Hoe klikt het geluid

In dit Forum kan over alle vormen van Soundprocessing gepraat worden.

Moderator: admin6

alex de groot

Hoe klikt het geluid

Bericht door alex de groot »

Vorige week hebben we eindelijk onze nieuwe studio klaar gekregen.
Alles is geïnstalleerd en tot vandaag hebben we alles zitten afregelen om een zo goed mogelijk geluid te krijgen.
Zoals het nu klikt op de livestream klikt het vrij goed. -+dance
Toch had ik even jullie mening gehoord wat jullie vinden van het geluid.
Luisteren kan via de link
https://jenny.torontocast.com:8034/stream
WVP

Re: Hoe klikt het geluid

Bericht door WVP »

Hi Alex,

Er lijkt wat mis te gaan in je uitzend chain. Muziek klinkt mono en vervelende hoge bijgeluiden. Soort fase effect. Hoe heb je de ''uitzendstraat' opgebouwd?
v.ijl

Bericht door v.ijl »

Ik wil het niet over de muziekkeuze hebben!

Nou.... Het geluid klikt niet zo geweldig. Ik hoor nu iets NL-talig 'ik heb je lief' (?) Te veel bass, zeer agressieve instelling van van de soundprocessing: pompen op het overdreven bass geluid (zang zakt weg), vervorming. Wat gebeurt er met de stereoverbreding (of is het versmalling): vrijwel mono tot een beetje stereo?
en dan is er koffie......
alex de groot

Ik had aux3 out en de aux4out van het mengpaneel verbonden met mono Jack- kabels op ingangen van de Behringer FX2000 3D FX Processor
en de uitgangen van de Behringer FX2000 3D FX Processor met de ingangen van de behringer composer pro-xl mdx2600
Ik heb nu de jack-kabels vervangen door XLR kabels zoals het vroeger ook was en de mean out van het mengpaneel
aangesloten met de XLR kabels op de ingangen van de Behringer FX2000 3D FX Processor
De Behringer FX2000 3D FX Processor staat op de presset Enhancer omdat die het beste klonk.
De Bass daarvan stond op 0. Die heb ik nu op -3 gezet.
WVP

Bericht door WVP »

Hoi Alex,

Ik zou de Behringer FX2000 3D FX er eens tussen uit halen. Dit apparaat is bedoeld om bijvoorbeeld reverb, of echo toe toevegen aan microfoons of andere dingen. Normaliter sluit je die op een aux uitgang van je mengtafel aan, en laat je weer terug komen op een input kanaal. Dan stuur je bijvoorbeeld alleen je presentatie mic daar heen om daar een effect op te creëren.

Ik zou hem niet gebruiken zoals jij hem nu gebruikt, maar he, dat is mijn mening natuurlijk :) Mijn advies, probeer die FX unit er eens tussen uit te halen en dan nog eens opnieuw luisteren.
remco_k

Bericht door remco_k »

@alex de groot: Met alle respect, maar dit lijkt echt nergens op, dit moet je niet willen. Luister zelf eerst eens naar hoe je eigen stream klinkt, want dit kan niet door de beugel, je zou dit ook zelf moeten horen dat dit niet goed is. Het hoog wordt helemaal vernaggeld, met inderdaad een soort fase verschil.
Een cassettebandje was genoeg | Alles kan stuk
Goedkope Shoutcast2 SSL stream? Kijk op digiplay.nl.
alex de groot

Ik heb er de Behringer FX2000 3D FX Processor van tussen gehaald. Hoe klinkt het nu.
Hopelijk is dit beter
remco_k

Bericht door remco_k »

alex de groot schreef: 21 aug 2023 16:07 Ik heb er de Behringer FX2000 3D FX Processor van tussen gehaald. Hoe klinkt het nu.
Hopelijk is dit beter
Dat fase probleem in het hoog is nou inderdaad weg. Fijn! Is nu 500x beter.
Maar wel mager. Dat is het gevolg dat je een wideband compressor gebruikt en dat je kennlijk heel diep in de gain reduction zit. Je geluid wordt helemaal kapot geprocessed. Alle dynamiek is eruit. Daarmee ook het laag.
Lijkt ook wel of er een de-esser hard in staat te hakken op het hoog.

