RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Oortjes

Re: RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Bericht door Oortjes »

Herman ven Schippers schreef: 29 jun 2023 09:13 Dat was inderdaad ook mijn punt. Dan moet je de lokale belangrijker maken en alle regionale zenders opdoeken.
De trend is tegengesteld. Steeds meer lokale omroepen gaan op in streekomroepen.

Alleen in grote steden houden lokalen het vol, met Bingo FM van RTV Utrecht als voorbeeld....
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ane Sybesma schreef: 28 jun 2023 07:51
GerjanCluistra schreef: 28 jun 2023 00:02
Ane Sybesma schreef: 27 jun 2023 09:27

De LOS deed dat wel voordat het een streekomroep werd. Maar dan had je alleen de clubs uit Spakenburg en Eemdijk. Misschien als meerdere streekomroepen samen zouden werken zodat je over een groter gebied wedstrijden uit de tweede en derde divisie kunt verslaan..

Maar ik denk dat het gewoon klaar is. Dus dan wordt het terug grijpen op good old teletekst.
Als LOS IJsselmeervogels, Spakenburg en Eemdijk verslaat is toch prima. De doelgroep woont immers binnen het bereik van hun zendmast.

Het is echt onzin om te denken dat mensen in Baarn heel erg geïnteresseerd zijn in die verenigingen. Tenzij er, bij wijze van spreken, wekelijks een supportersbus naar Sportpark De Westmaat zou kunnen rijden om inwoners van Baarn naar de wedstrijd te brengen, maar anders voegt het echt niets toe voor Baarn.
De LOS bestaat niet meer... Dat is nu een mini Radio M. Een streekomroep. Op zaterdagmiddag zendt deze streekomroep het signaal van radio M sport uit. Zal nu ook wel een non stop computer worden...
Dat had ik even gemist. Jammer, want er ligt nu een kans.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 28 jun 2023 09:01
GerjanCluistra schreef: 27 jun 2023 23:58 Dat eiland ben ik met je eens maar, dat lag niet aan het programma, maar aan de programmering. Het aanbod van Utrechtse programma's is bij Radio M heel erg laag. Bij alle publieke, regionale omroepen trouwens.
Dat valt toch wel mee? Ieder uur regionaal nieuws, doordeweeks regionale programma's tijdens ochtendspits, lunch en avondspits.
Mijn post is wat kort door de bocht inderdaad.

Op werkdagen tussen 6:00 - 19:00 uur doet Radio M het prima, zoals je van een regionaal radiostation mag verwachten. Dat klopt. Het gaat mij vooral om wat meer verdieping van bepaalde onderwerpen.

Maar alleen wat regionieuws in een muziekprogramma vind ik persoonlijk wat karig om te zeggen, het is een Utrechts programma. Namen en Rugnummers met een live verslag van FC Utrecht en interviews voor en na de wedstrijd, dan maak je, mijns inziens, regionale radio.

Radio M heeft verschillende muziekprogramma's (Evelien's Lovesongs, Studio Sixties, Het Gouden Weekend), maar een programma met Utrechtse bands/singer- songwriters/muzikanten zit er niet tussen.

De provinciale politiek is voor heel veel mensen totaal onbekend terrein. Radio M heeft daar wel wat aandacht voor maar, geef die politici eens de ruimte om wat dieper in gesprek te gaan. Laat je luisteraar eens wat meer kennismaken met de provinciale politiek.

Maar wat ik zeg, Radio M is daarin niet uniek. Ik mis de diepgang bij vrijwel alle RPO's in Nederland.
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 29 jun 2023 20:03
Herman ven Schippers schreef: 29 jun 2023 09:13 Dat was inderdaad ook mijn punt. Dan moet je de lokale belangrijker maken en alle regionale zenders opdoeken.
De trend is tegengesteld. Steeds meer lokale omroepen gaan op in streekomroepen.

Alleen in grote steden houden lokalen het vol, met Bingo FM van RTV Utrecht als voorbeeld....
De vorming van streekomroepen is een politieke wens en door zuinigheid gedreven. De enige reden waarom de lokale radiostations het in de stad wel volhouden is dat de gemeenteraden aldaar het belang van een goede, lokale omroep op waarde schatten met een bijpassende financiering.

