij wil dat ik stereotool gebruik, wel ik heb stereotool nu ingeschakeld.
Ik ben nu eens benieuwd
Ik ben nu eens benieuwd
Ik zou willen voorstellen: Luister eerst zelf eens,vergelijk het met anderen (b.v. die ik je in een PB heb gestuurd). Zet de compressie niet in standje oorlog. En steek er fatsoenlijk de tijd in. Soundprocessing inregelen doe je niet in 9 minuten. Daar moet je rustig de tijd voor nemen en goed luisteren naar je eigen product voor je een ander om een mening vraagt.
Diverse themakanalen van 538 en Talpa gebruiken stereotool zover ik weet.alex de groot schreef: ↑24 aug 2023 13:53Ik heb de processing nu herleid tot 6 DBremco_k schreef: ↑24 aug 2023 00:4712dB compressie bij muziek op een el-cheapo wideband compressor is nog steeds veel te veel. Ja echt, dat gaat gewoon niet goed klinken op deze manier. Denk eerder aan max 6dB en dan nog blijven de nadelige effecten erdoorheen komen en platgeslagen laag.alex de groot schreef: ↑23 aug 2023 23:39 Ik heb de compressie opgetrokken naar -12DB. Ik denk dat het nu goed staat.Ik ben bang dat jouw definitie van goed niet aansluit bij die van mij (of anderen hier).Ik heb altijd al een compressor met EQ gebruikt om de muziek in te regelen en toen stond het goed.
Ah, jij draait de muziek voor jezelf. Zet je stream maar uit dan.maar heb toch liever wat flikkerende lichtjes in de studio (het oog wil ook wat anders is het maar een kale bedoeling)![]()
Volgens mij heb jij aandelen in Stereotool, dat je er zoveel reclame rond maakt.![]()
Andere radiostations hebben ook hardware processing in plaats van Stereotool en die hebben wel een goede geluidskwaliteit.
Dan moet dat bij ook wel lukken. Het was vroeger wel gelukt om een goede geluidskwaliteit te hebben. Ik zou nu Stereotool kunnen inschakelen maar ik ben er nu al zeker van dat je dan ook zult komen zeggen dat het geluid niet goed is.
En wat draait er op die hardware machines? Software! Een omnia of optimod is echt gewoon niet te vergelijken met de paar simpele apparaatjes die jij hebt staan die eigenlijk niet bedoeld zijn voor radio processing. Daarnaast neem je werkelijk niets aan van mensen die je proberen te helpen, sta daar voor open op een forum en wees niet eigenwijs.
Ik heb zelf een optimod die bij de landelijke stations in gebruik is en dat geluid haal je echt niet met een simpel behringer doosje.
Met stereotool slecht afgeregeld zal het al beter klinken dan een simpele limiter Compressor die je nu gebruikt.
In Roemenië draaien er complete regionale stations op StereoTool en vergelijkbare software. Ik ken mensen die enkel met OmniaSST uitzenden op FM en waarvan collega's vragen: 'Wat voor top machine heb jij daar wel niet achter staan?' Je moet software niet onderschatten. Het is voor mij een raadsel waarom mensen toch voor die flikkerende lampjes blijven gaan. Het slaat helemaal nergens op. Mensen die van lampjes houden moeten naar de kermis, geen radiomaken. Wat een bedenkelijk niveau is het toch ook.
Koop voor knipperende lampjes gewoon een leuke led-strip. Die kan veel beter en mooier knipperen dan een behringer, zo klinkt steretool of breakaway one ook stukken beter en mooier dan low budget apparatuur wat er eigenlijk niet voor is gemaakt.alex de groot schreef: ↑24 aug 2023 14:44 @remco-k jij wil dat ik stereotool gebruik, wel ik heb stereotool nu ingeschakeld.
Ik ben nu eens benieuwd
Ik hoor ook hele slechte mp3 files. Sorry maar dit gaat nooit wat worden zo
- alex de groot
Ik heb deze namiddag nog wat zitten afregelen.
Beter dan het nu staat krijg ik het niet. Anders hoor je van die rare geluiden op de achtergrond.
