Goede DAB+-radio?

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
iljitsch

Goede DAB+-radio?

Bericht door iljitsch »

Lastig om voor deze vraag het juiste subforum te kiezen... Hopelijk is deze ok.

De afgelopen weken is mijn interesse in radio weer wat meer tot leven gekomen, en ik zou graag de mogelijkheid hebben om makkelijker naar meer verschillende zenders te luisteren.

Dus graag een tip voor een goede DAB+-radio voor thuis voor, laten we zeggen, zo'n 100 euro. (Of minder natuurlijk.) Hieronder uitleg over mijn wensen voor zo'n radio.

Heel belangrijk is om makkelijk door het grote DAB-aanbod te kunnen grasduinen. Met mijn huidige portable DAB-radio's heb je een beperkt aantal presets en verder is het alfabetisch door het aanbod lopen, maar dan wissel je continu van mux en dan duurt het enorm lang voor je geluid krijgt. Ook kan ik ongewenste stations (Hindoestaans of Bulgaars is aan mij niet besteed...) niet verwijderen of automatisch overslaan.

Voor goed geluid zou ik eea graag op mijn receiver aansluiten, maar ja dan heb je een afstandsbediening nodig en kan je niet/nauwelijks zien waarop de radio afgestemd is.

Alternatief zou bluetooth een goede optie zijn, dan kan ik 'm met m'n AirPod Pros gebruiken. (Al mijn goede bedrade koptelefoons zijn overleden de afgelopen jaren.)

Goede ontvangst natuurlijk, om iets verder te luisteren dan de landelijke muxen en lokaal Den Haag / regionaal ZL/ZH. En zoveel mogelijk diagnostische output, zoals EEP-info.

Kortom: veel voor weinig. :cool:
Ou-Tannu

Re: Goede DAB+-radio?

Bericht door Ou-Tannu »

moet het draagbaar blijven?
Kan / Wil je een buitenantenne ophangen?

bij DAB+ is een goede antenne / ontvangstlocatie wel een must...

Zelf een passieve antenne op amper 2 meter boven het maaiveld staan, deze hangt aan de Denon AVR-X2600H welke een DAB+ tuner ingebouwd heeft..

op zich prima ontvangst op de Multiplexxen die hier dekking behoren te geven.. maar verder valt het tegen door de ongunstige antenne plaatsing... (kan nu niet de hoogte in... en experimenten met een inline versterker bij de antenne moet ik nog steeds doen....)
iljitsch

Re: Goede DAB+-radio?

Bericht door iljitsch »

Ik denk dat ik niet zover wil gaan om een buitenantenne te plaatsen, maar iets beters dan een draadantenne in de kast naast de schuifdeuren tussen de woonkamer en eetkamer zit er wel in...

Bij een bluetooth-model kan ik het makkelijk een paar meter van het raam op het zuidwesten (met uitzicht op de Cellnex-toren) neerzetten en dan dus die Airpods ofwel BT naar de receiver. Of als ik wat meer afstand wil halen voor het raam op het noordoosten, of op het balkon.

Het is voldoende dat ik kan kiezen tussen gemak en bereik, hoeft niet beide op hetzelfde moment te zijn.

Hoeft niet op batterijen te zijn, maar wel versleepbaar van de ene kamer naar de andere, dus niet grootte/gewicht van een receiver.

De normale dekking is hier overigens prima, landelijk, regionaal en lokaal + 1 buur-lokaal ontvang ik op mijn transistor(achtige) DAB-radio allemaal zonder de spriet uit en omhoog te klappen. Maar dat zit geloof ik ook nagenoeg allemaal in die toren die ik vanuit m'n raam zie staan. FM steunzenders vanuit diezelfde toren, not so much. Mijn receiver ziet nieteens dat NPO R1 RDS uitzendt op 105.5 FM.
Plaats reactie