omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Nieuws over lokale omroepen maar ook wat kan een lokale omroep aan zichzelf verbeteren? Of wat doet men juist goed?

Moderator: admin6

Plaats reactie
Tukker

Re: omroepen Twente vechten elkaar de tent uit

Bericht door Tukker »

Wouter01 schreef: 24 mar 2024 13:25 Gelukkig weet ik dat ik ben jarenlang vrijwilliger geweest bij Regio-FM en Radio 350, dus ik weet wat het inhoudt. Maar dat doet niets af dat het de LOA het op eigen kracht in Almelo niet lukt en Twente FM en 1 Twente wel. Ik ben benieuwd wat de uitkomst wordt. Ik hoop van harte dat de LOA het niet redt in Wierden en het is tijd voor een nieuw geluid en ideeën in Almelo. De LOA heeft tijd genoeg gehad.
Verwacht eerlijk gezegd dat het heel spannend wordt in de raad want de campagne van AAVisie is zo hard op het gevoel gespeeld. Dus het kan alsnog de kant van de LOA opgaan.

Echter, de raad beslist helemaal niet, dat doe het CvdM op basis van advies van de gemeenteraad. Deze wordt over het algemeen 1:1 overgenomen maar dan moet dat wel met goede onderbouwing gebeuren. Zeker als er al een rapport ligt die terzijde wordt geschoven, moet de raad dat zeer goed formuleren richting het Commissariaat.
Het zou ook gek zijn als een gemeente zelf volledig de regie zou hebben in welke instelling hen nou gaat controleren. Dat is ook 1 van de redenen dat die streekomroepen er komen.
zeg maar wim
Hoordopjes

Bericht door Hoordopjes »

Tukker schreef: 26 mar 2024 13:49Verwacht eerlijk gezegd dat het heel spannend wordt in de raad want de campagne van AAVisie is zo hard op het gevoel gespeeld.
Uiteindelijk heeft de meerderheid van de Almelose gemeenteraadsleden voor het advies gestemd (22-11). Het advies richting CvdM valt dus in het nadeel van LOA/Aavisie.
big T

Bericht door big T »

Ik ben in de loop van het draadje de weg kwijt geraakt -bloos
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Geen probleem Theo, hier staat het hele verhaal: https://www.radiofreak.nl/gemeente-trek ... an-almelo/
Echtwel

Bericht door Echtwel »

Echter, de raad beslist helemaal niet, dat doe het CvdM op basis van advies van de gemeenteraad. ( Advies ) = bindend advies.
Zoek maar op Google maar na hoe vaak het advies wordt overgenomen.
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
wave

Bericht door wave »

De beleidsregels van het CvdM geven daar eigenlijk al antwoord op. Als er meerdere gegadigden zijn en er een voorkeuradvies is uit de Gemeenteraad, dan zal het CvdM dat advies volgen. Wanneer er meerdere kandidaten zijn die de Gemeenteraad voordraagt zonder voorkeursadvies, dan zal het CvdM de toewijzing bepalen onder loting bij de notaris. Slechts wanneer er door fusies een dermate dominante media instelling zou ontstaan dat andere lokale of regionale omroep organisaties in hun functioneren worden gehinderd, kan het CvdM afwijken van de criteria.

Dat er bij de 1Twente directie een wens tot dominantie lijkt te zijn is een beeld wat wel door meerdere omroepen, meer of minder tussen de regels door, lijkt te worden voorzien. Of de streekomroep zich tot de huidige gemeentes gaat beperken of nog meer gemeentes aan de kralenketting wil gaan rijgen zal straks moeten blijken. De luid en duidelijk gecommuniceerde visie van de 1Twente baas, die ook binnen NLPO een rol speelt, op de traditionele lokale omroepen en hun vrijwilligers maakt het er voor die groep omroepen echter niet makkelijker op.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Tukker

Bericht door Tukker »

wave schreef: 27 mar 2024 14:02 De beleidsregels van het CvdM geven daar eigenlijk al antwoord op. Als er meerdere gegadigden zijn en er een voorkeuradvies is uit de Gemeenteraad, dan zal het CvdM dat advies volgen. Wanneer er meerdere kandidaten zijn die de Gemeenteraad voordraagt zonder voorkeursadvies, dan zal het CvdM de toewijzing bepalen onder loting bij de notaris. Slechts wanneer er door fusies een dermate dominante media instelling zou ontstaan dat andere lokale of regionale omroep organisaties in hun functioneren worden gehinderd, kan het CvdM afwijken van de criteria.

