omroepen Twente vechten elkaar de tent uit
Moderator: admin6
omroepen Twente vechten elkaar de tent uit
manmanman… https://www.rtvoost.nl/nieuws/2242146/l ... gio-twente
Al sinds 2011 kan ik me herinneren dat er gesproken word over 1 omroep voor zogenaamd heel twente vanuit enschede
toen kwam het initiatief om met 10 omroepen samen te werken, is afgeslankt naar 5, toen alleen hengelo en enschede en nu heeft de omroep van noordoost twente die nu wel samenwerkt met één twente en vroeger niet, ruzie met de de omroep uit almelo (ook eens onderdeel van 1 twente, maar nu niet meer)
Wat is er aan de hand?
enkele jaren geleden hield de omroep Regio fm van de gemeente Wierden waar ik zelf ook nog programma gemaakt heb, op te bestaan en dat is overgenomen door RTV Noordoost Twente/Twente FM. Niet dat Wierden onderdeel is van die regio (het ligt nml onder almelo), maar vooruit.
de licentie van wierden wordt eind dit jaar weer verpatst en tot ergenis van het samenwerkingsverband tussen RTV NOT en 1 twente heeft de omroep uit almelo (of het nou aavisie of aafm is weet ik niet, vrij idiote naam ook) daarop ‘geboden’ zonder RTV NOT in te lichten, terwijl omroep Almelo overdag jarenlang kosteloos het signaal van Twentefm over mocht nemen.
nu zeggen ze dat ze dat ze dat al wouden per 3 juli om samen met drie andere omroepen te zorgen voor een tweede streekomroep van twente (‘met behouden van EIGEN identiteit’ bla bla) en dus invulling van de radiozender, maar rtv noordoost twente heeft gezegd dat de uitzendingen PER DIRECT verboden worden. omroep almelo geeft hier tot dusver geen gehoor aan en zend overdag het signaal nog gewoon uit.
maar hoe kan het dat de licentie van wierden alsnog vergeven wordt, terwijl onlangs bepaald is dat per 2025 alle licenties opnieuw worden verdeeld per streek??
volgt u het nog?
Al sinds 2011 kan ik me herinneren dat er gesproken word over 1 omroep voor zogenaamd heel twente vanuit enschede
toen kwam het initiatief om met 10 omroepen samen te werken, is afgeslankt naar 5, toen alleen hengelo en enschede en nu heeft de omroep van noordoost twente die nu wel samenwerkt met één twente en vroeger niet, ruzie met de de omroep uit almelo (ook eens onderdeel van 1 twente, maar nu niet meer)
Wat is er aan de hand?
enkele jaren geleden hield de omroep Regio fm van de gemeente Wierden waar ik zelf ook nog programma gemaakt heb, op te bestaan en dat is overgenomen door RTV Noordoost Twente/Twente FM. Niet dat Wierden onderdeel is van die regio (het ligt nml onder almelo), maar vooruit.
de licentie van wierden wordt eind dit jaar weer verpatst en tot ergenis van het samenwerkingsverband tussen RTV NOT en 1 twente heeft de omroep uit almelo (of het nou aavisie of aafm is weet ik niet, vrij idiote naam ook) daarop ‘geboden’ zonder RTV NOT in te lichten, terwijl omroep Almelo overdag jarenlang kosteloos het signaal van Twentefm over mocht nemen.
nu zeggen ze dat ze dat ze dat al wouden per 3 juli om samen met drie andere omroepen te zorgen voor een tweede streekomroep van twente (‘met behouden van EIGEN identiteit’ bla bla) en dus invulling van de radiozender, maar rtv noordoost twente heeft gezegd dat de uitzendingen PER DIRECT verboden worden. omroep almelo geeft hier tot dusver geen gehoor aan en zend overdag het signaal nog gewoon uit.
maar hoe kan het dat de licentie van wierden alsnog vergeven wordt, terwijl onlangs bepaald is dat per 2025 alle licenties opnieuw worden verdeeld per streek??
volgt u het nog?
zeg maar wim
Re: omroepen Twente vechten elkaar de tent uit
Lokale omroep, haantjes op een boot.
