RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Greatski

RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Bericht door Greatski »

Afbeelding
Radio M Utrecht stopt eind juni met sportuitzendingen op de radio. Het populaire sportprogramma ’Namen & Rugnummers’ houdt daarmee ook op te bestaan. Het programma deed elk weekend verslag van sportwedstrijden in de regio.
Het besluit om te stoppen met de radio-uitzendingen op zaterdag en zondag is volgens Radio M Utrecht ingegeven door sterk dalende luistercijfers. Volgens de directie van het radiostation wegen de kosten van de uitzendingen niet meer op tegen de luistercijfers. In een mail aan het bedrijf laat de directie weten dat het geld dat bespaard wordt op radio, nu beschikbaar komt voor sportberichtgeving online.

Radio M Utrecht was de voorbije jaren een graag geziene gast bij de sportclubs in de regio het Gooi, Vechtstreek en Eemland. Veel regionale sportliefhebbers stemden elk weekend af op het programma ’Namen & Rugnummers’. Radioverslaggevers Bert Kous en René van den Berg waren bekende gezichten bij mening sportclub. Het bericht over het stoppen van ’Namen & Rugnummers’ heeft al tot de nodige ophef bij voetbalclubs geleid. Onder meer Spakenburg en IJsselmeervogels pleiten online ervoor om het programma voort te zetten.
https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... um=organic

Afbeelding
Afbeelding
Vind jij dit een goed idee?
Ane Sybesma

Re: RTV Utrecht wil stoppen met Sport op de radio

Bericht door Ane Sybesma »

Ik vind het doodzonde. Mijn favoriete regionale sportprogramma. Met grote regelmaat heb ik deze aanstaan (tegenwoordig wel weer op FM sinds DAB 6B weg is). Samen met West en Oost denk ik de betere verslaggeving van het amateurvoetbal.

In een mail aan het bedrijf laat de directie weten dat het geld dat bespaard wordt op radio, nu beschikbaar komt voor sportberichtgeving online.
Stop er dan helemaal mee. Online doen de clubs zelf wel.
jessica

Bericht door jessica »

Ane Sybesma schreef: 15 jun 2023 09:22 Ik vind het doodzonde. Mijn favoriete regionale sportprogramma. Met grote regelmaat heb ik deze aanstaan (tegenwoordig wel weer op FM sinds DAB 6B weg is). Samen met West en Oost denk ik de betere verslaggeving van het amateurvoetbal.

In een mail aan het bedrijf laat de directie weten dat het geld dat bespaard wordt op radio, nu beschikbaar komt voor sportberichtgeving online.
Dat geld beschikbaar komt voor sportberichtgeving online is helemaal een drogreden. Wie gaat daar nou voor naar de regionale omroep om een sportuitslag te bekijken.

Hele sites met uitslagen en berichtgeving zijn daarvoor al online te vinden. Juiste een radioverslag iets unieks ga je afschaffen. Tevens een leerschool voor verslaggevers die als ze goed zijn weer kunnen doorstromen naar landelijk. Je bent publieke omroep. Mensen opleiden hoort ook tot je taak.
Ane Sybesma

jessica schreef: 15 jun 2023 09:46
Ane Sybesma schreef: 15 jun 2023 09:22 Ik vind het doodzonde. Mijn favoriete regionale sportprogramma. Met grote regelmaat heb ik deze aanstaan (tegenwoordig wel weer op FM sinds DAB 6B weg is). Samen met West en Oost denk ik de betere verslaggeving van het amateurvoetbal.

Dat geld beschikbaar komt voor sportberichtgeving online is helemaal een drogreden. Wie gaat daar nou voor naar de regionale omroep om een sportuitslag te bekijken.