Dat er bij de 1Twente directie een wens tot dominantie lijkt te zijn is een beeld wat wel door meerdere omroepen, meer of minder tussen de regels door, lijkt te worden voorzien. Of de streekomroep zich tot de huidige gemeentes gaat beperken of nog meer gemeentes aan de kralenketting wil gaan rijgen zal straks moeten blijken. De luid en duidelijk gecommuniceerde visie van de 1Twente baas, die ook binnen NLPO een rol speelt, op de traditionele lokale omroepen en hun vrijwilligers maakt het er voor die groep omroepen echter niet makkelijker op.
Maar geldt dat ook wanneer de visie is om aan streekomroepvorming te doen, want kan me voorstellen dat die dominantie over meerdere gemeenten vroeger een groter issue was dan het nu is, nu we weten dat na 1 januari 2027 we toch naar 80 streekomroepen gaan en het rijgen van die ‘kralenketting’ van meneer Van Willigen plaats vindt binnen het aangewezen gebied.

Wat het onderzoeksrapport namelijk wat verwarrend maakt is dat het zowel ging om het beoordelen van de huidige situatie (de lokale omroep), als dat er gekeken werd naar de visie van die lokale omroep over de toekomst waar streekomroepvorming een rol speelt.

1Twente deed dat in de aanvraag met een lokale stichting met lokaal pbo (het was ook framing van de LOA om het steeds ‘1Twente Enschede’ te noemen want op papier is de Stichting Omroep Enschede helemaal geen partij in deze zaak), maar met een toekomstvisie op streekomroepen die op dezelfde lijn ligt als het landelijk beleid.
LOA presenteerde zich gelijk als stichting tegelijkertijd als AAVisie/AAFM als die van de streekomroep TROTS met streek-pbo, maar met een toekomstvisie op streekomroepen die niet op dezelfde lijn ligt als het landelijk beleid.
zeg maar wim
Tukker

Bericht door Tukker »

Hoordopjes schreef: 26 mar 2024 23:48
Tukker schreef: 26 mar 2024 13:49Verwacht eerlijk gezegd dat het heel spannend wordt in de raad want de campagne van AAVisie is zo hard op het gevoel gespeeld.
Uiteindelijk heeft de meerderheid van de Almelose gemeenteraadsleden voor het advies gestemd (22-11). Het advies richting CvdM valt dus in het nadeel van LOA/Aavisie.
Hmm. Heb het al ook proberen te volgen (stream haperde wel flink, overload?). Wat een beschamende gemeenteraad daar in Almelo. Hoop geschreeuw en emotie, telkens langs elkaar heen praten en tegenover elkaar gaan staan en interrupties die kant noch wal raakten. Er werd door meerdere partijen en raadsleden oppositie gevoerd met dezelfde argumenten als hun tegenstanders, maar dan als argument tegen iets. Veel miscommunicatie daar. Om je kapot aan te ergeren..

Wel vreemd vond ik dat het argument over de streekgrootte van 600.000 inwoners steeds terug bleef komen, en dat dat de streek groter maakt dan de omroepen van de provincies Flevoland, Drenthe en Groningen.

En hoewel dit inderdaad best kan kloppen, denk ik eerlijk gezegd ook: nou en?

De 4 grootste steden (en daarmee gemeenten) van Nederland zitten ook ver boven die 200.000 inwoners. AT5 bediend als stadszender (en daarmee lokale omroep èn streekomroep) van Amsterdam zelfs bijna een miljoen inwoners. Moet die omroepen zich daarom maar opsplitsen in meerdere kleine omroepjes per stadsdeel, om zo alle lokale-/streekomroepen kleiner te krijgen dan de ‘kleinste’ provinciale/regionale omroepen?

Hoe dan ook jammer voor onze Tobias en iedereen die daar met passie de radio en televisie heeft neergezet in de afgelopen 35 jaar, maar ik ben bang voor hun dat het tijd is voor een nieuw tijdperk.. Jammer dat het niet tot een samenwerking was gekomen want ik snap helemaal niet zo goed waarop dat nou misgegaan is.
zeg maar wim
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

Er is geen samenwerking mogelijk met 1 Twente in het verleden was dat al niet mogelijk. Er was maar 1 manier en dat was hun manier daarom is die samenwerking in het verleden al gestopt. Twente FM stond volgens mij wel open voor samenwerking daarom was dat een betere oplossing. Maar de LOA heeft tijd genoeg gehad en het is nu tijd voor wat anders.
Tukker

Bericht door Tukker »

Wouter01 schreef: 27 mar 2024 19:51 Er is geen samenwerking mogelijk met 1 Twente in het verleden was dat al niet mogelijk. Er was maar 1 manier en dat was hun manier daarom is die samenwerking in het verleden al gestopt. Twente FM stond volgens mij wel open voor samenwerking daarom was dat een betere oplossing. Maar de LOA heeft tijd genoeg gehad en het is nu tijd voor wat anders.
Maar als 1Twente samenwerkt met Twente FM, waarom is dat wel mogelijk dan?
zeg maar wim
Rob de Greeuw

Bericht door Rob de Greeuw »

Tukker schreef: 27 mar 2024 18:53
Hoordopjes schreef: 26 mar 2024 23:48
...