Als luisteraar heb je echter meer aan een lokale omroep die zijn taak begrijpt, dan een streekomroep die hetzelfde doet voor meerdere gemeenten.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 29 jun 2023 20:36 Radio M heeft verschillende muziekprogramma's (Evelien's Lovesongs, Studio Sixties, Het Gouden Weekend), maar een programma met Utrechtse bands/singer- songwriters/muzikanten zit er niet tussen.

De provinciale politiek is voor heel veel mensen totaal onbekend terrein. Radio M heeft daar wel wat aandacht voor maar, geef die politici eens de ruimte om wat dieper in gesprek te gaan. Laat je luisteraar eens wat meer kennismaken met de provinciale politiek.

Maar wat ik zeg, Radio M is daarin niet uniek. Ik mis de diepgang bij vrijwel alle RPO's in Nederland.
Ik denk dat genoemde muziekprogramma's prima passen in de mix die er nu is. Iets meer regionale diepgang zou inderdaad wel mogen. Bijvoorbeeld een interviewprogramma van twee uur ipv het niet regionale Adres onbekend zou ik echt een mooie aanvulling vinden.

Radio M zit in regiogerichtheid bij de betere regionalen, dat dan weer wel. Bijvoorbeeld Radio Oost is echt beperkter.
GerjanCluistra schreef: 29 jun 2023 20:42 De vorming van streekomroepen is een politieke wens en door zuinigheid gedreven. De enige reden waarom de lokale radiostations het in de stad wel volhouden is dat de gemeenteraden aldaar het belang van een goede, lokale omroep op waarde schatten met een bijpassende financiering.

Als luisteraar heb je echter meer aan een lokale omroep die zijn taak begrijpt, dan een streekomroep die hetzelfde doet voor meerdere gemeenten.
In kleinere gemeenten is er vaak ook onvoldoende geld voor een lokale onroep. Ik ben het wel eens met je laatate zin, maar (financiële) haalbaarheid is ook een ding.
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 29 jun 2023 23:21
GerjanCluistra schreef: 29 jun 2023 20:36 Radio M heeft verschillende muziekprogramma's (Evelien's Lovesongs, Studio Sixties, Het Gouden Weekend), maar een programma met Utrechtse bands/singer- songwriters/muzikanten zit er niet tussen.

Ik denk dat genoemde muziekprogramma's prima passen in de mix die er nu is. Iets meer regionale diepgang zou inderdaad wel mogen. Bijvoorbeeld een interviewprogramma van twee uur ipv het niet regionale Adres onbekend zou ik echt een mooie aanvulling vinden.

Radio M zit in regiogerichtheid bij de betere regionalen, dat dan weer wel. Bijvoorbeeld Radio Oost is echt beperkter.
Met de programma's is ook niets mis, zijn prima shows. Neemt niet weg dat er best meer ruimte mag zijn om aandacht te geven aan muziek uit de provincie.
Oortjes schreef: 29 jun 2023 23:21
GerjanCluistra schreef: 29 jun 2023 20:42 De vorming van streekomroepen is een politieke wens en door zuinigheid gedreven. De enige reden waarom de lokale radiostations het in de stad wel volhouden is dat de gemeenteraden aldaar het belang van een goede, lokale omroep op waarde schatten met een bijpassende financiering.

In kleinere gemeenten is er vaak ook onvoldoende geld voor een lokale onroep. Ik ben het wel eens met je laatate zin, maar (financiële) haalbaarheid is ook een ding.
Linksom klopt het dat kleinere gemeenten vaak minder betalen voor hun lokale omroep en veelal niet veel verder komen als de bijdrage die de rijksoverheid beschikbaar stelt. Bij de grote steden zie je toch dat er naast die bijdrage van de rijksoverheid ook een forse extra subsidie is voor de lokale omroep.

Als een stad als Utrecht een extra bijdrage doet die zo'n 2 euro per inwoner is, dan moet een gemeente elders in de lande dat toch ook kunnen? Of zeg ik nu iets heel erg geks.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Oortjes schreef: 29 jun 2023 20:03

Grote steden zijn ook een stuk boeiender dan een gemeente met pak 'm beet 10 duizend inwoners. In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag gebeurt altijd wel wat. Daar worden autoinbraken niet eens maar als nieuws gezien, maar als een aanname. In het dorp waar ik woon, zou het nieuws zijn. Een plofkraak zou het hele dorp een maand lang op de kop zetten. Om maar aan te geven dat het dus ook relatief makkelijker is om je nieuwsgaring boeiend te houden.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 30 jun 2023 00:22 Als een stad als Utrecht een extra bijdrage doet die zo'n 2 euro per inwoner is, dan moet een gemeente elders in de lande dat toch ook kunnen? Of zeg ik nu iets heel erg geks.
Nee. In een stad als Utrecht is dat alleen meer dan een miljoen, in een dorp een paar duizend euro. Daarnaast heeft Herman natuurlijk een punt met inhoud van zo een lokale zender.

Eens dat regionale muziek een goede toevoeging zou zijn op Radio M en andere regionalen.
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Herman ven Schippers schreef: 30 jun 2023 10:17 Grote steden zijn ook een stuk boeiender dan een gemeente met pak 'm beet 10 duizend inwoners. In Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag gebeurt altijd wel wat. .....
Amsterdam wordt gecoverd door NPO 1, NPO 2, NPO 3, Radio 1, 2, 3, 4 en 5 en de presentatoren die er wonen
Soms heb ik het gevoel dat de NPO een dependance is van AT5 en Salto :-)
GerjanCluistra

Oortjes schreef: 30 jun 2023 10:23
GerjanCluistra schreef: 30 jun 2023 00:22 Als een stad als Utrecht een extra bijdrage doet die zo'n 2 euro per inwoner is, dan moet een gemeente elders in de lande dat toch ook kunnen? Of zeg ik nu iets heel erg geks.
Nee. In een stad als Utrecht is dat alleen meer dan een miljoen, in een dorp een paar duizend euro. Daarnaast heeft Herman natuurlijk een punt met inhoud van zo een lokale zender.

Eens dat regionale muziek een goede toevoeging zou zijn op Radio M en andere regionalen.
Het verschil is dat de gemeente Utrecht bereid is dat extra geld te betalen. Een gemeente als Veenendaal bijvoorbeeld niet, terwijl die 2 euro per inwoner zo'n 150.000 euro zou zijn. En ja, dat is geen miljoen, maar 150.000 euro was voor Midland heel veel geld. Tel daar nog een keer 50.000 euro van de andere gemeenten in de streekomroep op en Midland had 3 voltijd medewerkers in dienst kunnen nemen voor journalistiek werk.

Dat maakt het verschil.
GerjanCluistra

Kijk nou, er was een sponsor die Namen en Rugnummers in de lucht wilde houden.

https://www.debunschoter-online.nl/spor ... sponsoren/

Het lijkt daarmee dus niet aan de kosten te hebben gelegen, want die waren gedekt.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Goed dat directie en hoofdredactie op basis van luisteronderzoek en eigen beleid acteren, niet op voorkeur van sponsoren. Dan had het commerciële omroep moeten zijn.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Nu het nieuwe seizoen snel dichterbij komt...

Ben benieuwd of er nog lokale/streekomroepen zijn die in dit gat gaan springen.
Tevens ook benieuwd of er nog oud-medewerkers zijn die elders te horen zullen zijn. Sommigen leken daar wel op te hinten. (al kan dat natuurlijk zijn geweest om de hoop levend te houden).
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

Ook raar, er werd een bedrag genoemd. En daarna het voorstel alsnog van tafel geveegd. Dan ging het dus aanvankelijk wél om geld toch?
AnZoRadio

Bericht door AnZoRadio »

In mijn ogen is het verval van RTV Utrecht al een poosje gaande. Op televisie is het nieuws verworden tot een feel good show, waarbij er geen uitzendingen in het weekend zijn. Ook is daar al een poosje geleden Een Berg Sport gestopt. Nu is de radio aan de beurt. Persoonlijk zal ik het niet missen. Ik mis wel de luistercijfers in deze die het stoppen ter delen kunnen verklaren.
Met vriendelijke groet,
André

AnZoRadio
Today's Best Music for the Dutch Valley
Plaats reactie