Mijn Radio station wordt geclaimd

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.

Moderator: admin6

Preditorian

Mijn Radio station wordt geclaimd

Bericht door Preditorian »

Ik ben net een nieuw internet radio station gestart bongoradio.nl
Nu krijg ik een mail van Bongo Media Group of ik binnen 14 dagen de naam moet veranderen anders nemen ze juridische stappen.

Er staat vermeld dat "Bongo Media Group" een geregistreed trademark is.

https://www.boip.int/en/trademarks-register?app=%2F

hier kan ik niets vinden over een registratie
zij hebben bongoradio.com
en ik bongoradio.nl

Graag wacht ik op reacties
sverrips

Re: Mijn Radio station wordt geclaimd

Bericht door sverrips »

Even los van of het een geregistreerd merk is, een bedrijf heeft voorrang op persoonlijke registratie volgens mij bij nederlandse domein registratie's. Verder is het denk ik verstandig een jurist te raadplegen en uit te zoeken of de registratie ook gevolgen heeft voor de nederlandse domeinregistratie.

Ik vind trouwens erg weinig over deze group, behalve dan dit:

Owned and managed by Bongo Media Group, this is an internet radio station based in Chicago. It broadcasts the best music from Tanzania, including Bongo Flava, Genge, Reggae, Sebene, Soukous, Kwaito, Muziki Wa Dansi, Zilipendwa, Mduara, Taarab and much more.

Het betreft een bedrijf in Chicago. Je kunt je afvragen waarom jouw domeinregistratie de boel bijt en denk dat het plufpoker is van dit bedrijf. Je drijven geen handel in europa volgens mij, dus denk dat ze niet heel erg sterk staan. Nietemin blijft staan dat als ze wel handel drijven in europa en als bedrijf vorm inderdaad de domeinnaam kunnen opeisen, verwacht ik.
https://linux.radio ( Powered by LinuxRadio.Tools V2402 with AI Intergration )
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Dan had je beter moeten zoeken.

https://www.boip.int/nl/merkenregister?app=%2F
Schopt graag tegen heilige huisjes...
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Overigens, het is ook niet onmogelijk dat het blufpoker is. Veel mensen zullen de juridische strijd niet willen of kunnen aan gaan en eieren voor hun geld kiezen. De mail die je hebt gehad is in elk geval een eerste stap die gezet moet worden voor een eventuele juridische strijd.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
sverrips

Bericht door sverrips »

sverrips schreef: 02 jan 2023 22:30 Even los van of het een geregistreerd merk is, een bedrijf heeft voorrang op persoonlijke registratie volgens mij bij nederlandse domein registratie's. Verder is het denk ik verstandig een jurist te raadplegen en uit te zoeken of de registratie ook gevolgen heeft voor de nederlandse domeinregistratie.

Owned and managed by Bongo Media Group, this is an internet radio station based in Chicago. It broadcasts the best music from Tanzania, including Bongo Flava, Genge, Reggae, Sebene, Soukous, Kwaito, Muziki Wa Dansi, Zilipendwa, Mduara, Taarab and much more.

Het betreft een bedrijf in Chicago. Je kunt je afvragen waarom jouw domeinregistratie de boel bijt en denk dat het plufpoker is van dit bedrijf. Je drijven geen handel in europa volgens mij, dus denk dat ze niet heel erg sterk staan. Nietemin blijft staan dat als ze wel handel drijven in europa en als bedrijf vorm inderdaad de domeinnaam kunnen opeisen, verwacht ik.
Niets gevonden van merkregistratie, dus het lijkt erop dat dit blufpoker is. Vraag ze een kopie van een officieel document te overhandigen waarin staat dat het merk geregistreerd is. Ik denk namelijk niet dat ze die kunnen overleggen.
sverrips

Bericht door sverrips »

GerjanCluistra schreef: 02 jan 2023 22:36 Dan had je beter moeten zoeken.

Dit is wat anders dan Bongo media Group !

Bongo is meerdere keren vastgelegt, maar het bedrijf zelf is niet vindbaar !
sverrips

Bericht door sverrips »

sverrips schreef: 02 jan 2023 22:30 Even los van of het een geregistreerd merk is, een bedrijf heeft voorrang op persoonlijke registratie volgens mij bij nederlandse domein registratie's. Verder is het denk ik verstandig een jurist te raadplegen en uit te zoeken of de registratie ook gevolgen heeft voor de nederlandse domeinregistratie.

Het betreft een bedrijf in Chicago. Je kunt je afvragen waarom jouw domeinregistratie de boel bijt en denk dat het plufpoker is van dit bedrijf. Ze drijven geen handel in europa volgens mij, dus denk dat ze niet heel erg sterk staan. Nietemin blijft staan dat als ze wel handel drijven in europa en als bedrijf vorm inderdaad de domeinnaam kunnen opeisen, verwacht ik.
progmog

Bericht door progmog »

sverrips schreef: 02 jan 2023 22:46
GerjanCluistra schreef: 02 jan 2023 22:36 Dan had je beter moeten zoeken.

Dit is wat anders dan Bongo media Group !

Bongo is meerdere keren vastgelegt, maar het bedrijf zelf is niet vindbaar !
Er is een verschil tussen een handelsnaam ("Bongo Media Group") en merknaam ("Bongoradio"). Merknamen worden geregistreerd, handelsnamen niet. Handelsnamen leveren al een automatische bescherming op (beperkt in het land waar je actief bent).

Tip voor de topic starter: verzin een andere naam. De moeite en tijd hiervoor is altijd beter en goedkoper dan dit juridische uitzoeken en strijden.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

Gezien het een Amerikaans bedrijf is, hou ook rekening met het Amerikaanse recht. Indien ze een claim indienen, dan kan dit zeker naar Amerikaanse maatstaven zijn en deze zijn niet mals.

