Ontwikkelingen in de luistercijfers
Moderator: admin6
-
Re: Ontwikkelingen in de luistercijfers
Onder wat vallen de luistercijfers van 4ever49 dan? Zie deze nergens apart vermeld staan.
Die staan apart vermeld: https://www.radiofreak.nl/luistercijfer ... -stijgers/Vanjeafisharder schreef: ↑24 jan 2025 11:03 Onder wat vallen de luistercijfers van 4ever49 dan? Zie deze nergens apart vermeld staan.
Wat ik wel opvallend vind is dat ze een erg lage luistertijd hebben. Dat heeft niet zo veel met acties te maken vermoed ik. Maar juist zenders die een wat ouder publiek hebben, hebben over het algemeen een hogere luistertijd. En zeker als je bedenkt dat ze niet op FM zitten (wat over het algemeen voor een hogere luistertijd zorgt), zijn het nou niet bepaald overtuigende cijfers.
Dat Radio 5 is echt ongekend.
538 valt me wat tegen aangezien ze nu de actie Hier met je rekening hebben.
Radio 10 is wel weer wat stijgende na de daling sinds het vertrek van Rob van Someren en Gerard Ekdom.
538 valt me wat tegen aangezien ze nu de actie Hier met je rekening hebben.
Radio 10 is wel weer wat stijgende na de daling sinds het vertrek van Rob van Someren en Gerard Ekdom.
Niet een heel bijzonder beeld, in vergelijking met de laatste maanden
Radio 10 en Sky verliezen weer. Daarbij moet wel gezegd worden dat Radio 10 iets beter scoort dan het afgelopen halfjaar. 100%NL weer onder de 3%. Veronica heeft een tijdelijke opleving door hun 80s week, ondanks dat het bereik niet veel verder gestegen is. Opvallend genoeg weet Radio 5 die goede eerste week (met de Top 40) wel om te zetten in een steeds hoger marktaandeel. Ze staan nu weer boven 538 en in de top 3. Sowieso vind ik 538 wel wat tegenvallen. Er lijkt nog geen echte aanval op Q te komen.
Radio 10 en Sky verliezen weer. Daarbij moet wel gezegd worden dat Radio 10 iets beter scoort dan het afgelopen halfjaar. 100%NL weer onder de 3%. Veronica heeft een tijdelijke opleving door hun 80s week, ondanks dat het bereik niet veel verder gestegen is. Opvallend genoeg weet Radio 5 die goede eerste week (met de Top 40) wel om te zetten in een steeds hoger marktaandeel. Ze staan nu weer boven 538 en in de top 3. Sowieso vind ik 538 wel wat tegenvallen. Er lijkt nog geen echte aanval op Q te komen.
Ik denk dat Q en 538 gezamenlijk op hun maximale score zitten. 2019 en eerder had je 538 op 11-12% en Q op 8-9 met af en toe uitschieten naar beneden en boven. Nu is dat praktisch gezien andersom. Q en 538 kunnen niet beide 11-12% hebben. Hooguit beide rond de 10% en 3.5M bereik. Denk dat 7.5M bereik en 21% marktaandeel gezamenlijk de maximale score is. Dat zit deze week bijvoorbeeld op 7.3M en 19.2%.
De doordeweekse programmering is ook wel heel fijn. Het bewijst wel dat FM echt niet meer nodig is om groot te worden.
Radio 10 is wel gezakt na vertrek van Rob van Someren, maar 100%NL profiteert er niet van. Hij maakt niet meer het verschil wat hij maakte met zijn komst bij Radio 10.
Rock 'n roll is better than music!
De luistertijd van Sky is aan het dalen. Dat is slecht nieuws want de impact van de commercials wordt minder groot. Sky moet dus op zoek naar een nieuwe luistertijdverlenger.
Toch maar een ochtendshow?
Verder zie ik Veronica en Radio 5 vooral weer groeien door langer luisteren. Qua bereik groeien de zenders allebei niet veel. JOE is inmiddels Radio 10, Radio 5 en Radio 1 ruim voorbij in aantallen.
Toch maar een ochtendshow?
Verder zie ik Veronica en Radio 5 vooral weer groeien door langer luisteren. Qua bereik groeien de zenders allebei niet veel. JOE is inmiddels Radio 10, Radio 5 en Radio 1 ruim voorbij in aantallen.

Week 5 2025:
Radio 2: 12.9%
Q Music: 11.3%
Radio 5: 8.9%
538: 8.7%
Radio 1: 8.5%
Radio 10: 7.3%
Skyradio: 6.7%
Veronica: 5.4%
JOE: 5.3%
100%NL: 2.7%
3FM: 2.2%
Week 5 2024:
Radio 2: 14.7%
Q Music: 11.7%
Radio 10: 10.7%
Radio 538: 9.2%
Skyradio: 9.1%
Radio 5: 7.5%
Radio 1: 7.4%
JOE: 4.0%
100%NL: 3.2%
Veronica: 2.0%
3FM: 1.9%
Radio Veronica doet het goed deze week, zij het wel dat de aantallen nog steeds niet echt hard groeien. Het cijfer lijkt dus vooral te ontstaan doordat bestaande luisteraars langer luisteren.
