Absolute Radio op AM beëindigd uitzendingen

Forum voor al het nieuws over buitenlandse radiostations en dj's.

Moderator: admin6

Echtwel

Re: Absolute Radio op AM beëindigd uitzendingen

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 09 jan 2023 11:47 Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een AM vergunning en de hele bimbam er om heen, niet goedkoop is.
Je moet maar zo gek zijn om geld uit te geven voor een krakerige middengolf waar ook nog niemand luistert. :eek:
Nee, neem dan als hobby station het internet, en de overeenkomst is dan?
en de overeenkomst is dan?.......Dat er nog niemand luistert tussen de duizenden internet station in.

Nee AM is best leuk als je er geld voor over hebt of je moet nog 20 jaar wachten dan kan je in FM stereo met 10 watt RDS zitten maar tot die tijd AM aan -bier
The best way to predict the future is to to create it (Abraham Lincoln)
terrestrial

Bericht door terrestrial »

zend-amateur schreef: 08 jan 2023 09:38
Precies dat kleine netwerken, gespecialiceerd in piraten muziek, kunnen de huidige frequentie's op fm en dab mooi ingeleverd worden door oa radionl, hitzzz, continu en de anderen kunnen ze mooi naar de middengolf, en de de vrij komende frequentie's op fm kan er weer een landelijk netwerk bij komen voor bijvoorbeeld een zender als Sublime, die het met de veiling niet gaat halen, heb je 2 vliegen in een klap op fm en dab fatsoenlijke muziek en de piraten plaatjes zenders kunnen ook blijven draaien op de middengolf.
Het idee op zich is niet verkeerd maar de doelgroep wel. Ik ben van mening dat we de lokale omroepen van de FM moeten halen want die hebben meer baat bij DAB+ omdat het ontvangst voor hun niet zo uitmaakt, toch krijgen ze doordat ze muxen delen met andere vaak juist een groter bereik, maar het belangrijkste is dat de kosten afnemen, DAB+ kun je delen en die "dure" FM zender hoeft dan niet meer. Bovendien het aantal mensen dat naar die lokalo's luistert is zo laag.

En er komt dan een 3 Mhz stuk FM band vrij, die weer in gezet kan worden voor een paar nieuwe landelijke kavels waarop in ieder geval Radio 5 geplaatst moet worden gezien de hoge luister cijfers. En met die regionale commerciële kavels, dat zijn maar enkele frequenties kun je eigenlijk hetzelfde doen. Dat geeft de FM band weer lucht.

Ik zou trouwens de FM band helemaal niet willen afschaffen maar DAB+ als een aanvulling gebruiken. En de piraten die vinden heus wel een vrije frequentie hier en daar, don't worry.
Satfreak13

Bericht door Satfreak13 »

big T schreef: 09 jan 2023 11:47 Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat een AM vergunning en de hele bimbam er om heen, niet goedkoop is.
Je moet maar zo gek zijn om geld uit te geven voor een krakerige middengolf waar ook nog niemand luistert. :eek:
Nee, neem dan als hobby station het internet, en de overeenkomst is dan?
Ik heb dit gevonden:
https://www.rdi.nl/onderwerpen/radio-en ... middengolf

Voor een hobby heel betaalbaar.
Er zijn duurdere hobby's.

Nota bene werd ooit door de hobbyisten zelf om LPAM gevraagd.
Wanneer is het dan wel goed?

600 euro voor een jaarlicentie lijkt me niet onredelijk. Voor niks gaat de zon op.
De wegenbelasting van mijn middenklasser auto is al meer.
big T

Bericht door big T »

CvdM, buma stemra en sena ben je dan voor het gemak maar even vergeten?
Streekstad Media

Bericht door Streekstad Media »

terrestrial schreef: 09 jan 2023 20:24Ik ben van mening dat we de lokale omroepen van de FM moeten halen want die hebben meer baat bij DAB+ omdat het ontvangst voor hun niet zo uitmaakt, toch krijgen ze doordat ze muxen delen met andere vaak juist een groter bereik, maar het belangrijkste is dat de kosten afnemen, DAB+ kun je delen en die "dure" FM zender hoeft dan niet meer. Bovendien het aantal mensen dat naar die lokalo's luistert is zo laag.
Wow... dit rammelt aan zoveel kanten dat je het vanaf kilometers afstand kunt horen ratelen :))
fdboer

Bericht door fdboer »

Streekstad Media schreef: 11 jan 2023 08:20
terrestrial schreef: 09 jan 2023 20:24Ik ben van mening dat we de lokale omroepen van de FM moeten halen want die hebben meer baat bij DAB+ omdat het ontvangst voor hun niet zo uitmaakt, toch krijgen ze doordat ze muxen delen met andere vaak juist een groter bereik, maar het belangrijkste is dat de kosten afnemen, DAB+ kun je delen en die "dure" FM zender hoeft dan niet meer. Bovendien het aantal mensen dat naar die lokalo's luistert is zo laag.
Wow... dit rammelt aan zoveel kanten dat je het vanaf kilometers afstand kunt horen ratelen :))
Feiten, fictie en eigen voorkeur worden nogal eens doorelkaar gehaald in dit forum. :lol:
Echtwel

