Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Discussieer over de regionale omroepen

Moderator: admin6

Plaats reactie
Ane Sybesma

Re: Regelgeving regionale commerciele zenders mag strenger.

Bericht door Ane Sybesma »

Ik snap koppelen van Dab en FM echt niet in deze. Laat dat gewoon los. Bij landelijk is het tot daar aan toe maar regionaal is het nergens voor nodig en het zorgt voor onnodige kosten.
zend-amateur

Bericht door zend-amateur »

Zou het ook wat zijn om fm niet meer te gaan veilen voor de regionale commerciele zenders, en deze alleen nog maar op Dab toe te laten?
En dan de fm gebruiken voor optimalisatie voor de landelijke commerciele fm kavels die niet landelijk dekkend zijn en wellicht een extra landelijk kavel te gaan creeeren voor KINK?
Hier mee kunnen we tevens gaan zien of regionale commerciele radio toekomst heeft, of dat hun vaste luisteraars dan ook een dab radio gaan aanschaffen en mee verhuizen, of dat er een eind gaat komen aan deze vorm van radio om dat het dan geen luisteraars meer trekt en dus geen inversteerders en het dan eindelijk is afgelopen met die piraten lawaai rotzooi.
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 13 jul 2023 18:45 Ik snap koppelen van Dab en FM echt niet in deze. Laat dat gewoon los. Bij landelijk is het tot daar aan toe maar regionaal is het nergens voor nodig en het zorgt voor onnodige kosten.
Volledige overgang naar DAB is lastig als er stations uitsluitend op FM zitten. Dat argument is lokaal en regionaal net zo sterk als landelijk.
Rock 'n roll is better than music!
GerjanCluistra

Bericht door GerjanCluistra »

Ane Sybesma schreef: 13 jul 2023 18:45 Ik snap koppelen van Dab en FM echt niet in deze. Laat dat gewoon los. Bij landelijk is het tot daar aan toe maar regionaal is het nergens voor nodig en het zorgt voor onnodige kosten.
Ik luister regelmatig naar Decibel. Enige reden, ze zitten op DAB+. Op FM kan ik ze niet ontvangen. Vraag me overigens nog steeds af wat het regionale aspect van die zender is, maar dat terzijde.
Schopt graag tegen heilige huisjes...
Ane Sybesma

Oortjes schreef: 13 jul 2023 22:50
Volledige overgang naar DAB is lastig als er stations uitsluitend op FM zitten. Dat argument is lokaal en regionaal net zo sterk als landelijk.
Omdat beide te duur is voor de kleine kaveltjes. Dat is landelijk wel wat anders.

Radio Continu doet uit eigen beweging alleen DAB omdat beide te duur is.
Ane Sybesma

GerjanCluistra schreef: 13 jul 2023 23:07
Ik luister regelmatig naar Decibel. Enige reden, ze zitten op DAB+. Op FM kan ik ze niet ontvangen. Vraag me overigens nog steeds af wat het regionale aspect van die zender is, maar dat terzijde.
Dus als Decibel alleen op DAB zou willen is dat toch prima. Ik heb gewoon moeite met die verplichting..
Oortjes

Bericht door Oortjes »

Ane Sybesma schreef: 13 jul 2023 23:24
Oortjes schreef: 13 jul 2023 22:50
Omdat beide te duur is voor de kleine kaveltjes. Dat is landelijk wel wat anders.

Radio Continu doet uit eigen beweging alleen DAB omdat beide te duur is.
Ik begrijp je punt en ben het ook wel met je eens, geef alleen de reden van gecombineerd veilen aan.
Rock 'n roll is better than music!
iljitsch

Bericht door iljitsch »

De logica is dat als je bepaalde dingen wel op FM kan krijgen en niet op DAB je daarmee DAB op een nog grotere achterstand zet.

In een wereld waarbij iedere radio zowel FM als DAB doet zou het niet onlogisch zijn de landelijke stations alleen op DAB uit te zenden en dan heb je enorm veel FM-ruimte voor niet-landelijke stations.

Maar voordat dit kan moet wel zowat iedere radio DAB aankunnen. En dus DAB zo aantrekkelijk mogelijk maken, waaronder de eis dat alles dat op FM uitzendt ook op DAB uitzendt.
Ane Sybesma

iljitsch schreef: 14 jul 2023 15:07
De logica is dat als je bepaalde dingen wel op FM kan krijgen en niet op DAB je daarmee DAB op een nog grotere achterstand zet.
....
Is toch nog steeds zo? Veel dab zendertjes komen de deur niet uit. Verder heeft DAB juist weer met andere zenders een groter aanbod dan FM. Dan geknutselde stimuleren kan wel stoppen wat mij betreft.
GerjanCluistra

Ane Sybesma schreef: 13 jul 2023 23:26
GerjanCluistra schreef: 13 jul 2023 23:07
Dus als Decibel alleen op DAB zou willen is dat toch prima. Ik heb gewoon moeite met die verplichting..
Dat is ook prima. De meeste radiostations willen echter een FM frequentie. DAB+ is voorlopig 'bij gebrek aan beter'.
EtherScout

Bericht door EtherScout »

GerjanCluistra schreef: 14 jul 2023 20:20 Dat is ook prima. De meeste radiostations willen echter een FM frequentie. DAB+ is voorlopig 'bij gebrek aan beter'.
Het grote probleem van FM is het gebrek aan ruimte. Dit ruimtegebrek levert nu al decennialang problemen op. DAB+ lost dit ruimtegebrek op, maar dan moeten de luisteraars wel gaan overstappen. Dit is nu volop aan het gebeuren, maar wij zijn er nog niet. Om de luisteraars met een gloednieuw toestel niet teleur te stellen, is het noodzakelijk dat alle in de ether aanwezige stations ook netjes in het lijstje met DAB+stations komen te staan.

