Mixcloud
Moderator: admin6
Mixcloud
Ik post het hier, A: omdat ik niet weet waar het thuis hoort. en B: omdat het beginners kan helpen om te starten met een radio station. Ik kreeg vanmorgen bericht dat mixcloud Ideal en Paypal accpeteerd. Voorheen was dat alleen een creditcard en dat is een ramp als je geen creditcard heb. Aan mixcloud zitten regels verbonden, maar is betaalbaar alternatief naast buma/sena mits deze een overeenkomst heeft met mixcloud. Mixcloud draagt de rechten af aan de artiesten. Met OBSserver kun je streamen naar mixcloud, rechten lijken geregeld te zijn en voor nog geen 15 euro per maand ben je dan klaar. Ik weet alleen niet of je dan ook verplicht ben je aan te melden bij de Commisariaat voor de Media als internetradio, maar ik denk het wel. Waarom post ik dit ? Ik post dit omdat de kosten laag zijn t.o.v. buma/sena en omdat het nu mogelijk is met ideal en paypal te betalen waardoor mixcloud erg aantrekkelijk geworden is als platform om uit te zenden !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Re: Mixcloud
Dat heb je goed gezien. In een groep op Facebook werd eens de legaliteit van MixCloud betwist. Ik heb dat nagevraagd, en kreeg deze reactie van MixCloud:
Het mooie is wel, van MixCloud Live mag je gewoon 24 uur per dag uitzenden. Ik maak geen radio in Nederland, maar ik zou het wel weten..
Dan over je opmerking dat je allicht een vergunning van het CvdM nodig hebt. Ik betwijfel dat. Op MixCloud Live moet je namelijk verplicht met video uitzenden. Je kunt niet met alleen audio uitzenden. Doordat je video uitzendt, ben je geen webradiokanaal. Je bent dan een videostream, vergelijkbaar met uitzenden op Twitch. Voor Twitch heb je ook geen toestemming van het CvdM nodig. Het enige nadeel is dat je geheel afhankelijk bent van het voortbestaan van MixCloud Live, juridisch geen eigenaar maar producent bent, en je te dealen hebt met de grillen van het platform (soms storingen etc).Mixcloud is a user-generated internet platform for audio streaming. We are licensed and partners with many of the largest rights holders, record labels and publishers around the world.
We track and identify the music played in live streams on the platform so that royalties can be paid to the relevant Collecting Societies, who in turn pay out to Artists, Labels, Publishers and Composers.
This means that all types of music can be used during a stream on Mixcloud Live and you don't have to worry about paying royalties or licenses.
Het mooie is wel, van MixCloud Live mag je gewoon 24 uur per dag uitzenden. Ik maak geen radio in Nederland, maar ik zou het wel weten..

Je hoeft volgens mij geen bewegend beeld uit te zenden. Je mag ook de camera richten op een bord ofzo in de studio die je website promoot.Feivel schreef: ↑08 mar 2023 19:40 Dat heb je goed gezien. In een groep op Facebook werd eens de legaliteit van MixCloud betwist. Ik heb dat nagevraagd, en kreeg deze reactie van MixCloud:
Dan over je opmerking dat je allicht een vergunning van het CvdM nodig hebt. Ik betwijfel dat. Op MixCloud Live moet je namelijk verplicht met video uitzenden. Je kunt niet met alleen audio uitzenden. Doordat je video uitzendt, ben je geen webradiokanaal. Je bent dan een videostream, vergelijkbaar met uitzenden op Twitch. Voor Twitch heb je ook geen toestemming van het CvdM nodig. Het enige nadeel is dat je geheel afhankelijk bent van het voortbestaan van MixCloud Live, juridisch geen eigenaar maar producent bent, en je te dealen hebt met de grillen van het platform (soms storingen etc).Mixcloud is a user-generated internet platform for audio streaming. We are licensed and partners with many of the largest rights holders, record labels and publishers around the world.
We track and identify the music played in live streams on the platform so that royalties can be paid to the relevant Collecting Societies, who in turn pay out to Artists, Labels, Publishers and Composers.
This means that all types of music can be used during a stream on Mixcloud Live and you don't have to worry about paying royalties or licenses.
Het mooie is wel, van MixCloud Live mag je gewoon 24 uur per dag uitzenden. Ik maak geen radio in Nederland, maar ik zou het wel weten..![]()
Dat klopt. Het ging meer om een technische implicatie: je kunt niet zonder video uitzenden ;-).jessica schreef: ↑08 mar 2023 22:09Je hoeft volgens mij geen bewegend beeld uit te zenden. Je mag ook de camera richten op een bord ofzo in de studio die je website promoot.Feivel schreef: ↑08 mar 2023 19:40 Dat heb je goed gezien. In een groep op Facebook werd eens de legaliteit van MixCloud betwist. Ik heb dat nagevraagd, en kreeg deze reactie van MixCloud:
Het mooie is wel, van MixCloud Live mag je gewoon 24 uur per dag uitzenden. Ik maak geen radio in Nederland, maar ik zou het wel weten..![]()
Tja.... soms zijn er creative oplossingen zoals deze :Feivel schreef: ↑10 mar 2023 13:02Dat klopt. Het ging meer om een technische implicatie: je kunt niet zonder video uitzenden ;-).jessica schreef: ↑08 mar 2023 22:09Je hoeft volgens mij geen bewegend beeld uit te zenden. Je mag ook de camera richten op een bord ofzo in de studio die je website promoot.Feivel schreef: ↑08 mar 2023 19:40 Dat heb je goed gezien. In een groep op Facebook werd eens de legaliteit van MixCloud betwist. Ik heb dat nagevraagd, en kreeg deze reactie van MixCloud:
Dan over je opmerking dat je allicht een vergunning van het CvdM nodig hebt. Ik betwijfel dat. Op MixCloud Live moet je namelijk verplicht met video uitzenden. Je kunt niet met alleen audio uitzenden. Doordat je video uitzendt, ben je geen webradiokanaal. Je bent dan een videostream, vergelijkbaar met uitzenden op Twitch. Voor Twitch heb je ook geen toestemming van het CvdM nodig. Het enige nadeel is dat je geheel afhankelijk bent van het voortbestaan van MixCloud Live, juridisch geen eigenaar maar producent bent, en je te dealen hebt met de grillen van het platform (soms storingen etc).
Code: Selecteer alles
#! /bin/bash
STREAM_URL="rtmp://rtmp.mixcloud.com/broadcast"
SOURCE1="/opt/mixcloudstream.jpg"
SOURCE2="https://mscp2.live-streams.nl:8112/luisteren"
KEY="d <KNIP !!!!> 6"
ffmpeg \
-loop 1 -i "$SOURCE1" -i "$SOURCE2" \
-c:v libx264 -tune stillimage -pix_fmt yuv420p \
-b:a 192k -threads 4 -preset fast -bufsize 2048k \
-f flv "$STREAM_URL/$KEY"
Overigens kan OBS ook een plaatje meesturen als video. Uiteindelijk is het blijft het een videosignaal wat aankomt, maar je hoeft geen actieve video klaar te hebben staan ! We lijken nu off-topic te gaan, maar ik denk dat onder linuxgebruikers dit kleine scriptje erg van pas komt ;)
Creatief, weer, @sverrips. Dat stilstaande plaatje tel ik ook mee als ‘video’ ;-). Maar dit is precies hoe het kan werken. Tot MixCloud ooit de regels verandert en zegt dat je echt live moet mixen of live moet presenteren, maar voor nu mag het zo, is mijn gok.
Ik zit nog eens na te denken. Mocht een live radio show een probleem zijn of dat er geen mixed beeld is te zien (als mixed verplicht zou zijn volgens algemene voorwaarden), dan koop je een mixed beeld video en stream je dat. Dat zou kunnen door de script iets aan te passen. Als je een bestaande video heb met een mixed iemand en hij is ruim 10 minuten lang, dan valt het helemaal niet op dat het nep is.Feivel schreef: ↑08 mar 2023 19:40 Dan over je opmerking dat je allicht een vergunning van het CvdM nodig hebt. Ik betwijfel dat. Op MixCloud Live moet je namelijk verplicht met video uitzenden. Je kunt niet met alleen audio uitzenden. Doordat je video uitzendt, ben je geen webradiokanaal. Je bent dan een videostream, vergelijkbaar met uitzenden op Twitch. Voor Twitch heb je ook geen toestemming van het CvdM nodig. Het enige nadeel is dat je geheel afhankelijk bent van het voortbestaan van MixCloud Live, juridisch geen eigenaar maar producent bent, en je te dealen hebt met de grillen van het platform (soms storingen etc).
Helaas dat je niks met de CvdM van doen heb, lijkt niet waar te zijn. Omdat ik nu enkel actief ben op mixcloud, ben ik volgens de C vd M nog steeds een radiozender en moet dus betalen. Net daar een mail over gekregen.Feivel schreef: ↑08 mar 2023 19:40 Dat heb je goed gezien. In een groep op Facebook werd eens de legaliteit van MixCloud betwist. Ik heb dat nagevraagd, en kreeg deze reactie van MixCloud:
Ik zie pas net dit bericht. Zond je toevallig op een .nl-adres uit met een verwijzing naar MixCloud? Hoe weet het CvdM dat jouw MixCloud-stream onder het Nederlandse territorium valt?
Het CvdM vertelde mij aan de telefoon dat het niet uitmaakt waar je op uitzendt: als het onder het Nederlandse territorium valt, wil het CvdM dat je je registreert. En dat is nu net wat ik me afvraag.. Officieel is MixCloud geregistreerd in Engeland. Vált het dan nog wel onder het Nederlandse territorium? Anders zou dat betekenen dat geen enkele Nederlander zonder toestemming mag streamen, waar dan ook.
Het gekke is dat als de mixcloud url geeft waarop je te horen ben aan de CvdM dat ik dan vervolgens niks meer terug hoor over registratie enzo, maar ik heb wel de mail bewaard (voor er gedonder komt) van mijn aanmelding.
Je hebt je Mixcloud dus aangemeld bij het CvdM?
Ik heb mijn online radiostation ook aangemeld. Daar ga ik dus een rekening van krijgen. Maar ik heb het idee dat we eigenlijk gek zijn: andere stations registreren zich niet. Het CvdM handhaaft nergens op… Waarom moeten wij dan wel betalen en anderen niet? Volstrekt oneerlijk.
Ik denk dat het klassenjustitie is. Wij zijn gewone stervelingen en moeten betalen, maar als je een miljoen op de bank hebt, kun je gewoon doen alsof je een Spaans radiostation hebt, terwijl je logo buiten aan de gevel in Nederland hangt..

Ik waardeer je eerlijkheid ! Ik heb 2 stations aangemeld, eentje al vorig jaar met progressieverock.nl en de andere als mixcloud station, van die laatste heb ik nooit wat terug gehoord van de CvdM omdat deze mogelijk alleen via mixcloud link aangemeldt was. Van de eerste ga ik a.s. februari 2024 een rekening krijgen van ongeveer 278 euro voor een jaar aan toezichtkosten. Soms wil je gewoon eerlijk het vak be-oefenen en ben je eerlijk, ik ben dat ook en draagt netjes alle afdracht af zoals het hoort. Je hoeft niet door rood te rijden als je buurman dat wel doet, oftewel.... als je buurman geen belasting betaald, wil dat niet zeggen dat jij dat ook niet hoeft. Met eerlijk zijn maak je de wereld een stukje mooier !Feivel schreef: ↑01 aug 2023 18:14Ik heb mijn online radiostation ook aangemeld. Daar ga ik dus een rekening van krijgen. Maar ik heb het idee dat we eigenlijk gek zijn: andere stations registreren zich niet. Het CvdM handhaaft nergens op… Waarom moeten wij dan wel betalen en anderen niet? Volstrekt oneerlijk.
Ik denk dat het klassenjustitie is. Wij zijn gewone stervelingen en moeten betalen, maar als je een miljoen op de bank hebt, kun je gewoon doen alsof je een Spaans radiostation hebt, terwijl je logo buiten aan de gevel in Nederland hangt..![]()
Daar heb je gelijk in, Stephan. Bovendien zit ik gewoon niet op (bestuurlijke) boetes te wachten. Dat een ander continu bang moet zijn voor de vraag of hij morgen nog een station heeft, moet diegene zelf maar weten. Ik verzeker mijn toekomst :-).