Hele sites met uitslagen en berichtgeving zijn daarvoor al online te vinden. Juiste een radioverslag iets unieks ga je afschaffen. Tevens een leerschool voor verslaggevers die als ze goed zijn weer kunnen doorstromen naar landelijk. Je bent publieke omroep. Mensen opleiden hoort ook tot je taak.
Begrijp ik ook niet. Ik zie voor regionale omroepen niet zoveel meerwaarde online behalve uitzending gemist of hun streams. Het nieuws doen de regionale kranten toch wel wat beter.
De Nachtwacht

Bericht door De Nachtwacht »

Verbijsterend.

fantastisch programma wat mijn zaterdagmiddag echt kleur gaf, met goede verslaggevers die verstand van zaken hadden, en nog 1 van de weinige plekken waar je echt veel amateurvoetbal via de radio kon volgen. Als ik de tweetjes en reacties van clubs zo lees, is dit besluit voor iedereen ook best onverwachts, ook voor de makers.

Ik hoop dat er nog een oplossing komt, maar er in geloven doe ik niet echt. Dit is gewoon klaar.

PS: ik ben een groot liefhebber van het programma, dus me er van bewust dat ik geheel niet objectief ben, en deze reactie dus ook niet :)
Ane Sybesma

De Nachtwacht schreef: 15 jun 2023 16:24 ...
PS: ik ben een groot liefhebber van het programma, dus me er van bewust dat ik geheel niet objectief ben, en deze reactie dus ook niet :)
Lijkt me logisch. Alleen liefhebbers van Namen en Rugnummers zullen het jammer vinden. Ik ben er in elk geval 1 van.
wave

Bericht door wave »

Bijzondere motivatie. Natuurlijk, sportprogramma's zijn complex en vragen een relatief grote bezetting, dus de computer laten non-stoppen is een stuk goedkoper. Maar sport -mits het programma goed is gemaakt- zijn meestal ook de programma's die bij uitstek goed beluisterd worden. De meerwaarde van 'online sportverslaggeving' tegenover wat de clubs zelf al doen ontgaat me ook.

Of zitten er in het verzorgingsgebied van RTV Utrecht inmiddels weer lokale omroepen die een sterk / beter en goed beluisterd sportprogramma neer weten te zetten??
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Heeft Pieter Vorage mijn eedere post hier gelezen? :???:

Namen en Rugnummers is wat Zaterdag Sport vroeger op Hilversum 3 was: een eiland in de programmering. Daar haken mensen op af. Zelf zou ik als regionale zender naar een andere vorm gezocht hebben, maar dit begrijp ik ook.

Hopelijk gaan de uren naar Thorvald de Geus. Fijne dj die er nu ook zit als er geen sport is.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Oortjes schreef: 15 jun 2023 22:58 Heeft Pieter Vorage mijn eedere post hier gelezen? :???:

Namen en Rugnummers is wat Zaterdag Sport vroeger op Hilversum 3 was: een eiland in de programmering. Daar haken mensen op af. Zelf zou ik als regionale zender naar een andere vorm gezocht hebben, maar dit begrijp ik ook.

Hopelijk gaan de uren naar Thorvald de Geus. Fijne dj die er nu ook zit als er geen sport is.
Dat is echt onzin wat je nu schrijft. Namen En Rugnummers past uitstekend op de zaterdag en zondag bij Radio M gezien de programma's die er aan vooraf gaan.

Bovendien gaat de vergelijking met Zaterdag Sport op Radio 3 al helemaal mank. Dat was een sportprogramma op een muziekzender. Sport bij een nieuws- en actualiteiten zender als Radio M past er volledig.

Het enige wat je jezelf kunt afvragen is of het amateurvoetbal wel bij een regionale omroep hoort. Het blijven lokale clubs die provinciaal gezien weinig toegevoegde waarde hebben.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Sterker nog, online doen de clubs het zelf beter dan welke omroep dan ook.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Oortjes

Bericht door Oortjes »

GerjanCluistra schreef: 16 jun 2023 23:25
Oortjes schreef: Zelf zou ik als regionale zender naar een andere vorm gezocht hebben, maar dit begrijp ik ook.
Dat is echt onzin wat je nu schrijft. Namen En Rugnummers past uitstekend op de zaterdag en zondag bij Radio M gezien de programma's die er aan vooraf gaan.

Bovendien gaat de vergelijking met Zaterdag Sport op Radio 3 al helemaal mank. Dat was een sportprogramma op een muziekzender. Sport bij een nieuws- en actualiteiten zender als Radio M past er volledig.

Het enige wat je jezelf kunt afvragen is of het amateurvoetbal wel bij een regionale omroep hoort. Het blijven lokale clubs die provinciaal gezien weinig toegevoegde waarde hebben.
Had je bovenstaande zin van mij gemist? Ik denk dat ik , ook over de amateursport, wel op een regionale zender kan. De vorm waarin het gebeurt, voegt in mijn optiek te weinig toe.

Radio M is geen nieuws- en aktualiteitenzender. Het biedt wel nieuws en aktualiteiten, maar heeft ook serviceprogramma's, amusement en muziek.

Voor Namen en Rugnummers zitten in mijn optiek serviceprogramma's met een voornamelijk vrouwelijke doelgroep. Erna komt non stop Nederlandstalige muziek. Doordeweeks zitten echte muziekdj's Edwin Meerman en Jos van Heerden op het tijdstip. In dat samenspel is Namen en Rugnummers een eiland waarbij de radio uitgezet wordt. Daarin komt het overeen met Zaterdag Sport. Jan Rietman, Henk Mouwe en Frits Spits maakten totaal afwijkende radio, zoals Koop Geersing, Vivian Boelen, Ingrid Corvers en Edwin Meerman ook doen.
big T

Bericht door big T »

Mooi toch? Sport is meestal geweld van supporters.
Ouders die schreeuwen en geweld niet schuwen, vandaar ook de spotjes.
Fijn dat een zender hier mee ophoud.
En wat komt er voor in de plaats?
De muziek computer?
Oortjes

Bericht door Oortjes »

big T schreef: 17 jun 2023 00:16 En wat komt er voor in de plaats?
De muziek computer?
Het programma is op zaterdag en zondag van 14.00 tot 18. 00 uur. Ik las dat Nicolas Ruis de uren van 16.00 tot 18.00 uur gaat krijgen. Ik verwacht Thorvald de Geus op de uren van 14.00 tot 16.00 uur. Deze had hij tijdens de laatste zomerstop ook.
Herman ven Schippers

Bericht door Herman ven Schippers »

GerjanCluistra schreef: 16 jun 2023 23:26

Sterker nog, online doen de clubs het zelf beter dan welke omroep dan ook.
Dit verschilt dus ontzettend per vereniging. Sommige clubs pakken uit met een (vrijwillig) media-team waar ze in de KKD jaloers op zijn, terwijl een ander de socials compleet verwaarloosd en waar je niet van op aan kunt.

Ik was onlangs benieuwd naar de tussenstand van de promotiewedstrijd naar de derde divisie tussen AZSV en Capelle: Laatste tweet van Capelle was van oktober 2022. Die van de ploeg uit Aalten? Augustus 2021....
Ane Sybesma

Herman ven Schippers schreef: 20 jun 2023 10:34
GerjanCluistra schreef: 16 jun 2023 23:26 Sterker nog, online doen de clubs het zelf beter dan welke omroep dan ook.
Dit verschilt dus ontzettend per vereniging. Sommige clubs pakken uit met een (vrijwillig) media-team waar ze in de KKD jaloers op zijn, terwijl een ander de socials compleet verwaarloosd en waar je niet van op aan kunt.....
Dat klopt zeker alleen in het verzorgingsgebied van Radio M redden de amateurclubs zich heel goed met online informatie. GVVV, DOVO, sv Spakenburg, vv IJsselmeervogels, Hercules e.d. hebben dat prima op orde. Radio M is juist onderscheidend met haar radioverslag.

Als ze stoppen met namen en rugnummers volstaat het plaatsen van de uitslagen op de website van RTV Utrecht wel. Ook dat is niet echt nodig want dat staat ook wel op Voetbal.nl van de KNVB.
Plaats reactie