Ontvangst problemen kanaal 5A

Frequentie planning, zerobase, ontvangstproblemen, gevoeligheid van tuners, de beste antenne opstelling en omgevallen masten

Moderator: admin6

glokhoff

Ontvangst problemen kanaal 5A

Bericht door glokhoff »

Nadat ik eerder al berichten had gekregen dat de ontvangst van de lokale ensembles op kanaal 5A minder is geworden na de kanaalwijziging afgelopen jaar, zie ik nu ook het bericht dat Omroep Friesland niet goed te ontvangen is : https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/1 ... op-fryslan

Hebben meer mensen hier last van ? Enig idee waardoor het komt (anders dan 'het vermogen is te laag' - want op de eerder gebruikte kanalen was het wel goed met hetzelfde vermogen) ?
Ou-Tannu

Re: Ontvangst problemen kanaal 5A

Bericht door Ou-Tannu »

Nee.. enige mux die hier eigenlijk ook indoor binnen dendert

maar goed als ik ook eens naar de diagrammen kijk op FM-scan..

Jirnsum een klein beetje demping richting het zuid / zuidoosten
Tjerkgaast beste demping richting het zuid oosten vooral dus gericht op noord-westen
Hoogersmilde kansloos verhaal.. levert een klein beetje dekking in het uiterste oosten van de provincie

Denk dat het gunstiger was om ipv Jirnsum de DVB-T mast in Leeuwarden te gebruiken..
gezien Jirnsum en Tjerkgaast een enorme overlap hebben
radiogolfje

Bericht door radiogolfje »

Dan moet bp een plekje huren bij kpn. wwwwww

Omgekeerd is hetbereik van de lokale muxen op 5a minder. Zouden ze elkaar storen?. Wageningen kwam voordat 5a aanging nog in de NOP polder binnen.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

radiogolfje schreef: 01 mar 2023 20:45 Dan moet bp een plekje huren bij kpn. wwwwww

Omgekeerd is hetbereik van de lokale muxen op 5a minder. Zouden ze elkaar storen?. Wageningen kwam voordat 5a aanging nog in de NOP polder binnen.
waar een wil is is een weg!
en anders maar een mastje bouwen op de Achmeatoren.. bijna net zo hoog!

en verklaard misschien wel de demping die ze richting t zuiden hebben lopen... :)
DX'r

Bericht door DX'r »

Ou-Tannu schreef: 01 mar 2023 19:54 Nee.. enige mux die hier eigenlijk ook indoor binnen dendert

Tjerkgaast beste demping richting het zuid oosten vooral dus gericht op noord-westen
Hoogersmilde kansloos verhaal.. levert een klein beetje dekking in het uiterste oosten van de provincie

Denk dat het gunstiger was om ipv Jirnsum de DVB-T mast in Leeuwarden te gebruiken..
In Lauwersoog ontvang ik Radio Noord ook niet via DAB en met moeite op FM.
Wordt tijd dat die ook gaan klagen -smok
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

DX'r schreef: 02 mar 2023 19:07
Ou-Tannu schreef: 01 mar 2023 19:54 Nee.. enige mux die hier eigenlijk ook indoor binnen dendert

In Lauwersoog ontvang ik Radio Noord ook niet via DAB en met moeite op FM.
Wordt tijd dat die ook gaan klagen -smok
terug naar de oude indeling! vroeger was alles beter :') en tja provincies hebben eigenlijk gewoon verkeerde vormgevingen om een nuttige dekking te maken zonder 103 steunzenderts :P
dab radio

Bericht door dab radio »

Het is in N.O. Fryslân een droevige zaak op de 5A. 9D was voor die tijd hier ook niet te ontvangen. Wij moesten het van de 6B hebben, met een zender op Schiermonnikoog en Smilde. Dit leverde wel een goeie ontvangst op. Helaas, Schiermonnikoog is uitgeschakeld. En Smilde 5A is een babyfoon, doet dus ook niets meer richting N.O. Fr. Tijd geleden heb ik bij Omrop Fryslân een klacht ingediend. Mooi terug gemaild. Het probleem komt, doordat de commerciële omroepen niet meer, willen investeren in een betere ontvangst. Afgelopen week stond er ook al een stuk in de
Friese krant. Enkele politieke partijen maken hun zorgen dat Omrop Fryslân maar in half Fryslân goed te ontvangen is, en de rest slecht of helemaal niet. Met andere woorden, waardeloos. :oops:
Urbenhuis