Sky verliest BAM 150.000 luisteraars. Joe lijkt qua luistertijd aan z'n piek te zitten, de markt is zo beweeglijk met doorlopend akties en lijsten van concurrenten dat opbouwen naar bijvoorbeeld 90 min luistertijd lastig kan worden.
Ik wil verder wel opmerken dat er wekelijks meer mensen luisteren naar 3FM dan naar Radio 5.
Sky verliest BAM 150.000 luisteraars. Joe lijkt qua luistertijd aan z'n piek te zitten, de markt is zo beweeglijk met doorlopend akties en lijsten van concurrenten dat opbouwen naar bijvoorbeeld 90 min luistertijd lastig kan worden.
Ik wil verder wel opmerken dat er wekelijks meer mensen luisteren naar 3FM dan naar Radio 5.
-
Hoe wordt dat dan gemeten? Als ik bijv vandaag 1 minuut naar Joe luister en de rest van de dag naar Veronica, telt dat dan gelijk?
Mits je deelnemer bent aan het luisteronderzoekMarcomarco schreef: ↑05 feb 2025 15:27 Hoe wordt dat dan gemeten? Als ik bijv vandaag 1 minuut naar Joe luister en de rest van de dag naar Veronica, telt dat dan gelijk?
Mooie opsteker voor Veronica! Het waren ook echt twee prachtige radioweken. Maar ben benieuwd of ze volgende week de 4 procent nog halen. Ik ben vast niet de enige die na de Top 1000 van de 80s rechtstreeks is overgestoken naar de Q Top 500 van de 90s. En ik moet eerlijk zeggen, bij Q is de basis wel een stuk beter op orde. Leuke vaste items en betere jocks, ik vind ook Jorien er prima uitkomen deze week ondanks dat ze pas in 1990 is geboren. Het is dat ik de muziek op Q normaal niet leuk genoeg vind, anders zou ik er de hele dag naar kunnen luisteren. Mattie en Marieke, Vier op een rij, Slimste bedrijf, Verdubbel je salaris... In combinatie met de Top 500 van de 90s gegarandeerd nummer 1 volgende week.
Dan ben je voor het weekbereik 1 persoon voor beide zenders. Maar voor Veronica tel je veel meer mee vanwege de luistertijd.Marcomarco schreef: ↑05 feb 2025 15:27 Hoe wordt dat dan gemeten? Als ik bijv vandaag 1 minuut naar Joe luister en de rest van de dag naar Veronica, telt dat dan gelijk?
Ik probeerde door al jouw enthousiaste berichten de 80s week in de avond (kon niet op een ander moment luisteren), maar dat was verschrikkelijk met Frank. Regulier en geen 80s format. Hij was dat doorlopend aan het uitleggen aan de luisteraars. Verder totaal ongeïnteresseerd en futloos. Voor mij gelijk een reden Veronica weer links te laten liggen, er zitten zulke enorme schommelingen in de zender qua kwaliteit, niet goed.Johanneke schreef: ↑05 feb 2025 15:35 Mooie opsteker voor Veronica! Het waren ook echt twee prachtige radioweken. Maar ben benieuwd of ze volgende week de 4 procent nog halen. Ik ben vast niet de enige die na de Top 1000 van de 80s rechtstreeks is overgestoken naar de Q Top 500 van de 90s. En ik moet eerlijk zeggen, bij Q is de basis wel een stuk beter op orde. Leuke vaste items en betere jocks, ik vind ook Jorien er prima uitkomen deze week ondanks dat ze pas in 1990 is geboren. Het is dat ik de muziek op Q normaal niet leuk genoeg vind, anders zou ik er de hele dag naar kunnen luisteren. Mattie en Marieke, Vier op een rij, Slimste bedrijf, Verdubbel je salaris... In combinatie met de Top 500 van de 90s gegarandeerd nummer 1 volgende week.
De 90s week bij Q doet me meer dan gedacht vrolijk stemmen, ondanks dat het bij hen min of meer altijd dezelfde 500 zijn is de balans en energie uitstekend op orde. Het is flink genieten. (En volgende week de 90s op Slam ;) ).
Los hiervan, het is voor Veronica een prachtige score, na een heel matige periode. Maak me zorgen dat bij Joe (waar ik regelmatig naar luister) de ontwikkeling wat stilstaat, wat in mijn beleving zorgt dat de luistertijd wat achterblijft. Hoe dan ook, er is zeker veel concurrentie en beweging in de markt en dat is leuk om te volgen!
Laatst gewijzigd door WFNX op 05 feb 2025 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.