Wil je het zo ver laten komen, zoek een advocaat die bekende is met het Amerikaanse recht. Hou er rekening mee dat je eventuele rechtsbijstand dit niet dekt.

Dus heb je geld teveel, dan kan je het doen. Ben je zuinig op je centen, zoek een alternatieve naam die nog niet elders voorkomt of geregistreerd is als domein.
progmog

Bericht door progmog »

Pascal. K schreef: 03 jan 2023 12:57 Gezien het een Amerikaans bedrijf is, hou ook rekening met het Amerikaanse recht. Indien ze een claim indienen, dan kan dit zeker naar Amerikaanse maatstaven zijn en deze zijn niet mals.
:???: Volgens mij geldt hier nog steeds het nationaal en Europees recht, maar zeker geen Amerikaans recht.
big T

Bericht door big T »

Een naam welke niet vast is gelegd in Europa?
Eerst even naar de rechtswinkel gaan en daar informatie inwinnen.
Calypso

Bericht door Calypso »

Bongo Radio, onderdeel van Bongo Media Group is een onderdeel van een bestaand radiostation: Tanzania's Hottest Online Radio broadcasting live from Chicago. We are bringing you the best live music in our five radio channels on this app. We have also incorporated news articles, audio, and music videos.

Daar kom ik op met 1 Google zoekopdracht. Ik snap dan ook niet helemaal waarom er hier zo snel geroepen wordt dat het nep zou zijn ofzo, maar ik ben daar niet al te zeker van. Zeker in de US gevestigde stations zijn heel erg "op" hun naam en zullen, zeker omdat het beiden (online) radiostations zijn zeker een punt hebben t.o.v. Amerikaans recht.
Calypso

Bericht door Calypso »

sverrips schreef: 02 jan 2023 22:30 Even los van of het een geregistreerd merk is, een bedrijf heeft voorrang op persoonlijke registratie volgens mij bij nederlandse domein registratie's.
Nope, dat is niet het geval. Een bedrijf kan (algemeen gezien) bij nieuwe top level domains een voorrangspositie krijgen. Als een TLD (als bijv. .nl) al jaren bestaat is die er niet meer. Wel kan een bedrijf op basis van merkrecht een poging doen bepaalde domeinnamen op te eisen. Maar dan moet er, zeker bij .nl, wel of mogelijkheid tot verwarring zijn (2 radiostations met dezelfde naam terwijl er 1 veel langer bestaat (en nog wat meer randvoorwaarden)) of sprake zijn van een bewuste inbreuk. Hou er ook rekening mee dat dingen als naamsbescherming in het land van "overtreding" moet zijn vastgelegd, anders kan het helemaal een dingetje worden.

Ik had dus bijv. jaren geleden best "cola.nl" mogen registreren, maar als ik "cocacola.nl" had geregistreerd dan was ik die kwijt geweest. Terwijl de domeinnaam wendys.nl naar een kapperszaak wijst, en er al een jarenlang getouwtrek bezig is tussen een Nederlandse fastfoodzaak met de naam Wendy's en de grote Amerikaanse toko.
Verder is het denk ik verstandig een jurist te raadplegen en uit te zoeken of de registratie ook gevolgen heeft voor de nederlandse domeinregistratie.
Dat kan in principe nooit kwaad - overigens uit ervaring weet ik dat je niet naar een evt Rechtsbijstand verzekering hoeft te gaan, want die sluiten dit soort casus uit.
Feivel

Bericht door Feivel »

Om te bepalen of het merk in Nederland beschermd is, zou je een paar zaken moeten uitzoeken:

- Is Bongo actief in Nederland?
- Heeft Bongo in Nederland een merk gedeponeerd?

Of:

- Heeft Bongo een Europees merk gedeponeerd (dat zou best kunnen)?

En dan is nog de vraag: kan er sprake zijn van verwarringsgevaar? En is de naam 'Bongo' wel uniek genoeg (omdat het een woord is dat gewoon in het woordenboek staat)?

Allemaal vragen waar wij als niet-advocaten geen goed antwoord op kunnen geven. En ook een jurist zal je geen bindend antwoord geven. Wil je het antwoord, dan moet je een rechtszaak aandurven. Grappig dat er hier wordt gedaan alsof het vanzelfsprekend zal zijn dat dit naar Amerikaans recht zal gebeuren. Dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk, want jij bent een Nederlandse/Europese inbreukmaker, en dan moet je ook naar een Nederlandse/Europese rechter.

Nu de echte hamvraag: Wil je door al deze hassle heen? Of wil je gewoon radio maken? In dat laatste geval zou ik m'n best doen een unieke naam te verzinnen, en deze zelf ook als merk te deponeren. Dan ben je relatief veilig. Tenzij je natuurlijk een niet-zo unieke naam kiest en een concurrent doelbewust wilt gaan dwarszitten, want dat is deponeren ter kwader trouw.
Pascal. K

Bericht door Pascal. K »

progmog schreef: 03 jan 2023 13:05
Pascal. K schreef: 03 jan 2023 12:57 Gezien het een Amerikaans bedrijf is, hou ook rekening met het Amerikaanse recht. Indien ze een claim indienen, dan kan dit zeker naar Amerikaanse maatstaven zijn en deze zijn niet mals.
:???: Volgens mij geldt hier nog steeds het nationaal en Europees recht, maar zeker geen Amerikaans recht.
Een Amerikaans bedrijf zal de aanklacht gewoon daar indienen en een Amerikaanse advocaat hebben.

Denk dat het beste is om gewoon het gesprek aan te gaan en tot een fijne oplossing samen te komen.
Laatst gewijzigd door Pascal. K op 03 jan 2023 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie