omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Tobias Horst

Re: omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Bericht door Tobias Horst »

Ik ben inderdaad op de hoogte van al het nieuws, zelfs iets meer dan in de media nu.

Het artikel op RTV Oost is geschreven door voormalig medewerker 1Twente en heeft onwaarheden geschreven (zijn er onder tussen uit) ook heeft de Advies groep aantal brieven gehad. Waaronder de aanvraag van 1Twente maar wat heel raar is, niet die van Aavisie. En laat ik ook gelijk zeggen. Dit is een advies. Als ik kijk naar wat er gisteren is gebeurd met het Theaterhotel van Almelo heeft de raad ook niet het advies van de college B en W geluisterd. Ook zit het bestuur er vanaf vandaag vol in bij de raad. (Gisteren is er zelf niks gedaan omdat ze met een zware avond zaten) Het is nu doorzetten tot 26 maart. 1Twente heeft namelijk al laten weten 185 duizend euro per jaar te willen ontvangen anders zullen ze geen redactie opzetten in Almelo. Vanavond is toevallig Twente raad waar er ook over gesproken gaat worden.
Tobias Horst

Wij noemen het ook RTV Oost Light. En daarbij als 1Twente de zendmachtiging krijgt en gaan werken hoe ze willen. Hebben ze straks het aantal inwoners wat Groningen, Drenthe en Flevoland bij elkaar is. Volgensmij is/was de bedoeling dat elke streekomroep 200 duizend inwoners zou hebben. 1Twente zou meer dan 600 duizend inwoners hebben.
Tukker

Bericht door Tukker »

Tobias Horst schreef: 28 feb 2024 15:51 Wij noemen het ook RTV Oost Light. En daarbij als 1Twente de zendmachtiging krijgt en gaan werken hoe ze willen. Hebben ze straks het aantal inwoners wat Groningen, Drenthe en Flevoland bij elkaar is. Volgensmij is/was de bedoeling dat elke streekomroep 200 duizend inwoners zou hebben. 1Twente zou meer dan 600 duizend inwoners hebben.
Die rekensom klopt niet helemaal (of nouja, helemaal niet eigenlijk). In iedergeval niet als ik even snel google:
‘inwonersaantal groningen provincie’ 583.990
‘inwonersaantal drenthe’ 492.167
‘inwonersaantal flevoland’ 416.546

Kom ik uit op 1.492.703 obv cijfers uit 2019, en even voor het gemak afgerond op 1,4 miljoen mensen.

Dat is wel iets anders dan 600 duizend mensen toch?
zeg maar wim
Hoordopjes

Bericht door Hoordopjes »

Het leek mij goed om wat onderbouwende informatie toe te voegen aan dit topic. Immers wel journalistiek verantwoord.