Kan niet goed gaan als er een haantje uit moet.
Kan niet goed gaan als er een haantje uit moet.
De nieuwe Mediawet zou moeten ingaan per 2025. Dan wordt 2025 een overgangsjaar. Vanaf 1-1-2026 vervallen dan alle licenties en komen er nieuwe licenties voor de 80 streekomroepen.maar hoe kan het dat de licentie van wierden alsnog vergeven wordt, terwijl onlangs bepaald is dat per 2025 alle licenties opnieuw worden verdeeld per streek??
Voorlopig moeten licenties dus nog volgens de oude (huidige) Mediawet worden verlengd. Er zal wel een datum komen dat aflopende licenties worden opgelengd tot eind 2025, maar hoe dat gaat is nog niet bekend.

Hoeveel zin heeft deze zet van onze broeders uit Almelo e.o. dan?ookmich schreef: ↑27 jun 2023 22:38De nieuwe Mediawet zou moeten ingaan per 2025. Dan wordt 2025 een overgangsjaar. Vanaf 1-1-2026 vervallen dan alle licenties en komen er nieuwe licenties voor de 80 streekomroepen.maar hoe kan het dat de licentie van wierden alsnog vergeven wordt, terwijl onlangs bepaald is dat per 2025 alle licenties opnieuw worden verdeeld per streek??
Voorlopig moeten licenties dus nog volgens de oude (huidige) Mediawet worden verlengd. Er zal wel een datum komen dat aflopende licenties worden opgelengd tot eind 2025, maar hoe dat gaat is nog niet bekend.
de kans dat zij de licentie voor de hele regio pakken tov 1 twente lijkt me namelijk nihil. daarvoor is laatst genoemde partij al te groot lijkt me, en te professioneel. almelo en haar vriendjes willen ook blijven gaan voor het ‘nieuws uitwissel’-model met nog steeds vier verschillende smoelen.
en ook die 2de streekomroep voor twente lijkt me onhaalbaar, daar hebben ze al impliciet en expliciet nul op t rekest gekregen van de olon/nlpo
zeg maar wim
Wat is dit nu weer. Een omroep in 2023 zonder eigen nonstop faciliteiten ???Voorzitter Lieneke Bolhuis van Stichting Omroep Almelo zegt op haar beurt verrast te zijn door de abrupte actie van RTV Noordoost Twente (NOT). "Ik kreeg vandaag een appje waarin NOT ons kortweg meedeelde dat we TwenteFM niet langer via ons radiokanaal mogen doorzetten en dat was het."
Dat betekent met onmiddellijke ingang radiostilte bij Omroep Almelo.
“1Twente dendert dwars door heilige huisjes” kopt RTV Oost vandaag in een nieuw uitgebreid artikel over de streekomroep vorming in Twente. Steen in de vijver: als je de schaalgrootte ziet, dan denk ik dat de genoemde omroepen groot gelijk hebben. Eén hoofdredactie in Enschede die straks voor een gebied ter grootte van een halve provincie de lokale nieuwsvoorziening en community broadcast gaat bepalen: dan kun je net zo goed de regionale omroep in streekredacties op gaan delen (wat in het verleden in een aantal regio’s zo was). Bovendien lijken initiatieven als 1Twente er op te wijzen dat ook de o zo belangrijke kweekvijverfunctie van de lokale omroepen straks vrijwel ten onder gaat. En dat gaan we in de hele AV sector pijnlijk voelen. Want niet alleen de presentatoren van nu zijn vaak boven komen drijven uit de lokale omroep, ook heel veel technici, regisseurs en redacteuren hebben daar de eerste stappen gezet, verliefd geworden op het vak, geleerd, op hun bek gegaan, en gegroeid. Er is straks nog plek voor stagiaires, mooi (en goedkoop…. een fulltime stagiaire kost een habbekrats en doet maar al te vaak het werk van een veel duurdere kracht), maar dat is geen kweekvijver meer. Zie je de toch, voorzichtig gezegd, wat neerbuigende houding die 1Twente in dit artikel toont tegenover de nieuwe samenwerkingspartners, dan lijkt de vrees van o.a. Almelo ook niet onterecht dat samenwerking in de praktijk neer gaat komen op overname.
