Mijn Radio station wordt geclaimd

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Feivel

Re: Mijn Radio station wordt geclaimd

Bericht door Feivel »

Pascal. K schreef: 03 jan 2023 19:17
progmog schreef: 03 jan 2023 13:05
Pascal. K schreef: 03 jan 2023 12:57 Gezien het een Amerikaans bedrijf is, hou ook rekening met het Amerikaanse recht. Indien ze een claim indienen, dan kan dit zeker naar Amerikaanse maatstaven zijn en deze zijn niet mals.
:???: Volgens mij geldt hier nog steeds het nationaal en Europees recht, maar zeker geen Amerikaans recht.
Een Amerikaans bedrijf zal de aanklacht gewoon daar indienen en een Amerikaanse advocaat hebben.
Ja, en Interpol komt je direct oppakken en uitleveren naar Amerika. Voor je het weet zit je in Guantanamo Bay.. Allemachtig, als rechtssystemen zo zouden werken.. :eek: .
rodie

Bericht door rodie »

Feivel schreef: 03 jan 2023 19:20
progmog schreef: 03 jan 2023 13:05

:???: Volgens mij geldt hier nog steeds het nationaal en Europees recht, maar zeker geen Amerikaans recht.
Een Amerikaans bedrijf zal de aanklacht gewoon daar indienen en een Amerikaanse advocaat hebben.
Ja, en Interpol komt je direct oppakken en uitleveren naar Amerika. Voor je het weet zit je in Guantanamo Bay.. Allemachtig, als rechtssystemen zo zouden werken.. :eek: .
Reageer eens op een norrmale manier zeg... kleuter.
Pascal heeft echt wel een punt. Maar of daar Europe/Nederland mee zal werken, is te betwijfelen.
progmog

Bericht door progmog »

rodie schreef: 04 jan 2023 08:15
Pascal heeft echt wel een punt. Maar of daar Europe/Nederland mee zal werken, is te betwijfelen.
Guys, het mag een Amerikaans bedrijf zijn met de beste Amerikaanse advocaten, zij staan niet boven de wetten die hier gelden.
Feivel

Bericht door Feivel »

rodie schreef: 04 jan 2023 08:15
Het werkt niet zo in het IE-recht. Wil je als Amerikaans bedrijf iemand voor de rechter slepen, dan moet je dat doen in het land waar de inbreuk plaatsvindt. Er wordt niet naar Amerikaans recht gekeken in Nederland, maar naar Nederlands en Europees recht.

Je kunt me een kleuter vinden, maar het is wel duidelijk dat jullie het antwoord niet weten. Zoek eens een advocaat op, zou ik zeggen. Trouwens, het doet me niet zoveel wat jij van me vindt :).
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 04 jan 2023 12:25 Het werkt niet zo in het IE-recht. Wil je als Amerikaans bedrijf iemand voor de rechter slepen, dan moet je dat doen in het land waar de inbreuk plaatsvindt. Er wordt niet naar Amerikaans recht gekeken in Nederland, maar naar Nederlands en Europees recht.

Je kunt me een kleuter vinden, maar het is wel duidelijk dat jullie het antwoord niet weten. Zoek eens een advocaat op, zou ik zeggen. Trouwens, het doet me niet zoveel wat jij van me vindt :).
"Toevallig" heb ik ook wel e.e.a. met (internet)recht te maken gehad, dus helemaal wegcijferen dat anderen dingen niet weten en jij altwetend bent: doe dat maar niet.

Het kan namelijk best dat een zaak in de VS aangekaart wordt, hoewel die kans niet groot is. Allereerst zou er gekeken moeten worden naar wat voor verdragen er zijn tussen bijv. een Nederland en de VS op dit gebied. Daarnaast biedt waarschijnlijk TS zijn radiostation, zoals de meesten doen, wereldwijd aan. Dus er vindt wel degelijk (in hun ogen) een overtreding in de VS plaats. Maar zoals gezegd: die kans acht ik niet megagroot, omdat uiteindelijk het meest effect bereikt kan worden bij in het land van herkomst. En dat kan alleen als je zelf rechten bezit/denkt te bezitten in dat betreffende land (in dit geval: Nederland) - vooralsnog heb ik nergens langs zien komen dat dit door de eisende partij is aangedragen.

