Gek verzoek? Zenden kortegolf/am voor radio koptelefoons

n00b? Beginner? Newbie? Stel je vragen hier.

Moderator: admin6

Plaats reactie
Rouwclown

Gek verzoek? Zenden kortegolf/am voor radio koptelefoons

Bericht door Rouwclown »

Hallo,

Ik ben nieuw hier, en niet enorm ervaren met radio. Recentelijk ben ik een soort verzameling begonnen van oude radio koptelefoons. Denk aan yoko HP-8000, Cougar HP1000 en Shakespeare HP-2000. Het is een niche, en de ontvangst is niet heel denderend, maar ik ben dol op de vorm en het ontwerp van die dingen.

Voor een project lijkt het me leuk om te kijken of het mogelijk is om wat te zenden naar die koptelefoons (dat ik een groep mensen ze allemaal laat dragen, en dan wat uit kan zenden). Ik weet echter niet veel over uitzenden, de mogelijkheden, hoe moeilijk het is, etc. Ik zou mogelijk kortegolf willen uitzenden, maar ik weet niet of die dingen dat op kunnen vangen, of op AM. Het is niet erg als het bereik niet heel ver gaat.

Kan iemand mij wat informatie hierover verschaffen/doorlinken naar handige artikelen? Heeft iemand hier ervaring mee? Je zou me enorm helpen! ;)

-HL
wave

Re: Gek verzoek? Zenden kortegolf/am voor radio koptelefoons

Bericht door wave »

Leuke hobby! Ik kan alleen van die Yoko online wat terugvinden, maar dan heb je het dus echt over hoofdtelefoons waar je radio op kunt luisteren, niet de draadloze hoofdtelefoons voor in de huiskamer die met een zendertje werden aangestuurd. Op welke frequentiebanden ze kunnen ontvangen, dat kun je op de hoofdtelefoons zelf wel terugvinden door te kijken naar de band schakelaartjes of de frequenties op de afstemknop. Meestal zal dat FM of FM/AM zijn, kortegolf lijkt me de kans heel klein op. De FM band loopt van circa 88 MHz - 108 MHz, de AM omroepband van zo’n 526 kHz tot 1605 Khz. Kortegolf omroep maakt(e) gebruik van verschillende frequentiebanden met een golflengte tussen de 60 en 11,5 meter (op draagbare radio’s kon je vaak ook alleen de 49 meter band tegenkomen, omdat o.a de Wereldomroep, Deutsche Welle en de BBC daar in West-Europa standaard op uitzonden). Even inventariseren in je verzameling dus.

Uitzenden: schakel de zenders en informatiestromen van Radio TPOT maar in @big T :)) .
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.
Plaats reactie