De gemeente Almelo had de beoordelingscommissie gevraagd om advies en heeft deze toegestuurd. De relevante documenten zijn bij de B&W vergadering gedeeld en hier te vinden. Het rapport van Media Adviseurs Nederland [90665] met daarin de conclusie:
De aanvraag van AAVisie past in het beeld zoals op veel plaatsten in het land publiek lokale omroepen
zich presenteren. Relatief conservatief, uitgaande van de vrijwilligers en van financiële beperkingen, en
primair gericht op het hier en nu. De toekomstvisie is relatief beperkt uitgewerkt en het ontbreekt veelal
aan doordachte en goed uitgewerkte plannen (de ‘hoe-vraag’) om de status quo te doorbreken en de
noodzakelijke stappen te zetten naar de nieuwe kadering van de nieuwe mediawetgeving. Maar, de
aanvraag is (met name als deze los wordt gezien van de context Wierden en Hengelo) natuurlijk wel
passend binnen de huidige publieke mediacontext met de huidige beperkte publiek financiële middelen.
De score van 2,5 op een schaal van 5 geeft aan dat deze ‘passendheid’ wel zeer marginaal is.
De aanvraag van 1Twente Almelo wordt door de commissie, zowel gelegd langs de objectieve meetlat
van de beoordelingsmatrix als vanuit de observaties tijdens de pitch en bevraging, als ruim voldoende
tot goed beoordeeld (een 3,8 op een schaal van 5). Het doel, het professioneel verzorgen van de
publieke media taak voor de lokale samenleving, is duidelijk en eenduidig uitgewerkt en is geworteld in
de journalistieke almede de bedrijfskundige organisatie. De rol van vrijwilligers als middel om bij te
dragen aan dit doel is zorgvuldig verwoord. Vanuit de gepresenteerde scenarioplanning geeft de
omroep duidelijk aan hoe te anticiperen op de ontwikkelingen in het medialandschap en stelt zij ook
duidelijk waar voor hen de ondergrens ligt (scenario 2).
Naar mijn mening: daarbij aangetekend dat het misschien lastig oordelen is wat '1Twente Almelo' exact voor elkaar heeft gekregen, maar op de inhoud (en rest van de organisatie) gezien logisch dat zij de voorkeur hebben gekregen omdat het organisatorisch/journalistieker degelijker is opgezet. 1Twente kan de aanwijzing nog wel weigeren, maar dat zou mij verbazen als ze dat doen.
Of de raad moet de berichtgeving van 1Twente - over het door Almelo in de plomp gooien van gemeenschapsgeld, een tijdje geleden - tegen 1Twente gaan gebruiken als zijnde 'payback-time'. Aan de andere kant: geld kosten doet het toch, dus waar zal men het liefst geld in steken?

Agenda - voor als alles doorgang vindt:
- 12 maart: beeldvormende raad
- 26 maart: besluit over het voorkeursadvies. Als raad geen advies uitbrengt besluit CvdM d.m.v. loting
- 9 mei: besluit CvdM - ingangsdatum nieuwe aanwijzing wordt daarna bekend
- 30 mei: einde overbruggingssubsidie Aavisie/LOA (feb-mei 2024)
Tobias Horst

Hoordopjes schreef: 01 mar 2024 14:46 Het leek mij goed om wat onderbouwende informatie toe te voegen aan dit topic. Immers wel journalistiek verantwoord.

De gemeente Almelo had de beoordelingscommissie gevraagd om advies en heeft deze toegestuurd. De relevante documenten zijn bij de B&W vergadering gedeeld en hier te vinden. Het rapport van Media Adviseurs Nederland [90665] met daarin de conclusie:
De aanvraag van AAVisie past in het beeld zoals op veel plaatsten in het land publiek lokale omroepen
zich presenteren. Relatief conservatief, uitgaande van de vrijwilligers en van financiële beperkingen, en
primair gericht op het hier en nu. De toekomstvisie is relatief beperkt uitgewerkt en het ontbreekt veelal
aan doordachte en goed uitgewerkte plannen (de ‘hoe-vraag’) om de status quo te doorbreken en de
noodzakelijke stappen te zetten naar de nieuwe kadering van de nieuwe mediawetgeving. Maar, de
aanvraag is (met name als deze los wordt gezien van de context Wierden en Hengelo) natuurlijk wel
passend binnen de huidige publieke mediacontext met de huidige beperkte publiek financiële middelen.
De score van 2,5 op een schaal van 5 geeft aan dat deze ‘passendheid’ wel zeer marginaal is.
De aanvraag van 1Twente Almelo wordt door de commissie, zowel gelegd langs de objectieve meetlat
van de beoordelingsmatrix als vanuit de observaties tijdens de pitch en bevraging, als ruim voldoende
tot goed beoordeeld (een 3,8 op een schaal van 5). Het doel, het professioneel verzorgen van de
publieke media taak voor de lokale samenleving, is duidelijk en eenduidig uitgewerkt en is geworteld in
de journalistieke almede de bedrijfskundige organisatie. De rol van vrijwilligers als middel om bij te
dragen aan dit doel is zorgvuldig verwoord. Vanuit de gepresenteerde scenarioplanning geeft de
omroep duidelijk aan hoe te anticiperen op de ontwikkelingen in het medialandschap en stelt zij ook
duidelijk waar voor hen de ondergrens ligt (scenario 2).
Naar mijn mening: daarbij aangetekend dat het misschien lastig oordelen is wat '1Twente Almelo' exact voor elkaar heeft gekregen, maar op de inhoud (en rest van de organisatie) gezien logisch dat zij de voorkeur hebben gekregen omdat het organisatorisch/journalistieker degelijker is opgezet. 1Twente kan de aanwijzing nog wel weigeren, maar dat zou mij verbazen als ze dat doen.
Of de raad moet de berichtgeving van 1Twente - over het door Almelo in de plomp gooien van gemeenschapsgeld, een tijdje geleden - tegen 1Twente gaan gebruiken als zijnde 'payback-time'. Aan de andere kant: geld kosten doet het toch, dus waar zal men het liefst geld in steken?

Agenda - voor als alles doorgang vindt:
- 12 maart: beeldvormende raad
- 26 maart: besluit over het voorkeursadvies. Als raad geen advies uitbrengt besluit CvdM d.m.v. loting
- 9 mei: besluit CvdM - ingangsdatum nieuwe aanwijzing wordt daarna bekend
- 30 mei: einde overbruggingssubsidie Aavisie/LOA (feb-mei 2024)
Goed overzicht!

A.s dinsdag is beeldvormend beraad in Hengelo, ook om de zendmachtiging 1Twente en Aavisie.

Aavisie heeft sowieso tot 1 Juni de zendmachtiging.
Hoordopjes

Vanmiddag geen tijd gehad om het journalistieke onderzoekje verder uit te werken naar Hengelo en Wierden, dus bij deze alsnog wat leesvoer.

Hengelo - op de planning van de politieke markt van 5 maart, besluiten voor 17 april 2024. Op 15 januari vond nog een verkennend gesprek tussen LOA en LOH (als partner van 1Twente) maar daarin toch onoverbrugbare visieverschillen, dus geen gezamenlijke aanvraag.
... geven wij een positief advies aan het Commissariaat voor de media over de aanvraag van Stichting Lokale Omroep Hengelo voor aanwijzing lokale publieke media-instelling 2024-2029 voor de gemeente Hengelo.
Wierden - op de planning voor 19 maart, punt 8, met beoogde besluitdatum 2 april 2024. In de adviesnota wordt ook het hierboven plaatsgevonden gesprek aangehaald. Op pagina 3 staat dat de samenstelling van het PBO van LOA onvoldoende representatief is voor Wierden, en dat 'dit de reden (is) om een negatief advies uit te brengen aan het CvdM'.
Er wordt ook verwezen naar een rapport van het - eerder door Almelo ingeschakelde - Media Adviseurs Nederland. Dit keer bestaand uit een andere samenstelling van beoordelaars, met als conclusies:
De Lokale Omroep Almelo in Almelo weliswaar een heel behoorlijk niveau van nieuwsvoorziening bereikt, maar dat het bepaald niet zeker is of datzelfde niveau ook in Wierden zal worden gehaald. [...]
Je zal inderdaad eerst voet (op vreemde bodem) moeten zetten om punten te verzamelen. Iets wat 1Twente al wel heeft kunnen doen in Almelo.
De aanvraag van TwenteFM, in sterke mate gesteund door de beoogde samenwerkingspartners, kan rekenen op een stevige en stabiele organisatie, die elders in de regio heeft aangetoond garant te kunnen staan voor een goed niveau van nieuwsvoorziening. Hoewel de afzonderlijke aanvraag hier en daar wat vraagtekens kent, lijkt de aanvrager samen met andere partijen een stabiele factor in de regio te kunnen zijn.
Het MANL adviseert om TwenteFM (in de ambtelijke stukken Stichting Regio FM genoemd) voor te dragen.

Mjah, wat zal ik ervan zeggen. Weinig perspectief over op basis van de geschreven rapporten/feedback...
Tukker

Bericht door Tukker »

Hoordopjes schreef: 02 mar 2024 01:20 Vanmiddag geen tijd gehad om het journalistieke onderzoekje verder uit te werken naar Hengelo en Wierden, dus bij deze alsnog wat leesvoer.

Hengelo - op de planning van de politieke markt van 5 maart, besluiten voor 17 april 2024. Op 15 januari vond nog een verkennend gesprek tussen LOA en LOH (als partner van 1Twente) maar daarin toch onoverbrugbare visieverschillen, dus geen gezamenlijke aanvraag.
... geven wij een positief advies aan het Commissariaat voor de media over de aanvraag van Stichting Lokale Omroep Hengelo voor aanwijzing lokale publieke media-instelling 2024-2029 voor de gemeente Hengelo.
Wierden - op de planning voor 19 maart, punt 8, met beoogde besluitdatum 2 april 2024. In de adviesnota wordt ook het hierboven plaatsgevonden gesprek aangehaald. Op pagina 3 staat dat de samenstelling van het PBO van LOA onvoldoende representatief is voor Wierden, en dat 'dit de reden (is) om een negatief advies uit te brengen aan het CvdM'.
Er wordt ook verwezen naar een rapport van het - eerder door Almelo ingeschakelde - Media Adviseurs Nederland. Dit keer bestaand uit een andere samenstelling van beoordelaars, met als conclusies:
De Lokale Omroep Almelo in Almelo weliswaar een heel behoorlijk niveau van nieuwsvoorziening bereikt, maar dat het bepaald niet zeker is of datzelfde niveau ook in Wierden zal worden gehaald. [...]
Je zal inderdaad eerst voet (op vreemde bodem) moeten zetten om punten te verzamelen. Iets wat 1Twente al wel heeft kunnen doen in Almelo.
De aanvraag van TwenteFM, in sterke mate gesteund door de beoogde samenwerkingspartners, kan rekenen op een stevige en stabiele organisatie, die elders in de regio heeft aangetoond garant te kunnen staan voor een goed niveau van nieuwsvoorziening. Hoewel de afzonderlijke aanvraag hier en daar wat vraagtekens kent, lijkt de aanvrager samen met andere partijen een stabiele factor in de regio te kunnen zijn.
Het MANL adviseert om TwenteFM (in de ambtelijke stukken Stichting Regio FM genoemd) voor te dragen.

Mjah, wat zal ik ervan zeggen. Weinig perspectief over op basis van de geschreven rapporten/feedback...
Ben zelf vanmiddag ook even wezen snuffelen en had ook al die van Hengelo gevonden, die van Wierden nog niet. Dankjewel voor het opsnorren Hoordopjes!

Vind dit wel een interessante kijk op deze zaak want hoe je het ook went of keert, het lijkt erop alsof de Almelose partij hun papierwerk niet voor elkaar heeft. Dat voelt misschien heel zuur, maar als je dit soort slagen wilt winnen dan lijkt me het wel vrij essentieel dat je je zaakjes echt voor elkaar hebt. Ook lees ik in dat rapport in Almelo dat er veel documenten nagestuurd zijn en denk ik zelfs hierover door de regels heen wat lichtelijke ambtelijke irritaties te lezen :lol:

Ik lees overigens in meerdere van deze rapporten dat de financiën van de LOA toch niet zo rooskleurig zijn als Tobias voorstelt. In het rapport bij de aanvraag in Almelo zelf wordt nog wel vermeld dat die sluitend zou zijn, maar in andere lees ik ook weer woorden als ‘onrealistisch’ door oa de 1,5 ft en onduidelijke verstandhoudingen tussen eind- of hoofdredacteur en andere eindverantwoordelijken.