Ik heb natuurlijk wel veel muziek die op 128 kbps staat van in de begin jaren toen ik met mijn internetradio station begon. (dan spreken we van het jaar 2003)
Toen was dat de standaardkwaliteit. De laatste jaren zet ik alle muziek op 192 kbps
Ik zou de muziek die op 128 kbps staat ook wel op 192 willen zetten, maar weet niet of daar software voor bestaat. Bovendien zijn het ook allemaal OTS-files aangezien we OtsAV gebruiken als automatie
Beter dan het nu staat krijg ik het niet. Anders hoor je van die rare geluiden op de achtergrond.
Ik heb natuurlijk wel veel muziek die op 128 kbps staat van in de begin jaren toen ik met mijn internetradio station begon. (dan spreken we van het jaar 2003)
Toen was dat de standaardkwaliteit. De laatste jaren zet ik alle muziek op 192 kbps
Ik zou de muziek die op 128 kbps staat ook wel op 192 willen zetten, maar weet niet of daar software voor bestaat. Bovendien zijn het ook allemaal OTS-files aangezien we OtsAV gebruiken als automatie
Zowat elk audio programma kan 128 kbps MP3 files openen en weer in een hogere bitrate wegschrijven, maar je wint er niets mee. Een slecht bronbestand blijft slecht en wordt door de lossy compressie cascading alleen nog maar slechter. Je zult echt de originele muziek op moeten zoeken, en die opnieuw omzetten naar mp3 op een hoge bitrate.
Die composer is voor de prijs helemaal geen slecht ding maar een wideband compressor/limiter is geen zendlijnprocessor. Niet voor FM (daarvoor mist het benodigde pre-emphasis circuit), maar ook voor streaming moet je geen wonderen verwachten. Een compressieslag van 6 dB is voor een composer wel de max, daarboven wordt het snel vies. Op jouw stream is me niet duidelijk wat er nu op staat voor processing: een te hard werkende composer, of een slechte StereoTool preset. Er is duidelijk nog ruimte voor verbetering
.
StereoTool wordt niet uit aandelen overwegingen genoemd, maar alleen omdat het voor amper kosten een heel volwaardig processing pakket is, wat zich kan meten met peperdure hardware. Nadeel? Trek er maar rustig minimaal een uur of 40 zelfstudie voor uit om te snappen wat je eigenlijk aan het doen bent en dan nog eens een uur of 10 om ST te gaan snappen.
Die composer is voor de prijs helemaal geen slecht ding maar een wideband compressor/limiter is geen zendlijnprocessor. Niet voor FM (daarvoor mist het benodigde pre-emphasis circuit), maar ook voor streaming moet je geen wonderen verwachten. Een compressieslag van 6 dB is voor een composer wel de max, daarboven wordt het snel vies. Op jouw stream is me niet duidelijk wat er nu op staat voor processing: een te hard werkende composer, of een slechte StereoTool preset. Er is duidelijk nog ruimte voor verbetering

StereoTool wordt niet uit aandelen overwegingen genoemd, maar alleen omdat het voor amper kosten een heel volwaardig processing pakket is, wat zich kan meten met peperdure hardware. Nadeel? Trek er maar rustig minimaal een uur of 40 zelfstudie voor uit om te snappen wat je eigenlijk aan het doen bent en dan nog eens een uur of 10 om ST te gaan snappen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
-
Waarom regel je niet iemand? Misschien is er wel iemand hier op het forum bereidwillig om jou te helpen!
Zelf heb ik ook iemand leren kennen die zo af en toe wat dingen voor mij doet. Het installeren van mijn pc, mengtafel, Proppfrexx en Omnia en ga zo maar door. Maar goed, ik hou me liever bezig met het programma dan de techniek die er achter zit
Zelf heb ik ook iemand leren kennen die zo af en toe wat dingen voor mij doet. Het installeren van mijn pc, mengtafel, Proppfrexx en Omnia en ga zo maar door. Maar goed, ik hou me liever bezig met het programma dan de techniek die er achter zit

alex de groot schreef: ↑25 aug 2023 00:23 Ik heb deze namiddag nog wat zitten afregelen.
Lexinhetweekend.