Los van de inhoud mist de vraag: hoe sterk is de nieuwe streekomroep financieel? Al sinds 2018 verschenen meerdere berichten in de media dat 1Twente in zwaar weer verkeert en aanzienlijke tekorten heeft. In 2021 probeerde Groen Links Enschede, via een afgewezen motie, nog de omroep meer draagkracht te geven. De vraagtekens over financiële draagkracht van de streekomroepen zijn trouwens in de héle discussie rondom dit fenomeen maar matig belicht. Er lonkt wel een pot met Haags geld, maar zodra er mensen op loonlijsten staan gaan de lasten ook fors omhoog t.o.v. de huidige lokale omroepen.
Respect overigens voor RTV Oost die regelmatig en zeer neutraal over dé streekomroep vorming in hun regio bericht, terwijl dit toch ook hun eigen markt/afzetgebied is. Tegelijkertijd is de vraag of een regionale omroep die zich zo goed als RTV Oost heeft geborgd in de regio, zich heel veel zorgen moet gaan maken. Het is nog maar de vraag of een streekomroep, die zich voornamelijk op steden en de jongere doelgroep lijkt te richten, daar een essentieel deel van de koek kan wegsnoepen...
Los van de inhoud mist de vraag: hoe sterk is de nieuwe streekomroep financieel? Al sinds 2018 verschenen meerdere berichten in de media dat 1Twente in zwaar weer verkeert en aanzienlijke tekorten heeft. In 2021 probeerde Groen Links Enschede, via een afgewezen motie, nog de omroep meer draagkracht te geven. De vraagtekens over financiële draagkracht van de streekomroepen zijn trouwens in de héle discussie rondom dit fenomeen maar matig belicht. Er lonkt wel een pot met Haags geld, maar zodra er mensen op loonlijsten staan gaan de lasten ook fors omhoog t.o.v. de huidige lokale omroepen.
Respect overigens voor RTV Oost die regelmatig en zeer neutraal over dé streekomroep vorming in hun regio bericht, terwijl dit toch ook hun eigen markt/afzetgebied is. Tegelijkertijd is de vraag of een regionale omroep die zich zo goed als RTV Oost heeft geborgd in de regio, zich heel veel zorgen moet gaan maken. Het is nog maar de vraag of een streekomroep, die zich voornamelijk op steden en de jongere doelgroep lijkt te richten, daar een essentieel deel van de koek kan wegsnoepen...

It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
De tijd van aanklooien en hobbyisme is voorbij als het aan Flip van Willigen ligt. De 1Twente-directeur wil al jaren één streekomroep voor Twente en het ziet ernaar uit dat die er per 2025 is. Het doel: serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. Het plan stuit op weerstand van lokale omroepen die hun zendmachtiging verliezen en met argwaan naar Van Willigen kijken.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2249360/1 ... moet-beter
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2249360/1 ... moet-beter
All wiyht, rho sritched mg kegtops awound?
-
Serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. Dat klinkt net zo overtuigend als dat roodkapje mijn buurmeisje is.
Waarom denkt dat soort mensen het toch altijd beter te weten dan de lokale kranten die al decennia succesvol zijn met goede, lokale journalistiek.
Waarom denkt dat soort mensen het toch altijd beter te weten dan de lokale kranten die al decennia succesvol zijn met goede, lokale journalistiek.
De heer Van Willigen blijkt vooral aan zijn portemonnee te denken en te weinig aan zijn luisteraars en kijkers. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in zaken die in hun eigen woonomgeving spelen en verlies je snel als je ze lastigvalt met zaken die er helemaal niet toe doen. Zijn vraag is terecht; 'wat is het beste voor de inwoners' Lokaal nieuws dus, uit eigen gemeente, aangevuld met gemeentegrens overschrijdende zaken zoals de aanleg van een weg of bouw van een tunnel. Precies zoals lokale kranten dat al decennia doen.Volgens Van Willigen denken veel lokale omroepen teveel aan de makers en te weinig aan het publiek. "Mensen werken daar soms al vanaf de oprichting en zijn bang iets te verliezen, iets waarvan ze denken dat het van henzelf is. Dat is logisch en daar heb ik begrip voor, maar daar gaat het niet om. De vraag is: wat is het beste voor de inwoners?"