Bericht door Urbenhuis »

er schijnen problemen met het netwerk te zijn in de zuid-oost hoek van 5A. iets met de synchronisatie. heeft iemand iets gemerkt? ik niet, woon te ver weg.
altijd stereo en op meestal 2 wielen
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

dab radio schreef: 03 mar 2023 19:09 Het is in N.O. Fryslân een droevige zaak op de 5A. 9D was voor die tijd hier ook niet te ontvangen. Wij moesten het van de 6B hebben, met een zender op Schiermonnikoog en Smilde. Dit leverde wel een goeie ontvangst op. Helaas, Schiermonnikoog is uitgeschakeld. En Smilde 5A is een babyfoon, doet dus ook niets meer richting N.O. Fr. Tijd geleden heb ik bij Omrop Fryslân een klacht ingediend. Mooi terug gemaild. Het probleem komt, doordat de commerciële omroepen niet meer, willen investeren in een betere ontvangst. Afgelopen week stond er ook al een stuk in de
Friese krant. Enkele politieke partijen maken hun zorgen dat Omrop Fryslân maar in half Fryslân goed te ontvangen is, en de rest slecht of helemaal niet. Met andere woorden, waardeloos. :oops:
tijd om dus bij het verlengen / herverdelen van de huidige regionale vergunningen een betere uitrol verplichting bij aan te hangen........
Ane Sybesma

Bericht door Ane Sybesma »

Ou-Tannu schreef: 24 mar 2023 14:14
dab radio schreef: 03 mar 2023 19:09 Het is in N.O. Fryslân een droevige zaak op de 5A. 9D was voor die tijd hier ook niet te ontvangen. Wij moesten het van de 6B hebben, met een zender op Schiermonnikoog en Smilde. Dit leverde wel een goeie ontvangst op. Helaas, Schiermonnikoog is uitgeschakeld. En Smilde 5A is een babyfoon, doet dus ook niets meer richting N.O. Fr. Tijd geleden heb ik bij Omrop Fryslân een klacht ingediend. Mooi terug gemaild. Het probleem komt, doordat de commerciële omroepen niet meer, willen investeren in een betere ontvangst. Afgelopen week stond er ook al een stuk in de
tijd om dus bij het verlengen / herverdelen van de huidige regionale vergunningen een betere uitrol verplichting bij aan te hangen........
Ze hadden 6B gewoon zo moeten houden wat mij betreft. Ik vond het wel leuk al die regionalen.
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

Ane Sybesma schreef: 24 mar 2023 16:22
Ze hadden 6B gewoon zo moeten houden wat mij betreft. Ik vond het wel leuk al die regionalen.
had van mij ook gemogen hoor.... en ik wil hier nu "niet" investeren in een andere antenne setup..
al wil ik nog wel eens kijken of ik met een inline versterker direct aan de antenne nog iets kan doen..
maar die ligt in de caravan welke in de stalling staat op het moment..
HG5812

Bericht door HG5812 »

Hallo.
Vreemd.
Hier in Oost-Groningen (vlak aan de Duitse grens) prima ontvangst van kanaal 5A.
Quality is 100% volgens de Marantz ontvanger.
dab radio

Bericht door dab radio »

De ontvangst van de 5A richting N.O.Fryslân is sterk verbeterd. Nagenoeg nu in het hele huis ontvangst. Als ik DAB scan zie, gaat er nu 9,3 kw richting N.O. :D
Ou-Tannu

Bericht door Ou-Tannu »

dab radio schreef: 09 jun 2023 12:54 De ontvangst van de 5A richting N.O.Fryslân is sterk verbeterd. Nagenoeg nu in het hele huis ontvangst. Als ik DAB scan zie, gaat er nu 9,3 kw richting N.O. :D
T lijkt er op dat de Diagrammen aangepast zijn :?

Sowieso snap ik het nog steeds niet hoor.. de 900W op Smilde... zet die zender daar lekker uit en zorg dat ze vanaf tjerkgaast minder DEMPEN naar oost... :P
dab radio

Bericht door dab radio »

Juist. En Schiermonnikoog zo snel mogelijk weer aan. Daar is nu immers geen ontvangst meer. Of hoord Schiermonnikoog tegenwoordig niet meer bij Fryslân.
Plaats reactie