Ik heb met interesse het onderwerp over streekomroepen gelezen. Maar liever dan daar een duit in het zakje te willen doen, leek het mij nuttig een paar stappen achteruit te zetten om zo een breder beeld te kunnen vormen.
Ik zag onlangs een discussie op Radio1 over de vorming van streekomroepen. (Yep, radio met camera's.) Daar werd betoogd dat dit als doel had de lokale journalistiek op een hoger niveau te brengen. Lijkt mij een uitstekend doel. Op dit moment zijn er veel te veel gemeenteraden die vergaderen zonder dat onafhankelijke journalisten er verslag van doen. Dat is dodelijk in een democratie.
Maar omroepen dwingen tot fuseren levert niet per definitie een goed resultaat op. Zie alle fusies in Hilversum waarbij de bobo's alleen maar machtiger werden en het eigen geluid veel minder.
Afgezien daarvan: lokale en zelfs regionale radiozenders spelen vooral muziek. Eerder vanmiddag op Radio West (Omroep West? RTV West? Gewoon alleen maar "West"? Zucht.) een verhaal over een groot terrein vol "weesauto's" die redelijkerwijs niet kunnen rijden maar het opruimen blijkt erg moeilijk. Interessant! Maar:
Ik wil ofwel muziek, en dan heb ik zat geripte CDs en via iTunes gekochte nummers dus daar heb ik de radio nauwelijks voor nodig. (Jongere mensen waarschijnlijk Spotify.) Ofwel informatie. En dan ook niet onderbroken door muziek die meestal niet mijn smaak is.
BNR is goed in die informatievoorziening voor mensen (= autorijders) in de spits. Dat is waarschijnlijk het grootste aandeel in hun omzet. Maar ik werk meestal vanuit huis en wil die informatie hebben wanneer ik boodschappen doe of kook, op meer onvoorspelbare momenten. Zodoende luister ik zelden live NPO Radio 1 en eigenlijk nooit BNR. Maar wel heel vaak podcasts van wat er eerder op die zenders uitgezonden is.
Ik denk dat voor lokaal/streek/regionale journalistiek je toch al gauw uitkomt bij podcasts. De kans dat mensen luisteren wanneer jij uitzendt is spectaculair minimaal.
En hoewel ik als Hagenaar (Hagenees?) vooral geïnteresseerd ben in Haags nieuws, woon ik 200 meter van Voorburg en dat is waar ik meestal mijn boodschappen doe dus belangrijk Voorburgs nieuws interesseert mij ook. Stel je voor dat ik in een streek-podcast-feed zou kunnen aangeven hoe belangrijk het nieuws uit een bepaalde gemeente moet zijn om mijn interesse te wekken. Dat is een veel beter systeem dan bijvoorbeeld DHFM en Midvliet te laten fuseren.
De radiokanalen moeten dan ofwel dingen brengen die je echt live wilt horen (sport? ultieme politieke beslissingen? rampen?) of die rare lokale dingen die weinig nieuwswaarde hebben. Maak daar dan grotendeels een "public access" kanaal van waarbij iedere halve man en paardekop tegen een geringe vergoeding en met onderschrijven van een paar basisregels een uur per week z'n gang kan gaan.
Ik denk dat die professionalisering van de lokale journalistiek ook beter van boven naar beneden kan gebeuren, waarbij regionale omroepen en streekkranten in kunnen schrijven om dit werkt te doen en dan beschikbaar te stellen aan alle zenders die interesse hebben + een podcastsysteem, dan de lokalo's te dwingen op te stoten in de vaart der volkeren.
De logica van DAB is ook muxen die een groter gebied bedienen, anders dan FM-zenders in het verleden waarbij je ergens op een flat één zender neerzet die zo precies mogelijk jouw lokale gebied bedient.
Het probleem met streek is in veel gevallen ook dat vooral die automobilist in de spits naar journalistiek luistert maar die automobilist rijdt voor je het weet jouw dekkingsgebied uit. Vandaar dus: doe gesproken lokale journalistiek vooral als podcast.
Lokaal/streek/regionaal, public access, podcasts?
Moderator: admin6