Gezien je apparatuur (enkel de composer pro-xl mdx2600 ?) kan je er ook niet iets veel beter uithalen. Misschien proberen (veel) minder gainreductie te doen, maar dan ga je last krijgen van niveau verschillen tussen platen onderling.
Feivel

Bericht door Feivel »

Als ik Alex was, zou ik bijna overwegen al die hardware eruit te gooien en simpelweg met software aan de slag te gaan. Daarmee bereik je waarschijnlijk een veel beter resultaat (het zal je verbazen wat StereoTool kan). Maar dan moet je de knipperende lampjes in de studio wel missen... ;-).
alex de groot

Het klinkt inderdaad beter nu. Voor het hoog en het laag wat beter in te stellen zou ik nog een Equalizer nog hebben. Die moeten we nog gaan halen als het vrouwtje tijd geeft. Ik heb alvast een foto genomen van de instellingen van de behringer composer pro-xl mdx2600.
Kan je nagaan of te instellingen wat goed staan, Maar ik vermoed van wel.
https://photos.app.goo.gl/BdcYoAq1N9C9YYdS6
alex de groot

We zijn vandaag de Behringer FBQ1502HD Ultragraph Pro gaan halen.
Ik heb hem aangesloten en het laag en hoog iets lager gezet en het midden iets hoger.
remco_k

Bericht door remco_k »

Jammer dat ik je post niet eerder had gezien, dan had ik kunnen voorkomen dat je onnodig geld uitgeeft aan een EQ.
Less is more. Vrij letterlijk in dit geval. Een EQ lost het probleem van je wideband compressor niet op. Ga kijken naar een software oplossing zoals Stereotool, is nog gratis ook en daar zijn eenvoudig serieus goede resultaten mee te halen.

Dat gezegd hebbende, ik heb even naar je foto van je 2600 gekeken. Ook hier geldt less is more. Je hebt veel te veel zooi aanstaan wat totaal niet nodig is en het geluid alleen maar verkloot.

- Expander/Gate: Uitzetten. (Knop op off draaien)
- Tube uitschakelen
- Enhander: twijfel geval; laat maar even aan
- De-esser uitschakelen
- Peak limiter uitschakelen of zo hoog zetten dat ie alleen heel sporadish ingrijpt (dat wil zeggen dat het limit lampje erboven hooguit één keer kort knippert in zeg 10 seconden tijd).

Als je dat dan hebt gedaan kan je EQ er waarschijnlijk weer tussenuit voor een nog beter resultaat. ;)
alex de groot

remco_k schreef: 23 aug 2023 09:39 Jammer dat ik je post niet eerder had gezien, dan had ik kunnen voorkomen dat je onnodig geld uitgeeft aan een EQ.
Less is more. Vrij letterlijk in dit geval. Een EQ lost het probleem van je wideband compressor niet op. Ga kijken naar een software oplossing zoals Stereotool, is nog gratis ook en daar zijn eenvoudig serieus goede resultaten mee te halen.

Dat gezegd hebbende, ik heb even naar je foto van je 2600 gekeken. Ook hier geldt less is more. Je hebt veel te veel zooi aanstaan wat totaal niet nodig is en het geluid alleen maar verkloot.

- Tube uitschakelen
- De-esser uitschakelen
- Peak limiter uitschakelen of zo hoog zetten dat ie alleen heel sporadish ingrijpt (dat wil zeggen dat het limit lampje erboven hooguit één keer kort knippert in zeg 10 seconden tijd).

Als je dat dan hebt gedaan kan je EQ er waarschijnlijk weer tussenuit voor een nog beter resultaat. ;)
Uitgezet zoals gevraagd
https://photos.app.goo.gl/wUovTA2stkPkX9McA
Badeendje

Bericht door Badeendje »

alex de groot schreef: 23 aug 2023 16:01
remco_k schreef: 23 aug 2023 09:39 Jammer dat ik je post niet eerder had gezien, dan had ik kunnen voorkomen dat je onnodig geld uitgeeft aan een EQ.

- Tube uitschakelen
- De-esser uitschakelen

Uitgezet zoals gevraagd
https://photos.app.goo.gl/wUovTA2stkPkX9McA
Je kan eventuele de EQ nog op de sidechain zetten ipv in direct in de chain, dan kun je de klankkleur van de compressor wat beinvloeden. Heb dit in het verleden wel eens gedaan als goedkope studio afluistering naast software processing voor de stream. (Dit is 15 jaar geleden toen was de delay van software processing nog best hoog).
Kwak kwak!
remco_k

Bericht door remco_k »

Het is al wat beter nu.
Er zit nog steeds veel te veel compressie op.
Je signaal is te zacht, je komt uit rond -9dB. Mag wel een dB of 5 harder.
Je stream is mp3@128kbps, maak daar ten minste 192kbps van, of schakel over naar AAC+.
Het linker kanaal is 2..5 dB zachter dan het rechter kanaal. En soms juist het rechter kanaal. (ja, het wisselt. Stekker met slecht contact of een knop die geen goed contact maakt - probleem van je apparatuur). (en nu ik dit schrijf lijkt het wel of je ermee bezig bent en staat het (bijna) recht)

Plaatje wat ik zie:
Afbeelding
(Voor wie deze applicatie niet kent: Orban Loudness Meter)

Ik zou hier geen tijd of geld meer insteken als ik jouw was, het (de MDX2600) is het verkeerde gereedschap voor dit werk. Ga gewoon lekker naar een software oplossing welke hier wel voor is bedoeld.
Laatst gewijzigd door remco_k op 23 aug 2023 19:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie