RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Herman ven Schippers

Re: RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Bericht door Herman ven Schippers »

Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 17:17
Herman ven Schippers schreef: 20 jun 2023 10:34
GerjanCluistra schreef: 16 jun 2023 23:26 Sterker nog, online doen de clubs het zelf beter dan welke omroep dan ook.
Dit verschilt dus ontzettend per vereniging. Sommige clubs pakken uit met een (vrijwillig) media-team waar ze in de KKD jaloers op zijn, terwijl een ander de socials compleet verwaarloosd en waar je niet van op aan kunt.....
Dat klopt zeker alleen in het verzorgingsgebied van Radio M redden de amateurclubs zich heel goed met online informatie. GVVV, DOVO, sv Spakenburg, vv IJsselmeervogels, Hercules e.d. hebben dat prima op orde. Radio M is juist onderscheidend met haar radioverslag.

Als ze stoppen met namen en rugnummers volstaat het plaatsen van de uitslagen op de website van RTV Utrecht wel. Ook dat is niet echt nodig want dat staat ook wel op Voetbal.nl van de KNVB.
De lokale omroep in Spakenburg-Bunschoten zit ook nog wel eens ergens toch?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 17:17 Als ze stoppen met namen en rugnummers volstaat het plaatsen van de uitslagen op de website van RTV Utrecht wel. Ook dat is niet echt nodig want dat staat ook wel op Voetbal.nl van de KNVB.
Dat live verslaggeving van voetbal, dwz geschreeuw vanaf het sportpark, verdwijnt, kan ik begrijpen. Dat is gewoon niet om aan te horen. En dan geven metingen per uur dat inzicht ook. Los daarvan, is er natuurlijk nog genoeg aan echte sportjournalistiek te doen. Uitslagen, standen, transfers, opvallende gebeurtenissen en duiding daarvan, zie ik echt wel als meerwaarde. Dat kan prima op de website en in het regionieuws.

Alles wat op de nieuwssite van een regionale zender staat, zal ook elders te vinden zijn. De kracht is dat het nieuws uit één regio bij elkaar staat. Dat iets ook op één of andere website staat, lijkt mij dus geen reden het niet meer te vermelden.
Rock 'n roll is better than music!
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Herman ven Schippers schreef: 20 jun 2023 17:51
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 17:17
Herman ven Schippers schreef: 20 jun 2023 10:34

Dit verschilt dus ontzettend per vereniging. Sommige clubs pakken uit met een (vrijwillig) media-team waar ze in de KKD jaloers op zijn, terwijl een ander de socials compleet verwaarloosd en waar je niet van op aan kunt.....
Dat klopt zeker alleen in het verzorgingsgebied van Radio M redden de amateurclubs zich heel goed met online informatie. GVVV, DOVO, sv Spakenburg, vv IJsselmeervogels, Hercules e.d. hebben dat prima op orde. Radio M is juist onderscheidend met haar radioverslag.

Als ze stoppen met namen en rugnummers volstaat het plaatsen van de uitslagen op de website van RTV Utrecht wel. Ook dat is niet echt nodig want dat staat ook wel op Voetbal.nl van de KNVB.
De lokale omroep in Spakenburg-Bunschoten zit ook nog wel eens ergens toch?
Ik weet niet hoe dat nu is nu het een streekomroep is geworden.
Ane Sybesma

Oortjes schreef: 20 jun 2023 18:33
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 17:17 Als ze stoppen met namen en rugnummers volstaat het plaatsen van de uitslagen op de website van RTV Utrecht wel. Ook dat is niet echt nodig want dat staat ook wel op Voetbal.nl van de KNVB.
Dat live verslaggeving van voetbal, dwz geschreeuw vanaf het sportpark, verdwijnt, kan ik begrijpen. Dat is gewoon niet om aan te horen.
Ok. Die mening kun je hebben, het moge duidelijk zijn dat ik het daar niet mee eens ben.

Net als dat ik van mening ben dat radio M online niets te bieden heeft op het gebied van sportjournalistiek. Dat doen de regiokranten en lokale kranten al heel goed. Het geld wat ze besparen kunnen ze nuttiger gebruiken.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 19:30 Ok. Die mening kun je hebben, het moge duidelijk zijn dat ik het daar niet mee eens ben.
Die mening kan je ook hebben. Er zijn alleen schijnbaar niet zoveel luisteraars (meer) die dat delen.
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 19:30
Net als dat ik van mening ben dat radio M online niets te bieden heeft op het gebied van sportjournalistiek. Dat doen de regiokranten en lokale kranten al heel goed. Het geld wat ze besparen kunnen ze nuttiger gebruiken.
Dat geldt voor al het nieuws. De toegevoegde waarde van RTV Utrecht is dat het op Radio M, TV en online gebracht wordt, in samenhang met al het regionale nieuws.
Ane Sybesma

Oortjes schreef: 20 jun 2023 19:53 Dat geldt voor al het nieuws. De toegevoegde waarde van RTV Utrecht is dat het op Radio M, TV en online gebracht wordt, in samenhang met al het regionale nieuws.
Sport wordt dus niet meer op de radio gebracht. Dus stop er dan ook online mee. Daar zijn anderen beter in en die kosten minder.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 21:52 Sport wordt dus niet meer op de radio gebracht. Dus stop er dan ook online mee. Daar zijn anderen beter in en die kosten minder.
Ik weet niet of sport helemaal niet meer op de radio gebracht wordt. Dat het programma met live verslagen stopt, wil toch niet zeggen dat alles stopt?