Ook opvallend: LOA heeft blijkbaar in alle gemeenten één aanvraag gedaan met dus ook één Programmabeleid Bepalend Orgaan (PBO). Maar wel met steeds afwijkende vermelde samenstellingen en aantallen (wederom wat ambtelijke irritatie te bespeuren). En omdat die PBO leden uit alle 3 de gemeenten komen -en geloof ik zelfs daarbuiten nog-, beoordeeld die adviescommissie per gemeente dat het niet representatief en lokaal genoeg is voor dié gemeente. Nu zal Jan met de pet dat natuurlijk niet begrijpen want het voelt misschien als een klein technisch mankement in de aanvraag, maar hier ga je echt op af..

Het is wel bijzonder ook dat vooral AAVisie wordt afgestraft op het feit dat ze niet lokaal genoeg zouden zijn. Maar dat blijkt ook te verklaren uit het feit dat 1Twente klaarblijkelijk uit lokale stichtingen bestaat, ieder inclusief eigen lokale PBO en beleidsplannen. Dat terwijl alle aanvragen vanuit de Stichting Lokale Omroep Almelo gedaan zijn in alle 3 de gemeenten en daarbij in geen enkel geval lokaal gericht leken te zijn.

En dat is best een ironische conclusie als je strijdkreet “lokaal nieuws moet lokaal blijven” is… :eek:
zeg maar wim
wave

Bericht door wave »

Het lastige van rapporten als deze van MANL, is dat je je afvraagt of de uitslag van het onderzoek niet al vast heeft gestaan voor het onderzoek begon.
De door MANL 1:1 gevolgde en imho nogal rigide NLPO opstelling 'journalistiek is een VAK (lees: waarin voor vrijwilligers geen plaats is)', zet een omroep met een model als AAVisie eigenlijk op voorhand al op een niet in te halen achterstand. Terecht? Ik denk het niet. Goed ingevoerde vrijwilligers kunnen, op basis van eigen ontwikkeling, eigen netwerken en opgebouwde praktijkkennis en ervaring wel degelijk inhoudelijk goed informatief / journalistiek werk leveren. Misschien op een aantal vlakken nog wel béter dan de 'professionele' streekomroepen, waar de keuze aanlokkelijk is om een paar handenvol goedkope stagiaires in te zetten voor de dagelijkse productie.

Daarnaast kun je best vraagtekens zetten of het in het LTMA gedefinieerde 'continu aanbod van informatie en opiniërende kwaliteitsprogramma's op Radio & TV' ook daadwerkelijk is wat de inwoners in een gebied verwachten. Immers: we hebben al de gedrukte / online nieuwsmedia, de regionale omroepen en de landelijke omroepen die óók allemaal "een aanbod van informatie en opiniërende kwaliteitsjournalistiek" bieden (of horen te bieden). Wordt het lokale media aanbod echt veel beter als het regionale dagblad, de regionale omroep en de streekomroep zich allemaal op Het Belangrijke Harde Nieuws gaan richten en het 'kleine nieuws' niet meer aan bod komt omdat het 'niet belangrijk genoeg' is? Is de bevolking echt beter af als de streekomroep kiest voor een qua adverteerders lucratievere doelgroep van jongeren en 'young professionals', met bijbehorend muziekformat? Regionale omroepen die durven te experimenten om de haarvaten van de lokale samenleving op te zoeken en zich breed te profileren -inclusief format- lijken het tegengestelde te bewijzen. RTV Oost, Omroep Gelderland, Omroep Brabant, Omrop Fryslan: stuk voor stuk omroepen die het écht goed doen in hun gebied.