Schopt graag tegen heilige huisjes...
- Streekstad Media
Dus wat je zegt is:GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 17:57 Serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. Dat klinkt net zo overtuigend als dat roodkapje mijn buurmeisje is.
1. goede journalistiek op lokaal niveau kan niet
2. de kranten doen het journalistiek heel goed op lokaal niveau
Ik ben je even kwijt hoor...

Overigens is het juist belangrijk dat er meer aanbieders komen van goede lokale journalistiek.
Pluriformiteit heet dat. Daarmee houd je elkaar scherp. Veel lokale kranten overstijgen overigens ook het niveau 'advertentieplatform' niet. ;-)
1 Twente en Flip van Willigen zijn eigenlijk het oude Enschede FM en het bestaat nog maar uit 2 stations. Totaal ongeschikt om de lokale omroep van Twente te worden en er moet constant geld bij omdat ze zelf hun broek niet op kunnen houden en persoonlijk denk ik dat er geen hond luistert naar 1 Twente. Twente FM heeft wat mij betreft betere kaarten en hoor je ook in verschillende winkels en bedrijven. De andere omroepen zijn gewoon nog blijven steken in de jaren 80 onder het motto van we doen het al zo lang waarom moeten we veranderen. Ik woon zelf in Almelo en ben totaal niet geïnteresseerd in wat er in Hengelo of Enschede gebeurt en, ook het nieuws uit de buur gemeenten is voor mij totaal niet interessant en ik denk dat ik niet alleen ben. Het is ook een typische randstad idee waar iedereen dicht op elkaar leeft, daar gaat 1 grote omroep misschien wel werken, maar niet in de rest van Nederland. Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als er toch 1 omroep moet komen dan Twente FM maar.
-
Begrijp je punt, had het best duidelijker mogen omschrijven.Streekstad Media schreef: ↑23 jul 2023 19:48Dus wat je zegt is:GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 17:57 Serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. Dat klinkt net zo overtuigend als dat roodkapje mijn buurmeisje is.
1. goede journalistiek op lokaal niveau kan niet
2. de kranten doen het journalistiek heel goed op lokaal niveau
Ik ben je even kwijt hoor...
Overigens is het juist belangrijk dat er meer aanbieders komen van goede lokale journalistiek.
Pluriformiteit heet dat. Daarmee houd je elkaar scherp. Veel lokale kranten overstijgen overigens ook het niveau 'advertentieplatform' niet. ;-)
De beste man wil serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. De lokale krant doet het op dorps- of stadsniveau. Dat is het verschil.
Misschien moeten de baasjes bij streekomroep en vooral de NLPO en VNG eens uitleggen waarom zij denken dat mensen geïnteresseerd zijn in de politieke sores van buurgemeenten, in 112berichten uit buurgemeenten of in het verenigingsleven van buurgemeenten. Want die vraag stel ik heel vaak, maar krijg daar nooit antwoord op. Want dat is de taak van een lokaal radiostation, van een lokaal televisiestation, van een lokale internet pagina.
Lokale kranten pakken dat veel beter aan, die geven niet voor niets een krant per gemeente uit (of die op zijn minst erg verwant zijn). Misschien kunnen de baasjes van de NLPO of streekomroep eens met de mensen van de BDU gaan praten waarom die niet gewoon een regionale krant uitgeven, maar met al die lokale edities blijven werken.
Heb voor de gein even de website van de omroep bekeken waar jij voor werkt. Ik mis daar nogal wat lokaal sportnieuws. Waarom brengen jullie dat niet?
"De heer Van Willigen blijkt vooral aan zijn portemonnee te denken en te weinig aan zijn luisteraars en kijkers.", wat bedoel je hiermee? Heeft hij zelf bepaalde belangen van bijvoorbeeld een eigen bedrijf, of bedoel je dat hij alleen aan eigen salaris denkt, of iets anders?GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 17:57 Serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. Dat klinkt net zo overtuigend als dat roodkapje mijn buurmeisje is.
