Feivel schreef: 04 jan 2023 12:25
Het werkt niet zo in het IE-recht. Wil je als Amerikaans bedrijf iemand voor de rechter slepen, dan moet je dat doen in het land waar de inbreuk plaatsvindt. Er wordt niet naar Amerikaans recht gekeken in Nederland, maar naar Nederlands en Europees recht.
Je kunt me een kleuter vinden, maar het is wel duidelijk dat jullie het antwoord niet weten. Zoek eens een advocaat op, zou ik zeggen. Trouwens, het doet me niet zoveel wat jij van me vindt :).
"Toevallig" heb ik ook wel e.e.a. met (internet)recht te maken gehad, dus helemaal wegcijferen dat anderen dingen niet weten en jij altwetend bent: doe dat maar niet.
Het kan namelijk best dat een zaak in de VS aangekaart wordt, hoewel die kans niet groot is. Allereerst zou er gekeken moeten worden naar wat voor verdragen er zijn tussen bijv. een Nederland en de VS op dit gebied. Daarnaast biedt waarschijnlijk TS zijn radiostation, zoals de meesten doen, wereldwijd aan. Dus er vindt wel degelijk (in hun ogen) een overtreding in de VS plaats. Maar zoals gezegd: die kans acht ik niet megagroot, omdat uiteindelijk het meest effect bereikt kan worden bij in het land van herkomst. En dat kan alleen als je zelf rechten bezit/denkt te bezitten in dat betreffende land (in dit geval: Nederland) - vooralsnog heb ik nergens langs zien komen dat dit door de eisende partij is aangedragen.
Wat ik in mijn aanvaringen met advocaten rondom internet de afgelopen 30 jaar vooral merk is: ze komen allemaal binnen met een hoop bla bla en juridisch dreigende taal, en zelfs al staan ze in hun recht, in de meeste gevallen is er met wat begrip en gesprek best wel doorheen te prikken. Stel je vooral niet te strijdbaar of nonchalant op, want dan gaan ze net zo hard door. Maar als jij een radiostation wilt runnen met de naam die zij geregistreerd hebben (merkrecht) wereldwijd, dan zou ik op dit moment nog even wachten met het investeren in jingles en andere zaken, want de kans is groot dat je het nog eens overnieuw kunt gaan doen met een andere naam.