Bericht door Echtwel »

big T schreef: 10 jan 2023 19:00 CvdM, buma stemra en sena ben je dan voor het gemak maar even vergeten?
Sena en Buma hebben een "vast "tarief voor LPAM en die valt eerlijk is eerlijk "mee"
C.v.d M daar betaal je wel beste wat en dat vind ik persoonlijk voor AM ( piep en kraak radio) onzin
Ik zou liever een soort "vis vergunning "hebben bij de AT zoals "vroeger" bij de 27 mc.
C v.d Media "ziet een LPAM als een commercieel station want anders kan je **geen vergunning aanvragen bij de AT** "deze knop" mag (MOET!!) er uit.
Gezien bijna geen 1 AM station echt geen geld gaat verdienen en kost alleen maar geld dat is de hobby.
Dus ik zou liever zie alleen Sena en AT betalen zeker voor die 1 watt hobby zendertjes ( zo een 27 mc machtig dus )
En evt voor de 100 / 50 watt zou ik de AT prijs wat hoger maken en ook de C v.d. M alleen als verplichting stellen als men daadwerklijk reclames uitzend....
Echtwel

Bericht door Echtwel »

terrestrial schreef: ↑09 jan 2023 21:24
Ik ben van mening dat we de lokale omroepen van de FM moeten halen want die hebben meer baat bij DAB+ omdat het ontvangst voor hun niet zo uitmaakt, toch krijgen ze doordat ze muxen delen met andere vaak juist een groter bereik, maar het belangrijkste is dat de kosten afnemen, DAB+ kun je delen en die "dure" FM zender hoeft dan niet meer. Bovendien het aantal mensen dat naar die lokalo's luistert is zo laag.

Omdraaien kan ook haal gewoon landelijk weg en zet deze op Dab+ dat geeft een boost aan de verkoop van DAB+ en de rest op FM en LPFM (ja low power FM)
Dat doen de overheid natuurlijk nooit iets met "koe met de gouden hoorns "slachten... maar het kan wel

net als de auto.

Het Nederlandse kabinet wil dat vanaf 2025 alle nieuwe zakelijke auto's verplicht elektrisch rijden ( bron autoweek)
big T

Bericht door big T »

Echtwel schreef: 11 jan 2023 11:30
Sena en Buma hebben een "vast "tarief voor LPAM en die valt eerlijk is eerlijk "mee"
Grappige informatie, waarom gebeurt dit dan niet?
Je betaald per huis houden, en dat kan sterk verschillen.
Maar mij hoor je ook niet klagen over de kosten, ik breng het verschil aan tussen internet kosten en hoeveel luisteraars.
terrestrial

Echtwel schreef: 11 jan 2023 11:36
Omdraaien kan ook haal gewoon landelijk weg en zet deze op Dab+ dat geeft een boost aan de verkoop van DAB+ en de rest op FM en LPFM (ja low power FM)
Dat doen de overheid natuurlijk nooit iets met "koe met de gouden hoorns "slachten... maar het kan wel
Maar dat is toch helemaal niet logisch? Landelijk wordt wel veel beluisterd via de FM en die kunnen het makkelijk betalen om zowel FM als DAB+ te doen, voor lokale omroepen ligt dat heel anders.
Satfreak13

terrestrial schreef: 11 jan 2023 19:50 Maar dat is toch helemaal niet logisch? Landelijk wordt wel veel beluisterd via de FM en die kunnen het makkelijk betalen om zowel FM als DAB+ te doen, voor lokale omroepen ligt dat heel anders.
Kip of het ei. Er wordt juist veel FM geluisterd vanwege de dubbele dekking! En dat is verspilling.
Radio 5 bewijst dat dat helemaal niet nodig is. De landelijke FM zenders kunnen het geld beter investeren in een betere dekking en uitbouw van dab+.

FM moet gewoon een losse optie blijven voor lokale, regionale en landelijke dekking. Niet in combinatie met dab+ om dubbel te dekken, want dat houdt gemakzucht in stand.
terrestrial

Satfreak13 schreef: 13 jan 2023 09:57
terrestrial schreef: 11 jan 2023 19:50 Maar dat is toch helemaal niet logisch? Landelijk wordt wel veel beluisterd via de FM en die kunnen het makkelijk betalen om zowel FM als DAB+ te doen, voor lokale omroepen ligt dat heel anders.
Kip of het ei. Er wordt juist veel FM geluisterd vanwege de dubbele dekking! En dat is verspilling.
Radio 5 bewijst dat dat helemaal niet nodig is. De landelijke FM zenders kunnen het geld beter investeren in een betere dekking en uitbouw van dab+.

FM moet gewoon een losse optie blijven voor lokale, regionale en landelijke dekking. Niet in combinatie met dab+ om dubbel te dekken, want dat houdt gemakzucht in stand.
Nee JIJ vind dat verspilling, dat is wat anders. Ik en veel mensen zijn van mening dat FM en DAB+ prima naast elkaar kunnen bestaan, FM voor de veel beluisterde content en DAB+ daarnaast ook voor het extra content aanbod. Maar als er een doelgroep is die het minst baat heeft bij FM zijn het de lokale omroepen. Voor hun zijn de kosten te hoog en er zijn nog steeds te veel lokale omroepen , daardoor nemen ze onnodig veel ruimte in op de FM. Vandaar mijn suggestie om die juist van de FM af te halen.
Satfreak13

Volgens mij moet je mijn post nog even rustig opnieuw en tot je door laten dringen wat ik zeg voordat je conclusies trekt over beweringen die er helemaal niet in staan.
Helmut

Bericht door Helmut »

Oohh wat hebben jullie van deze thread gemaakt^^

Vannacht om 1 uur onze tijd heeft Absolute Radio zijn programma beëindigd.
Hier de laatste minuten met aan het einde een documentatie van het bestaan van de 1215 kHz.

https://www.youtube.com/watch?v=imU8XGuopgk
Satfreak13

Helmut schreef: 20 jan 2023 15:08 Oohh wat hebben jullie van deze thread gemaakt^^
Het is inderdaad uitgedraaid op een discussie.
Een discussie over de toekomst van etherontvangst.
Plaats reactie