Ik denk nog steeds dat NLPO voornamelijk gericht is op de situatie in de randstad en de grote steden, en volledig voorbijgaat aan de kleinere plaatsen en gemeenschappen. Dat resulteert in ernstige weeffouten in de nieuwe laag in het bestel die 'streekomroep' heet, maar in feite een halve concurrent van de regionale omroepen gaat worden. En de burger? Die loopt grote kans uiteindelijk de verliezende partij te worden. Net als de AV wereld, die een belangrijke kweekvijver op ziet drogen.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

De visie van de NLPO is een visie die werkt in de Randstad maar niet buiten dat gebied. Ik luister naar Twente FM en ik hoor berichten uit Oldenzaal en Losser maar ik woon in Almelo wat moet ik met die berichten het interesseert mij helemaal niet wat daar gebeurd. Ik wil nieuws horen uit de buurgemeenten. Maar die omroep zit goed in elkaar en ik ben blij dat de LOA {hopelijk} buiten de boot valt 1Twente is het ook niet maar al een hele verbetering. Het lokale geluid is straks wel weg als alle omroepen weg zijn dan kunnen we alleen maar kunnen kiezen uit Twente Fm of 1 Twente en ik denk dat het overgrote deel van de vrijwilligers niet bereid is om mee te verhuizen.
Tobias Horst

Tukker schreef: 02 mar 2024 02:13
Hoordopjes schreef: 02 mar 2024 01:20 Vanmiddag geen tijd gehad om het journalistieke onderzoekje verder uit te werken naar Hengelo en Wierden, dus bij deze alsnog wat leesvoer.

Ben zelf vanmiddag ook even wezen snuffelen en had ook al die van Hengelo gevonden, die van Wierden nog niet. Dankjewel voor het opsnorren Hoordopjes!

Vind dit wel een interessante kijk op deze zaak want hoe je het ook went of keert, het lijkt erop alsof de Almelose partij hun papierwerk niet voor elkaar heeft. Dat voelt misschien heel zuur, maar als je dit soort slagen wilt winnen dan lijkt me het wel vrij essentieel dat je je zaakjes echt voor elkaar hebt. Ook lees ik in dat rapport in Almelo dat er veel documenten nagestuurd zijn en denk ik zelfs hierover door de regels heen wat lichtelijke ambtelijke irritaties te lezen :lol:

Ik lees overigens in meerdere van deze rapporten dat de financiën van de LOA toch niet zo rooskleurig zijn als Tobias voorstelt. In het rapport bij de aanvraag in Almelo zelf wordt nog wel vermeld dat die sluitend zou zijn, maar in andere lees ik ook weer woorden als ‘onrealistisch’ door oa de 1,5 ft en onduidelijke verstandhoudingen tussen eind- of hoofdredacteur en andere eindverantwoordelijken.

Ook opvallend: LOA heeft blijkbaar in alle gemeenten één aanvraag gedaan met dus ook één Programmabeleid Bepalend Orgaan (PBO). Maar wel met steeds afwijkende vermelde samenstellingen en aantallen (wederom wat ambtelijke irritatie te bespeuren). En omdat die PBO leden uit alle 3 de gemeenten komen -en geloof ik zelfs daarbuiten nog-, beoordeeld die adviescommissie per gemeente dat het niet representatief en lokaal genoeg is voor dié gemeente. Nu zal Jan met de pet dat natuurlijk niet begrijpen want het voelt misschien als een klein technisch mankement in de aanvraag, maar hier ga je echt op af..

Het is wel bijzonder ook dat vooral AAVisie wordt afgestraft op het feit dat ze niet lokaal genoeg zouden zijn. Maar dat blijkt ook te verklaren uit het feit dat 1Twente klaarblijkelijk uit lokale stichtingen bestaat, ieder inclusief eigen lokale PBO en beleidsplannen. Dat terwijl alle aanvragen vanuit de Stichting Lokale Omroep Almelo gedaan zijn in alle 3 de gemeenten en daarbij in geen enkel geval lokaal gericht leken te zijn.

En dat is best een ironische conclusie als je strijdkreet “lokaal nieuws moet lokaal blijven” is… :eek:
Omroep Almelo heeft zeker wel zijn zaakjes onder controle qua financiën, en heeft een eerlijk verhaal geschreven.

Ik kan niet oordelen of 1Twente zo'n eerlijk verhaal heeft geschreven, daarbij is het wel als 1Twente het bedrag niet krijgt wat ze hebben gevraagd zullen ze geen redactie beginnen in Almelo, kan ik enigszins zien als een afgekapte bedreiging.

Daarbij is ook de vraag of 1Twente wel de financiën onder controle heeft. Ze zijn immers 2019 bijna failliet verklaard. En het bedrag dat ze krijgen van de andere gemeentes met het verschil wat Omroep Almelo al jaarlijks krijgt van de Gemeente Almelo en de aanvraag van Omroep Almelo om wat meer geld te krijgen en zo ook meer te kunnen professionaliseren werd continu afgewezen. En het zegt ook wel dat de Gemeenteraad het advies van de subsidie aan 1Twente heeft afgewezen + advies is maar een advies zo heb ik kunnen zien bij het Theaterhotel van Almelo. Gemeenteraad kiest uiteindelijk zelf.

Ook is het zo dat de Wethouder Overmeen-Bakhuis geen enkel contact heeft gezocht met de omroepen om te praten en te zien hoe het is. Met ook het probleem dat alleen de papieren worden gelezen hoe iemand iets heeft opgeschreven en niet hoe het echt is. Dus Omroep Almelo had ook gewoon alles groot kunnen maken en dingen onjuist kunnen zeggen zodat zij zouden worden gekozen. Er is dus niet gekeken, wat beide omroepen hebben gedaan, wat er met het geld is gebeurd en hoeveel lokaal nieuws gebracht is. Wat ook bijzonder is dat 1Twente al maanden niet aanwezig is geweest bij de Raadsvergaderingen (Alleen aanwezig met een fotograaf bij Theater Hotel vergadering) Omroep Almelo is daarbij altijd al aanwezig bij de raadsvergaderingen elke week opnieuw, met camera interviewer en dus een redactie.
Tobias Horst

Het is ook duidelijk waarom LOA zo laag heeft gescoord met de rapportcijfers, de beoordelingscommissie heeft niet gekeken naar de streekomroep en LOA had een Streekomroep achtige zendmachtiging aanvraag.
Hoordopjes

de beoordelingscommissie heeft niet gekeken naar de streekomroep en LOA had een Streekomroep achtige zendmachtiging aanvraag.
Terugkijkend: 1Twente had haar huiswerk/strategie in die zin goed gedaan door een lokale organisatie/vertegenwoordiging te laten wortelen. Met het aanvragen van Wierden heeft LOA de deur van TwenteFM in het gezicht gekregen en zichzelf verder geïsoleerd, en door de niet-lokale PBO's zichzelf gediskwalificeerd als 'niet relevant genoeg voor de aanvraag-gemeente'. Die strategie heeft gefaald.
Omroep Almelo is daarbij altijd al aanwezig bij de raadsvergaderingen elke week opnieuw, met camera interviewer en dus een redactie
Een geregisseerd pers-/communicatie-/nieuwsmoment is natuurlijk anders dan (onderzoeks)journalistiek.

Waar het voorgenomen besluit in Hengelo als een hamerstuk is gekwalificeerd, was er in Almelo nog genoeg discussie. Benieuwd naar volgende week.

Het is jammer dat een aantal vragen niet scherper werden gesteld, vooral op het laatst met dat 'gelijke speelveld' (wat als LOA genoeg financiën had ontvangen in het verleden van de gemeente om verder te professionaliseren, hoe zou men dan scoren ten opzichte van 1Twente). Ook een aantal vragen die op basis van betere voorbereiding beantwoord konden worden, maar dat zegt wat over de raadsleden zelf.
Het wordt zo een keuze tussen 2 verschillende bloedgroepen - beiden kunnen organisatorisch niet samen. Ik zie het als een ongelijke strijd, met het landelijke beleid als nadeel/eindpunt voor LOA, wiens vrijwilligers niet aan 1Twente willen bijdragen.