De heer Van Willigen blijkt vooral aan zijn portemonnee te denken en te weinig aan zijn luisteraars en kijkers. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in zaken die in hun eigen woonomgeving spelen en verlies je snel als je ze lastigvalt met zaken die er helemaal niet toe doen. Zijn vraag is terecht; 'wat is het beste voor de inwoners' Lokaal nieuws dus, uit eigen gemeente, aangevuld met gemeentegrens overschrijdende zaken zoals de aanleg van een weg of bouw van een tunnel. Precies zoals lokale kranten dat al decennia doen.Volgens Van Willigen denken veel lokale omroepen teveel aan de makers en te weinig aan het publiek. "Mensen werken daar soms al vanaf de oprichting en zijn bang iets te verliezen, iets waarvan ze denken dat het van henzelf is. Dat is logisch en daar heb ik begrip voor, maar daar gaat het niet om. De vraag is: wat is het beste voor de inwoners?"
Verder schrijf je: "Mensen zijn vooral geïnteresseerd in zaken die in hun eigen woonomgeving spelen en verlies je snel als je ze lastigvalt met zaken die er helemaal niet toe doen."
Persoonlijk denk ik dat je hierin veel te zwart-wit denkt. Want met jouw 'feiten' zou de regionale omroep minder goed moeten scoren dan een lokale omroep & een regionale krant minder moeten scoren dan een lokaal huis-aan-huis-blad. De praktijk wijst anders uit, de regionale omroepen doen het juist heel goed en regionale dagbladen ook. Juist omdat die ook nieuws uit de grotere omgeving bieden. De tijd dat iemands leefomgeving klein was (wonen & werken in bijv hetzelfde dorp) is voorbij. Zelf vind ik het dan ook een logische dat de NLPO daarom nu kijkt naar leefomgevingen.
De krant per gemeente wordt vaak alleen uit commercieel oogpunt gehanteerd, lekker vol zetten met lokale advertenties. Als je inhoudelijk kijkt naar de berichten, worden die vaak wel met meerdere krantjes gedeeld. Dus het is zeker niet 100% lokale berichtgeving.GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 22:38 Lokale kranten pakken dat veel beter aan, die geven niet voor niets een krant per gemeente uit (of die op zijn minst erg verwant zijn). Misschien kunnen de baasjes van de NLPO of streekomroep eens met de mensen van de BDU gaan praten waarom die niet gewoon een regionale krant uitgeven, maar met al die lokale edities blijven werken.
Tegelijkertijd is het aantal lokale kranten de laatste jaren flink gedaald. Zelfs commerciële reus DPG Media heeft gewoon de stekker uit kranten getrokken, omdat die niet levensvatbaar zijn.
Dit is toch gewoon op te lossen door met edities te werken? Ik zie niet waarom je geen regiofilter kunt maken op internet. Je kunt mensen die direct naar je site komen prima vragen hun regio te kiezen. Of met een beetje slimme analyse van leesgedrag dat bepalen en als cookie wegschrijven. Daar stel je vervolgens je voorpagina op samen en zo krijgen mensen zonder dat ze iets hoeven te doen een lokale editie. Maak ook meteen voor iedere lokale editie een nieuwsbrief en filter pushberichten en je zit online prima. Het is geen 1990 meer waar we op internet geen personalisatie kunnen doen.GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 22:38 Misschien moeten de baasjes bij streekomroep en vooral de NLPO en VNG eens uitleggen waarom zij denken dat mensen geïnteresseerd zijn in de politieke sores van buurgemeenten, in 112berichten uit buurgemeenten of in het verenigingsleven van buurgemeenten. Want die vraag stel ik heel vaak, maar krijg daar nooit antwoord op. Want dat is de taak van een lokaal radiostation, van een lokaal televisiestation, van een lokale internet pagina.