En er is wel meer online wat niet op de radio is, net als andersom.
Ane Sybesma

Oortjes schreef: 20 jun 2023 22:30
Ane Sybesma schreef: 20 jun 2023 21:52 Sport wordt dus niet meer op de radio gebracht. Dus stop er dan ook online mee. Daar zijn anderen beter in en die kosten minder.
Ik weet niet of sport helemaal niet meer op de radio gebracht wordt. Dat het programma met live verslagen stopt, wil toch niet zeggen dat alles stopt?

En er is wel meer online wat niet op de radio is, net als andersom.
Dat zal best allemaal. Ik vind het jammer en luisterde graag naar Namen en Rugnummers, vooral op zaterdag.

Dan maar Radio West of Oost beluisteren en voor midden Nederland pak ik voetbal.nl er dan maar bij.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Oost doet al een tijd niks meer dacht ik
Ane Sybesma

Dan zal het Radio West worden... En anders een lokale die nog wel sportradio wil maken..
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 21 jun 2023 11:58 Dan zal het Radio West worden... En anders een lokale die nog wel sportradio wil maken..
Is Langs de lijn op NPO Radio 1 geen goed alternatief voor je?
Ane Sybesma

Oortjes schreef: 21 jun 2023 12:18
Ane Sybesma schreef: 21 jun 2023 11:58 Dan zal het Radio West worden... En anders een lokale die nog wel sportradio wil maken..
Is Langs de lijn op NPO Radio 1 geen goed alternatief voor je?
Langs de Lijn is zeker een pareltje. Maar in deze gaat het mij om het amateurvoetbal op de zaterdagmiddag dat doet langs de lijn niet. Radio M deed dat juist wel.

Maar goed, het is zoals het is. Radio M kan uit de voorkeurslijst.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Oortjes schreef: 20 jun 2023 18:33 Dat live verslaggeving van voetbal, dwz geschreeuw vanaf het sportpark, verdwijnt, kan ik begrijpen. Dat is gewoon niet om aan te horen. En dan geven metingen per uur dat inzicht ook.
Dat inzicht heb ik niet van de metingen van mijn omroep. Het gaat hier dan "maar" om een lokale omroep, ik zie in de statistieken van bv. de webstreams dat aldaar het sportprogramma zeker 5 keer zo goed beluisterd wordt als de andere programma's op die dag. En omdat we deze statistieken per minuut bijhouden kunnen we aan de hand van die data exact de aanvangs- en eindtijden van de verschillende wedstrijden die we volgen hierin terugzien. We hebben wat dat betreft wel geluk dat we in onze eigen gemeente 3 clubs in de 2e Divisie hebben een één in de 3e Divisie.

Het is me niet duidelijk of deze populariteit van sportprogramma's ook bij de regionalen te zien is. Luisteraars van die omroepen hebben, denk ik, minder binding met specifieke sportclubs als de luisteraars van een lokalo. In het verleden heeft West ook al eens de zaterdagsport vrijwel geheel opgedoekt waarna het een jaar later toch weer terugkwam. En momenteel werkt men samen met Rijnmond die eerder ook al gestopt was met amateurvoetbal.

Ik heb ooit op basis van de luistercijfers van de webstreams over een heel jaar de populariteit van elke programma berekend. Toen bleek dat het programma, waarvan wij dachten dat het het slechtst beluisterde doelgroepenprogramma zou zijn, best leuk tevoorschijn te komen. Bij nader onderzoek bleek dat op het tijdstip van dit programma een paar keer een extra sportprogramma uit was gezonden....
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ik begrijp wel dat bij een lokale omroep het anders kan zijn. Die zal een andere doelgroep hebben en lokale sport boeit meer dan clubs van elders. Betreft het ook een programma met live verslaggeving vanaf de zijlijn?
Laatst gewijzigd door Oortjes op 22 jun 2023 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Rietveld

Bericht door Aart Rietveld »

Jazeker, we zitten per wedstrijddag live bij 4 of 5 wedstrijden van de plaatselijke clubs. En de luisteraars weten dat we sneller zijn als Twitter, doelpunten melden we binnen vijf seconden. En omdat een wedstrijd bijna altijd bestaat uit een lokale club en een club van verder weg mag de verslaggever best wel een beetje chauvinistisch zijn voor de lokale club. Vinden de luisteraars leuk!.

Alleen bij derby's moeten we oppassen dat een verslaggever onafhankelijk is, we lossen dit op door dan twee verslaggevers in te zetten. Dit is in ons voetbalgekke dorp zeer noodzakelijk, dreigementen van "supporters" om na vermeende partijdigheid de ramen van de studio in te komen gooien zijn wel eens werkelijkheid geworden....
Plaats reactie