Maar toch... los van alle emoties. Ervan uitgaande dat voor Almelo wèl een aparte radio-editie komt (net als Hengelo), wat is ervoor nodig om dezelfde vrijwilligers toch een kans te geven om een bijdrage te blijven leveren aan het maken van relevante lokale media-content (en wellicht beter erin te worden door interne begeleiding) en hun doelgroep gegarandeerd te blijven bereiken. Daar zou het eigenlijk om moeten gaan.

Voor televisie zal dat waarschijnlijk anders zijn, daar ligt de 'professionele lat' hoger. Ik zag dat 1Twente maar 1 TV-stream had, dus die zal dan belanden in de huiskamers. Dan kan lokale visuele content (zoals 'Straatproat') op de website of app worden ondergebracht. Het format zou je ook kunnen uitrollen naar andere gemeenten die elk aan bod komen (evenwichtig verdelen), maar dan wordt de informatie weer te regionaal.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

De LOA wordt nu wel erg wanhopig. Ze hebben een aanvraag gedaan om in Wierden te gaan uitzenden. Maar de Burgemeester en Wethouders van Wierden hebben al een voorkeur voor Twente FM uitgesproken. Ik hoop eigenlijk ook dat dit niet gaat lukken. De LOA moet er maar mee stoppen, het is tijd dat het allemaal wat beter en professioneler aangepakt wordt.
Hoordopjes

Het politieke beraad is geweest.
Hoordopjes schreef: 13 mar 2024 01:38 [...] vooral op het laatst met dat 'gelijke speelveld' (wat als LOA genoeg financiën had ontvangen in het verleden van de gemeente om verder te professionaliseren, hoe zou men dan scoren ten opzichte van 1Twente). [...]
Dat was dan ook de olifant in het beraad. Bij aanvang bracht de PvdA (samen met GL en SP) een intentie voor een voor te bereiden amendement om (kort door de bocht) het rapport uiteindelijk als nulmeting te zien, geen ingrijpbare/destructieve veranderingen aan te brengen tot 2026 om zo tot een gelijkwaardig speelveld te komen, met als doel om tot samenwerking te komen. Op welke manier dit financiëel opgelost/gesplitst moet worden (daarbij ook de niet-aangewezen partij meegenomen) is dan weer aan de raad zelf.
Bewoordingen over het ‘in een fuik gelokt zijn’ (het voorbereidende proces) kon niet echt rekenen op instemming.

Wat ik niet kan bepalen is of LOA onvoldoende geprofessionaliseerd is doordat zij geen subsidie heeft aangevraagd omdat dat niet van hen werd verwacht i.v.m. het mediabeleid. (reactie, Tobias?) Een overzichtje van alle aanvragen en beschikkingen verschijnt voor de besluitende raadsvergadering.

Afsluitend werd nog ingebracht op een mogelijke verschraling van lokale content waarmee de Almeloërs jarenlang zijn bediend, als 1Twente in Almelo de dienst gaat uitmaken, als vergelijk met de recente switch van busvervoer naar Arriva. Dat kan ik mij wel voorstellen. Ben benieuwd hoe volgende week de emoties/stemverhoudingen zitten.
Hoordopjes

Wouter01 schreef: 19 mar 2024 22:22 De LOA wordt nu wel erg wanhopig. Ze hebben een aanvraag gedaan om in Wierden te gaan uitzenden. Maar de Burgemeester en Wethouders van Wierden hebben al een voorkeur voor Twente FM uitgesproken. Ik hoop eigenlijk ook dat dit niet gaat lukken. De LOA moet er maar mee stoppen, het is tijd dat het allemaal wat beter en professioneler aangepakt wordt.
Ik heb mij verbaasd hoeveel 'gedateerd' nieuws in Tubantia is gepubliceerd gisteren/vandaag, ten opzichte van wat hier allemaal te vinden was.
Vergadering Wierden is hier terug te vinden, punt 6, waarin beide partijen aan de tand werden gevoeld. Bij tijdgebrek aan mijn kant verwijs ik er alleen even naar - besluit wordt in elk geval geen hamerstuk zoals dat in Hengelo wel was beoogd.
Plaats reactie