Lokale kranten pakken dat veel beter aan, die geven niet voor niets een krant per gemeente uit (of die op zijn minst erg verwant zijn). Misschien kunnen de baasjes van de NLPO of streekomroep eens met de mensen van de BDU gaan praten waarom die niet gewoon een regionale krant uitgeven, maar met al die lokale edities blijven werken.
Sowieso komen maar weinig mensen direct naar je site. Verschillende social accounts voor nieuws uit verschillende lokale edities is dan een prima oplossing. Of vertrouw op de algoritmes van 'big tech' die kunnen zien of een bericht voor iemand interessant is.
1Twente heeft zo te zien ieder bericht of online asset al in een regio zitten. Dus die omroep lijkt me prima voorbereid om dit uit te voeren.
Op radio of TV kun je ontkoppelen of meerdere kanalen maken. Ook hier is al jaren technologie voor.
Dit is gewoon niet waar. Lokale kranten verdwijnen steeds meer omdat er weinig mee te verdienen is. De huis-aan-huis-krantjes die nog bestaan zijn 70% reclame en 30% niet-urgente lokale dingen. Regionale kranten lijken door middel van schaalvergroting (denk aan Tubantia, Dagblad van het Noorden) te kunnen overleven en hebben een trouwe schare abonnees. Die kranten worden ondanks dat ze bovenlokaal zijn uitgegeven door twee grote uitgevers met hun roots in België. Dat is nog een slagje groter dan een streekomroep. En het werkt blijkbaar goed. Dit alles spreekt jouw bewering rechtstreeks tegen.GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 22:38 Lokale kranten pakken dat veel beter aan, die geven niet voor niets een krant per gemeente uit (of die op zijn minst erg verwant zijn). Misschien kunnen de baasjes van de NLPO of streekomroep eens met de mensen van de BDU gaan praten waarom die niet gewoon een regionale krant uitgeven, maar met al die lokale edities blijven werken.
Aha de bokke krantjes
Dus we krijgen bokke radio, vol met lokale reclame en berichten van generlei waarde.
Piet heeft de taart gewonnen van winkel X en de burgemeester is bij die en die geweest voor hun 60 jarige huwelijk.
En natuurlijk de gemeente berichten, weekeind diensten tandarts en huisarts enzo.
En de lokale overlijdens berichten.
Natuurlijk op zondag de lokale kerk dienst, dat zijn de zaken waar de burger op zit te wachten.
Ow wacht ik vergeet nog wat, de gemeenteraad vergaderingen, natuurlijk

Dus we krijgen bokke radio, vol met lokale reclame en berichten van generlei waarde.
Piet heeft de taart gewonnen van winkel X en de burgemeester is bij die en die geweest voor hun 60 jarige huwelijk.
En natuurlijk de gemeente berichten, weekeind diensten tandarts en huisarts enzo.
En de lokale overlijdens berichten.
Natuurlijk op zondag de lokale kerk dienst, dat zijn de zaken waar de burger op zit te wachten.
Ow wacht ik vergeet nog wat, de gemeenteraad vergaderingen, natuurlijk

-
Als je er voor de luisteraars zegt te zijn zie je dat terug op je website. Ik mis bij 1Twente heel veel lokaal nieuws, dus voor de luisteraars doet meneer Van Willigen het niet, want dan had dat lokale nieuws wel op zijn website gestaan. Aangezien hij het in het artikel nogal over geld heeft is de conclusie gauw getrokken dat geld de drijfveer is.boxfm schreef: ↑24 jul 2023 13:25"De heer Van Willigen blijkt vooral aan zijn portemonnee te denken en te weinig aan zijn luisteraars en kijkers.", wat bedoel je hiermee? Heeft hij zelf bepaalde belangen van bijvoorbeeld een eigen bedrijf, of bedoel je dat hij alleen aan eigen salaris denkt, of iets anders?GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 17:57 Serieuze journalistiek bedrijven op dorps- en stadsniveau. Dat klinkt net zo overtuigend als dat roodkapje mijn buurmeisje is.