Wel vreemd vond ik dat het argument over de streekgrootte van 600.000 inwoners steeds terug bleef komen, en dat dat de streek groter maakt dan de omroepen van de provincies Flevoland, Drenthe en Groningen.

En hoewel dit inderdaad best kan kloppen, denk ik eerlijk gezegd ook: nou en?

De 4 grootste steden (en daarmee gemeenten) van Nederland zitten ook ver boven die 200.000 inwoners. AT5 bediend als stadszender (en daarmee lokale omroep èn streekomroep) van Amsterdam zelfs bijna een miljoen inwoners. Moet die omroepen zich daarom maar opsplitsen in meerdere kleine omroepjes per stadsdeel, om zo alle lokale-/streekomroepen kleiner te krijgen dan de ‘kleinste’ provinciale/regionale omroepen?

...
AT5 krijgt 1,3 miljoen euro. Het lijkt me fair als voor deze streek dan een vergelijkbaar bedrag naar de omroep gaat.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

Tukker schreef: 27 mar 2024 19:54
Wouter01 schreef: 27 mar 2024 19:51 Er is geen samenwerking mogelijk met 1 Twente in het verleden was dat al niet mogelijk. Er was maar 1 manier en dat was hun manier daarom is die samenwerking in het verleden al gestopt. Twente FM stond volgens mij wel open voor samenwerking daarom was dat een betere oplossing. Maar de LOA heeft tijd genoeg gehad en het is nu tijd voor wat anders.
Maar als 1Twente samenwerkt met Twente FM, waarom is dat wel mogelijk dan?
Het verdelen van de koek blijkbaar 1 omroep daaronder hangen 2 andere omroepen 1Twente en TwenteFM. En dan maar kijken wat het wordt. Maar ik wacht wel af wat het wordt in 2027. Dat is nog een eind weg het kan allemaal nog weer veranderd worden
Tobias Horst

Bericht door Tobias Horst »

Ik denk dat het nog wat gaat worden met 1twente als 1 streekomroep.

Hof van Twente heeft motie voor het delen van Twente in 2 streekomroepen aangenomen.

Die motie ligt nu ook in Rijssen-Holten. Wat eerder werd gezegd dat alle 14 twentse gemeente 1 streekomroep wilde klopt dus niet!

De PVV Almelo heeft wijzelijk zijn mond gehouden afgelopen dinsdag, die zijn dit tevens begonnen. Waar 1Twente het geluk in heeft is dat de raad die voor 1Twente heeft gekozen alleen de advies opvolgen van B&W en niet hebben gekeken wat er precies mee de 150k is gebeurd afgelopen jaar. Ook dat de wethouder zei: er zijn genoeg vrijwilligers organisatie in Almelo die vrijwilligers zoeken. Laten we eerlijk zijn, een media-instelling is heel wat anders dan een ander vrijwilligers organisatie. Wat mij ook stoort is dat er geen enkel gesprek met vrijwilligers en de inwoners van Almelo vanuit de raad is geweest.

Ook hebben ze gezegd dat ze ere schuld aan LOA hebben omdat ze zelf (gemeente raad) dit hebben veroorzaakt.

Ook ik ga gewoon door tot 31 mei, zondag is de wedstrijd FC Twente - Heracles en die zenden we gewoon uit (ik zit in de studio) en 1Twente draai non-stop muziek.
Wouter01

Bericht door Wouter01 »

De overige omroepen zijn eigenlijk hetzelfde als de LOA een uurtje dit dan een uurtje dat en dat doen we al 20 jaar dus waarom moeten we veranderen. Ik ben benieuwd hoe die omroepen nu verder gaan ik denk dat Hofstreek, Radio-350 en Hoi toch iets van samenwerking met een van de 2 omroepen moeten zoeken.
big T

Bericht door big T »

Ik luister nu een paar dagen naar Twente FM.
(Omdat ik hier toch ben)
Zo heel af en toe is er lokaal nieuws en voor de rest is het een heerlijk pop station.
Vreselijk leuke platen en ook presentatie, deze opzet doet in niets meer denken aan de kneuterige opzet van lokale omroep van vroeger.
Plaats reactie