Wat ik in mijn aanvaringen met advocaten rondom internet de afgelopen 30 jaar vooral merk is: ze komen allemaal binnen met een hoop bla bla en juridisch dreigende taal, en zelfs al staan ze in hun recht, in de meeste gevallen is er met wat begrip en gesprek best wel doorheen te prikken. Stel je vooral niet te strijdbaar of nonchalant op, want dan gaan ze net zo hard door. Maar als jij een radiostation wilt runnen met de naam die zij geregistreerd hebben (merkrecht) wereldwijd, dan zou ik op dit moment nog even wachten met het investeren in jingles en andere zaken, want de kans is groot dat je het nog eens overnieuw kunt gaan doen met een andere naam.
sverrips

Bericht door sverrips »

Effe los van alle juristen en advocaten. De rechter beslist uiteindelijk ! Je kunt als jurist en advocaat zoveel zeggen, maar als de rechter anders beslist, dan is dat doorslaggevend, tenzij je in beroep kan gaan.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
big T

Bericht door big T »

TS is 10 minuten actief geweest op het forum, daarna niet weer geweest.
Zo acuut zal het wel niet zijn.
Feivel

Bericht door Feivel »

@Calypso: ik doe niet of ik alwetend ben, en met ‘jullie’ bedoelde ik Rodie en Pascal. Persoonlijk zou ik overigens het hele gedoe over een naam niet willen hebben. Nieuwe naam kiezen en door.
Calypso

Bericht door Calypso »

Feivel schreef: 05 jan 2023 00:26 @Calypso: ik doe niet of ik alwetend ben, en met ‘jullie’ bedoelde ik Rodie en Pascal. Persoonlijk zou ik overigens het hele gedoe over een naam niet willen hebben. Nieuwe naam kiezen en door.
Prima - overigens ben ik het met dat laatste zeer zeker eens. Als ik nog niet zo heel lang gestart zou zijn, en nog niet teveel aan naamsbekendheid gedaan zou hebben zeer zeker. Wordt wat anders als er geinvesteerd is in jingles en aanmeldingen - maar ook daar is vaak een mouw aan te passen onder de noemer "leergeld".
Preditorian

Bericht door Preditorian »

Dit heb ik terug gestuurd:

Dear

Can you prove your trademark registration.
Because i can't find any regitration.

I send you 2 screenshots of the search.
Afbeelding
Afbeelding
Radionerd

Bericht door Radionerd »

Tip: kijk even in hoeverre Bongoradio geclaimd is. Is het de naam Bongo Radio, of alleen Bongo? Stel het is Bongoradio, dan kun je nog steeds allerlei alternatieven bedenken. Zoals:

Bongoo
BongoHits
Bon-go
BongoOne

Etcetera. Dan hou je toch in de basis je naam men heb je geen problemen met de Amerikanen. En voorkom je juridisch gedoe. Want los van de vraag of je in je recht staat: dat wil je niet. Daarnaast: als je nou als eigenaar je eigen merknaam serieus neemt, neem dan even de tijd om te googelen op andere partijen die mogelijk dezelfde naam gebruiken. Alleen al op basis daarvan was het slimmer geweest om een andere domeinnaam vast te leggen. En betaal een paar tientjes om DIE naam dan vast te leggen bij het merkenbureau, als je serieus werk wil maken van je radiozender.
Radionerd

Bericht door Radionerd »

En stel je wil van Bongoradio.nl een commercieel megasucces maken. Dan wil je toch omgekeerd ook niet dat er dan nog een andere partij is met exact dezelfde naam? Want dan kunnen de voor jou belangrijke luisteraars wellicht op de .com versie terechtkomen en niet, zoals jij graag wil, op de .nl versie, toch?
Radionerd

Bericht door Radionerd »

En ik neem die Amerikanen ook niet bijster serieus. Heel veel copy-paste werk hier: https://www.bongoradio.com/djs-presenters/
rodie

Bericht door rodie »

Radionerd schreef: 05 jan 2023 10:48 En stel je wil van Bongoradio.nl een commercieel megasucces maken. Dan wil je toch omgekeerd ook niet dat er dan nog een andere partij is met exact dezelfde naam? Want dan kunnen de voor jou belangrijke luisteraars wellicht op de .com versie terechtkomen en niet, zoals jij graag wil, op de .nl versie, toch?
Je hebt een punt.... Maaarrr.... toch is dat helemaal niet vreemd.

We hebben jarenlang City FM gehad in de randstad, maar ergens anders in de wereld bestond ook een City FM.
Dit heb je ook met bijvoorbeeld Radio 1 en 2. Genoeg landen die deze namen hanteren.
sverrips

Bericht door sverrips »

rodie schreef: 12 jan 2023 15:52
Radionerd schreef: 05 jan 2023 10:48 We hebben jarenlang City FM gehad in de randstad, maar ergens anders in de wereld bestond ook een City FM.
Dit heb je ook met bijvoorbeeld Radio 1 en 2. Genoeg landen die deze namen hanteren.
Ik denk dat dit met radio 1, 2 anders is dan City FM. Radio is een woord wat volgens mij geen merkrecht kan zijn omdat het een begrip is en een woord wat iedereen gebruikt. Hetzelfde geldt voor andere veel gebruikte woorden zoals huis, bloemkool, auto en allerlei andere woorden. City FM is al unieker en kan wel een merk zijn. Ik denk (maar in buitenland weet je het maar nooit) dat radio 1 en andere radio's zoals radio 2 niet geclaimed kan worden, terzij de naam langer is, bv Radio 1 NPO bv. Maar dat is wat ik denk, zeker weten doe ik het niet. Ik ben geen jurist !
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
Plaats reactie