Maar er is nog een reden: voor omroephobbyisten kan er op FM uiteindelijk een vergelijkbare regeling ingevoerd worden, als er nu op AM al bestaat. Dit is mogelijk zodra digitaal voor de reguliere omroepen de standaard geworden is. De DAB+verplichting voor reguliere omroepen op FM helpt daarbij.

Ik vind dus dat de DAB+verplichting voor reguliere omroepen moet blijven bestaan.
GerjanCluistra

EtherScout schreef: 15 jul 2023 16:10
GerjanCluistra schreef: 14 jul 2023 20:20 Dat is ook prima. De meeste radiostations willen echter een FM frequentie. DAB+ is voorlopig 'bij gebrek aan beter'.
Het grote probleem van FM is het gebrek aan ruimte. Dit ruimtegebrek levert nu al decennialang problemen op. DAB+ lost dit ruimtegebrek op, maar dan moeten de luisteraars wel gaan overstappen. Dit is nu volop aan het gebeuren, maar wij zijn er nog niet. Om de luisteraars met een gloednieuw toestel niet teleur te stellen, is het noodzakelijk dat alle in de ether aanwezige stations ook netjes in het lijstje met DAB+stations komen te staan.

Maar er is nog een reden: voor omroephobbyisten kan er op FM uiteindelijk een vergelijkbare regeling ingevoerd worden, als er nu op AM al bestaat. Dit is mogelijk zodra digitaal voor de reguliere omroepen de standaard geworden is. De DAB+verplichting voor reguliere omroepen op FM helpt daarbij.

Ik vind dus dat de DAB+verplichting voor reguliere omroepen moet blijven bestaan.
Zolang talloze landelijke en regionale radiostations dubbele dekking hebben is er nog ruim voldoende ruimte op FM beschikbaar. Met name de publieke omroepen zouden eens tegen het licht gehouden moeten worden.

Bovendien betwijfel ik of dat ruimtegebrek er überhaupt wel is, daar het kavel van Radio 10 jarenlang leeg heeft gestaan, evenals talloze FM frequenties die niet eens gebruikt worden.
tspronsen

Bericht door tspronsen »

GerjanCluistra schreef: 15 jul 2023 18:29 Bovendien betwijfel ik of dat ruimtegebrek er überhaupt wel is, daar het kavel van Radio 10 jarenlang leeg heeft gestaan, evenals talloze FM frequenties die niet eens gebruikt worden.
Dat kavel A07 zo lang leeg heeft gestaan kwam niet door gebrek aan interesse vanuit de markt. O.a. Rob Stenders en Erik de Zwart hebben (los van elkaar) interesse getoond maar de overheid heeft tot 2011 gewacht om het kavel te veilen. De overheid wilde er toen minimaal € 17 miljoen voor hebben waardoor alle geïnteresseerden afhaakten. Daarna heeft het tot 2013 geduurd voordat de overheid het kavel opnieuw ging veilen en RadioCorp het wist te bemachtigen.
glokhoff

Bericht door glokhoff »

GerjanCluistra schreef: 15 jul 2023 18:29 Bovendien betwijfel ik of dat ruimtegebrek er überhaupt wel is, daar het kavel van Radio 10 jarenlang leeg heeft gestaan, evenals talloze FM frequenties die niet eens gebruikt worden.
Nou, de Nederlandse FM band zit langzamerhand door alle 'netwerk optimalisaties' volledig vol. Je kunt vrijwel niet een frequentie vinden die géén problemen zal geven met storen van een ander. Bovendien wordt er volop uitgestuurd tegen het stokkemasker aan. Gevolg is ook dat het bereik van zenders minder ver is dan zou kunnen. Wat dan weer de wens oplevert voor verdere 'optimalisatie'... Met geluidskwaliteit heeft het allemaal weinig meer te maken.
GerjanCluistra

glokhoff schreef: 16 jul 2023 13:00
Nou, de Nederlandse FM band zit langzamerhand door alle 'netwerk optimalisaties' volledig vol. Je kunt vrijwel niet een frequentie vinden die géén problemen zal geven met storen van een ander. Bovendien wordt er volop uitgestuurd tegen het stokkemasker aan. Gevolg is ook dat het bereik van zenders minder ver is dan zou kunnen. Wat dan weer de wens oplevert voor verdere 'optimalisatie'... Met geluidskwaliteit heeft het allemaal weinig meer te maken.
Die zogenaamde netwerk optimalisatie levert op heel veel plekken dubbele dekking op. Totaal overbodig dus en ruimte voor een andere partij.

Daarnaast komt er ruimte vrij door de vorming van streekomroepen. In de tijd dat ik bij Midland zat hadden we drie FM frequenties. Sinds de gunning naar Omroep Ede is gegaan wordt er met 1 FM frequentie gewerkt en staan er twee leeg. Dat kan op veel meer plekken worden toegepast.

Ik weet niet beter of er wordt gezegd dat het aan ruimte op de FM band ontbreekt. En ik weet ook niet beter of na enkele jaren blijkt er toch weer meer mogelijk te zijn en kan de overheid niet bestaande FM kavels veilen die er spontaan wel blijken te zijn.
Plaats reactie