We weten allebei dat de gemiddelde regionale omroep enkele miljoenen euro's aan omzet heeft, terwijl een lokale omroep het veelal met enkele 10 duizenden euro's tot een paar ton moet doen. Die betere programma's zie je inderdaad terug in de luistercijfers.boxfm schreef: ↑24 jul 2023 13:25 Verder schrijf je: "Mensen zijn vooral geïnteresseerd in zaken die in hun eigen woonomgeving spelen en verlies je snel als je ze lastigvalt met zaken die er helemaal niet toe doen."
Persoonlijk denk ik dat je hierin veel te zwart-wit denkt. Want met jouw 'feiten' zou de regionale omroep minder goed moeten scoren dan een lokale omroep & een regionale krant minder moeten scoren dan een lokaal huis-aan-huis-blad. De praktijk wijst anders uit, de regionale omroepen doen het juist heel goed en regionale dagbladen ook. Juist omdat die ook nieuws uit de grotere omgeving bieden. De tijd dat iemands leefomgeving klein was (wonen & werken in bijv hetzelfde dorp) is voorbij. Zelf vind ik het dan ook een logische dat de NLPO daarom nu kijkt naar leefomgevingen.
De regionale dagbladen zijn landelijke kranten met wereldnieuws, met een regionaal katern er achter, waarin divers lokaal nieuws te lezen is. Dat wil niet zeggen dat het nieuws uit de buurgemeente ook gelezen wordt.
De leefomgeving is bovendien niet afgebakend door de kaders die VNG en de NLPO hebben getrokken. Waar trek je die grens dan? Moet de streekomroep van Veenendaal het programma van het AFAS theater in Leusden ook meenemen? Buiten de regio maar, veel inwoners van Veenendaal gaan er regelmatig heen voor een voorstelling.
Toen ik een dagelijks Midland Actueel maakte bij Radio Midland (streekomroep voor Veenendaal, Renswoude, Scherpenzeel en Woudenberg) was de lijn heel simpel, lokaal nieuws -> tenzij het lokale impact heeft. Om je een voorbeeld te geven, een nieuwe voetballer bij DOVO of GVVV. Dat is lokaal nieuws, dus dat ging mee op Radio Midland. De Rijnbrug bij Rhenen. Voor Radio Midland was dat geen lokaal nieuws, want Rhenen. Voor de Gelderse Vallei een verkeersader van levensbelang, dus lokaal wel belangrijk, hoort in het nieuws.
In die tijd speelden er ook herindeling perikelen rondom Scherpenzeel. Daar sprak ik regelmatig over in de uitzending, want lokaal nieuws wat ook belangrijk is. Kreeg ik toch weer de vraag van luisteraars uit Veenendaal of het wat minder over dat politieke gezeik uit Scherpenzeel kon gaan.
DPG heeft die merken verkocht aan de BDU. Die kunnen er wel geld mee verdienen omdat de BDU gespecialiseerd is in lokaal nieuws.boxfm schreef: ↑24 jul 2023 13:25De krant per gemeente wordt vaak alleen uit commercieel oogpunt gehanteerd, lekker vol zetten met lokale advertenties. Als je inhoudelijk kijkt naar de berichten, worden die vaak wel met meerdere krantjes gedeeld. Dus het is zeker niet 100% lokale berichtgeving.GerjanCluistra schreef: ↑23 jul 2023 22:38 Lokale kranten pakken dat veel beter aan, die geven niet voor niets een krant per gemeente uit (of die op zijn minst erg verwant zijn). Misschien kunnen de baasjes van de NLPO of streekomroep eens met de mensen van de BDU gaan praten waarom die niet gewoon een regionale krant uitgeven, maar met al die lokale edities blijven werken.
Tegelijkertijd is het aantal lokale kranten de laatste jaren flink gedaald. Zelfs commerciële reus DPG Media heeft gewoon de stekker uit kranten getrokken, omdat die niet levensvatbaar zijn.
Dat lokale berichtjes over meerdere kranten worden gedeeld is echt absolute onzin. Ik las in De Rijnpost (lokale krant van Veenendaal) nooit iets over de bovengenoemde herindeling van Scherpenzeel, net zo min als ik in de Scherpenzeelse Krant nooit iets heb gelezen over DOVO of GVVV.